Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Redactioneel

Spel in de rekenles

Met een special over spel in de rekenles vieren we dat spel in de meeste scholen niet meer weg te denken is uit het repertoire van veel leerkrachten. Een spel dat goed wordt ingezet laat kinderen doelen bereiken die ze anders misschien minder makkelijk en met minder plezier zullen bereiken.

 

Een drijvende...

Weten

Getalbegrip tot en met 100 in rekenspellen

Beheersen en onderhouden van de kennis van drempel 2

Een goed getalbegrip is essentieel voor het leren rekenen en voor gecijferdheid. Hoe je aan getalbegrip kunt werken laat Anneke Noteboom zien in dit artikel.

 

 

Columns

Bewijs uit het gerijmde

Hersengekraak

Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over de wereld van wiskunde en rekenen.

Weten

Speel mee in de bovenbouw

Interventies bij spellen in de rekenles

Het spelen van (reken)spellen is leuk. De meeste kinderen beleven plezier aan het spelen van spellen, ze leren omgaan met winnen en verliezen en er komen vaardigheden aan te pas zoals samenwerken, vooruitdenken, logisch redeneren en strategiesch denken. Maar zonder leerkracht die op het juiste moment de juiste inter...

Online Stevin-Symposium

De werkgroep 'Geschiedenis' van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert dit najaar op 10 oktober voorde 26e keer haar jaarlijkse symposium, en voor de eerste keer zal dit - vanwege Corona - online plaatsvinden.

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne

Rekenspelletjes spelen

Wiskunde voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Dit keer met veel spelletjes om samen te spelen waarbij veel moet worden nagedacht en gerekend...

 

 

 

 

Weten

Leren van games

Ervaringsleren leidt niet vanzelf tot inzicht

Steeds vaker wordt in het onderwijs gebruik gemaakt van games. De intrinsieke motivatie van kinderen wordt hierdoor aangesproken en door een spel vaak te spelen, merken ze dat ze er steeds beter in worden… tot aan een bepaalde grens. Sommige kinderen blijven dan eindeloos tegen hetzelfde obstakel aan lopen en andere...

Weten

Serieus spelen

Hoe de spellenkast van Anneke Noteboom zich vulde

Sinds het schooljaar 2006-2007 verzorgt Anneke Noteboom in Volgens Bartjens de rubriek Spel in de rekenles. Honderden leraren hebben haar lezingen en workshops over dit onderwerp bijgewoond, waardoor ze hun rekenonderwijs hebben kunnen verrijken.

In dit nummer verschijnt haar 71e en tevens laatste Spel in de reken...

Spel en rekenles

'Pak me dan, als je kan!'

Winnaar rekenspellenwedstrijd 2020

Stapels dozen met 209 rekenspellen stonden eind februari 2020 klaar voor de vakjury van de 6e landelijke rekenspellenwedstrijd. Er waren dit jaar veel spellen van hoge kwaliteit. Waar voorheen de ganzenbord-achtige spellen met rekensommen de boventoon voerden, was er nu een grote variatie aan verschillende soorten s...

Spel en rekenles

100 geschikte rekenspellen...

...voor in de klas en voor thuis

We bieden je een overzicht van 100 spellen waarmee leerlingen hun rekenvaardigheid vergroten en verrijken. Spellen die een plek verdienen in de rekenles omdat ze echt meerwaarde bieden. Ook zijn ze voor thuis leuk en leerzaam.

 

 

Weten

Misvattingen, de sleutel naar nuttige feedback

Een computeralgoritme voor automatische feedback bij digitale rekentoetsen

Formatief toetsen wordt steeds populairder in het onderwijsveld. Bij deze vorm van toetsen krijgen de leerlingen tussentijds effectieve feedback. Deze feedback stuurt hen in het leerproces en kan de motivatie om zich te ontwikkelen versterken. Maar vaker formatief toetsen betekent ook een hogere werkdruk voor leerkr...

Columns

Van de vereniging

Arbeidsrechtelijke vragen

De NVORWO is lid van de Federatie van Onderwijsvakorganisaties (kortweg: de FvOv) en heeft het bureau Onderwijsvakbondsjuristen gevraagd een juridische helpdesk-functie te vervullen.

Als u werkzaam bent bij een onderwijswerkgever po, vo, mbo, hbo / wo, educatieve diensten (zie website FvOv voor precieze afbakening)...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek

Artikelen september 2020

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze verdiepende artikelen zijn alleen online beschikbaar. Bij dit nummer gaat het om een ‘in memoriam’ voor de in mei van dit jaar overleden Fred Goffree, door Ronald Keijzer, Wil Oonk e...

Columns

Wat een spel!

Van de voorzitter

Column van NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark over spelen en spelletjes doen.

Spel en rekenles

Make it!

Spel in de rekenles (71)

In de laatste editie van haar rubriek 'Spel in de Rekenles' beschrijft Anneke Noteboom een spel dat ze zelf heeft ontworpen: Make it!

In Make it! gaat het om bewerkingen met kleine getallen en flexibel omgaan met getallen en bewerkingen.

Ontwikkeling en onderzoek

Rekenen-wiskunde van ... tot ...

Ontwikkeling en Onderzoek

In januari 2020 vond de 38e Panama-conferentie plaats. Het conferentiethema 'Rekenen-wiskunde van ... tot ...' verwees naar doorgaande ontwikkelingen op verschillende terreinen die verband houden met het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer en iris Verbruggen doen verslag.

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde in het nieuws

Ontwikkeling en onderzoek

In de eerste bijeenkomsten rekenen-wiskunde van de lerarenopleiding leraar basisonderwijs op Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar is gezocht naar een goede verbinding tussen 2 aspecten van professionele gecijferdheid en didactiek van rekenen-wiskunde, In dit artikel beschrijven de auteurs de opzet en opbrengsten va...

Columns

Wiskundig leren denken

Redactioneel

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt het thema van deze editie van Volgens Bartjens: wiskundig leren denken.

Weten

Geinige getallenpuzzels en gruwelijke grafieken

Ervaringen uit het project Wiskundig Denken in het Basisondwijs

Rekenen-wiskunde op de basisschool omvat meer dan het leren van feiten en procedures. Ook het ontwikkelen van wiskundig denken is belangrijk. Voor alle leerlingen!

Columns

Mens erger je niet

Groetjes van groep 3

4 leerlingen van de groep 3 van juf Lia van Diem spelen Mens Erger Je Niet. En door de aangepaste spelregels wordt daar heel veel bij gerekend!

Weten

De kracht van rijke rekenvragen

Een pleidooi om vragen te stellen waar je het antwoord nog niet op weet

Zoek je manieren om jouw leerlingen bij rekenen-wiskunde meer te laten nadenken? En wil je dat ze gemotiveerder en beter gaan rekenen? Ga dan de uitdaging aan en werk met rijke rekenvragen!

Columns

Berekenbaar

Bewijs uit het gerijmde

Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over het nut van rekenen en statistiek in Corona-tijden.

Doen

Meetkundig kijken

Rekenen-wiskunde buiten de school

Meetkunde is een onderwerp waarbij leerlingen niet achter hun tafeltje kunnen blijven zitten. Frans van Galen en Annette Markusse beschrijven een project rond meetkunde-opdrachten in een kerk. In het artikel komt het tekenen met perspectief aan de orde en ook het meten van de hoogte van de kerk. De 2 onderwerpen heb...

Draad van Ariadne

Ook voor thuis

Draad van Ariadne

In deze editie van de Draad van Ariadne staan reken-activiteiten en -puzzels die de leerlingen ook thuis kunnen doen.

Weten

Toekomstmakers

Leerlingen als ontwikkelaars van reken-wiskundeonderwijs

Een mooie manier om leerlingen uit verschillende jaargroepen tegelijkertijd en met dezelfde activiteit te laten leren is de oudste leerlingen in schakelen om onderwijs te ontwerpen voor jongere kinderen. In dit artikel laten de auteurs zien hoe zij dit hebben aangepakt met leerlingen uit de bovenbouw en kleuters.

Columns

Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs

Zeker weten ?!

Kees Hoogland bespreekt in zijn column opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.

Weten

Hoe ontwerp je rijke rekenvragen?

Bevorder het actieve leren van kinderen

In dit artikel vertellen de auteurs hoe je rijke rekenvragen voor het wiskundig denken van leerlingen kunt ontwerpen.

Doen

Rekentafels en jongleren

Digitale lessenreeks (ook voor thuis!)

Een lessenserie die het memoriseren van de tafels combineert met het jongleren met eerst één, maar uiteindelijk zelfs 3 ballen. Chris Hazelebach legt uit hoe het werkt.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek

Redactioneel

Hoofdredacteur Ronald Keijzer beschrijft de 2 artikelen die bij deze editie van Volgens Bartjens horen. Bij dit nummer gaat het om het verslag van de Panama-conferentie van Ronald Keijzer en Iris Verbruggen en een bijdrage van Sonja van den Brink-Stuber en Michiel Veldhuis over hoe hun studenten bij een opdracht ove...

Columns

Een anderhalve meter cultuur, wat is dat en hoe gaat het eruit zien?

Van de voorzitter

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark bespreekt in haar column de anderhalve- meter-samenleving en het belang van vragen stellen bij het reken-wiskundeonderwijs.

Spel en rekenles

GO

Spel in de rekenles

Bij dit Chinese spel van meer dan 4000 jaar oud gaat het om wiskundig denken. Het kan gespeeld worden door leerlingen vanaf groep 3.

Ontwikkeling en onderzoek

Het bevorderen van creativiteit in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool

Ontwikkeling en onderzoek

De auteur onderzocht in haar promotieonderzoek hoe creativiteit van (bovenbouw)leerlingen kan worden bevorderd in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool.

Ontwikkeling en onderzoek

Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen

Ontwikkeling en onderzoek

De Inspectie van het Onderwijs onderzocht op 197 basisscholen hoe het reken-wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen wordt vormgegeven. In dit onderzoek werd gekeken naar mogelijk effectieve onderwijskenmerken op 4 niveaus: de leraar, de les, de school en de leerling.

Draad van Ariadne

Handleiding

jaargang 39 nummer 4

Redactioneel

De wiskunde van kleuters

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen uit deze editie van Volgens Bartjens.

Weten

De leerkracht als model

Een reflectie op het gebruik van een instructiemodel bij kleuters

Van de leerkracht wordt gevraagd om interventies in te zetten die aansluiten bij het leren van de kinderen. De interventies moeten bij voorkeur aansluiten bij het spel van de kinderen. Maar hoe doe je dat zonder de intense betrokkenheid te verstoren?