Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDe impact van de rekencoördinator
Annette Markusse en Iris Verbruggen
In deze editie van Volgens Bartjens zetten we graag de rekencoördinator in het zonnetje. Iedereen weet dat hun werk van onschatbare waarde is, maar in de praktijk krijgen ze niet altijd de support en middelen die ze écht nodig hebben. Hoog tijd om daar verandering in te brengen!
Redeneren en noteren
Annette Markusse en Iris Verbruggen
"Ik kan het wel uit mijn hoofd, hoor!" Hoe vaak horen we deze uitspraak wel niet van onze leerlingen? Alsof ‘uit het hoofd rekenen’ het ultieme doel is, en het opschrijven van je berekening minder ‘knap’ zou zijn. Maar laten we eerlijk zijn: het noteren van redeneringen en berekeningen is niet zomaar een bijkomstigh...
Denkend aan rekenen-wiskunde
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Het onderwijzen van rekenen-wiskunde vraagt om meer dan een voordoen-nadoen-didactiek waarbij leerlingen moeten imiteren van wat de leraar voordoet. Rekenen-wiskunde die enkel voortkomt uit het volgen van vaste rekenrecepten en het reproduceren van antwoorden waarbij je niet zelf hoeft na te denken, is een eenzijdig...
Verbinden en verbanden
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Het mooie en fijne van het leren van rekenen en wiskunde is dat het nooit om losstaande kennis, vaardigheden en inzichten gaat. Er zijn altijd verbanden te leggen met wat je al weet. Rekenen-wiskunde bestaat uit een groot netwerk van verbindingen. En juist dat netwerk kan je helpen om de ‘taal’ van rekenen en wiskun...
Focus op vakdidactiek
Redactioneel januari 2024
Annette Markusse en Iris Verbruggen
In deze Volgens Bartjens leggen we de focus op vakdidactiek.
Nieuwe conceptkerndoelen rekenen en wiskunde
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Misschien klinkt het wat verrassend, maar als pabodocent ben ik eigenlijk weinig bezig met kerndoelen. Ik bespreek met mijn studenten allerlei wiskundige activiteiten waarbij we samen nadenken over leerdoelen, mogelijke redeneringen en handelingen van kinderen en hoe dat dan past binnen de leerlijn. Een directe kopp...
Kijken naar kinderen
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Schooljaar 2023-2024 is opgestart, met wellicht een nieuwe klas voor je. Hoe kijk jij naar je (nieuwe) leerlingen? Ben je nieuwsgierig naar wat die leerlingen na hun zomerpauze allemaal in hun mars hebben?
Rekenschap van taal
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Dit themanummer gaat over de verbinding tussen rekenen en taal. Het gaat over het idee dat je taal nodig hebt om te kunnen denken, en om daarover met anderen te kunnen praten. Als leerkracht zul je daarom tijdens de rekenles altijd oog moeten hebben voor de talige kant van het vak. In deze Volgens Bartjens kun je le...
Samen doelgericht het rekenonderwijs verbeteren
Iris Verbruggen en Annette Markusse
Het is lente! De natuur komt weer in beweging na de winter.
In het onderwijs zien we ook dingen tot bloei komen.
Oefenen
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Oefenen hoort bij het leren rekenen.
Rijke rekenproblemen
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Rekenen leer je om goed te kunnen functioneren in het leven van alledag. Dat spreekt voor zich, maar toch willen we er in deze Volgens Bartjens weer eens extra aandacht aan besteden.
Praten over rekenen-wiskunde
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Soms ontstaat er tijdens de rekenen-wiskundeles zo’n moment waarbij er een zekere rust over de groep valt. Herken je dat? Zo’n korte periode waarin iedereen stil en geconcentreerd met zijn eigen rekenwerk bezig is.
Wiskunde en burgerschap
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Kun je je ontwikkelen tot een zelfbewuste burger zonder iets te weten van getallen, hoeveelheden en maten? Misschien een beetje, maar makkelijk zal het niet zijn. Je hebt rekenen-wiskunde nodig om de wereld om je heen te begrijpen en je daar een weg in te vinden. In deze Volgens Bartjens richten we ons daarom op de ...
Rekenen-wiskunde met jonge kinderen
Iris Verbruggen en Annette Markusse
‘Van die letters waar je mee kunt tellen’, hoorde ik mijn zoon van 5 jaar onlangs tegen zijn oma zeggen. Hij bedoelde natuurlijk de cijfers. Wat mij betreft kenmerkend voor de manier waarop jonge kinderen de wereld om zich heen tot zich nemen.
40 jaar wiskundeplezier
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Veertig jaar geleden – ik was nog een sprieterige tiener met paardenstaart – zat ik in de brugklas van het Goese Lyceum en kreeg ik voor het eerst wiskunde. Wat een genoegen was dat!
Rekenen op alle niveaus
Iris Verbruggen en Annette Markusse
‘Veel leerlingen leren niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen’, kopt Marleen van der Lubbe naar aanleiding van het verschijnen van het onderzoek Peil.Rekenen-Wiskunde. Als elke leerling op zijn eigen niveau kan leren rekenen: hoe mooi zou dat zijn?
Rekenen met het hoofd
Annette Markusse en Iris Verbruggen
Wat leerlingen op de basisschool moeten leren, is meer dan alleen vlot rekenen met getallen. Ze moeten ook leren omgaan met getalsmatige informatie in verschillende situaties, bijvoorbeeld tijdens het doen van boodschappen, het reizen met het openbaar vervoer of het lezen van nieuwsberichten. Onze leerlingen moeten ...
Volgens het boekje?
Annette Markusse
We hebben in Nederland prachtige methoden voor de dagelijkse rekenen-wiskundeles. Ze staan boordevol met gevarieerde opgaven, geordend in een doordachte opbouw en voorzien van allerlei nuttige aanwijzingen voor de leerkracht. De methoden zijn van grote waarde bij het volgen en bewaken van het niveau van ons reken-wi...
Wat we kunnen leren van het TIMSS-onderzoek
Annette Markusse
Begin februari steeg het waterniveau in de Nederlandse rivieren. Door grote hoeveelheden regen en sneeuw in Duitsland en Zwitserland liepen veel uiterwaarden onder. Iris Verbruggen, onze kersverse eindredacteur, woont vlakbij de Waal. Iedere dag ging ze samen met haar zoontjes even kijken hoe het water steeds hoger ...
Georganiseerde nieuwsgierigheid
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens bespreekt de artikelen in dit nummer.
Rekenen in hoeken en circuits
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens bespreekt de artikelen van dit nummer.
Spel in de rekenles
Cathe Notten
Met een special over spel in de rekenles vieren we dat spel in de meeste scholen niet meer weg te denken is uit het repertoire van veel leerkrachten. Een spel dat goed wordt ingezet laat kinderen doelen bereiken die ze anders misschien minder makkelijk en met minder plezier zullen bereiken.
Een drijvende...
De wiskunde van kleuters
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen uit deze editie van Volgens Bartjens.
Statistiek voor de basisschool
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt het thema van deze editie: Statistiek voor de basisschool.
Van de redactie - De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)
Cathe Notten
Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.
Van de redactie (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.
Redactioneel - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.
Redactioneel - De toekomst (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.
Redactioneel - Keuzes, keuzes, keuzes… (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Cate Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - Zelf denken, zelf doen (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.
Redactioneel - Doelen, aanbod en reflectie (jrg 37 nr 2, 2017)
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - Het denkwerk bij de kinderen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - De leerkracht centraal
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - Leren mathematiseren
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Van de redactie
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten
Redactioneel - Denkend leren rekenen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.