Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVerschil maken - De ontwikkeling in denkbeelden over het omgaan met verschillen tussen leerlingen
K.P.E. Gravemeijer & H.A.A. van Eerde
K.P.E. Gravemeijer & H.A.A. van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Met het oog op het leren van rekenen-wiskunde in het digitale tijdperk
R. Noss
R. Noss - London University, Department of Mathematics
Verslag begeleidersnetwerk - Hoeveel rek zit er in rekenen?
A. Oving
A. Oving - IJsselgroep, Dronten
Begeleiding aan het woord - Wat de invoering van een nieuwe methode al niet teweeg kan brengen!
C. Borghouts
Een succesvol invoeringstraject - C. Borghouts - SAC, Utrecht
Parel in MILE - Een zoektocht in MILE
M.H.P. Bos
M.H.P. Bos - Hs De Kempel, Helmond
Competentiegericht opleiden - Pleidooi voor een apart assessment reken-wiskundeonderwijs
R. Keijzer, L. Kerstens, G. Baars & W. Uittenbogaa
R. Keijzer, L. Kerstens, G. Baars & W. Uittenbogaard - Panama / Freudenthal Instituut Utrecht, OECR / Erasmus Universiteit, Rotterdam
Panama Praktijktip nummer94 - Schattend rekenen in het speciaal basisonderwijs
M.C. Peltenburg
M.C. Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Stel je doelen bij - Dyscalculie en wat doe je er aan?
Jaap Boerema
In dit artikel werpen de onderwijservaringen van Jaap Boerema op de LOM-school van professor Wilhelmina Bladergroen en zijn werk aan het Maatschrift bij de methode Alles Telt een nieuw licht op dyscalculie.
We bouwen Tielenborg - Leerlingen ontwerpen hun eigen woonwijk op schaal
Fons Cornelissen
De kinderen van de klas van Fons Cornelissen mochten een denkbeeldige woonwijk bouwen. Dit zorgde voor maatschappelijk en wiskundig inzicht.
Een routekaart naar het zwembad - Meetkunde ligt gewoon op straat....
Diane van Giezen - Beerlage
Een rijke leeromgeving hoeft helemaal niet met veel kunst- en vliegwerk en dure materialen opgebouwd te worden. Het alledaagse leven biedt al prachtige leermogelijkheden. De weg naar het zwembad kan al een bron voor meetkundige ontdekkingen zijn.
Fouten maken is niet erg - Respecteer de ideeën van kinderen
Jos van Rooij
Leerkrachten die hun leerlingen een vaste oplossingsmanier voorschrijven doen hen tekort. Wie bovendien ongeduldig eist dat ze de voorgeschreven manier onmiddellijk foutloos na kunnen bootsen maakt onzekere rekenaars die niet snel een eigen idee proberen
De bekende Nederlander in getallen - Marjan Berk
Harrie Sormani
Marjan Berk, uitgedrukt in getallen
Groetjes van groep 4 - Winterpret
Lia van Diem
In het rekenboek staat een plaatje met drie verschillende soorten voetstappen in de sneeuw. Dat vormt het begin van een interessant rekengesprek....
Kleine kinderen worden groot - Als een lepeltje in de cornflakes
Ronald Keijzer
Vonne van 5 eet cornflakes en verbindt dit in gedachten met het zwemmen: Vonne in een groot zwembad is als een lepeltje in de cornflakes...
Vroeger - De moordenaars van de staartdeling
Ed de Moor
In dit artikel vertelt Ed de Moor waarom hij vindt dat de vroegere staartdeling moet verdwijnen, en waarom hij "moordenaar van de staartdeling" een ere-titel vindt.
Wiskunde op straat - IJscijfers
Harrie Sormani
Stelling van Harrie Sormani: De afname van het rekenvermogen van de Nederlandse kinderen is niet te wijten aan de invoering van de rekenmachine, maar aan de verdwijning van het schriftelijk bijhouden van de rondetijden bij de schaatskampioenschappen...
Kleuters tellen mee - Zes clowntjes zetten de klas op stelten
Jantina Verwaal
Hebben leerkrachten in kleutergroepen door hoe belangrijk de rekenkundige ontwikkeling van kleuters is? In het begeleidingstraject 'Kleuters tellen mee' van de CED-groep zoeken leerkrachten en begeleiders naar manieren om rekenen een plaats te geven.
Van bouwwerk tot tekening en vice versa - Hoe geef je 3 dimensies in het platte vlak weer?
Jacqueline van der Vlist
Hoe kun je een blikkenbouwsel zo op papier tekenen, dat iemand die het bouwwerk niet gezien heeft het aan de hand van jouw tekening kan opbouwen? Dat is een uitdagende vraag voor leerlingen van groep 3 / 4. Hun symboliseringen zijn origineel en gevarieerd
Betekenisvolle getallen - Raden is niet zo maar wat gokken
Femke Woudstra en Annie Essers
Hoe oud is de juf? Hoeveel weegt de juf? Op zulke vragen willen kinderen graag het antwoord weten. Door hun kennis van getalstructuren te gebruiken en de alledaagse betekenis van getallen in de werkelijkheid te benutten kunnen ze die antwoorden vinden.
Van vis tot kalkoen - Het reilen en zeilen in een observatieklas van het speciaal onderwijs
Femke Woudstra
In de observatieklas van de Eindhovense school 'De Beemden' voor kinderen met taal / spraakproblemen en daarbij leerproblemen, worden kinderen geobserveerd om vast te stelen waar ze op den duur het beste geplaatst zouden kunnen worden.
Ik zie er zelden één - Reactie op het artikel: 'In elke klas zit er minstens één'
Ceciel Borghouts
Ook Ceciel Borghouts schreef een reactie op het artikel van Annemie Desoete over dyscalculie.
Wat kun je er aan doen? Kinderen met dyscalculie deel 2
Annemie Desoete
In september 2003 beschreef Annemie Desoete het verschijnsel dyscalculie en hoe je het bij kinderen zou kunnen herkennen. In dit artikel geeft ze adviezen voor het omgaan met kinderen met dyscalculie.
Tovervierkanten - De magische krachten van getallenvierkanten
Erica de Goeij en Adri Treffers
De leerlingen uit groep 4 van de Julianaschool genieten doorgaans van de rekenlessen uit de methode. Maar als het boek een keer aan de kant wordt gelegd en ze met juf Erica de Goeij met tovervierkanten aan de slag gaan, is het feest!
Nationale Rekendagen 2003 - Verslag van 2 inspirerende conferentiedagen
Karel Groenewegen
De Nationale Rekendagen die jaarlijks vele basisschool-leerkrachten naar Noordwijkerhout lokken, zijn een ideale gelegenheid om ervaringen, enthousiasme, zorgen en goede ideeën met betrekking tot het reken-wiskundeonderwijs te delen en uit te wisselen.
Grote Rekendag 2004 - Orienteren en plaats bepalen
Vincent Jonker
Tijdens de Grote Rekendag van 2004 verhuizen alle kinderen naar een eiland. De onderbouw richt daar een dierentuin in, de middenbouw maakt een fietspadenplan en een camping en de bovenbouw gaat op zoek naar een schat van een schip dat ooit is vergaan.
Dyscalculie: reken er niet te snel op! - Misschien lijdt u er zelf ook wel aan?
Willem Vermeulen
Het artikel van Annemie Desoete over dyscalculie uit september 2003 deed veel stof opwaaien. Willem Vermeulen van 1 van de lezers die onmiddellijk in de pen klom en een pleidooi hield voor uiterste terughoudendheid in het gebruik van de term 'dyscalculie'
Kinderen die niet leren rekenen - Opvattingen en discussie over dyscalculie en rekenproblemen
Jo Nelissen
Jo Nelissen zet verschillende opvattingen over dyscalculie op een rijtje en adviseert het etiket 'dyscalculie' spaarzaam te hanteren. Het lijkt zinvoller om vast te stellen wat die problemen van kinderen zijn en hoe daar het beste aan gewerkt kan worden.
De bekende Nederlander in getallen - Drs. P
Harrie Sormani
Drs. P, pseudoniem voor Heinz Polzer, stopte op de lagere school met rekenen omdat hij een talenknobbel had. Pas later ontdekte hij dat rekenen en taal goed samen kunnen gaan, met name in een vormvast vers of lied
Groetjes van groep vier - In de boot
Lia van Diem
Drie roeibootjes met vijf mensen erin... Dat kan maar 1 ding betekenen: groep vier begint met het leren van tafels!
Kleine kinderen worden groot - Het getallenlied van Julian
Marian Steverink
Als Julian in bed ligt zingt hij graag. Vandaag zingt hij een getallenlied. En als hij de getallen niet meer weet, verzint hij ze gewoon zelf.....
Vroeger - De passer
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over de geschiedenis van de passer
Wiskunde op straat - Boer Bart
Harrie Sormani
Hij komt in bijna ieder reken- en wiskundeboek terug: Boer Bart. Hij heeft een land en een boerderij waar je fijn over kunt rekenen......
Amy leert handig rekenen - Getalinzicht als fundament voor strategiegebruik
Sytze Steinvoorte
Zwakke rekenaars kunnen het handig rekenen wel degelijk onder de knie krijgen. Ze zijn in staat tot het inzetten van verschillende strategieën, mits ze het geduld en het doorzettingsvermogen hebben om eerst een basis van getalinzicht te verwerven.
Met sprongen vooruit - Verslag van de voorscholing voor Pabodocenten en schoolbegeleiders
Uschi van der Velden
Uschi van der Velden, schoolbegeleider en cursist van de voorscholing van de NCRC-module 'Met sprongen vooruit' beschrijft haar cursuservaringen
Met tien in bed - Maak van een prentenboek een rekenvertelkist
Ans Veltman
Hoe maak je een rekenvertelkist? Kies een prentenboek waarin het verhaal een reken- of wiskundige handeling beschrijft. De kinderen belanden in een betekenisvolle rekensituatie waarin ze concreet handelend alles kunnen leren op hun eigen niveau.
Compacten in het reken-wiskundeonderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs
A. Noteboom & J. Klep
A. Noteboom & J. Klep - SLO, Enschede