Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVan spel naar succes: rekenen op een speelse manier
Rekencoördinator aan het woord
Anne Douwenga-Quarré
In het midden van onze school staat een kleurrijke kast: de prachtige rekenkast van Wizz-Spel. Voor iemand die graag spelletjes speelt én rekencoördinator is op een basisschool, is dat natuurlijk fantastisch. Maar hoe geef je deze rekenkast een plek in je onderwijs? En hoe zorg je ervoor dat ook je collega’s hiermee...
Reken6sie
Spelenderwijs in gesprek over de kwaliteit van het rekenonderwijs
Silke Haferkamp, Kim Hakvoort en Roel Roelofs
Veel schoolteams worstelen met de vraag op welke wijze zij aan de kwaliteit van het rekenonderwijs kunnen werken. Vaak wordt gekozen voor professionalisering, al dan niet in combinatie met de implementatie van een nieuwe rekenmethode. Ook binnen onderwijsstichting Essentius staat de kwaliteitsverbetering van het re...
Spelend oefenen in Nigeria
Uit de rugzak van meester Bartjens
Kenechukwu Ogbuagu
Kenechukwu Ogbuagu: ‘In 2013 werkte ik als vrijwilliger voor VSO. Ik hielp met het creëren van een veilige omgeving voor kinderen in en om de school en speelde spelletjes met ze om het leren leuker te maken. Ik realiseerde me dat kinderen spelenderwijs zoveel meer leren. Zo ontwikkelde ik het bordspel Luku Luku. Het...
Je kunt altijd rekenen op spel!
Uit de rugzak van Meester Bartjens
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer tipt www.rekenenopspel.nl, een onderzoeksproject van Hogeschool IPABO en Marnix Academie
Giga groot speelgeluk
Verslag van de rekenspellenwedstrijd 2020-2021
Corinne Harten en Bronja Versteeg
Het was dit jaar een Rekenspellenwedstrijd vol hindernissen: de scholen gingen dicht vanwege de corona-pandemie, de leerlingen kregen een tijd lang online les en de jury kon niet bij elkaar komen om de spellen te beoordelen. Niet de beste omstandigheden voor een Rekenspellenwedstrijd, zou je denken. Toch waren er ve...
Geen zin om te rekenen
Uit de rugzak van meester Bartjens
Bart Heeling
Bradley heeft deze week geen zin om te rekenen. Niet eens één sommetje. En aangezien hij al zoveel strijd heeft meegemaakt in zijn slechts tienjarige bestaan, ga ik dat met hem niet aan.
Maar ik geloof wel in motivatie en in kwaliteit.
In zo'n geval biedt het omdenken van de situatie uitkomst.
‘Kan ik even bij je aa...
'Pak me dan, als je kan!'
Winnaar rekenspellenwedstrijd 2020
Corinne Harten en Bronja Versteeg
Stapels dozen met 209 rekenspellen stonden eind februari 2020 klaar voor de vakjury van de 6e landelijke rekenspellenwedstrijd. Er waren dit jaar veel spellen van hoge kwaliteit. Waar voorheen de ganzenbord-achtige spellen met rekensommen de boventoon voerden, was er nu een grote variatie aan verschillende soorten s...
100 geschikte rekenspellen...
...voor in de klas en voor thuis
Anneke Noteboom
We bieden je een overzicht van 100 spellen waarmee leerlingen hun rekenvaardigheid vergroten en verrijken. Spellen die een plek verdienen in de rekenles omdat ze echt meerwaarde bieden. Ook zijn ze voor thuis leuk en leerzaam.
Make it!
Spel in de rekenles (71)
Anneke Noteboom
In de laatste editie van haar rubriek 'Spel in de Rekenles' beschrijft Anneke Noteboom een spel dat ze zelf heeft ontworpen: Make it!
In Make it! gaat het om bewerkingen met kleine getallen en flexibel omgaan met getallen en bewerkingen.
GO
Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
Bij dit Chinese spel van meer dan 4000 jaar oud gaat het om wiskundig denken. Het kan gespeeld worden door leerlingen vanaf groep 3.
Rekenspelletjes met jonge kinderen
Spelend werken aan de rekenontwikkeling en executieve vaardigheden van kleuters
Gäby van der Linde en Anneke Noteboom
De rekenontwikkeling en de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van jonge kinderen kun je prima peilen en stimuleren met behulp van rekenspelletjes. Om welke vaardigheden gaat het? En over welke spelletjes? Dat beschrijven de auteurs in dit artikel.
Max de Kat
Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
Bij dit spel voor kinderen van groep 1 en 2 werken de spelers samen om de eekhoorn, de vogel en de muis veilig naar hun huisjes te brengen terwijl Max de Kat op de loer ligt.
Take that
Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
In dit kaartspel oefenen kinderen vanaf groep 4 met getalbegrip tot 100.
Spel in de rekenles - Keer op keer (jrg 39 nr 2, 2019)
Anneke Noteboom
Omdat Keer op Keer op veel manieren gespeeld kan worden met uiteenlopende strategieën, is elk potje anders. Een spel waarin je je vaardigheid in creatief denken en redeneren 'keer op keer' kunt vergroten!
Spel in de rekenles - XO Brainer (jag 39 nr 1, 2019)
Anneke Noteboom
XO Brainer is een spel voor kinderen vanaf eind groep 3 dat je kunt vergelijken met een spel als schaken. Je moet analyseren, logisch denken en redeneren en vooruit denken.
Spel in de rekenles - Brikks (Jrg. 38 nr. 5, 2019)
Anneke Noteboom
Brikks is een spel dat je in je eentje kunt spelen om jezelf uit te dagen, of met 2-4 spelers waarbij je er ook naar kunt streven om je eigen record te verbreken. Want bij Brikks blijf je nadenken over welke strategieën handig of het meest handig zijn. En daar heb je niet zo snel antwoord op.
Spel in de rekenles (64) - The mind (Jrg. 38 nr 4, 2019)
Anneke Noteboom
The Mind is een coöperatief spel waarbij de spelers samen moeten winnen van ‘The mind’. Een spel waarbij niet gepraat, niet geseind, niet geschreven mag worden. In opperste concentratie moeten ze proberen getallen in volgorde van klein naar groot te leggen, door alle levels heen te komen en dus niet al hun levens te...
Spel in de rekenles - Clever (jrg. 38, nr. 3, 2019)
Anneke Noteboom
Bij het rekenspel Clever moet je je hersens gebruiken! Bij Clever gaat het om handig spelen en redeneren en niet zo zeer om handig rekenwerk.
Spel in de rekenles - That's life! (jrg 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
Het klinkt wat vreemd, een rekenspel dat 'That's life' heet. De ondertitel van het spel geeft ons echter toelichting: 'Het spel van voorspoed en tegenslag'. En dat klopt: Denk je net dat je goed bezig bent, krijg je er ineens weer veel iinpunten bij. Tot het eind toe blijft het spannend wie uiteindelijk gaat winnen....
Spel in de rekenles - Getalbegripspelletjes (Jrg. 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.
Spel in de rekenles - Resolf (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Noteboom
Resolf is een spel voor de echte puzzelaar die van rekenen en redeneren houdt. De puzzels variëren van eenvoudig tot zeer moeilijk, puzzels die zelfs tot ver in de middelbare school een uitdaging kunnen zijn.
Spel in de rekenles: Game of trains (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Anneke Noteboom
Nee, niet Game of thrones, maar Game of trains. Een kaartspelletje waarbij de spelers getallen op volgorde moeten krijgen van laag naar hoog. Dit eenvoudige spel is een mooie aanvulling op de spellen waarmee de rekendrempels uit het rekenmuurtje geoefend kunnen worden.
Spel in de rekenles - Leo moet naar de kapper (jrg 37 nr 3, 2018)
Anneke Noteboom
'Leo moet naar de kapper’ is een coöperatief spel voor 2 tot 5 spelers. Het biedt veel mogelijkheden om de executieve vaardigheden van leerlingen te stimuleren, zoals plannen, werkgeheugen, flexibiliteit, emotieregulatie en samenwerken.
Spel in de rekenles - Haaibaai tel (jrg 37 nr 2, 2017)
Anneke Noteboom
In dit artikel beschrijven we Haaibaai Tel, waarmee leerlingen drempel 0: Getalbegrip tot 10/20 op verschillende manieren en niveaus kunnen oefenen.
Spel in de rekenles - NMBR9
Anneke Nooteboom
NMBR9 is een mooie aanvulling op de rekenles. Het stimuleert verschillende aspecten van rekenen-wiskunde: ruimtelijke oriëntatie, rekenen en redeneren.
Spel in de rekenles - Beverbende
Anneke Noteboom
Bij Beverbende gaat het vooral om het oefenen van het optellen van vier getallen uit het getallengebied van 0 tot en met 9. Het spel is dan ook vooral geschikt voor wat jongere leerlingen in de groepen 3 en 4 en eventueel 5.
Spel in de rekenles - Drempelspellen
Anneke Noteboom
Het automatiseren en memoriseren van de belangrijke basisvaardigheden voor het rekenen blijft voor veel kinderen, ook in de hogere leerjaren een uitdaging. De drempelspellen bieden leerlingen een speelse manier om de verschillende basisvaardigheden te oefenen en te onderhouden.
Spel in de rekenles - Pak die zak!
Anneke Noteboom
Kent u Halli Galli nog? Dit spel is favoriet bij de meeste kinderen. Maar eigenlijk leren kinderen uit groep 4 en hoger hier niets nieuws meer van. Daarom goed nieuws: Pak die zak! is voor leerlingen in groep 3, 4 en de zwakkere rekenaars uit groep 5.
Spel in de rekenles - Patchwork
Anneke Noteboom
Patchwork is een spel met mooie mogelijkheden op het gebied van rekenen-wiskunde en logisch redeneren, combineren en strategisch denken. Het is een spel voor kinderen vanaf groep 4 dat de betere rekenaar echt zal uitdagen.
Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels voor jonge kinderen
Anneke Noteboom
In deze editie van Spel in de Rekenles worden 3 puzzels voor (zeer) jonge kinderen besproken. De peuters en kleuters kunnen de puzzels alleen spelen en ze ontwikkelen er hun ruimtelijk inzicht en logisch redeneren mee.
Spel in de rekenles - Runner-Up
Anneke Noteboom
Bij het spel Runner-Up gaat het om optekenen aftrekken van getallen tot en met 5, ook met getallen onder 0. Er is 1 bijzondere spelregel:Je moet geen eerste, maar tweede worden! Te spelen vanaf de middebouw.
Spel in de rekenles - The GAME
Anneke Noteboom
Simpele spelregels, snel te spelen, doeltreffend en specifiek passend bij rekenen. Maar bovendien: dit spel is een coöperatief spel. Spelers spelen niet tegen elkaar, maar ze spelen samen tegen 'het spel'. Voor groep 4 / 5.
Spel in de rekenles - Joppen
Anneke Noteboom
Joppen maakt deel uit van de drempelspellen waarmee kinderen het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden effectief op een speelse manier kunnen oefenen. De spelregels vragen van kinderen om snel te rekenen en een ander voor te zijn.
Extra materiaal - Joppen en Jippen
Anneke Noteboom
Kopieerbladen en spelregels van de drempelspellen Joppen en Jippen
Spel in de rekenles - MEP
Anneke Noteboom
Een spel beschrijven dat wel ontwikkeld is maar nog niet in een winkel ligt, is dat wel slim? Misschien niet, maar we doen het gewoon! Want MEP is een schitterend spel, mooi in al zijn eenvoud. Ontworpen en gemaakt door leerlingen uit groep
6, 7 en 8.
Spel in de rekeles - 40!
Anneke Noteboom
40! is een eenvoudig spelletje waarin alleen maar gerekend wordt, waarin je elkaar kunt dwarszitten, dat verschillende strategieën vraagt om slim te spelen en waarbij je de ene keer voor kunt staan en na een paar beurten ineens weer achterstaat.