Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieWie het kan verwoorden snapt het - Niveaudifferentiatie in de bovenbouw
Kees Buys
Houd de groep bij elkaar, maar laat elke leerling op zijn of haar eigen niveau en met zelfgekozen middelen aan een gezamenlijke opgave werken. Wissel oplossingsmanieren onderling uit en waardeer elke aanpak. Zo houdt u rekening met verschillen.
Een warme herfst - Het weerbericht als meetles (jrg. 24 nr. 1, 2004)
Diane van Giezen - Beerlage
Rondom het thema 'herfst' valt in groep 3 heel wat te beleven. Zelfs het domein 'meten' kan daarbij goed aan bod komen. In de herfst zijn immers de weersomstandigheden vaak zeer afwisselend en daar kunnen jongen kinderen mooie meet-ervaringen mee opdoen.
Kiezen voor de kern - Onderzoek naar onderwijs in breuken, verhoudingen, kommagetallen en procenten
Ronald Keijzer, Frans van Galen en Koeno Gravemeij
Hoe ga je om met verschillen tussen leerlingen? Het TAL-project wil leerlingen van kerninzichten voorzien waarmee ze op hun eigen manier rijke vraagstukken oplossen. Hierbij kunnen zwakke en betere rekenaars verschillende einddoelen hebben.
Rekenen: een hele opgave - een recensie
Sabine Lit
Kinderen die achterblijven in de rekenles. In elke klas zitten er wel een paar. Joep van Vugt en Anneke Wösten proberen in hun nieuwste boek leerkrachten en remedial teachers de helpende hand te reiken bij kinderen met rekenproblemen.
Schaduw in de kijker - Experimenteren met licht en donker in de bovenbouw
Sofie de Ridder en Eline Govaert
De schaduw is bij mooi weer zo'n vanzelfsprekende metgezel dat leerlingen er nauwelijks bij stil staan. Dat is jammer want licht en schaduw bieden kansen om allerlei meetkundige ontdekkingen te doen. Over de vorm, richting en lengte van schaduwen....
De bekende Nederlander in getallen - Henk Spaan
Harrie Sormani
Programmamaker, columnist en dichter Henk Spaan rekent altijd uit zijn hoofd; dat leerde hij vroeger op school beter dan de kinderen die tegenwoordig op school zitten. Toch is hij jaloers op de schooltijd van zijn dochter. Over onderwijs,voetbal en euro's
Groetjes van groep 4 - Vandaag geen rekenles
Lia van Diem
Aan het begin van de rekenles zegt Beau iets over een bordje waar ook een datum op staat. Het gesprek gaat al gauw over dagen, maanden en jaren. En de rekenles? Die vervalt... Of toch niet?
Kleine kinderen worden groot - Ontbijt
Gerard van Alst
Tijdens het ontbijt op zondagochtend doen Freek en Ludo een leuk rekenspel: Raden hoeveel er in een pak of pot zit.
Vroeger - Een mysterieuze som van Pacioli
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over een schilderij van de Venetiaanse schilder Jacopo de Barbari uit 1495. Wat is er toch met de optelling die op de afgebeelde lei staat aan de hand?
Wiskunde op straat - Rekenen in Schothorst
Harry Sormani
"Ik weet nu zeker dat het waar is: jongeren kunnen inderdaad niet rekenen en goede rekenaars hebben eigen strategieën. Het bewijs van deze twee stellingen haal ik uit de interactie tussen de caissière van kassa
1 en die van kassa 3 in de supermarkt"...
De juf van het jaar 2004 - Een juf van 1000 weken
Harry Sormani
De kranten stonden er vol van: Juf Linda Verschueren van de St. Willibrordusschool uit Hulst was uitgeroepen tot de beste juf van 2004. Wij gingen op bezoek bij deze prille, talentvolle juf en wilde alles weten over haar succes en haar rekenlessen.
Goochelen met getallen - Een uitdagende reken-wiskunde-tentoonstelling
Harrie Sormani
In een museum zijn over het algemeen mooie dingen tentoongesteld. Menigeen denkt daardoor dat de wiskunde daar weinig heeft te zoeken. De tentoonstelling 'Goochelen met getallen' toont juist vele interessante aspecten van het vak. Wiskunde kan mooi zijn!
Een reken-Afscheidsfeest in Brabant - Ter lering ende vermaak
Willem Vermeulen
Frans Pijnenburg nam als rekendocent afscheid van de Fontys Pabo Tilburg. Ter gelegenheid daarvan organiseerde de NVORWO-afdeling Brabant een onvergetelijk rekenfeest. En er werden veel rekenspelletjes gedaan....
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Dyscalculie, zin en onzin
J.E.H. van Luijt & A.J.J.M. Ruijssenaars
J.E.H. van Luit & A.J.J.M. Ruijssenaars - Opleiding Pedagogiek, Universiteit Utrecht, Opleiding Pedagogiek, Rijks Universiteit Groningen
Dyslexie en dyscalculie - Opvattingen en onderzoek
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 92 - Dyscalculie als biologisch gegeven
E. van Loosbroek
E. van Loosbroek - Onderzoeksgroep Developmental Cognitive Neuroscience, Faculteit der Psychologie, Universiteit Maastricht
Gecijferdheid beïnvloed(t)
S. van Os
S. van Os - Hs Domstad, Utrecht
Begeleiding aan het woord - Leerkrachtvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs
J.F. de With
J.F. de With - CED-Groep Rotterdam
Panama Praktijktip nummer 95 - Vouwen zijn recht en krom
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht
De ene leerling heeft 10 oefensommen nodig, de andere 2 - Zelfgestuurd leren
Hans Bögemann
Als leerlingen weten wat ze nog leren van de oefeningen in het rekenboek, kunnen ze zelf (mee)bepalen welke opdrachten ze zullen gaan maken en welke niet. Hun manier van leren verandert van opdrachtgestuurd naar leerdoelgestuurd.
Hallo, 8 x 8! Een experiment met tutorrekenen
Arie Fase
Tutorrekenen vraagt heel wat organisatie en voorbereiding maar de resultaten zijn zo bijzonder dat het alle moeite meer dan waard is. Niet alleen stijgen de leerresultaten, ook de sfeer op school en de contacten tussen de leerlingen verbeteren enorm.
In de voetsporen van Simon Stevin - Kommagetallen heruitvinden
Frans van Galen
Hans Freudenthal was van mening dat leerlingen in de reken-wiskundeles de ruimte moeten krijgen voor het heruitvinden van wiskunde. Maar de leerkracht moet dit proces wel sturen. Een voorbeeld wordt gegeven aan de hand van lessen rond kommagetallen.
Een hut van kranten - Wiskunde en techniek, een geïntegreerde activiteit
Erica de Goeij
De opdracht om een levensgrote hut van kranten te maken was een uitdaging voor de leerlingen van groep 5. Niet alleen kwam er techniek om de hoek kijken, maar er werd ook een beroep gedaan op de wiskundige kennis en vaardigheden voor meten en meetkunde
Repareren of remediëren? Een rekenrek is geen automaatje
Roos van den Heuvel
Was het alleen een kapot rekenrekje of was er met deze leerling meer aan de hand?
De leerlingen wisten van geen ophouden - Interactie in de reken-wiskundeles
Jolanda Jager - van Eck
Interactie in de reken-wiskundeles, iedere leerkracht is zich de waarde ervan bewust. Iedere leerkracht weet in theorie hoe het zou moeten. Maar in de praktijk is de verleiding groot om de leerlingen toch maar even snel naar het goede antwoord te sturen.
Grote Rekendag groot succes - De hele dag rekenen is leuk!
Vincent Jonker en Frans van Galen
De grote Rekendag 2004 gaf leerlingen en leerkrachten de kans om een hele dag met een rekenwiskundige thema door te brengen. Dat was leuk, dat was spannend en dat was ook nog leerzaam. In dit artikel enkele ervaringen van deelnemers.
Hoe krijg ik mijn collega's mee? Impressies van de post-hbo-opleiding Rekencoördinator
Ronald Keijzer, Sandra Barendregt, Karin Beerepoot
Een kijkje in het portfolio van vijf cursisten van de post-hbo-opleiding van Ronald Keijzer
Maling aan decimalen - De weg van informele Smarties naar formele kommagetallen
Jeroen van Kesteren en Heleen Nijtmans-Oosterveld
Soms kan het nodig zijn om bij een rekenprobleem in groep 8 even volledig terug te keren naar de basis om het begrip in korte tijd, van informeel naar formeel, helemaal opnieuw op te bouwen. 2 Pabostudenten doorliepen dit traject voor kommagetallen.
Rekenen is mijn leukste vak - Lieke en het rekenen tot 100
Jos van Rooij
Vaak zijn rekenproblemen terug te voeren op hiaten in de basis. Zodra het fundament goed is, en kinderen het getallensysteem goed doorgronden, kunnen ze ineens aanzienlijke vorderingen maken. Over de basis voor het rekenen tot 100 en verder.
De bekende Nederlander in getallen - Maria van der Hoeven
Harrie Sormani
Harrie Sormani geeft een beeld in getallen van Maria van der Hoeven, Minister van OCW
Groetjes van groep vier - Van vouwblaadjes tot terras
Lia van Diem
Als juf vertelt dat ze in haar tuin een mooi terras wil van 20 tegels dan helpt de klas haar graag verzinnen hoe dat het beste kan.....
Kleine kinderen worden groot - Rekenen in de achtertuin
Elaine Toes
Het is warm weer dus in de tuin wordt het zwembad gevuld. Maar... hoeveel wat zit daar nu eigenlijk in?
Vroeger - Breuk op z'n kop
Ed de Moor
Auteur Ed de Moor vertelt over het rekenen in historische rekenboeken
Wiskunde op straat - Tot tien tellen
Harrie Sormani
Het gaat tegenwoordig in het onderwijs meer om het aanleren van sociale competenties dan om rekenen en taal. Of toch niet? Om je te leren beheersen moet je tot tien kunnen tellen volgens de sociale competentie. En dan moet je dat wel eerst geleerd hebben!
Ik had niet gedacht dat ik zo'n les zou kunnen geven - Leerzame en uitdagende praktijkervaringen
Marc van Zanten
Op de pabo Edith Stein vroeg Marc van Zanten zich af hoe je eerstejaars studenten kunt motiveren voor rekenen / wiskunde en tegelijkertijd theoretische verdieping kunt stimuleren. De poetsopdracht "Onderwijswerk rekenen / wiskunde" vormde het antwoord.