Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDe bekende Nederlander in getallen - Marts Smeets
Harrie Sormani
Mart Smeets beweert dat hij helemaal niks met wiskunde heeft, maar dat hij wel gek is op getallen. Cijfers wil hij bezitten. Cijfers zijn in zijn ogen nutteloze, maar interessante hebbedingetjes. In dit interview legt hij uit wat hij daarmee bedoelt.
De rijkdom van geld - De rol van geld in het reken-wiskundeonderwijs
Marja van den Heuvel - Panhuizen
Met pen kun je nog veel meer doen dan u dacht. Geld als didactisch hulpmiddel kan in het reken-wiskundeonderwijs vele deuren openen. Een pleidooi voor de ontwikkeling van gecijferde waaraan geld een rijke bijdrage kan leveren.
Kiezen of delen - Waar haalt de groenteman zijn euro's vandaan?
Hans ter Heege
De groenteman van Hans ter Heege kan perfect optellen, maar hoe staat het met zijn verdere rekenkunsten? Gaat dat wel goed als de euro wordt geïntroduceerd?
De euro in het aanvankelijk rekenonderwijs - Geld als denkmodel voor rijgen en splitsen
Julie Menne en Adri Treffers
De komst van de euro brengt veel veranderingen met zich mee in het reken-wiskundeonderwijs. Zal de euro iets gaan veranderen in de didactiek van het aanvankelijk rekenen? De auteurs zetten de leerlijnen voor optellen en aftrekken nog eens op een rijtje
Euro-weetjes - Over DING FLOF BIPS en nog veel meer
Marjolein Kool
Allerlei weetjes die bij de invoering van de euro handig zijn...
Kleine kinderen worden groot - Het succes zit in de schaar
Lianne de Vet
Als tante Lianne een middagje gaat knutselen met Marlieke en Steven, komt daar ongemerkt heel veel rekenen aan te pas
Wiskunde op straat - Cijfers in beeld
Harrie Sormani
In zijn rubriek laat Harrie Sormani zien waarom sport zonder cijfers absolute flauwekul is.
Werk aan de winkel - Kleuters als kleine zelfstandigen
Erica de Goeij
Uitdagende hoeken kunnen in de kleutergroepen gouden leermomenten opleveren. Die gouden leermomenten kun je echter niet afdwingen. Toch kunnen de inrichting van de hoek en inspirerende lesactiviteiten onder leiding van de leerkracht de kansen vergroten.
Vroeger - Didactische munt
Ed de Moor
Ed de Moor beschrijft sommen over geld in de rekenmethodes van vroeger in zijn rubriek over de tijden van weleer.
Waar haal je het vandaan? Informatie over euro-materialen en -websites
Marjolein Kool en Bianca Stroes
Lesmaterialen, informatiebrochures, oefenprogramma's, plastic muntjes... Er wordt van alles geproduceerd om Nederland en met name het onderwijs voor te bereiden op de komst van de euro. Wat is er allemaal te koop en te krijg op euro-gebied?
Echt HEMA - Interview met een euro-projectleider
Jacqueline van der Vlist
Hoe maak je een bedrijf euro-proof? Dat is een enorme puzzel, maar Magreet de Vlaam, projectleider bij de HEMA, voelt zich erdoor uitgedaagd. Ze weet alles af van de aangepaste kassa-lade in de winkel tot de geconverteerde software op het hoofdkantoor.
De euro in de reken-wiskundeles op de basisschool - Een boekbespreking
Sabine Lit
Veel scholen zullen hun leerlingen op de daadwerkelijke invoering van de euro in januari 2002 willen voorbereiden. Om ze daarbij op weg te helpen schreef Fred Goffree, expert in de reken-wiskundedidactiek, er een boekje over.
Groetjes van groep drie - Grote klasse!
Lia van Diem
Als uf Lia van Diem vraagt aan haar kersverse groep drie of de kinderen kunnen uitzoeken wie nou de grootste van de klas is zonder dat ze naast elkaar mogen staan, leidt dit tot een mooie rekenles...
De bekende Nederlander in getallen - Nout Wellink
Harrie Sormani
Harrie Sormani bevraagt president van De Nederlandsche Bank Nout Wellink over de getallen die belangrijk zijn in zijn leven.
De laatste gulden
Marjolein Kool
Kijk nog maar eens goed naar de laatste guldens die deze maanden door uw handen zullen gaan. Misschien zit daar wel een gulden bij met een vrolijk zwaaiend leeuwtje. Dat is de 'afscheidsgulden', bedacht door Tim van Melis.
Ik ben een schoolmeester - Interview met Ed de Moor
Rob de Jong
Rob de Jong interviewt Ed de Moor, de oprichter van NOVRWO, die is begonnen als wiskundeleraar en later is uitgegroeid tot een creatief ontwerper met een enorme ervaring.
2400, daar hoef je niet eens naar te kijken! Getalgevoel als grondslag voor reken-wiskundige kennis
Kees Buijs
Kees Buijs schrijft over getallen en getalrelaties. Hij laat zien met hoeveel plezier kinderen onderzoek doen naar getallen. De leerlingen verdelen getallen op grond van eigenschappen in groepen en ontwikkelen zo hun getalgevoel en rekenvaardigheid.
Op zoek naar veelvouden - Een rekenles op de Mickley First School in Engeland
Hanneke Jones-Teuben
In hoeverre verschilt het Engelse rekenonderwijs van het Nederlandse? Hanneke Jones-Teuben gunt ons een blik in haar Engelse klas en doet ons een lesidee aan de hand waar ook Nederlandse kinderen van groep 3/4 van zullen smullen.
Wiskunde op straat; - Roken of gerookt worden
Harrie Sormani
Harrie Sormani heeft uitgevonden dat wilskracht niet de gedachte factor was om met roken te kunnen stoppen. Hij gebruikt nu het ultieme middel waardoor hij al een hele tijd met gemak rookvrij is: wiskunde!
'k Wis nie da'k zû goed kon rekene! - Remedial teaching voor zwakke rekenaars
Jos van Rooij
Jos van Rooij vertelt over zwakke rekenaars uit groep 6 die met de suikersom en de tribunesom weer op weg geholpen worden. Ze leren handig rekenen, herwinnen hun zelfvertrouwen en vinden het nog leuk ook!
Vroeger - Zeno's zonderlinge som
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over Zeno van Elea. Zeno bedacht wiskundige breinbrekers zoals de paradox van Zeno over een wedstrijd tussen de hardloper Achilles en een schildpad. Ed de Moor legt uit waarom de redenering van deze paradox niet klopt.
Groep 5 doet het goed - Balans van het rekenonderwijs halverwege de basisschool
Joop Bokhove
Om de 5 jaar vindt onderzoek plaats naar de resultaten van het rekenonderwijs aan het eind en halverwege de basisschool (het PPON-project). Door de uitkomsten over de jaren heen met elkaar te vergelijken, kunnen ontwikkelingen in kaart gebracht worden.
Beroering in de telvijver - Jonge kinderen tellen bewegende voorwerpen
Jan van den Brink
Een verzameling bewegende objecten laat zich minder makkelijk tellen dan een collectie die stil ligt. Jan van den Brink onderzoekt in hoe verre kinderen met behulp van de computer strategieën ontwikkelen voor het tellen van een groep beweeglijke eendjes.
Groetjes van groep drie - Misrekenen of misgooien
Lia van Diem
Groep 3 leert aftrekken. De juf besluit er een kegelspelletje op het bord aan te verbinden. Dit blijkt voor de kinderen van groep 3 - en hun juf - een stuk lastiger dan gedacht. Dan volgende keer maar met echte kegels.....
De bekende Nederlander in getallen - Jomanda
Harrie Sormani
Rekenen moet iedereen, zelfs als je over bovennatuurlijke gaven beschikt. In onze rubriek ‘De bekende Nederlander in getallen’ vertelt medium Jomanda over het gebruik van rekenen en wiskunde in haar leven.
Proeven in de keuken van Fred Goffree - Pabostudenten experimenteren met een opleidingsmethode
Linda Denissen, Amy de Waele, Hans van 't Zelfde
Wie het reken-wiskundeonderwijs vooruit wil helpen kan niet zonder contacten met het veld. Fred Goffree is zich dat bewust en riep bij het schrijven van zijn opleidingsboek de hulp van 5 Pabo-studenten in.
Het Nederlandse rekenonderwijs als exportartikel - Mental calculation ingevoerd in Engeland
Meindert Beishuizen
Bij ons is het realistische rekenonderwijs overal volledig ingeburgerd. In Engeland wil graag in onze voetsporen treden, maar dat gaat niet zo maar. Vragen en problemen die daar rijzen, kunnen ons opnieuw aan het denken zetten.
Wat gaan we doen, mees? Onderzoek alles... en maak er een grafiek van!
Wouter Sluitman
Heb het lef en doe af en toe het rekenboek aan de kant. De reken-avonturen die zich dan in de klas kunnen gaan afspelen, doen menig leraar watertanden. Wouter Sluitman waagde de sprong en laat de lezers van Volgens Bartjens meegenieten.
Duizend kraanvogels - Een monumentale rekenactiviteit
Ria Denneman
In het jaar 2000 was het 55 jaar geleden dat de atoombom op Hirosjima is gevallen. In groep 6, 7 en 8 van ‘De Zilvermeeuw’ in Wieringerwerf stond men stil bij deze gebeurtenis en dat bracht de school wekenlang in beweging. Ria Denneman doet verslag.
Sommen die je morgen kunt gebruiken - Rekencontexten moeten herkenbaar zijn
Hans ter Heege
Het rekenonderwijs aan allochtone volwassenen moet maatschappelijk relevant zijn. Wat ze vandaag leren moeten ze bij wijze van spreken morgen op de markt kunnen gebruiken. In hoeverre mogen we deze eis ook aan het rekenonderwijs aan kinderen stellen?
Kleine kinderen worden groot - Ik snap er helemaal niks van!
Lianne de Vet
Dochter Veerle klaagt over wiskunde: "Ik snap er helemaal niks van"! Maar gelukkig weet haar moeder waar het aan ligt: aan haar gebrek aan zelfvertrouwen, niet aan haar wiskunde-kennis....
Wiskunde op straat - Grote getallen
Harrie Sormani
Harrie Sormani schrijft over de trend in de media dat grote getallen tegenwoordig altijd genoemd worden met een vergelijking, zodat je je kunt voorstellen hoe veel het getal is. Maar of die extra uitleg altijd hout snijdt....
Uit de stageschool geklapt - Een Pabo-student doet verslag
Jasper Oostlander en Marjolein Kool
Jasper Oostlander, vierdejaars Pabostudent aan de Hogeschool Domstad in Utrecht, beschrijft hoe hij in groep 7 van zijn stageschool een les over ‘delen door een breuk’ verzorgde. Na zijn reflectie volgt de reactie van zijn stage-docent.
Vroeger - Een A-B boekje
Ed de Moor
Een A-B boekje van vroeger diende om het alfabet te leren, maar elke letter vertelt ook een verhaal om van te leren. De C blijkt niet lastig te zijn, want die biedt de deugden van het ‘Cijfferen’, dat niets anders is dan ‘een erkorte wyze van tellen
Door meten de tijd vergeten - Een meetcircuit voor groep 5
Herianne van Papeleur
Rekenen aan de keukentafel - Lessini
Hans van 't Zelfde
Je drinkt een glas limonade en op het etiket staat dat er 50% minder suiker inzit dan gewone limonade. Maar wat betekent dat eigenlijk en hoeveel suiker zit er dan in gewone limonade? Floor en Michiel zoeken het samen uit.