Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieRedactioneel - Soepel doorstromen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - Een goed begin
Cathe Notten
Aan het begin van het nieuwe schooljaar start er ook een nieuwe jaargang van Volgens Bartjens, met een redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg 36 nr. 1 2016)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt welke twee artikelen deze keer zijn uitgekomen.
Redactioneel - Spelen om te leren
Cathe Notten
Op zoek naar artikelen met rekenactiviteiten waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen wordt gebruikt om ze veel te laten leren? Dan is deze editie van Volgens Bartjens een echte aanrader!
Redactioneel - Op onderzoek
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen van deze editie van Volgens Bartjens
Redactioneel - De rekencoördinator
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel
Cathe Notten
Redactioneel over de toekomst van het (reken)onderwijs.
Volgens Bartjens - Over de drempels van de basisvaardigheden...
Cathe Notten
Dit themanummer gaat over diverse aspecten ten aanzien van de drempels die bij de basisvaardigheden aan bod kunnen komen. Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
Redactioneel - Voorzitter
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft alle artikelen die in dit nummer staan.
Redactioneel - Rekenen in beeld
Cathe Notten en Ceciel Borghouts
In beeld brengen staat daarom centraal in dit eerste nummer. Bij diverse artikelen vindt u filmfragmenten op onze website of de link waarmee deze filmpjes te vinden zijn. Andere artikelen zijn uitgebreid van foto’s voorzien.
Volgens Bartjens Studentendag - Cathe Notten
Cathe Notten
Een kort verslag van de Volgens Bartjens Studentendag van 2014, met als thema "Sterke rekenaars en begaafde leerlingen".
Volgens Bartjens - Cathe Notten
Cathe Notten
Nummer 5 van dit schooljaar heeft geen thema, maar de artikelen hebben wel een verbindende factor: beter worden in wat je doet.
Volgens Bartjens: Tijd en de methode - Cathe Notten
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
Volgens Bartjens; Verschil van mening - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten houdt een warm pleidooi voor zelf leren denken in de rekenles, zodat je je ook na je basisschooltijd nog weet te redden in het dagelijks leven. In de artikelen in deze Volgens Bartjens wordt hieraan veel aandacht besteed.
Volgens Bartjens - Van fouten kun je (ook) leren
Cathe Notten
In dit nummer van Volgens Bartjens staat het leren van je fouten centraal. Hoe kun je met de leerlingen goed evalueren, zodat zij (en misschien ook jij) ervan leren?
Volgens Bartjens; Zin in rekenen - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen die in deze editie van Volgens Bartjens staan.
Volgens Bartjens; Rekenen op de Pabo - Cathe Notten
Cathe Notten
Rekenen op de Pabo ligt al een tijdje onder vuur. In deze Volgens Bartjens vertellen Pabo-leerlingen zelf over de door hen uitgevoerde rekenlessen en -projecten.
Volgens Bartjens: Meten en weten - Cathe Notten.
Cathe Notten
We meten wat af in het onderwijs. Niet alleen zijn er regelmatig lessen meten in de methode, maar ook leggen we de prestaties van leerlingen langs de meetlat. Zo houden we een vinger aan de pols bij de groei die zij doormaken.
Volgens Bartjens: Spelen en leren - Cathe Notten
Cathe Notten
Het is een flinke kluif voor leerkrachten van groep 1 en 2 om alle kinderen op hun eigen niveau en aansluitend bij hun eigen belevingswereld zo veel te leren dat ze na 2 jaar de overstap naar groep 3 kunnen maken. Deze VB is hier daarom aan gewijd.
Volgens Bartjens: Redactioneel
Cathe Notten
Deze editie van Volgens Bartjens gaat over de rol van de rekencoördinator. Met achtergrondinformatie, tips en ideeën die niet alleen de rekencoördinator kunnen ondersteunen, maar die ook interessant zijn voor leerkrachten. Door Cathe Notten.
Volgens Bartjens; differentiëren kun je leren - Cathe Notten
Cathe Notten
Deze Volgens Bartjens gaat over het hoe en waarom van differentiëren tijdens de rekenles.
Volgens Bartjens; Eerlijk delen - Cathe Notten
Cathe Notten
Bij de kleuters snappen kinderen nog heel goed wat "eerlijk delen" betekent. Hoe komt het toch dat deze spontaan opgedane kennis niet kan worden ingezet bij het latere delen bij de rekenles? In deze Volgens Bartjens veel waardevolle artikelen over delen.
Volgens Bartjens : Op onderzoek - Cathe Notten
Cathe Notten
Het thema van deze Volgens Bartjens is: onderzoekend leren. Cathe Notten licht toe.
Volgens Bartjens: Verhoog de opbrengst
Cathe Notten
In de rubriek Volgens Bartjens vertelt hoordredacteur Cathe Notten over het thema van deze keer: Opbrengstgericht Werken.
Volgens Bartjens: Kinderen en Geld - Cathe Notten
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft hoe zeer geld betekenis heeft voor kinderen. Het wordt door methodemakers daarom als didactisch middel gebruikt. Maar hoewel kinderen er veel sommen over maken, betekent dit niet dat ze er ook mee om kunnen gaan...
Volgens Bartjens: omgaan met verschillen - Cathe Notten.
Cathe Notten
In hun dagelijkse praktijk hebben leerkrachten in hun groepen te maken met grote verschillen tussen kinderen, waaronder verschillen in kennis en vaardigheden. Dit nummer van Volgens Bartjens heeft daarom als thema "Omgaan met verschillen".
Volgens Bartjens - Cathe Notten
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten verwelkomt de nieuwe, kleurige jas van Volgens Bartjens
Volgens Bartjens: Zwart op wit - Cathe Notten
Cathe Notten
Het laatste nummer in zwart-wit... met zoals altijd vol interessante artikelen
Volgens Bartjens: Over meten en weten - Cathe Notten
Cathe Notten
Zelf meten en zelf tot inzicht komen in wat maten met elkaar te maken hebben, is en blijft een levenlang belangrijk. Daarom zijn er in dit nummer artikelen vinden met uitgewerkte ideeën voor lessen rond het thema meten.
Volgens Bartjens: Geschikt voor jongens (en meisjes) - Cathe Notten
Cathe Notten
Jongens blijken het in het huidige onderwijs veel slechter te doen dan meisjes. Was het onderwijs vroeger nu zo veel beter voor jongens?
Volgens Bartjens: Over drempels en doorlopende leerlijnen - Cathe Notten
Cathe Notten
Er blijkt dat een doorgaande leerlijn voor rekenen nog steeds niet vanzelfsprekend voor en de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. Dit themanummer gaat hier over.
Volgens Bartjens: de meest gestelde vraag - Cathe Notten
Cathe Notten
Als je kinderen wilt leren rekenen, moet je je afvragen: Hoe denken kinderen?
Volgens Bartjens: realistische rekenproblemen - Cathe Notten
Cathe Notten
Het interesseert kinderen over het algemeen niet hoeveel tegels er op paadjes horen en in hoeveel stukken je een taart allemaal zou kunnen verdelen. Toch staan de methodes vol opgaven met taarten en tegels. Zijn de opgaven nou realistisch of niet?
Volgens Bartjens: rekenen en de populaire cultuur - Cathe Notten
Cathe Notten
De uitdaging is om het rekenonderwijs zo in te richten dat kinderen het leuk vinden en en ze tegelijkertijd wel alles te leren wat nodig en wenselijk is. Hoe breng je rekenen aan de man in een wereld waar alles "cool" moet zijn?
Volgens Bartjens: veel kwaliteit - Cathe Notten
Cathe Notten
Het eerste voorwoord van de nieuwe hoofdredacteur van Volgens Bartjens: Cathe Notten nam het stokje over van Marjolein Kool
Volgens Bartjens - Marjolein Kool
Marjolein Kool
In haar laatste rubriek als hoofdredacteur van Volgens Bartjens bedankt Marjolein Kool veel mensen die haar in de loop van de tijd geholpen hebben met het tijdschrift.