Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVolgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek maart 2020
Redactioneel
Ronald Keijzer.
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de artikelen van deze editie.
Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
Keijzer, R. & Oonk, W. (2020
De ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs is een product van de tijd. Dat gold voor de periode kort na de 2e wereldoorlog en dat geldt op dit moment. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs tussen de jaren vijftig van de vorige eeuw en nu.
Wiskunde is overal
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
Van Slijpe, J.W. & Tjalle ma, M. (2020).
Door de samenwerking tussen onderzoekers en professionals in voorschool en onderbouw van de basisschool in de professionele leergemeenschappen (PLG's) binnen het project 'Rekenen op spel' hebben docent-onderzoekers ervaren op welke manier professionalisering op het gebied van wiskundestimulering in de context van sp...
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
Redactioneel
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer, hoofdredacteur Ontwikkeling en Onderzoek, vertelt over de 2 artikelen bij deze editie.
Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
De Vetten, A.J. (2019).
Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.
Lerarenopleidingen basisonderwijs
zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren
Visée, J.J.F, Broek huizen, M.L, & Jonker, V.H. (2019)
Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. I...
Ontwikkeling en Onderzoek - Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)
Van Houwelingen, M.J. (2019)
Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.
Ontwikkeling en Onderzoek - 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)
Keijzer, R. (2019)
Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden v...
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg 39 nr 1, 2019)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de 2 artikelen die zijn verschenen bij deze editie.
Ontwikkeling en Onderzoek - Verslag van de 37e Panama-conferentie 'Rekenen-wiskunde DOEN' (Jrg 38 nr 5, 2019)
Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019).
Het conferentiethema van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ refereert aan wiskunde als menselijke activiteit. Dit verslag van de conferentie beschrijft hoe dit thema naar voren kwam in beschrijvingen van wiskunde als rijke activiteit, het ontwikkelen van onderwijs, toetsen en het doen van onderzoek te...
Ontwikkeling en Onderzoek - Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Treffers, A. (2019).
Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opva...
Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek (jrg 38 nr 5, 2019)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer vertelt over de twee artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie.
Ontwikkeling en Onderzoek - Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019).
Wat hebben tweedejaars pabostudenten nodig om een meetkunstactiviteit te doordenken, te ontwerpen en uit te voeren op de basisschool?
Ontwikkeling en Onderzoek - Een ezel stoot zich in het algemeen... Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Ulmeå, Zweden (jrg. 38 nr.4, 2019)
Hendrikse, H.P. (2019).
In dit artikel worden belangrijke vragen over het onderwijs aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur Ronald Keijzer vertelt in dit redactioneel over de twee nieuwe artikelen bij deze editie: Een artikel van Petra Hendrikse, die reflecteert op bevindingen tijdens een bezoek aan de PME (een conferentie over reken-wiskundeonderzoek) en Bas Oprins en Ronald Keijzer, over meetkunst op de Hogeschool Rotter...
Ontwikkeling en onderzoek - Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)
Wijers, M. & Verweij, I.A. (2019).
Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.
Ontwikkeling en onderzoek - Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)
Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer,M.F. (2019)
Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.
Redactioneel Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Ronald Keijzer
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek vertelt over de twee artikelen die horen bij dit blad.
Ontwikkeling en Onderzoek - Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)
Markusse, A. & Van Galen, F. (2018).
Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor ...
Ontwikkeling en Onderzoek - Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)
Op den Kamp, R. (2018).
Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (jrg 38 nr. 2, 2018)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer, hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, bespreekt de twee artikelen die voor deze editie zijn gepubliceerd. Het betreft het artikel 'Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo' van Annette Markusse en Frans van Galen en 'Hoe studenten van lerarenopleiding ba...
Ontwikkeling en Onderzoek - Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (jrg 38 nr. 1, 2018)
Hendrikse, P. & Beekman, A. (2018).
De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.
Ontwikkeling en onderzoek - Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)
Keijzer, R., Brouwer, W., & Van den Bergh, J.W.M. (2018).
De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 38 nr. 1)
Ronald Keijzer
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek bespreekt de artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie van Volgens Bartjens.
Ontwikkeling en onderzoek - Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst (jrg 37 nr. 5 2018)
Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018).
Een verslag van de afgelopen Panama-conferentie met het thema ‘Rekenen een hele kunst’. De stand van zaken wordt geschetst bij het denken over rekenen-wiskunde in de basisschool en in het opleidingsonderwijs. Tijdens de conferentie richt de discussie zich op het onderwijs van de toekomst, maar ook op het evalueren v...
Ontwikkeling en onderzoek - Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 37 nr. 5 2018)
Rijborz, J.D. (2018).
Daphne Rijborz biedt in haar artikel een doordenking van de vakintegratie van de vakken aardrijkskunde en rekenen-wiskunde. Ze kiest daarbij drie perspectieven namelijk het maatschappelijk belang van het doordenken van deze integratie, het leren van leerlingen op de basisschool en het leren van studenten aan de lera...
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 4 2018)
Ronald Keijzer
De twee artikelen in dit maartnummer richten zich op de achtergronden bij het reken-wiskundeonderwijs.
Ontwikkeling en onderzoek - Een beschrijvingskader voor rekenapps (jrg 37 nr. 4, 2018)
Keijzer, R., Den Engelsen, J.F.M., Lanting, A.H. (2018).
Veel kinderen spelen rekenapps op de smartphone om te werken aan hun rekenvaardigheid. Deze apps richten zich vooral op het oefenen van rekenvaardigheden. Dit onderzoek gaat over de ontwikkeling van een beschrijvingskader voor rekenapps, waarbij ook gekeken wordt naar andere aspecten van het reken-wiskundeonderwijs ...
Ontwikkeling en Onderzoek - Sterke rekenaars in het basisonderwijs: De theoretische onderbouwing (jrg 37 nr. 4, 2018)
Sjoers, S. (2018).
Recente TIMSS-scores (Meelissen & Punter, 2016) tonen aan dat investeren in goed reken-wiskundeonderwijs aan sterke rekenaars aandacht verdient. Aanleiding voor het bestuderen van sterke rekenaars was het ontbreken van aandacht voor deze doelgroep in het rapport ‘Doorlopende leerlijnen’ (Expertgroep Doorlopende Leer...
Ontwikkeling en Onderzoek - Een motortje erbij? Onderzoekende studenten en de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (jrg 37 nr. 3, 2018)
Van der Linden, J. (2018).
Dit artikel is de weerslag van een onderzoek naar de koppeling tussen het onderzoek van studenten naar reken- wiskundeonderwijs en professionele leergemeenschappen of vergelijkbare organisatievormen.
Een vergelijking tussen de verschillende samenwerkingsvormen laat het belang van de school als leeromgeving voor leerk...
Ontwikkeling en Onderzoek - Lesson Study: aderlating in de vertaling? Collaborative Lesson Research naar vorm en inhoud bij het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs (jrg 37 nr. 3, 2018)
Logtenberg, H. & Odenthal, L. (2018).
Lesson Study is een gestructureerde, integrale methode om te werken aan de professionalisering van leraren. In Japan, waar deze methode is ontwikkeld, blijkt de methode effectief. In andere landen worden vaak essentiële stappen in de methode weggelaten of wordt de inhoud van de fasen anders geïnterpreteerd dan wordt...
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 2 2017)
Bij de twee artikelen in dit nummer gaat het om een artikel van Herman Popeijus, Jeannette Geldens en Puck Lamers over factoren die mogelijk bepalend zijn voor de score van pabostudenten op de landelijke kennisbasistoets. Een tweede artikel is van de hand van Ronald Keijzer en gaat over de ontwikkeling van de studie...
Ontwikkeling en Onderzoek - Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017 (jrg 37 nr. 2, 2017)
Keijzer, R. (2017).
Vanaf 2009 vond er iedere twee jaar een onderzoek plaats naar de studielast en de contacttijd voor het vak rekenen-wiskunde op de Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. In 2017 vond het vijfde onderzoek in deze serie plaats. Dit artikel beschrijft de opbrengsten van dit onderzoek.
De afgelopen vier onderzoe...
Ontwikkeling en onderzoek - Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding (jrg 37 nr. 2, 2017)
Popeijus, H.L., Geldens, J., & Lamers, P. (2017).
Veel lerarenopleidingen hebben te maken met ongewenste uitval op de wiskundige computergestuurde adaptieve toets (Wiscat) zowel als op de twee jaar later afgenomen landelijke kennisbasistoets rekenen (LKT). Meerdere opleidingen voerden in de afgelopen jaren wijzigingen door in het curriculum. Onbekend is of deze de ...
Ontwikkeling en Onderzoek - Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde (jrg 37 nr. 1, 2017)
Habermehl-Ooms, M.C.P. (2017).
In het hier beschreven onderzoek zijn negen leerkrachten die met hun school deelnamen aan de Grote Rekendag geïnterviewd om te achterhalen op welke wijze ze gebruiken maken van onderzoekend leren in hun reken-wiskundeonderwijs. Centraal hierbij staat hun ervaring, opleiding en frequentie van het gebruik van onderzoe...
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 1 2017)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer beschrijft in dit novembernummer een artikel van Marian Habermehl-Ooms over onderzoekend leren in het reken-wiskundeonderwijs en het verslag van de 35e Panama-conferentie van de hand van Ronald Keijzer, Hanneke van Doornik-Beemer en Loek Spits.