Weten

Een nieuw schooljaar, nieuwe kansen!

Uit de rugzak van meester Bartjens

Annette Markusse en Iris Verbruggen

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, en ook Volgens Bartjens start met frisse energie aan een nieuwe jaargang. We hopen je ook dit jaar weer op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen en je te inspireren voor uitdagend en kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Hier alvast een vooruitblik op wat je kunt verwachten:

Novembernummer: De rol van de rekencoördinator

In november richten we ons op het functieprofiel van de rekencoördinator. Verschillende auteurs delen vanuit hun eigen ervaring en expertise hoe de rekencoördinator een sleutelrol kan spelen in de verbetering van het reken-wiskundeonderwijs.

 

Januarinummer: Rekenen in de onderbouw

In januari staat het reken-wiskundeonderwijs aan groep 1, 2 en 3 centraal. Het is alweer een tijdje geleden dat we specifiek aandacht besteedden aan deze groepen. Daarom zijn we blij dat we nu weer kunnen inzoomen op spelend rekenen en de samenhang met andere vakgebieden. Ook zullen we in dit nummer aandacht besteden aan de Grote Rekendag 2025.

 

Maartnummer: Probleemoplossen en heuristieken

In maart duiken we in het thema probleemoplossen. Hoe kun je leerlingen helpen heuristieken te ontwikkelen die hen ondersteunen bij het aanpakken van rekenkundige problemen? Dit nummer biedt handvatten en inspiratie voor leerkrachten die hun leerlingen willen uitdagen en ondersteunen in hun denkprocessen.

 

Meinummer: verrassing

Wat er in het meinummer komt te staan, houden we nog even als verrassing. We zullen inspelen op de actualiteit en relevante thema's die op dat moment spelen in het reken-wiskundeonderwijs.

 

Heb je een idee over rekenen-wiskunde waarover je wilt schrijven? Wees welkom om contact met ons op te nemen over een mogelijke publicatie in Volgens Bartjens (zie https://www.volgens-bartjens.nl/contact-met-redactie). We overleggen graag met je wat de mogelijkheden zijn. Laten we er samen een leerzaam en boeiend jaar van maken!

Deel dit artikel