Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Joppen

Joppen maakt deel uit van de drempelspellen waarmee kinderen het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden effectief op een speelse manier kunnen oefenen. De spelregels vragen van kinderen om snel te rekenen en een ander voor te zijn.

Spel en rekenles

Extra materiaal - Joppen en Jippen

Kopieerbladen en spelregels van de drempelspellen Joppen en Jippen

Weten

Rekenen op taal - vaktaal en schooltaal in de reken-wiskundeles

Er zit meer taal in de rekenles dan je op het eerste gezicht zou denken. Leerlingen hebben taal nodig om mee te kunnen praten in de rekenles en bij het oplossen van opgaven. Het ontwikkelen van de benodigde taal voor rekenen-wiskunde is dus noodzakelijk.

Bewijs uit het gerijmde - Reken-taalbegrip

Jaap van Lakerveld legt op rijm de voordelen uit van het goed beheersen van reken-taal...

Symbolen en notaties - Wiskundetaal in andere vakken

Rekenen-wiskunde is overal om je heen. De taal die daarbij hoort kom je op school ook bij andere vakken dan rekenen-wiskunde tegen. Soms zijn er betekenisverschillen tussen wiskundetaal bij rekenen-wiskunde en bij andere vakken, soms komt de taal overeen.

Vroeger - Alles is taal

Ed de Moor vertelt over het gebruik van taal in rekensommen van nu en van vroeger.

Zonder taal kun je niet rekenen - Taalgericht reken-wiskundeonderwijs op de Pabo

In de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde wordt het kunnen gebruiken van wiskundetaal expliciet beschreven. In het rekencurriculum van de pabo Hogeschool Rotterdam heeft taal een duidelijke plaats gekregen. In dit artikel beschrijft Bas Oprins deze leerlijn.

Kleine kinderen worden groot - Pimpelgroot en zesenduizend

De wereld van hoeveelheden bestond voor Suzanne (bijna 4 jaar) tot een paar weken uit grofweg twee categorieën: minder dan zes en meer dan zes. Hoeveelheden minder dan 6 zijn voor haar te overzien en hier kan ze over redeneren.

Stappenplan "Aan de slag met een rekenvraag" bij "Waarom kiest beer een emmer"

Stappenplan "Herken de rekenvraag" bij "Waarom kiest beer een emmer"

Stappenplan bij "Het strookmodel" van Mirte Houben en Anton Boonen

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 35, nummer 1 - antwoorden

Doen

En de winnaar is... MEP! Wie heeft het beste rekenspel bedacht? (jrg. 35 nr. 1, 2015)

In het voorjaar van 2015 organiseerde Volgens Bartjens samen met de NVORWO en de Nationale Onderwijsweek een rekenspellenwedstrijd voor leerlingen van basisscholen, met als hoofdprijs: je eigen spel gemaakt door spellenfabrikant 999Games.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 35, nummer 1 - opgaven

Rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8

Waarom kiest beer een emmer? Rijke rekenvragen in prentenboeken

Prentenboeken zijn een belangrijk middel om de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren. Wiskundige verschijnselen uit prentenboeken nodigen uit om vragen te stellen. Daarmee verrijken kleuters hun (reken)taal en leren zij verbanden te leggen.

Doen

Ontwerp het beste en leukste rekenspel van Nederland! (jrg. 35 nr. 1, 2015)

Dit is een uitnodiging aan alle scholen, leraren, leerlingen en ouders in het primair onderwijs om samen een nieuw rekenspel te bedenken.

Het strookmodel - Leren tekenen bij talige rekenopgaven

Rekensituaties zijn in het dagelijks leven vaak ingebed in een talige context, een kale som kom je buiten de school zelden tegen. Methodes bieden daarom regelmatig talige opgaven aan. In dit artikel worden 3 typen talige rekenopgaven besproken.

Bir, dva, saddex... Rekenen met anderstalige leerlingen uit de 1e opvangklassen

Kinderen die met hun ouders gevlucht zijn gaan naar de basisschool verbonden aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Taal- en rekenonderwijs worden gebruikt om de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart te krijgen voor hun vervolgschool.

Hoe zeggen we dit in de rekenles? Aandacht voor taal in het rekenonderwijs

Tijdens een rekeninstructie is voordoen - nadoen meestal niet de beste manier om de leerlingen aan het denken te weten, behalve als het gaat om de taal die nodig is om te leren rekenen. Systematische aandacht voor reken-wiskundetaal is noodzakelijk.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - MEP

Een spel beschrijven dat wel ontwikkeld is maar nog niet in een winkel ligt, is dat wel slim? Misschien niet, maar we doen het gewoon! Want MEP is een schitterend spel, mooi in al zijn eenvoud. Ontworpen en gemaakt door leerlingen uit groep
6, 7 en 8.

Doen

Wedstrijd: Wie maakt het beste rekenspel? (Jrg. 35, nr. 1, 2015)

Voor wie is deze wedstrijd?

Alle leerlingen van basisscholen in Nederland kunnen meedoen

 

Wat is de hoofdprijs?

Een jury van kinderen, ouders, leraren en rekenspecialisten kiest het mooiste spel. Het spel dat de hoofdprijs wint wordt door spellenfabrikant 999 Games* in het echt gemaakt, zodat het misschien wel in ...

Ontwikkeling en onderzoek

Formatief toetsen: toetsen om wijzer van te worden

M. van den Heuvel - Panhuizen, I. Friso - van den Bos & M. Abels - Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Vijfentwintig miljoen is dat veel? Panama Praktijktip nummer 132

A. Fase - Hogeschool iPabo Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Rekenen-wiskunde in perspectief - verslag 33ste Panama-conferentie

R. Keijzer & S.A. Lit - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar

Steeds met een schone lei beginnen - de wondere wereld van het reken-advieswerk

K. Verbeeck - M&O Groep, 's- Hertogenbosch

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 143 - Kanaal digitaal

G. Boersma & L. Schuringa - Hs. Arnhem-Nijmegen / Thomas More Hs. Rotterdam

Ontwikkeling en onderzoek

Studielast rekenen - wiskunde: ontwikkeling 2009 - 2015

R. Keijzer - Hs. iPabo, Amsterdam / Alkmaar / ELWIER

Reken-wiskundige inzichten en 21st century skills

M. Verschoor & G. Bruin-Muurling - Zwijsen, Tilburg / Technische Universiteit Eindhoven

Integratie van taal in het wiskundecurriculum van de pabo

H.A.A. van Eerde - Fisme, Universiteit Utrecht

Doen

Uitslag spellenwedstrijd bekend

Wie maakt het mooiste rekenspel? Dat vroegen we aan alle basisschoolleerlingen. Heel veel kinderen hebben meegedaan aan de wedstrijd. De uitslag is bekend!

Redactioneel

Redactioneel

Redactioneel over de toekomst van het (reken)onderwijs.

Weten

Rekenen met perspectief - Wat leerlingen moeten kunnen in de 21e eeuw

Onderwijs in de 21e eeuw vraagt om specifieke vaardigheden, die in veel opzichten anders zijn dan wat we tot nu toe gewend zijn. Willen we leerlingen goed voorbereiden op de toekomst dan zullen leerstof-inhoudelijke veranderingen noodzakelijk zijn.

Kijken, verwonderen en onderzoeken - Rekenen in een kunstmuseum

In speciale lessen koppelt het museum Boijmans van Beuningen het kijken naar kunst aan specifieke (rekenkundige) vaardigheden die passen bij de 21e eeuwse vaardigheden als samenwerking, sociaal / culturele bewustzijn, creativiteit, kritisch denken...

Het Mathematikum - 21e eeuwse vaardigheden zonder computer

In het onderwijs komt het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden steeds centraler te staan. Het Mathematikum in Duitsland bewijst dat de vier C's, creativity, critical thinking, communication en collaboration, ook in reële situaties aan bod komen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 5 - antwoorden

Bewijs uit het gerijmde - 2015

Jaap van Lakerveld vertelt over de 21st century op rijm...