Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieEi van Columbus - Jaargang 35 nummer 4 - Antwoorden
Jos van den Bergh
Ontwikkeling en onderzoek - Actualiseren van de post-hbo-opleiding rekencoördinator (jrg 35 nr. 3 2016)
Compagnie, C. & Keijzer, R. (2016)
Dit artikel schetst de uitgangspunten van de post-hbo-opleiding rekencoördinator, de ontwikkelingen die leidden tot deze opleiding en de ideeën die er op dit moment leven over de actualisering van de opleiding van rekencoördinatoren.
Ontwikkeling en onderzoek - Een educatief computerspel voor rekenen bij kleuters (jrg 35 nr. 3 2016)
Kirshner, F. & Kroesbergen E. (2016)
Kan het educatieve computerspel 'Tel je ZOO', samen met een visualisatie-tool helpen bij de grote individuele verschillen in getalbegrip bij kleuters?
Redactioneel - De rekencoördinator
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.
Erkenning en draagvlak - De positie van de rekencoördinator in de school
Nienke Okkema
Op veel scholen is inmiddels een aparte rekencoördinator aanwezig, maar rekencoördinatoren worden lang niet altijd voldoende gefaciliteerd en gestimuleerd. Een rekencoördinator heeft erkenning en draagvlak nodig, is het pleidooi van Nienke Okkema die aan de Rijksuniversiteit Groningen op verzoek van Bureau Meestersc...
Groetjes van groep 5 - Met de bus mee
Lia van Diem
Lia van Diem, leerkracht op basisschool De Stappen in Tilburg, bekijkt met haar groep 5 een tabel over de bus. Maar hoe je wat er in de tabel staat nu precies moet interpreteren valt nog niet mee....
Het prioriteitenspel - Rekenbeleid: werken aan draagvlak en betrokkenheid
Marc van Zanten
De rekencoördinator is de motor achter de verbetering van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Maar dat betekent niet dat hij of zij al het werk doet. Integendeel! Het Prioriteitenspel brengt het gesprek over rekenen in een schoolteam op gang.
Bewijs uit het gerijmde - Rekenschap
Jaap van Lakerveld
Over rekenen, op rijm... Jaap van Lakerveld
Leren van en met elkaar - Beter rekenonderwijs door professionele leergemeenschappen
R. Keijzer, F. Munk, J. Smit en A. Bakker
Overal in het land starten lerende netwerken die zich gezamenlijk buigen over een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Zo heeft het schoolbestuur Sarkon rekencoördinatoren bovenschools in een Professionele Leergemeenschap (PLG) samengebracht.
Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
Vroeger - Boven de stof
Ed de Moor
Rubriek over de tijden van weleer, waarin Ed de Moor vertelt over het vak rekenen op de Pabo van vroeger
Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
Nieuwe uitdagende rekenpuzzels voor leerlingen van groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh
Hou ze bij de les! - Instructie aan sterke rekenaars
Suzanne Sjoers
Sterke rekenaars worden wel 'instructie-onafhankelijke rekenaars' genoemd. Vaak brengen ze een deel van de rekenles buiten het lokaal door met verrijkingsmateriaal, wat zonder instructie tot demotivatie en onderpresteren kan leiden. Hoe kan dat anders?
Robotdans - Codetaal en dans tijdens de Grote Rekendag 2016
Floortje Kroeze en Annette Markusse
Floortje Kroeze, een ondernemende rekencoördinator in spe, verzorgde een uitprobeer-sessie van een onderdeel van de Grote Rekendag 2016: de Robotdans. Ze ontdekte dat de kinderen deze opdracht met open armen ontvingen.
Kleine kinderen worden groot - 147 met de auto
Marije Bakker
De voordeur gaat open en Suzanne (4 jaar) vliegt naar buiten. Ze rent naar de buren. 'Zie je wel, die hebben een 7!'. Ze loopt verder naar het huis ernaast. En Finn woont bij 8 en Kiki bij 9!'. De straat is nog wel langer, nog zoveel cijfers te ontdekken!
Van basisschool naar brugklas - Werken aan afstemming voor rekenen-wiskunde
Niek Engelbarts en Marc van Zanten
Hoe verbeter je de doorgaande lijn van primair naar voortgezet onderwijs? Rekencoördinator Niek Engelbarts vertelt hoe scholen in de gemeente Haaksbergen dit aanpakken voor rekenen-wiskunde.
Passende Perspectieven 1 - De leraar is de sleutel, de leerlingen wijzen de weg
Nina Boswinkel en Yvonne van der Eerden
Sinds 2011 zijn de referentieniveaus 1F en 1S opgenomen in de wet. In het sbo behaalt het merendeel van de leerlingen het fundamenteel niveau 1F niet. Wat moet en kun je die leerlingen aanbieden zodat ze toch zo ver mogelijk in de richting van 1F komen?
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 35 nr. 3 2016)
Ronald Keijzer
Vanaf jaargang 35 nummer 3 (januari 2016) verschijnen er bij Volgens Bartjens 2 verdiepende bijlagen op de website, Volgens Bartjens Ontwikkeling & Onderzoek. De bijlagen bieden achtergronden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs.
Nieuws uit de vereniging
Francis Meester, voorzitter NVORWO
Van NVORWO-voorzitter Francis Meester
Spel in de rekenles - The GAME
Anneke Noteboom
Simpele spelregels, snel te spelen, doeltreffend en specifiek passend bij rekenen. Maar bovendien: dit spel is een coöperatief spel. Spelers spelen niet tegen elkaar, maar ze spelen samen tegen 'het spel'. Voor groep 4 / 5.
Harrie Sormani overleden
Cathe Notten
Op 21 november jongstleden overleed Harrie Sormani. Meer dan 20 jaar heeft hij voor Volgens Bartjens artikelen en de column „Wiskunde van de straat” geschreven.
Bedenk het beste rekenspel van 2016 - Rekenspellenwedstrijd (jrg 35 nr. 2, 2015)
Anneke Noteboom
Doe mee en misschien ligt straks jullie zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel!
Big Ideas
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Fisme, Universiteit Utrecht
Tijd is er al heel lang - Museumlessen en het begrip van tijd
Carien Schreuder
Tijd en tijdsbeleving is voor veel kinderen ingewikkeld. Binnen de leerlijn wordt veel aandacht besteed aan klokkijken maar er is niet veel ruimte voor denken en redeneren over tijd en tijdsbeleving. Museum Boijmans Van Beuningen pakt dit anders aan.
De betekenis van breuken - Hoe geef je een goede rekenles?
Marieke Thurlings, Maaike Koopman en Perry den Bro
Breuken zijn voor veel kinderen moeilijk te begrijpen en veel leerkrachten vinden het ook moeilijk om les te geven over breuken. Optellen en aftrekken met breuken is ingewikkelder dan met hele getallen. Dit artikel geeft nuttige tips voor de praktijk.
Leren van kinderen - Probleemoplossend vermogen in de rekenles
Belinda Terlouw
Auteur Belinda Terlouw gelooft niet in de noodzaak van een totale omwenteling in het onderwijs om beter in te kunnen spelen op de eisen die de informatiemaatschappij stelt. Zij geeft liever ruimte aan de probleemoplossende denkkracht van kinderen.
Volgens Bartjens heeft iets gezien... Mijn favoriete nee
Cathe Notten
Af en toe komt de redactie iets tegen waarvan we denken: 'Dit moeten meer mensen weten'. De YouTube hit 'My favorite no' is zoiets. We hebben geprobeerd de essentie te verwoorden en in een voorbeeld te verduidelijken.
Bespiegelingen over spiegels
Ronald Keijzer
Kinderen doen al heel vroeg ervaringen op met spiegels. Deze ervaringen komen van pas als ze op school spiegels gaan gebruiken bij meetkundige activiteiten. Voor de Grote Rekendag van 2015 zijn er mooie lessen met spiegels ontwikkeld.
Rekenbegrip: Min of meer
Jaap van Lakerveld
Min of meer een gedicht over rekenen, van Jaap van Lakerveld
Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's met uitdagende rekenpuzzels op het niveau van groep 7 en groep 8
Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
Vroeger - Wijze lessen
Ed de Moor
Ed de Moor ging op bezoek in het nieuwe Onderwijsmuseum in Dordrecht. Hij vertelt er over en grijpt dit bezoek aan om te pleiten voor het vooruitkijken zonder de lessen uit het verleden te vergeten.
Bij de tijd - Oefenen en automatiseren
Martine den Engelsen en Eveline Kaleveld
Veel kinderen vinden klokkijken lastig en methodes gaan vaak met grote stappen door de stof heen. Met apps kunnen leerlingen gericht oefenen op hun eigen niveau. Dat vraagt om kennis van apps van de leerkracht.
Groetjes van groep drie - Vakantiestemming
Lia van Diem
'Hoeveel strandhuisjes zouden er passen in deze klas?' vraagt juf Lia van Diem aan haar groep drie. Deze vraag vormt het begin van een mooie rekenles.
Kleine kinderen worden groot - Onderdak en plattegrond
Marije Bakker
Suzanne (4 jaar) gebruikt voor het eerst het woord plattegrond. En ze weet heel goed wat dat betekent!
Functioneel gecijferd - Hoofdfasen in de leerlijn
Cathe Notten
Functionele gecijferdheid voor alle leerlingen is het doel van het protocol ERWD. In nieuwe situaties moet je durven vertrouwen op je kennis en je kennis kunnen verbinden met andere kennis. Dit gaat niet bij ale leerlingen vanzelf.