Redactioneel

Denkend aan rekenen-wiskunde

Annette Markusse en Iris Verbruggen

Het onderwijzen van rekenen-wiskunde vraagt om meer dan een voordoen-nadoen-didactiek waarbij leerlingen moeten imiteren van wat de leraar voordoet. Rekenen-wiskunde die enkel voortkomt uit het volgen van vaste rekenrecepten en het reproduceren van antwoorden waarbij je niet zelf hoeft na te denken, is een eenzijdige invulling van wat het vak inhoudt. 

Bij het leren van rekenen-wiskunde gaat het immers ook om het ontwikkelen van vermogen om problemen zelfstandig te ontleden en op te lossen, en om kritisch te leren nadenken over cijfermatige informatie. Dit zijn essentiële vaardigheden voor het kunnen functioneren in het alledaagse leven en toekomstige uitdagingen. Een didactische aanpak die nieuwsgierigheid stimuleert, en waarbij leerlingen de ruimte krijgen om zelf na te denken, vraagstukken te verkennen, fouten te maken en uit deze fouten te leren, is daarom ook belangrijk.

Maarten Müller vertelt in het openingsartikel hoe hij dit in de praktijk brengt. Hij beschrijft hoe hij een groep leerlingen uit groep 8 omvormt tot een echte denkklas. Hij geeft in zijn artikel een aantal voorbeeldopgaven, waar je mee aan de slag kunt. In deze Volgens Bartjens vind je nog veel meer inspirerende bronnen voor uitdagende problemen waarmee je leerlingen kunt prikkelen om zelf actief na te denken. Bijvoorbeeld in de rubriek GRD-lesidee, de Draad van Ariadne en Volgens het Boekje. Of in het artikel van Frans van Galen en Ingmar Vink waarin wordt beschreven hoe kinderen aan het denken worden gezet over het meten van hun eigen wandelsnelheid.

In deze Volgens Bartjens komt steeds helder naar voren dat zelf nadenken niet alleen heel leerzaam is, maar dat leerlingen er ook veel plezier aan beleven. Want, zoals bekende motto luidt: Wiskunde is veel leuker dan als je denkt!

Deel dit artikel
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan