Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieEn de winnaar is... (jrg 38 nr 5, 2019)
Corinne Harten, Bronja Versteeg, Anneke Noteboom
De vijfde rekenspellenwedstrijd voor scholen en pabostudenten leverde weer veel mooie spellen op. Het was dan ook niet makkelijk voor de jury om het beste rekenspel te kiezen. Maar uiteindelijk waren ze eruit: Het Dierenspel won de eerste prijs!
Liever gamen dan sommen maken (jrg 38 nr 5, 2019)
Anne van Hoogmoed
In het januarinummer 2019 bespraken we een aantal rekengames. Een daarvan, Garfield’s count me in, is specifiek ontwikkeld om het automatiseren te bevorderen. In dit artikel vertelt de auteur erover.
Volgens Bartjens heeft iets gespeeld (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Pauline van Vliet en Marije Bakker
Twee rekenspecialisten hebben een aantal apps laten spelen door een testpanel van kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Van elke app geven zij een korte omschrijving en de rekenwiskundige inhoud. Het testpanel laat weten of ze de app ook leuk vonden.
De beurs op met de klas (jrg 38 nr. 2, 2018)
Mariët Lubbers en Liesbeth Groen
Rekenen met geld heeft direct betekenis voor leerlingen. Een goede reden om geld in te zetten in een interactieve rekenles. Het Beursspel blijkt niet alleen een mooi spel om leerlingen aan het rekenen te krijgen maar zeker ook om te leren reflecteren op hun eigen handelen en het gebruik van bepaalde bewerkingen. Ond...
Bedenk het beste rekenspel! (jrg 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
Voor de vijfde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het beste rekenspel'. We nodigen leerlingen van de basisschool en hun leraren, maar ook studenten van de Pabo (aanstaande leraren) uit om mee te doen.
Kwartetten in de speelzaal (jrg 38 nr. 1, 2018)
Roos op den Kamp
Dit artikel beschrijft de activiteit 'Kwartetten in de speelzaal', waarmee kleuters oefenen met tellen en inventariseren.
Rekenspellenwedstrijd '17 - '18 (jrg 38 nr. 1, 2018)
Alette Lanting en Anneke Noteboom
Welk spel won de rekenspellenwedstrijd editie 2017 - 2018 en wie waren de makers?
Ik ga op reis en neem mee…. (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Noteboom
Straks is het zomervakantie. Even geen school, even geen rekenles, even geen huiswerk! Dan is er lekker veel tijd om spelletjes te spelen. Anneke Noteboom, de spellenspecialist van Volgens Bartjens, geeft wat tips voor leuke spelletjes waarbij de kinderen al hun kennis kunnen gebruiken.
Volgens Bartjens heeft wat gezien - Rekenen-wiskunde in de gymles (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
Soms zien of lezen we iets waar we heel vrolijk van worden bij Volgens Bartjens. Dit keer is het reken-wiskundig aspect weliswaar niet het belangrijkste, maar er zijn genoeg raakvlakken om onze vondst toch met u te delen.
En de winnaar is ... - Verslag van de prijsuitreiking van de rekenspellenwedstrijd (jrg. 37 nr. 1, 2017)
Alette Lanting en Anneke Noteboom
Op woensdagmiddag 17 mei 2017 was de prijsuitreiking aan de winnaars van de rekenspellenwedstrijd 2017.
Rekenspellenwedstrijd 2017 (jrg. 36 nr. 3, 2017)
Anneke Noteboom
Doe mee en misschien ligt straks jouw zelfbedachte rekenspel wel in de (web)winkel!
Spel in de rekenles - Balance Beans
Anneke Noteboom
Balance Beans is een spel met een leuk thema: gekleurde bonen op een wip die je in evenwicht moet zien te krijgen. Het mooie van deze
puzzel met uitdagingen op verschillend niveau is dat het geschikt is voor alle kinderen van groep 1 tot en met 8.
Bedenk het beste rekenspel! (jrg. 36 nr. 2, 2016)
Anneke Noteboom
Doe mee met deze wedstrijd en misschien ligt straks jouw zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel
Blad met vormen en kleuren voor Count Form
Anneke Noteboom
Wilt u ook een puzzel maken voor Count Form? Maak dan gebruik van deze standaard vormen en kleuren...
Bedenk het beste rekenspel! (jrg. 36 nr. 1, 2016)
Anneke Noteboom
Voor de derde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORWO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het meeste rekenspel'. Dit jaar nodigen we ook leraren uit om mee te doen! En misschien.... ligt jouw zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel....
Count Form - Spel van en voor iedereen!
Anneke Noteboom, Marije Bakker, Corinne Harten
Dit jaar was het spel Count Form de winnaar van de rekenspellenwedstrijd 2016. Het is een prachtig rekenspel, maar het is nog niet af. In dit artikel kun je lezen hoe Count Form werkt en nodigen we je uit om mee te helpen om nog meer opdrachten te maken!
Vliegen door de klas - Onderzoeken en ontwerpen in groep 1 en 2
Rooske Franse
Met de activiteiten van het Hands-on, Brains-on project van Science Center Nemo in Amsterdam wordt de natuurlijk nieuwsgierigheid van kinderen gestimuleerd.
Stapels mooie rekenspellen - De uitslag van de rekenspellenwedstrijd 2016 (jrg 35 nr. 5, 2016)
Anneke Noteboom en Corinne Harten
In 2015 werd voor het eerst een rekenspellenwedstrijd georganiseerd voor kinderen van de basisschool. Er waren ruim 40 inzendingen en de winnaar MEP is inmiddels verkrijgbaar in een heuse webwinkel. Dit jaar kwamen er 4 keer zoveel inzendingen binnen.
Hou ze bij de les! - Instructie aan sterke rekenaars
Suzanne Sjoers
Sterke rekenaars worden wel 'instructie-onafhankelijke rekenaars' genoemd. Vaak brengen ze een deel van de rekenles buiten het lokaal door met verrijkingsmateriaal, wat zonder instructie tot demotivatie en onderpresteren kan leiden. Hoe kan dat anders?
Bedenk het beste rekenspel van 2016 - Rekenspellenwedstrijd (jrg 35 nr. 2, 2015)
Anneke Noteboom
Doe mee en misschien ligt straks jullie zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel!
En de winnaar is... MEP! Wie heeft het beste rekenspel bedacht? (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
In het voorjaar van 2015 organiseerde Volgens Bartjens samen met de NVORWO en de Nationale Onderwijsweek een rekenspellenwedstrijd voor leerlingen van basisscholen, met als hoofdprijs: je eigen spel gemaakt door spellenfabrikant 999Games.
Ontwerp het beste en leukste rekenspel van Nederland! (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Dit is een uitnodiging aan alle scholen, leraren, leerlingen en ouders in het primair onderwijs om samen een nieuw rekenspel te bedenken.
Wedstrijd: Wie maakt het beste rekenspel? (Jrg. 35, nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Voor wie is deze wedstrijd?
Alle leerlingen van basisscholen in Nederland kunnen meedoen
Wat is de hoofdprijs?
Een jury van kinderen, ouders, leraren en rekenspecialisten kiest het mooiste spel. Het spel dat de hoofdprijs wint wordt door spellenfabrikant 999 Games* in het echt gemaakt, zodat het misschien wel in ...
Uitslag spellenwedstrijd bekend
Corinne Harten
Wie maakt het mooiste rekenspel? Dat vroegen we aan alle basisschoolleerlingen. Heel veel kinderen hebben meegedaan aan de wedstrijd. De uitslag is bekend!
Het heft in eigen handen - Meer inbreng van leerlingen bij het automatiseren
Kris Verbeeck
Om slechte resultaten te voorkomen wordt er op basisscholen steeds vaker stelselmatig aandacht besteed aan automatiseren. Hoe kan een leerkracht dit het beste doen en hoe kunnen leerlingen zelf een inbreng hierbij hebben?
Anneke Noteboom
Stel je voor: Jouw zelfbedachte rekenspel in de winkel! Dat kan... als je meedoet aan deze wedstrijd!
Extra materiaal bij Kleuters Spelen Spelletjes: Rondje Rekenspel voor kleuters (Spellenbox)
Anneke Noteboom
Een overzicht per spel van het getalgebied, bij welke leerstof het aansluit, het inhoudelijk deeldomein en de spelgegevens
Kleuters spelen spelletjes - Stimuleren van de rekenontwikkeling
Sophie Verheijen en Anneke Noteboom
In 2013 deed het team van de Aletta Jacobsschool in Arnhem een projectaanvraag bij de NVORWO, waarin zij begeleiding vroeg bij het stimuleren van de rekenontwikkeling in de thuissituatie door middel van rekenspellen.
Prijsvraag
Anneke Noteboom
Een spel is niet zo maar een geschikt rekenspel voor in de klas. Zo’n spel moet aan veel voorwaarden voldoen. Kun jij zo’n spel ontwikkelen? Ga de uitdaging aan!
Excelbestand bij de antwoorden van Ei van Columbus jaargang 33 nummer 1
Jos van den Bergh
Bij het onderdeel "Omgekeerde van een getal" op blz. 20 van Volgens Bartjens jaargang 33, nummer 1, hoort een Excel Worksheet dat u hier kunt downloaden.
Tabel aan de wand - Met sprongen vooruit in groep 1 - 2
Julie Menne
Julie Menne beschrijft een klassikale, interactieve oefenles waar kinderen in de onderbouw een staafgrafiek gebruiken om een hoeveelheid te bepalen.
Potje Duizend - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6:
Julie Menne
In dit spel leren leerlingen van groep 5 en 6 het positiesysteem te doorgronden en oefenen ze met hoofdrekenen en schattend rekenen. Ook wordt de aanzet gemaakt tot kolomsgewijs rekenen.
Ketting rijgen - Met sprongen vooruit in groep 3 - 4
Julie Menne
Julie Menne beschrijft een spel voor groep 3 / 4, waar de splitsingen van 6, 7 en 8 mee worden geoefend. Ook legt zij het gebruik van splitsbloemen uit.
Kopieerbladen bij "Welke hoort erbij", rubriek Spel in de Rekenles, jaargang 32 nr 3
Anneke Noteboom
Bij de spelbeschrijving horen drie kopieerbladen.
Rekenen en referentieniveaus in het vo. Wat betekent dat voor het po? - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Nu het rekenen in het vo wordt voortgezet, en er referentiekaders voor zijn opgesteld, is de vraag gerechtvaardigd of de doelen en leerlijnen voor het rekenen in de basisschool herziening behoeven.
Tafelslive en Tafeltegelen - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6
Julie Menne
Tafelslive en Tafeltegelen zijn 2 spellen voor groep 5 6 uit de Met-Sprongen_Vooruit serie om de verwissel- en verdeeleigenschap van vermenigvuldigen te ontdekken.