Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Het denkproces in beeld - Denkbeelden in de rekenles

Leerkrachten proberen er achter te komen welke denkstappen een leerling heeft gezet om een rekenprobleem op te lossen. Het gebruik van denkbeelden helpt om de denkstappen te structureren.

Vroeger - Enigma

De Duitse uitvinder Arthur Scherbius ontwikkelde na de Eerste Wereldoorlog de ingenieuze machine ENIGMA, wat raadsel betekent. Ed de Moor vertelt er over.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 5 - opgaven

Informatievaardigheid - Werken aan gecijferdheid voor de 21e eeuw

Veel informatie is kwantitatief van aard en om daar kritisch mee om te gaan moet je over gecijferdheid beschikken. Wat houdt gecijferdheid voor de 21ste eeuw in en hoe kan de leerkracht daaraan werken met de uit de huidige methoden.

Een uitdaging voor de hele groep - Sterke rekenaars en 21e eeuwse vaardigheden

In dit artikel laten de auteurs zien hoe sterke rekenaars, begeleid door hun eigen leerkracht, aan de slag gaan met het oplossen en ontwerpen van een geheimschrift. Ook wordt ingegaan op de vraag wat er eigenlijk de leeropbrengsten van zijn.

Wiskcodans - Contexcopgaven zelfstandig oplossen

Het ontwikkelen van een onderzoekende houding kun je op veel manieren stimuleren. Dat je wiskunde kunt leren via dansen is een onderwijsmethode die je niet elke dag tegenkomt. Toch biedt deze werkvorm interessante mogelijkheden.

in - Uitgelicht - Rekenen in de media

Bespreking van 'Experimenteren in de rekenles' van Frans van Galen en VIncent Jonker en 'Vroegere beroepsuitsluiting' van Cathy van Tuijl

Weten

Op de toekomst voorbereid - Kritisch wiskundig leren denken

Onder invloed van digitalisering en globalisering verandert onze maatschappij in rap tempo. Wat wordt er dan zo anders? De auteurs van dit artikel kijken naar de eisen die de maatschappij stelt en wat dat vraagt van het (reken)onderwijs.

Groetjes van groep 5 - Pizzasnijders

Alles over breuken leren met echte pizza's en cake.... Dat maakt rekenen leuk... en lekker!

NVORWO Nieuws van de vereniging

Het laatste nieuws van de NVORWO

Spel en rekenles

Spel in de rekeles - 40!

40! is een eenvoudig spelletje waarin alleen maar gerekend wordt, waarin je elkaar kunt dwarszitten, dat verschillende strategieën vraagt om slim te spelen en waarbij je de ene keer voor kunt staan en na een paar beurten ineens weer achterstaat.

Symposium Werkgroep Geschiedenis Reken- en Wiskundeonderwijs

Voor de 21e keer kunnen belangstellenden genieten van een interessante dag over de geschiedenis van het reken-wiskundeonderwijs. Het onderwerp van deze dag is: 400 jaar meetkunde-onderwijs.

Datum jaarvergadering NVORWO vastgesteld.

De volgende jaarvergadering van de NVORWO vindt plaats op 17 september 2015. De vergadering start om half drie en wordt afgesloten met een hapje en een drankje. Nadere details volgen....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 4 - antwoorden

Meten en meetkunde moet je doen

Redactioneel van Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens

Mag ik me even voorstellen .... NVORWO-voorzitter Francis Meester

Toen ik 63 werd kon ik ervoor kiezen om met pensioen te gaan. Ik was toen 42 jaar actief in het onderwijs, waarvan de helft in het wiskunde / didactiek / rekenopleiding-onderwijs en de andere helft in het onderwijs-management.

Een doos op de vloer - Een kleine cursus 3D-straattekenen

De Grote Rekendag van 2015 gaat over meetkunde en kunst, waarbij ook aandacht wordt besteed aan het tekenen met perspectief. Frans van Galen legt de belangrijkste principes van het begrip perspectief uit.

Intelligentie, taal en rekenen - Wat meten intelligentietests?

Intelligentie en het testen ervan wordt door de goegemeente nog steeds belangrijk gevonden. Er zijn veel tests in omloop, ze zijn online te maken en ook de nationale IQ test op tv is populair. Blijkbaar willen we ons graag met anderen meten.....

Welke rechthoek kan het zijn? Actief redeneren bij meten en meetkunde

Meten en meetkunde zijn bij uitstek onderwerpen waar je leerlingen actief mee aan de gang kunt laten gaan, want door zelf met de stof bezig te zijn leren ze het meest. Belangrijk daarbij is dat dat de leerlingen oefenen in het leren rederen.

Kleine kinderen worden groot - Rechts is rechts

Suzanne van 3 gaat dagelijks "net alsof" naar feestjes en dat gaat altijd met een omweg. Ook nu speelt ze buiten, want het heeft gesneeuwd. De grote jongens hebben met een sneeuwschuiver paden door de sneeuw getrokken en dat vind zij fantastisch.

Meten met maten - Ontwikkel je eigen associaties bij maten

Het meten met maten en het metriek stelsel leveren voor veel leerlingen problemen op. Eigen referentiematen kunnen helpen om meer greep op maten te krijgen. Die leer je echter niet uit een boekje... De auteur pleit voor meer activiteit in de meetlessen.

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Post Online

Op de website van Volgens Bartjens vindt u tegenwoordig ook de artikelen van Panama-Post online. Deze artikelen bieden de achtergronden bij de actualiteit van het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer beschrijft artikelen die in 2014 verschenen zijn.

Vroeger - Een leerzame geschiedenis

Via een historische analyse van de vroegere schoolboeken kunnen we een beeld krijgen van de ontwikkeling van de rekendidactiek. Dat heeft Adri Treffers gedaan in zijn boek "Weg van het cijferen. Rekenmethodes vanaf 1800 tot heden".

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 34, nummer 4 - Opgaven

De rekenkrant van kinderen van 10 tot 12 jaar.

Kijk, heel veel cirkels! - Meetkunde in de kleuterklas

Meetkundige vormen herkennen en benoemen is een belangrijk onderdeel van de kleuterwiskunde. Door veel verschillende activiteiten met een vorm uit te voeren leren de kleuters verschillende aspecten kennen en weten ze er de juiste taal bij te gebruiken.

Bewijs uit het gerijmde - Met meer maten meten?

Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over meten en maten

De leerlingen oefenen.. en de leerkracht óók! - Ontwikkel je leerkracht-interventies

De leerkracht is de belangrijkste factor bij het bereiken van leerresultaten. Maar hoe kunnen leerkrachten hun leerkracht-interventies verbeteren, bijvoorbeeld gedurende het oefenen van rekenen? De Pabo van de Hogeschool Utrecht deed er onderzoek naar.

Weten

In / Uitgelicht - Rekenen-Wiskunde in de media

Peter van den Bremen bespreekt het boek "Meten en meetkunde" van Ortwin Hutten, het boek "Voorkom (ernstige) rekenproblemen" van Ceciel Borghouts en de evaluatie van de app "Dragon Box 2' door Lonneke Boels

Apps in de rekenles - Zengrams

Steeds meer scholen zetten naast de rekenmethode ook tablets en apps in. Maar wat kun je gebruiken, wat is verantwoord en aan wat voor criteria moet een goede reken-app voldoen? Alette Lanting bespreekt in dit artikel de app Zengrams.

Nieuws van de Vereniging

Het laatste nieuws van de NVORWO, waarin de nieuwe voorzitter Francis Meester zich voorstelt.

10 april 2015: Volgens Bartjens Studentendag

Ben je Pabo-student en wil je in 1 dag een hoop praktijk-ervaring opdoen die je meteen de volgende dag kunt toepassen in de klas? Kom dan naar de Volgens Bartjens Studentendag in Ede!

Groetjes van groep 5 - Flitsend

Juf Lia van Diem oefent met haar groep 5 de tafels. Saai? Helemaal niet! De kinderen vinden het nooit genoeg, want ze vragen altijd om nog een keer!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Overzicht

In deze "Spel in de rekenles" vindt u een totaaloverzicht van alle besproken spellen. Hier ziet u wat geschikte spellen zijn om in te zetten bij rekenen, bij welke groepen ze passen en aan welke domeinen gewerkt wordt in de spellen.

Volgens Bartjens Studentendag 2015

De 2015-editie van de Volgens Bartjens Studentendag wordt gehouden op vrijdag 10 april en gaat over meten en meetkunde

Veldraadpleging van de Conceptsyllabus Rekenen

Het College voor Toetsen en Examens raadpleegt het onderwijsveld over de conceptsyllabus / toetswijzer rekenen voor VO en mbo. De raadpleging vindt plaats van 2 maart tot en met 26 maart 2015. Er is ook een fysieke raadpleging op 24 maart 2015.

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskundig denken stimuleren bij aanstaande leraren

- verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie 2014 - R. Keijzer, B. Zwaneveld, J.W. Brandsma, J. Faarts en I. Meijers