Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieNieuws van de Vereniging - Meer dan Volgens Bartjens alleen
Francis Meester, voorzitter NVORWO
Eén van de bekendste activiteiten van de NVORWO is het uitgeven van het blad Volgens Bartjens. Toch is dit niet het enige waar de NVORWO zich mee bezig houdt. Voorzitter Francis Meester vertelt.
Nationale Rekencoördinator Dag - Aankondiging
Cathe Notten
Op 11 maart 2016 vindt in Utrecht de Nationale Rekencoördinator Dag plaats
Spel in de rekenles - Joppen
Anneke Noteboom
Joppen maakt deel uit van de drempelspellen waarmee kinderen het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden effectief op een speelse manier kunnen oefenen. De spelregels vragen van kinderen om snel te rekenen en een ander voor te zijn.
Extra materiaal - Joppen en Jippen
Anneke Noteboom
Kopieerbladen en spelregels van de drempelspellen Joppen en Jippen
Rekenen op taal - vaktaal en schooltaal in de reken-wiskundeles
Dolly van Eerde
Er zit meer taal in de rekenles dan je op het eerste gezicht zou denken. Leerlingen hebben taal nodig om mee te kunnen praten in de rekenles en bij het oplossen van opgaven. Het ontwikkelen van de benodigde taal voor rekenen-wiskunde is dus noodzakelijk.
Bewijs uit het gerijmde - Reken-taalbegrip
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld legt op rijm de voordelen uit van het goed beheersen van reken-taal...
Symbolen en notaties - Wiskundetaal in andere vakken
Marc van Zanten
Rekenen-wiskunde is overal om je heen. De taal die daarbij hoort kom je op school ook bij andere vakken dan rekenen-wiskunde tegen. Soms zijn er betekenisverschillen tussen wiskundetaal bij rekenen-wiskunde en bij andere vakken, soms komt de taal overeen.
Vroeger - Alles is taal
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over het gebruik van taal in rekensommen van nu en van vroeger.
Zonder taal kun je niet rekenen - Taalgericht reken-wiskundeonderwijs op de Pabo
Bas Oprins
In de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde wordt het kunnen gebruiken van wiskundetaal expliciet beschreven. In het rekencurriculum van de pabo Hogeschool Rotterdam heeft taal een duidelijke plaats gekregen. In dit artikel beschrijft Bas Oprins deze leerlijn.
Kleine kinderen worden groot - Pimpelgroot en zesenduizend
Marije Bakker
De wereld van hoeveelheden bestond voor Suzanne (bijna 4 jaar) tot een paar weken uit grofweg twee categorieën: minder dan zes en meer dan zes. Hoeveelheden minder dan 6 zijn voor haar te overzien en hier kan ze over redeneren.
Stappenplan "Aan de slag met een rekenvraag" bij "Waarom kiest beer een emmer"
Stappenplan "Herken de rekenvraag" bij "Waarom kiest beer een emmer"
Stappenplan bij "Het strookmodel" van Mirte Houben en Anton Boonen
Mirte Houben en Anton Boonen
Ei van Columbus - jaargang 35, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers
En de winnaar is... MEP! Wie heeft het beste rekenspel bedacht? (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
In het voorjaar van 2015 organiseerde Volgens Bartjens samen met de NVORWO en de Nationale Onderwijsweek een rekenspellenwedstrijd voor leerlingen van basisscholen, met als hoofdprijs: je eigen spel gemaakt door spellenfabrikant 999Games.
Ei van Columbus - jaargang 35, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
Rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8
Waarom kiest beer een emmer? Rijke rekenvragen in prentenboeken
A. Bouwman, S. de Lange, M. van Bueren, A. Kool
Prentenboeken zijn een belangrijk middel om de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren. Wiskundige verschijnselen uit prentenboeken nodigen uit om vragen te stellen. Daarmee verrijken kleuters hun (reken)taal en leren zij verbanden te leggen.
Ontwerp het beste en leukste rekenspel van Nederland! (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Dit is een uitnodiging aan alle scholen, leraren, leerlingen en ouders in het primair onderwijs om samen een nieuw rekenspel te bedenken.
Het strookmodel - Leren tekenen bij talige rekenopgaven
Mirte Houben en Anton Boonen
Rekensituaties zijn in het dagelijks leven vaak ingebed in een talige context, een kale som kom je buiten de school zelden tegen. Methodes bieden daarom regelmatig talige opgaven aan. In dit artikel worden 3 typen talige rekenopgaven besproken.
Bir, dva, saddex... Rekenen met anderstalige leerlingen uit de 1e opvangklassen
Rosie Smit
Kinderen die met hun ouders gevlucht zijn gaan naar de basisschool verbonden aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Taal- en rekenonderwijs worden gebruikt om de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart te krijgen voor hun vervolgschool.
Hoe zeggen we dit in de rekenles? Aandacht voor taal in het rekenonderwijs
Fokke Munk, Jantien Smit, Arthur Bakker, Ronald Ke
Tijdens een rekeninstructie is voordoen - nadoen meestal niet de beste manier om de leerlingen aan het denken te weten, behalve als het gaat om de taal die nodig is om te leren rekenen. Systematische aandacht voor reken-wiskundetaal is noodzakelijk.
Spel in de rekenles - MEP
Anneke Noteboom
Een spel beschrijven dat wel ontwikkeld is maar nog niet in een winkel ligt, is dat wel slim? Misschien niet, maar we doen het gewoon! Want MEP is een schitterend spel, mooi in al zijn eenvoud. Ontworpen en gemaakt door leerlingen uit groep
6, 7 en 8.
Wedstrijd: Wie maakt het beste rekenspel? (Jrg. 35, nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Voor wie is deze wedstrijd?
Alle leerlingen van basisscholen in Nederland kunnen meedoen
Wat is de hoofdprijs?
Een jury van kinderen, ouders, leraren en rekenspecialisten kiest het mooiste spel. Het spel dat de hoofdprijs wint wordt door spellenfabrikant 999 Games* in het echt gemaakt, zodat het misschien wel in ...
Formatief toetsen: toetsen om wijzer van te worden
M. v.d. Heuvel, I. Friso , M. Abels
M. van den Heuvel - Panhuizen, I. Friso - van den Bos & M. Abels - Universiteit Utrecht
Vijfentwintig miljoen is dat veel? Panama Praktijktip nummer 132
A. Fase
A. Fase - Hogeschool iPabo Amsterdam / Alkmaar
Rekenen-wiskunde in perspectief - verslag 33ste Panama-conferentie
R. Keijzer & S.A. Lit
R. Keijzer & S.A. Lit - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Steeds met een schone lei beginnen - de wondere wereld van het reken-advieswerk
K. Verbeeck
K. Verbeeck - M&O Groep, 's- Hertogenbosch
Het Kanaal nummer 143 - Kanaal digitaal
G. Boersma & L. Schuringa
G. Boersma & L. Schuringa - Hs. Arnhem-Nijmegen / Thomas More Hs. Rotterdam
Studielast rekenen - wiskunde: ontwikkeling 2009 - 2015
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo, Amsterdam / Alkmaar / ELWIER
Reken-wiskundige inzichten en 21st century skills
M. Verschoor & G. Bruin-Muurling
M. Verschoor & G. Bruin-Muurling - Zwijsen, Tilburg / Technische Universiteit Eindhoven
Integratie van taal in het wiskundecurriculum van de pabo
H.A.A. van Eerde
H.A.A. van Eerde - Fisme, Universiteit Utrecht
Uitslag spellenwedstrijd bekend
Corinne Harten
Wie maakt het mooiste rekenspel? Dat vroegen we aan alle basisschoolleerlingen. Heel veel kinderen hebben meegedaan aan de wedstrijd. De uitslag is bekend!
Redactioneel
Cathe Notten
Redactioneel over de toekomst van het (reken)onderwijs.
Rekenen met perspectief - Wat leerlingen moeten kunnen in de 21e eeuw
Koeno Gravemeijer
Onderwijs in de 21e eeuw vraagt om specifieke vaardigheden, die in veel opzichten anders zijn dan wat we tot nu toe gewend zijn. Willen we leerlingen goed voorbereiden op de toekomst dan zullen leerstof-inhoudelijke veranderingen noodzakelijk zijn.
Kijken, verwonderen en onderzoeken - Rekenen in een kunstmuseum
Inèz Veldman
In speciale lessen koppelt het museum Boijmans van Beuningen het kijken naar kunst aan specifieke (rekenkundige) vaardigheden die passen bij de 21e eeuwse vaardigheden als samenwerking, sociaal / culturele bewustzijn, creativiteit, kritisch denken...
Het Mathematikum - 21e eeuwse vaardigheden zonder computer
Harry Sormani
In het onderwijs komt het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden steeds centraler te staan. Het Mathematikum in Duitsland bewijst dat de vier C's, creativity, critical thinking, communication en collaboration, ook in reële situaties aan bod komen.