Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter....
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de oneindigheid van getallen, rekenen op het voortgezet onderwijs en de doorgaande lijn van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Spel in de rekenles - Patchwork
Anneke Noteboom
Patchwork is een spel met mooie mogelijkheden op het gebied van rekenen-wiskunde en logisch redeneren, combineren en strategisch denken. Het is een spel voor kinderen vanaf groep 4 dat de betere rekenaar echt zal uitdagen.

Ontwikkeling en Onderzoek - Een empirische vergelijking van de klassieke staartdeling en de hap-methode in een ROC (jrg 35 nr. 5, 2016)
Ellis, J.L. & Van de Veerdonk, Th. (2016)
De auteurs onderzochten het effect van het aanleren of herhalen van de staartdeling op 2 verschillende manieren in het mbo. Als uitgangspunt kozen zij de praktijk van het onderwijs, waar voor het aanleren slechts 1 uur beschikbaar is.

Ontwikkeling en onderzoek - Rekenen-wiskunde over( )denken - Verslag van de 34e Panama-conferentie (jrg. 35 nr. 5, 2016)
Lit, S.A., & Keijzer, R. (2016)
Ieder jaar vindt in januari de Panama-conferentie plaats. In 2016 was het thema: ‘Rekenen-wiskunde over()denken’. Dit verslag laat zien hoe de conferentie onder andere plaats bood aan het overdenken van de toekomst van het reken-wiskundeonderwijs.

Ei van Columbus - Jaargang 35 - nummer 5 - Antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Spelen om te leren
Cathe Notten
Op zoek naar artikelen met rekenactiviteiten waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen wordt gebruikt om ze veel te laten leren? Dan is deze editie van Volgens Bartjens een echte aanrader!
_w400_h260_bg.png)
Werkblad bij het artikel Vliegen door de Klas
Rooske Franse
Bij het artikel Vliegen door de Klas van Rooske Franse uit de Volgens Bartjens van mei 2016 (jaargang 35, nummer 5) hoort een extra werkblad. Dit werkblad kunt u hier downloaden.
_w400_h260_bg.jpg)
Taal stimuleren tijdens de rekeninstructie - De rol van de leraar bij schooltaalbevordering
Nanke Dokter, Rian Aarts en Anje Ros
Tijdens de rekenlessen wordt regelmatig een andere taal gesproken dan thuis. We hebben het dan niet over kinderen die thuis een andere taal dan Nederlands spreken, maar over gebruikte rekentaal op school. Het reken-succes blijkt ervan afhankelijk.
_w400_h260_bg.jpg)
Vliegen door de klas - Onderzoeken en ontwerpen in groep 1 en 2
Rooske Franse
Met de activiteiten van het Hands-on, Brains-on project van Science Center Nemo in Amsterdam wordt de natuurlijk nieuwsgierigheid van kinderen gestimuleerd.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Rekenen voor jonge kinderen
Jaap van Lakerveld
Over enen, tweeën drieën, vieren, vijven, zessen, zevens, achten, negens, tienen en... over elfjes
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Joris' Schrijfwinkeltje
Johan Theil
Hoe kun je echt veel geld verdienen? Joris weet het wel! Hij is een eigen bedrijf begonnen en de eerste verkopen zijn al gedaan. En hij heeft grote plannen... Bestel ook een verhaal van Joris!
_w400_h260_bg.png)
Haal alles uit de toets - Analyseren met digitale of papieren analyse
Judith Hollenberg
Toetsen kun je analyseren met de categorieënanalyse uit het computerprogramma LOVS of ook met de papieren categorieënoverzichten bij toetsen 3.0. Wat is precies het verschil en wat zijn de overeenkomsten?

Ei van Columbus - Jaargang 35 - nummer 5 - Opgaven
Jos van den Bergh
Deze keer een editie voor jongere kinderen....
_w400_h260_bg.jpg)
We gaan op reis... Spelenderwijs werken aan rekendoelen voor kleuters
Margreeth Mulder
Rekenen en wiskunde komen in alledaagse activiteiten voor. Maar niet alle kinderen halen dezelfde kennis en vaardigheden uit een bepaalde activiteit. De leerkracht is nodig om de ontwikkeling te stimuleren en te begeleiden.
_w400_h260_bg.jpg)
Coderen voor kleuters - De Grote Rekendag en de Mysterybox
Ronald Keijzer
Op veel scholen was het op 23 maart van dit jaar Grote Rekendag. Dit keer was 'coderen en programmeren' het onderwerp. Hoe verliep de dag voor groep 1 en 2?
_w400_h260_bg.jpg)
Stapels mooie rekenspellen - De uitslag van de rekenspellenwedstrijd 2016 (jrg 35 nr. 5, 2016)
Anneke Noteboom en Corinne Harten
In 2015 werd voor het eerst een rekenspellenwedstrijd georganiseerd voor kinderen van de basisschool. Er waren ruim 40 inzendingen en de winnaar MEP is inmiddels verkrijgbaar in een heuse webwinkel. Dit jaar kwamen er 4 keer zoveel inzendingen binnen.
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenen-wiskunde over( )denken - Verslag van de 34e Panamaconferentie
Sabine Lit
De auteur doet verslag van de 34e Panamaconferentie. Het thema luidde: Rekenen-wiskunde over( )denken. Het ging in de conferentie zowel over het overdenken van het reken-wiskundeonderwijs als over het onderwijzen van het reken-wiskundige denken.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 35 nr. 5 2016)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Onwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de inhoud van de twee nieuwe artikelen van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek.
_w400_h260_bg.jpg)
Derdegroepers spelen graag - Een goede rekenstart in groep 3
Margreeth Mulder
Voor veel kinderen is de overgang van groep 2 naar groep 3 een grote stap. Vanuit een situatie waarin spelend leren nog gewoon was, gaan kinderen naar een situatie waar minder ruimte en tijd is om vanuit spel te leren. Hoe speelt een leerkracht hierop in?
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter.... - Nieuws uit de vereniging
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de jaarvergadering van de NVORWO en de besluiten die daar genomen zijn

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels voor jonge kinderen
Anneke Noteboom
In deze editie van Spel in de Rekenles worden 3 puzzels voor (zeer) jonge kinderen besproken. De peuters en kleuters kunnen de puzzels alleen spelen en ze ontwikkelen er hun ruimtelijk inzicht en logisch redeneren mee.
_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en Onderzoek - Zalogo (Jrg 35 nr. 4 2016)
Markusse, A. (2016)
Het strategiespel Zalogo biedt kansen om met pabostudenten getalrelaties te verkennen. Het vraagt van de studenten dat ze op onderzoek gaan in de getallenwereld. Deze verkenning leert de studenten hoe je kinderen de getalrelaties kunt laten onderzoeken.

Ontwikkeling en Onderzoek - Peilingsonderzoek rekenen-wiskunde in het basisonderwijs - Balans van 25 jaar PPON (jrg 35 nr. 4 2016)
Van Weerden, J., Janssen,J. & Scheltens, F. (2016)
In dit artikel benadrukken de auteurs het belang van het ontwerp van PPON en gaan zij in op de lessen die geleerd kunnen worden op basis van die uitkomsten voor de inrichting en het ontwerp van toekomstig peilingsonderzoek bij rekenen-wiskunde.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Op onderzoek
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen van deze editie van Volgens Bartjens
_w400_h260_bg.jpg)
Ik zie, ik zie... - Kijken vanuit het eigen perspectief en dat van anderen
Marike Verschoor
Marike Verschoor zag een Youtube-filmpje dat haar inspireerde tot een aantal activiteiten die meetkunde, tekenen en natuuronderwijs combineren en waarbij alle leerlingen (ook in combinatiegroepen) op hun eigen niveau mee kunnen doen.
_w400_h260_bg.jpg)
Lala en de hangmobiel - Redeneren met onbekenden
M. Otten, M. v.d. Heuvel en M. Veldhuis
Het reken-wiskundecurriculum van de basisschool richt zich vooral op het leren uitvoeren van rekenoperaties. Aan het redeneren met getallen wordt doorgaans niet veel aandacht besteed. Toch is het belangrijk om vroeg te beginnen met algebraïsch redeneren
_w400_h260_bg.jpg)
Gooien met één dobbelsteen - Redeneren over kans in groep 7
Roos Blankespoor en Marja van den Heuvel - Panhuiz
Wat gebeurt er als je vaak met een dobbelsteen achter elkaar gooit? In het kader van het project Beyond Flatland wordt onderzocht of kans geen onderdeel van het basisschoolcurriculum zou moeten zijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Onderzoekend Leren
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld schrijft in rijm over het onderzoekend leren, waar wij allemaal de wereld mee hebben leren ontdekken....
_w400_h260_bg.jpg)
Bijna half twee - Over 'Alledaags Rekenen'
Ionica Smeets
Ionica Smeets schrijft over het boek 'Alledaags Rekenen' en over de auteurs ervan, Ed de Moor en Marjolein Kool

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 4 - Opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's uitdagende rekenpuzzels voor leerlingen uit groep 7 en groep 8
_w400_h260_bg.jpg)
Groei centraal - De LVS-toets Rekenen - Wiskunde
Judith Hollenberg
De meeste scholen stellen 2 x per jaar het vaardigheidsniveau van de leerlingen vast, maar kijken niet altijd naar de vaardigheidsgroei van leerlingen. Terwijl juist deze gegevens van belang zijn om de ontwikkeling van elke leerling goed te zien.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Miljoen hagelslagjes
Marije Bakker
Suzanne (4,5 jaar) heeft het woord 'miljoen' ontdekt. Ze probeert er zich een beeld van te vormen. Dat zorgt voor heel veel vragen. Gelukkig is Marije Bakker haar geduldige mama....
_w400_h260_bg.jpg)
Kinderen van asielzoekers leren rekenen - Alleen maar oefenen is niet genoeg
Jo Nelissen
In 1995 schreef Jo Nelissen in dit blad een artikel over de grote groep kinderen van asielzoekers die als nieuwe leerlingen binnenkwamen in het Nederlands onderwijs. Dit onderwijs is vandaagdedag nog steeds aktueel.
_w400_h260_bg.jpg)
Conferentie: Rekenen op taal
Marita Weener
Verslag van de conferentie 'Rekenen op taal', een conferentie voor onderwijsprofessionals over de samenhang tussen rekenen en taal.
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 5 - Voetbaltoernooi
Lia van Diem
Groep vijf van juf Lia van Diem komt er achter dat er nog heel wat bij komt kijken als je een schema in elkaar wilt zetten voor een voetbaltoernooi....
_w400_h260_bg.jpg)
Passende Perspectieven 2 - De leraar is de sleutel, de leerlingen wijzen de weg
Yvonne van der Eerden en Nina Boswinkel
Dit is het tweede artikel over passende perspectieven voor leerlingen die het rekenniveau 1F niet kunnen behalen. 'Passende Perspectieven-rekenen' geeft teams de mogelijkheid keuzes te maken in doelen en geeft overzicht over welke keuzes de beste zijn.