Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
![](/media/4/_resized/draad_van_ariadne_snijtekens_41-5_w670_h315_bg.jpg)
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieEen learning study voor het verbeteren van het onderwijs in rekendidactiek aan een lerarenopleiding
J. van Bommel
J. van Bommel - Karlstads universitet, Zweden
Reken-wiskundeonderwijs XL - verslag Panama-conferentie 2014 -
R. Keijzer & S.A. Lit
R. Keijzer & S.A. Lit - ELWIeR & Hs iPabo, Amsterdam / Alkmaar
Panama Praktijktip nummer 130 - Puntmutsen met patronen
A. Goddijn
A. Goddijn - FIsme, Universiteit Utrecht
Invloed structureringsactiviteiten bij uitvoeren van samengestelde bewerkingsopdrachten in groep 7
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt - Rijksuniversiteit Groningen / Hanzehogeschool Groningen
Hoe rekenen sbo-leerlingen?
J. Oude Oosterik & J. Hollenberg
Onderzoek naar de relatie tussen strategiegebruik en instructie in het kader van PPON Rekenen-Wiskunde sbo - J. Oude Oosterik & J. Hollenberg - Cito-groep, Arnhem
Lesson Study - methodiek voor teamleren bij instructie
H. Logtenberg & S. de Lange
H. Logtenberg & S. de Lange - CPS Onderwijsontwikkeling en advies, Amersfoort
Panama Praktijktip 130 - Wiscodans en Keerdans
A. Markusse
Leren over symmetrie via dans - A. Markusse - Hs. iPabo, Amsterdam
Het Kanaal nummer 139 - Rekendocent in vo en mbo
R. Keijzer
Beschouwing naar aanleiding van een studieochtend rond het Raamwerk rekendocent in vo en mbo -
R.Keijzer -
ELWIeR/Hs. iPabo Amsterdam
Instructie in rationale getallen: moeilijkheden en uitdagingen
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts,
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts, N. Vermeersch, J. Torbeyns, L. Verschaffel & W. Van Dooren -
Katholieke Universiteit Leuven, België
Passende perspectieven - rekenen voor kinderen die 1F niet halen
N. Boswinkel en K. Buijs
N. Boswinkel en K. Buijs -
Slo, Enschede
Rekentalenten: een studie naar excellente leerlingen in TIMSS
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen -
Universiteit Twente, Enschede
Opportunity-to-learn van aftrekken tot 100 in twee reken-wiskundemethodes
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen -
Saxion Lerarenopleiding Hengelo / FIsme, Universiteit Utrecht
'Verder met rekenen' als voorbeeld van evidence-based onderwijsontwikkeling
K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen
- pleidooi voor het combineren van effectevaluatie met procesanalyse - K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen - SLO, Enschede / Universiteit Leiden / SLO, Enschede
Ontwikkeling van beroeps-specifieke wiskundekennis op de pabo
M. Kool
Leerlingenwerk voor een wiskundige opleidingsactiviteit - M. Kool - Instituut Theo Thijssen, Hs. Utrecht
Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo in de periode 2009 - 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Wiskundetoetsen voor pabo-studenten vergeleken
R. Keijzer & P. Hendrikse
R. Keijzer & P. Hendrikse - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar / KPZ Zwolle
Reken-wiskundeonderwijs en mathematics anxiety
J. ter Heege
J. ter Heege
Panama Praktijktip nummer 128 - Maak eens een tekeningetje
V. Duman & A. Fase
V. Duman & A. Fase - Hs iPabo Amsterdam / Alkmaar
Het Kanaal nummer 137 - Verkenning van emotionele problemen in het reken-wiskundeonderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege
Rekenen - wiskunde op niveau - verslag 31e Panama-conferentie in 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar - ELWiER / FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 138 - Mag dat dan?
D. Janson
D. Janson - JansonAdvies, Hengelo (Gld.)
Heerlijk om weer nieuwe dingen te testen - startbekwaam met een onderzoekende houding
J. van der Linden
J. van der Linden - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Reken-wiskundeonderwijs anno 2007 - tussen oude waarden en nieuwe uitdagingen -
K.P.E. Gravemeijer
K.P.E. Gravemeijer - FIsme, Langeveld Instituut, Universiteit Utrecht
De kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs - een virtueel vraaggesprek -
A. treffers
A. Treffers - FIsme, Universiteit Utrecht
Marja van den Heuvel - Panhuizen - hoogleraar - een interview
J. ter Heege & R. Keijzer
J. ter Heege & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 111 - Op weg naar het advies van de 'Expertgroep Doorlopende Leerlijnen'
J. ter Heege
- een reflectief verslag van de veldraadpleging - J. ter Heege - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 108 - Bartjens rekendictee 2007
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd -
FIsme/ELWIeR, Universiteit Utrecht/Hs Windesheim/ELWIeR, Zwolle
RRASS!: realistisch reken-wiskundeonderwijs aan leerlingen met een autisme spectrum stoornis
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van der Meij - RU Groningen, afdeling orthopedagogiek
Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, cluster 4
Leerstoflijnen in methoden - Leerstoflijnen uit 'Speciaal Rekenen' nader toegelicht
N. Boswinkel & J. Nelissen
N. Boswinkel & J. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling - perspectieven voor de opleiding
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Kenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo
W. Oonk
W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 107 - Vakantiegroeten
R. van Tricht
R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs
I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel
Attitude van leerkrachten en lesgedrag in de klas - I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel - FIsme, Universiteit Utrecht/KU Leuven/Radboud Universiteit Nijmegen,
FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 110 - Opleidingen verder in beeld
R. Keijzer & J. Haarsma
R. Keijzer & J. Haarsma - FIsme, Universiteit Utrecht/ELWIeR Hs Windesheim/ ELWIeR
De toekomst van het reken-wiskundeonderwijs - Verslag 25ste Panama-conferentie
R. Keijzr
R. Keijzer (red.) - FIsme, Universiteit Utrecht
Bij het begin beginnen
D. Janson
D.Janson - Marant adviseurs in leren en ontwikkeling, Elst