Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieLerarentekort
Bewijs uit het gerijmde
Jaap van Lakerveld
Volgens Bartjens heeft iets gezien
Cathe Notten
Volgens Bartjens zag mooie ideeën op www.slimmekleuters.nl.
Rekenspelletjes met jonge kinderen
Spelend werken aan de rekenontwikkeling en executieve vaardigheden van kleuters
Gäby van der Linde en Anneke Noteboom
De rekenontwikkeling en de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van jonge kinderen kun je prima peilen en stimuleren met behulp van rekenspelletjes. Om welke vaardigheden gaat het? En over welke spelletjes? Dat beschrijven de auteurs in dit artikel.
Logisch!
jaargang 39 nummer 4
Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
Logisch redeneren voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar.
Prentenboeken en het handelingsmodel
Rekenactiviteiten op meerdere handelingsniveaus
Rob van Bree en Hanneke van Bree
In dit artikel komen 3 prentenboeken en hun rekenmogelijkheden aan bod. Bij de eerste 2 prentenboeken zijn rekenactiviteiten gericht op getalbegrip, bij een derde op meetkunde.
Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs
Zeker weten?!
Kees Hoogland
Kees Hoogland schrijft over opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.
Speels rekenen in hoeken
Een doorgaande lijn voor rekenen van groep 2 naar groep 3
Henk Logtenberg en Martine van Schaik
In dit artikel geven de auteurs een paar speelse activiteitensuggesties voor de rekenhoek in groep 3 voor de domeinen getallen en meetkunde.
Dit wordt een moskee
Bouwen met blokken
Ronald Keijzer en Elzina Hazewinkel
In het project 'Rekenen op spel' leren professionals in voorscholen en de onderbouw van de basisschool hoe zij de taal- en wiskundige ontwikkeling van peuters en kleuters kunnen stimuleren in de context van spel.
Instructie voor kleuters?
Voorbeelden en tips
Aafke Bouwman en Margreeth Mulder
In het artikel 'De leerkracht als model' geven de auteurs handvatten hoe je keuzes kunt maken in je eigen didactisch handelen tijdens spontane reken-wiskunde situaties in kleutergroepen. In dit bijbehorende artikel geven zij voorbeelden en tips.
Arbeidsrechtelijke vragen
Van de vereniging
NVORWO
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek maart 2020
Redactioneel
Ronald Keijzer.
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de artikelen van deze editie.
Terugkijken
Van de voorzitter
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark kijkt terug op de gebeurtenissen in reken-wiskundeland van de afgelopen maanden.
Max de Kat
Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
Bij dit spel voor kinderen van groep 1 en 2 werken de spelers samen om de eekhoorn, de vogel en de muis veilig naar hun huisjes te brengen terwijl Max de Kat op de loer ligt.
Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
Keijzer, R. & Oonk, W. (2020
De ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs is een product van de tijd. Dat gold voor de periode kort na de 2e wereldoorlog en dat geldt op dit moment. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs tussen de jaren vijftig van de vorige eeuw en nu.
Wiskunde is overal
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
Van Slijpe, J.W. & Tjalle ma, M. (2020).
Door de samenwerking tussen onderzoekers en professionals in voorschool en onderbouw van de basisschool in de professionele leergemeenschappen (PLG's) binnen het project 'Rekenen op spel' hebben docent-onderzoekers ervaren op welke manier professionalisering op het gebied van wiskundestimulering in de context van sp...
Statistiek voor de basisschool
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt het thema van deze editie: Statistiek voor de basisschool.
Het beste merk batterijen
Voorbeelden uit een leergang data en statistiek
Frans van Galen, Koeno Gravemeijer
Curriculum.nu stelt voor dat er ruimte moet komen in het curriculum voor data en statistiek. De auteurs hebben voor een Amerikaanse methode vier lessenseries gemaakt rond dit onderwerp. Aan de hand van lessen voor de bovenbouw lichten ze toe welke keuzes daarbij zijn gemaakt.
Verzamelingenleer
Bewijs uit het gerijmde
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld legt de verzamelingenleer uit op rijm.
Volgens Bartjens heeft iets gelezen
Prentenboeken en rekenen
Cathe Notten
In deze rubriek worden deze keer 5 prentenboeken besproken.
Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs
Zeker weten?!
Kees Hoogland
In zijn rubriek beschrijft Kees Hoogland opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.
Handleiding
jaargang 39 nummer 3
Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
De handleiding van de Draad van Ariadne bij deze editie.
In gesprek met Emma
Reken- en wiskundige denk- en werkwijzen in de rekenles
Maarten Müller
In het basisonderwijs zal meer aandacht komen voor reken- en wiskundige denk- en werkwijzen en statistiek. De auteur gebruikte een voorval in zijn eigen gezin om eens dieper in te gaan op statistiek-onderwijs aan jonge kinderen.
Klopt dit wel?
jaargang 39 nummer 3
Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
Bij deze editie van de Draad van Ariadne moet je goed opletten. Want klopt het wel wat er staat?
Wat betekent x eigenlijk?
Begrip van vermenigvuldigen met breuken
Johan Theil
Johan Theil laat in dit artikel zien hoe je met de leerlingen kunt onderzoeken wat het keerteken nu eigenlijk precies betekent bij het vermenigvuldigen van breuken.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
Redactioneel
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer, hoofdredacteur Ontwikkeling en Onderzoek, vertelt over de 2 artikelen bij deze editie.
Oude tafels in een nieuwe methode
Elementair vermenigvuldigen in Getal & Ruimte junior
Adri Treffers
De tafels van vermenigvuldiging uit het hoofd leren is voor veel kinderen een obstakel. En als zij de tafels op de ouderwetse stampmanier leren is de kans groot dat zij niet verder kunnen na '10 x'. De auteur vond deze oude opvattingen over tafels leren in een tamelijk nieuwe methode en wijst op de risico's.
Sterke rekenaars in de klas
Hoe bepaal je een passend aanbod?
Wies Duits
Slechts 4% van de leerlingen in Nederland haalt bij internationale rekentoetsen het predicaat 'excellent' terwijl dat wereldwijd 20% is. Als we als land weer willen stijgen op de internationale lijst zullen we nu ook echt werk moeten maken van het onderwijs aan de sterkste rekenaars. De auteur laat zien hoe dit op b...
Doe wat ertoe doet (jrg 39 nr. 3, 2020)
Nico Eigenhuis
In dit artikel legt Nico Eigenhuis uit hoe leerkrachten goed rekenonderwijs kunnen geven door zich te richten op de essentie van het vak: Niet méér doen, maar de goede dingen doen.
Statistiek
Van de voorzitter
Jenneken van der Mark
Aan het begin van 2020 vertelt NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark over de nieuwe plannen en ontwikkelingen van de NVORWO in 2020.
Take that
Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
In dit kaartspel oefenen kinderen vanaf groep 4 met getalbegrip tot 100.
Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
De Vetten, A.J. (2019).
Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.
Lerarenopleidingen basisonderwijs
zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren
Visée, J.J.F, Broek huizen, M.L, & Jonker, V.H. (2019)
Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. I...
Handleiding
jaargang 39 nummer 2
Anneke van Gool, Corinne Harten, Dianne Hoogenboom, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vlietnneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette M
Deze handleiding hoort bij het nummer in deze editie van de Draad van Ariadne over kansen en combinatoriek.
Verhoudingen doorgronden
Belichaamd ontwerp in de rekenles
Gitte van Helden, Rosa Alberto, Arthur Bakker.
Verhoudingen vormen voor veel leerlingen een lastig onderwerp. Misschien heeft dit te maken dat verhoudingen op een formeel niveau worden aangeboden, bijvoorbeeld in de vorm van een verhoudingstabel. In dit artikel nemen de auteurs u mee in een les rond het begrijpen en doorgronden van verhoudingen met behulp van ee...
Groetjes van groep 4 - Geen spelletjes spelen (jrg 39 nr. 2, 2019)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem oefent met Teske en Julian met een dartspelletje. Dat vinden de kinderen leuk, maar eh.... ze zouden toch geen spelletje spelen maar gaan rekenen?
Wie bedenkt het beste rekenspel? (jrg 92 nr. 2, 2019)
Corinne Harten
Ook in dit schooljaar wordt er weer een rekenspellenwedstrijd georganiseerd. Je kunt je spellen inleveren van 1 januari tot 22 februari 2020.