Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Rondje Rekenliedjes - Zingen in de rekenles
Frank van Merwijk
Een cd met zestien rekenliedjes gezongen door Frank Groothof en een daarbij behorende docentenhandleiding met een speelrekenboek zullen leerlingen en leerkrachten van groep 3 inspireren tot muzikaal reken-wiskundeonderwijs
_w400_h260_bg.png)
De lengte van een liniaal - Meer dan een meetinstrument
Marcus Nührenbörger
Hoe 'ziet' een kind een liniaal? Welke betekenissen geeft het aan dit meetinstrument? Pas als je dit als leerkracht weet, kun je activiteiten rond het meten van lengte organiseren, want die moet aansluiten bij de mentale 'liniaalbeelden' van de leerlingen
_w400_h260_bg.png)
De Superwonderbril - Een liedje om het splitsen te herhalen
Jacqueline Odijk
Rekenen met een liedje, hoe werkt dat in de praktijk? Leerkracht Jacqueline Odijk ging met haar groep 3 aan de slag met het liedje 'Superwonderbril' uit het pakket Rondje Rekenliedjes
_w400_h260_bg.png)
De ouderavond - Rekenen en rekenproblemen
Jos van Rooij
Met welke rekenproblemen worstelen sommige kinderen en wat kun je daar als ouders aan doen? Dit soort vragen zijn vaak op ouderavonden te horen. De auteur is schoolbegeleider en hij beantwoordt vaker dergelijke vragen. In dit artikel vertelt hij er over.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Harrie Jekkers
Harrie Sormani
Harrie Jekkers vertelt over zijn leven en de getallen daarbij een rol speelden
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier - Foldermateriaal
Lia van Diem
Lia van Diem heeft een rekengesprek over reclamefolders met de kinderen van groep vier....
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Kleine autootjes
Anneke van Gool
Anneke van Gool vertelt over David, die in Noorwegen op vakantie nog niet echt in de gaten heeft wat het begrip perspectief inhoudt....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Een eeuwig wonderkind
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over Carl Friedrich Gauss (1777 - 1855) , wiskundige en wonderkind.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat - Handicap moet blijven
Harrie Sormani
Zelfs bij het zorgen voor de gehandicapte medemens moet je af en toe nog heel wat rekenen, merkt Harrie Sormano
_w400_h260_bg.png)
Hoe tel je geiten als je nooit hebt leren tellen? - Verslag van een reis naar Kenia
Hein van der Straaten
Tijdens een bezoek aan Kenia belandt Hein van der Straaten toevallig in een basisschool. Daar laat hij de leerlingen zien dat je aan rekenen ook veel plezier kunt beleven. De leerkrachten nodigen Hein onmiddellijk uit om nog eens terug te komen.
_w400_h260_bg.png)
Voor een achtergrond - Een blikwisseling kan bijdragen aan meetkundig inzicht
Jan van den Brink
Wie zijn ogen goed de kost geeft, ontdekt allerlei natuurkundige verschijnselen die in eerste instantie verwondering oproepen. Afwisselend kijken naar de voor- of achtergrond waartegen de beweging plaatsvindt, kan een meetkundige verklaring opleveren.
_w400_h260_bg.png)
Van breukencirkels tot minipizza's - Als je pizza's verdeelt, moet je echt even proeven
Rijkje Dekker
Drie pizza's verdelen met 4 personen. Dat kan op verschillende manieren. De beste ideeën ontstaan als kinderen met elkaar kunnen overleggen en 'echte' pizza's mogen gebruiken. Dan wordt reken-wiskundeonderwijs realistisch, leuk en erg leerzaam.
_w400_h260_bg.png)
Altijd je reken-gereedschap bij de hand - Leerlingen ontwikkelen hun eigen reken-wiskundige modellen
Ivanka van Dijk
Als leerlingen de werking van een model niet doorzien, kan dat model geen steun bieden in de reken-wiskundeles. Modellen die leerlingen zelf bedenken en in klassengesprekken ontwikkelen worden vaak wel begrepen en kunnen dus hulp bieden bij de opgaven.
_w400_h260_bg.png)
Betekenisvol rekenen - Op zoek naar de wiskunde in een contextopgave
Koeno Gravemeijer
Hoe los je een contextopgave op? De eerste stap bestaat uit het maken van een wiskundige vertaling, een wiskundige interpretatie van de context. Klassengesprekken over hoe je dat kunt doen zijn van groot belang.
_w400_h260_bg.png)
We doen even alsof dit een klas is - Promotie-onderzoek over het visualiseren van wiskunde
Mieke van Groenesstijn
In 2002 promoveerde Ivanka van Dijk op haar onderzoek naar het visualiseren van wiskunde. Zij vroeg zich af of het mogelijk zou zijn om leerlingen hun eigen denkmodellen te laten tekenen in plaats van deze kant-en-klaar aan te reiken.
_w400_h260_bg.png)
Johnny zit stil voor zich uit te kijken - De affectieve context van het rekenen
Hans ter Heege
Wat gaat er schuil achter de onbevangen, beteuterde, blije of gespannen gezichten die de leraar elke dag weer aankijken tijdens de les? De auteur voert de lezer door het krachtenveld van emoties dat dagelijks heerst in de klas en doet suggesties.
_w400_h260_bg.png)
Digitale avonturen - Rekenspellen voor thuis bij Pluspunt en de Wereld in Getallen
Ortwin Hutten
Thuis spelletjes doen op de computer en ondertussen de rekenstof van school oefenen en herhalen. Dat klinkt veel ouders en leerkrachten als muziek in de oren. Uitgeverij Malmberg brengt veelbelovende CD-roms op de markt. Maken die hun mooie belofte waar?
_w400_h260_bg.png)
Klieren met gummen - Kinderen bedenken hun eigen verdeel-opgave
Kristel Kerstens en Frans van Galen
'Computeren' blijft populair bij kinderen, op school maar ook thuis. Kinderen zijn zelfs bereid om in hun vrije tijd educatieve sites zoals het rekenweb te bezoeken. Is het mogelijk om kinderen ook op de computer echt aan het denken te zetten?
_w400_h260_bg.png)
Ouders op herhaling - Rekenen-wiskunde vroeger en nu
Marjolein Kool
Steeds meer ouders ontdekken dat hun kind heel anders rekenonderwijs krijgt dan zij vroeger gehad hebben. Wat zijn de verschillen en vanwaar deze veranderingen?
_w400_h260_bg.png)
Landjepik, maar dan anders - Een rekenspeelplaats op papier
Leo Prinsen
Een simpele matrix met 81 getallen vormt de basis voor veel spelplezier. En als blijkt dat de spelletjes ook nog het rekeninzicht van de spelers kunnen vergroten, is er sprake van dubbele pret.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Martin Gaus
Harrie Sormani
Gesprek met hondentrainer Martin Gaus, waarin hij uitlegt wat hij wel of niet met getallen heeft en welke getallen voor hem belangrijk zijn.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Puzzelgenot
Yvonne Leenders
Jules houdt van puzzelen en hij doet het dan ook regelmatig. Hij puzzelt zo veel dat hij uiteindelijk beter wordt dan zijn moeder....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Voor een el in de cel
Ed de Moor
In de 18e eeuw had iedere streek of stad zijn eigen maten voor lengte, gewicht en volume. De noodzaak tot standaardisering kwam niet uit het gewone leven voort. Het waren vooral wetenschappers die inzagen dat een uniform maatsysteem onontbeerlijk was.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat - De treinkarretjes
Harrie Sormani
De voordelen van het reizen met de trein boven het stil staan met de auto waren te groot om mij door kleine onvolkomenheden van de NS uit het veld te laten slaan. In welke auto komt er immers tijdens de reis een karretje langs met lekker drank en spijs?
_w400_h260_bg.png)
Bah, gaan we rekenen? Op zoek naar speelse lesvormen
Sylvia Schinkel
Kinderen zijn altijd te porren voor een spelletje. Maar zodra het spelletje is afgelopen en het rekenboek op tafel komt is het uit met de pret. Hoe kun je toch met de methode lesgeven en tegelijkertijd je leerlingen motiveren met speelse activiteiten?
_w400_h260_bg.png)
Een uitpuilende rekenkast - Een rijke leeromgeving groeit mee met de leerlingen
Hilde Amse
Uitdagende en speelse materialen vormen het uitgangspunt van mooie reken-wiskundige activiteiten. Kinderen zijn altijd te porren voor een spelletje. Hilde Amse beschrijft hoe ze met weinig financiële middelen een rijke leeromgeving creërde.
_w400_h260_bg.png)
Een bijzondere tuin - Leerlingen van groep 6 redeneren met oppervlaktes
Arie Fase
Het oppervlaktebegrip moet met behulp van belangrijke ervaringen en goede opdrachten langzaam maar degelijk bij leerlingen groeien. Leerlingen ontdekken op een goede dag dat een vierkante meter helemaal niet altijd vierkant hoeft te zijn.....
_w400_h260_bg.png)
Absoluut en relatief, een lastig onderscheid - Procenten in groep 7
Farns van Galen
Als leerkracht ontmoet je regelmatig kinderen die iets niet begrijpen. Wanneer je met een kind apart bezig bent ga je er meestal direct op in, maar soms, als het om fundamentele zaken gaat, kun je zo'n probleem ook onderwerp maken van een klassengesprek.
_w400_h260_bg.png)
Haal meer uit de CITO-toets - Een goede signalering als eerste stap
Han Smits Verburg
Onze leerlingen worden volop getoetst. Maar wat doen we vervolgens met de toetsresultaten? Komen die onder in de kast? Of kan een goed foutenanalyseinstrument een opstap bieden tot verdere hulp?
_w400_h260_bg.png)
Kerndoelen, wat kunnen we ermee? - Status-quo of vernieuwingsimpuls?
Hans ter Heege
Hans ter Heege neemt de huidige kerndoelen, geldend sinds 1998, onder de loep en doet wijzigingsvoorstellen die voor het reken-wiskundeonderwijs een stimulans tot vernieuwing kunnen zijn.
_w400_h260_bg.png)
Bouwen aan rekenvaardigheid - Gecijferdheid op de lerarenopleiding
Ronald Keijzer
Goed oefenmateriaal vormt een belangrijke voorwaarde om studenten aan hun gecijferdheid te laten werken. Maar nog veel belangrijker zijn gesprekken over vraagstukken, over oplossingsmanieren, over het inzetten van kennis van de werkelijkheid.
_w400_h260_bg.png)
Speel eens een spelletje! - Ouderbetrokkenheid bij rekenen in groep 4
Mariska de Keizer, Cathelijne Tielrooij
Een rekenspelletjesproject in groep 4 leverde verrassende resultaten op: de kinderen kregen meer plezier in rekenen en de ouders volgden de ontwikkelingen van hun kind op de voet. Dit succes vraagt om een vervolg.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op de speelweide - Veelbelovende avonturen met thematisch kleuteronderwijs
Aukje de Rooij, Madelein van de Schoor
Kleuters leren het meest als ze samen mogen leren en als ze gemotiveerd worden door mooie platen, leuke verhalen, goede spullen en uitdagende problemen. De studentes Aukje en Madelein stopten het allemaal in de leskist 'Speelweide'.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Co Stompé
Harrie Sormani
Als je later darter wilt worden moet je goed opletten in de rekenles. Co Stompé, de Nederlandse topspeler, legt uit hoe onmisbaar handig rekenen is bij het professionele pijltjes gooien.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier - Kwaliteit of kwantiteit?
Lia van Diem
Juf deelt rekendozen uit. De opdracht luidt: Hoeveel blokjes zitten er in jullie doos? Kun je daar snel achter komen? Die opdracht blijkt lastiger dan gedacht. Maar na heel goed nadenken lukt het....
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Vakantieboodschappen
Ronald Keijzer
Vonne van vier doet op vakantie alleen boodschappen. En dat is extra knap, want in de winkel spreken ze geen Nederlands....