Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Soepel doorstromen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Keuzes en accenten - Breuken in het po en vmbo
Bronja Versteeg
In dit artikel worden enkele knelpunten in de aansluiting po op vmbo-basis en kader onder de loep genomen en worden suggesties gedaan voor verdergaande afstemming en versterking.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Reuzenrad met perspectief
Pauline van Vliet
Wat is nu hoger, het reuzenrad of de hoge toren? Samen met zijn moeder zoekt Fabian van vijf het uit.
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 5 - Een uur meetwerk
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vijf aan de slag met de leerlijn meten.
_w400_h260_bg.jpg)
Meekijken in het hoofd - Noteren en evalueren in het rekenonderwijs
Kris Verbeeck
'In het basisonderwijs zijn leerlingen te veel gericht op het antwoord' is een veelgehoorde klacht van leraren uit het voortgezet onderwijs. Leren hoe je moet opschrijven via welke stappen je tot een uitkomst komt zorgt voor veel inzicht.
_w400_h260_bg.jpg)
Een wiskobaas op elke school - De rekencoördinator in po en vo
Vincent Jonker en Monica Wijers
In het basisonderwijs zijn veel rekencoördinatoren werkzaam, leerkrachten die extra taken hebben op het gebied van rekenen. In maart wordt voor de derde keer de landelijke Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) georganiseerd voor deze leerkrachten.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Schone wiskunsten
Jaap van Lakerveld
De kijk van Jaap van Lakerveld op de wereld van de wiskunst... op rijm!
_w400_h260_bg.jpg)
Bedenk het beste rekenspel! (jrg. 36 nr. 2, 2016)
Anneke Noteboom
Doe mee met deze wedstrijd en misschien ligt straks jouw zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
_w400_h260_bg.jpg)
Zachtjes over de drempel - Doorgaande lijnen in het rekenonderwijs van po en vo
Martijn ten Berge en Kim ten Breteler - Kroezen
In Neede hebben scholen van het basis- en het middelbaar onderwijs een goed functionerende samenwerking opgezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen geen grote schokken ervaren bij de overgang van de basisschool naar de brugklas.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Scratch jr. en De Tangramkat
Maike den Houting en Liesbeth Rosendaal
Boekbesprekingen van 'Scratch jr' van Marina Umaschi Bers en Mitchel Resnick en 'De Tangramkat' van Maranke Rinck en Martijn van der Linden
_w400_h260_bg.jpg)
Meetkunde, kunst en creativiteit - Een lessenserie ook voor zwakkere rekenaars
E. Schoevers, E. Kroesbergen, R. Keijzer V. Jonker
De auteurs vertellen over hun lessenserie, waar meetkunde, creativiteit en beeldende kunst centraal staan.
_w400_h260_bg.jpg)
Versoepel de doorstroming - De drempels po-vmbo ingekleurd vanuit de reken-wiskundepraktijk
Annette Koopmans - van Noorel
Ondanks alle inspanningen zijn het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs nog vaak behoorlijk verschillende werelden, waardoor het in de praktijk moeilijk is om te zorgen voor een 'drempelloze' inhoudelijke aansluiting.
_w400_h260_bg.jpg)
Rijzende Sterre - Passende perspectieven rekenen in de overgang van po naar vmbo
Ria Brandt en Henk Logtenberg
In dit artikel leggen de auteurs enkele praktische ervaringen naast elkaar over het werken met Passende Perspectieven in de praktijk. De focus ligt hierbij op de overgang van het primair onderwijs naar het vmbo.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 36 nr. 2 2016)
Ronald Keijzer
Bij de twee artikelen in dit novembernummer gaat het om activiteiten die zich goed lenen om te doen met het hele team of juist met een deel van het team. De beschreven activiteiten lenen zich daarnaast voor gebruik binnen de lerarenopleiding of de nascholing
_w400_h260_bg.jpg)
Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs - De 35e Panama-conferentie
Marc van Zanten
Op 19 en 20 januari 2017 vindt de 35e Panama-conferentie plaats in Veldhoven. Leraren en andere professionals rekenen-wiskunde ontmoeten elkaar hier ervaringen te delen, van gedachten te wisselen en op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen.
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter - november 2016
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de conferentie po-vmbo voor rekenen-wiskunde, rekencoördinatoren en de jaarvergadering en studiedag van de NVORWO op 7 april 2017.

Spel in de rekenles - Pak die zak!
Anneke Noteboom
Kent u Halli Galli nog? Dit spel is favoriet bij de meeste kinderen. Maar eigenlijk leren kinderen uit groep 4 en hoger hier niets nieuws meer van. Daarom goed nieuws: Pak die zak! is voor leerlingen in groep 3, 4 en de zwakkere rekenaars uit groep 5.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Een goed begin
Cathe Notten
Aan het begin van het nieuwe schooljaar start er ook een nieuwe jaargang van Volgens Bartjens, met een redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.

Ontwikkeling en onderzoek - Kwalitatief rekenen oefenen op de pabo (jrg. 36 nr. 1, 2016)
Ale, P. & Van Schaik, M. (2016)
Er zijn pabo-studenten die elke nieuwe opgave als een nieuw avontuur ervaren. Op deze groep richt zich het concept van kwalitatief oefenen met behulp van de 'rekenspin'.

Ontwikkeling en onderzoek - Leerlijnen in theorie en praktijk (jrg. 36 nr. 1, 2016)
Fase, F. & Keijzer, R. (2016)
Hoe overbruggen tweedejaars studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs de kloof die bestaat tussen theorie en praktijk? In dit artikel wordt een exploratief onderzoek beschreven waarbij een Lesson Study-achtige aanpak het uitgangspunt is.
_w400_h260_bg.png)
Opvattingen over rekenen - wiskunde
Hanneke van Doornik, Ronald Keijzer, Marc van Zant
Een oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 1 - Antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.jpg)
Blad met vormen en kleuren voor Count Form
Anneke Noteboom
Wilt u ook een puzzel maken voor Count Form? Maak dan gebruik van deze standaard vormen en kleuren...
_w400_h260_bg.jpg)
Een goede rekenstart - Een doorgaande lijn naar groep 3
Margreeth Mulder
Een deel van de leerlingen heeft moeite met het strakkere regime in groep 3. Scholen kunnen voor deze leerlingen de druk weghalen door een doorgaande lijn te realiseren, waarbij de ontwikkeling en de wijze waarop jonge kinderen leren leidend is.
_w400_h260_bg.jpg)
Ruimte vangen - Meetkunde en kunst
M. Wijers, E. Schoevers, V. Jonker, R. Keijzer
Wiskundig denken en redeneren, creativiteit en probleemoplossend vermogen worden gezien als belangrijke 21e eeuwse vaardigheden. Het vak rekenen-wiskunde biedt leraren en leerlingen veel mogelijkheden om aan deze vaardigheden te werken.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Een goed begin is het halve werk
Jaap van Lakerveld
Een baby leert steeds meer, vertelt Jaap van Lakerveld in rijm...
_w400_h260_bg.jpg)
Groeien in de lengte en de breedte - Lesson Study in het rekenonderwijs
Henk Logtenberg en Linda Odenthal
Lesson Study is een vorm van teamleren die in Japan is bedacht. De methodiek wordt daar gebruikt bij het voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van reken-wiskundelessen. Hoe werkt de methode in de praktijk? Uitleg en een voorbeeld...
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5 - Wat een plaatje
Lia van Diem
‘Vandaag krijgen jullie per groepje een tablet. Met deze tablet gaan jullie drie foto’s maken. Straks moeten andere kinderen uitzoeken waar de fotograaf gestaan heeft. Zorg dat iedereen van je groepje meedoet.’ De kinderen zijn enthousiast!
_w400_h260_bg.jpg)
Bedenk het beste rekenspel! (jrg. 36 nr. 1, 2016)
Anneke Noteboom
Voor de derde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORWO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het meeste rekenspel'. Dit jaar nodigen we ook leraren uit om mee te doen! En misschien.... ligt jouw zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel....

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 1 - Opgaven
Jos van den Bergh
Nieuwe rekenpuzzels en brein-krakers voor kinderen uit groep 7 en 8!
_w400_h260_bg.jpg)
Dit wiel is te klein - Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman
Het begeleiden van rollenspel blijkt een effectieve manier te zijn om specifieke reken- en wiskundige begrippen aan te reiken, waarna kinderen deze in het spel gaan toepassen.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Het uitdijend heelal van een baby
Sophie Notten
Baby's zijn bijzondere wezens. Op het moment dat ze verschijnen kunnen ze vrijwel niets, maar vanaf de eerste seconde op aarde leren ze elke dag meer. De moeder van Bodhi vertelt hoe haar zoontje iedere dag wel een mijlpaal bereikt in zijn ontwikkeling...
_w400_h260_bg.jpg)
Gaan en staan - Een lessenserie voor de bovenbouw SBO
Willem Uittenbogaard
De Tweern in Goes is een basisschool voor speciaal onderwijs. Ze zijn daar de laatste jaren druk bezig om STEM-lessen in het onderwijs te vervlechten (STEM staat in het Engels voor: Science, Technology, Engineering and Mathematics).
_w400_h260_bg.jpg)
Count Form - Spel van en voor iedereen!
Anneke Noteboom, Marije Bakker, Corinne Harten
Dit jaar was het spel Count Form de winnaar van de rekenspellenwedstrijd 2016. Het is een prachtig rekenspel, maar het is nog niet af. In dit artikel kun je lezen hoe Count Form werkt en nodigen we je uit om mee te helpen om nog meer opdrachten te maken!
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg 36 nr. 1 2016)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt welke twee artikelen deze keer zijn uitgekomen.