Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 103 - Gecijferdheid op de Pabo: leren versus selecteren

M. van Zanten - Hs Edith Stein / Panama

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4 - antwoorden

Voorbeeld sudoku's bij "Sudoku, een leerzame rage", Marijke Balmaekers, Jaargang 25, nummer 4

Marijke Balmaekers ontwierp extra Sudoku-puzzels die ook een rol kunnen spelen in het reken-wiskundeonderwijs.

Sudoku, een leerzame rage; rekenvarianten van sudoku voor de rekenles - Marijke Balmaekers

De sudoku is een enorme hype; deze cijferpuzzel verovert de wereld. Het principe van een sudoku is eenvoudig: plaats 9 cijfers. Je hebt er logisch denken en een beetje volharding voor nodig. Maar past deze puzzel ook in het reken-onderwijs, en zo ja, hoe?

Niet te geloven! De waarheid omtrent grote getallen - Jeroen van Bemmelen

Als met rekenen de getallen steeds groter worden, hoe kun je ze dan nog begrijpen? Freelance schrijver en cabaretier Jeroen van Bemmelen heeft er moeite mee....

Ali B. komt op school optreden; een rijke rekenvraag - Hanneke Custers

Rekenles geven waarbij kinderen zelf kennis construeren, reflecterend handelen en werken aan interactie, dat klinkt allemaal wel heel erg mooi. Hoe realiseer je dat in de praktijk? Hanneke Custers waagde een poging met Ali B.

Een eigen huis; Samen bouwen, samen leren - Hans ter Heege

Wat leren kinderen als ze samen een hut bouwen? Communiceren, samen werken, technische problemen oplossen en ook reken-wiskundig handelen. Kinderen die zelf een doel kiezen en daar gemotiveerd met elkaar aan werken komen tot indrukwekkende prestaties.

Een windvlaag door kabouterland; ontwikkeling van aanvankelijke gecijferdheid- Jojanneke Hollander

Goed rekenmateriaal biedt kleuters kansen om op hun eigen niveau aan de slag te gaan. Het moet leuk en uitdagend zijn en verschillende mogelijkheid hebben om spelenderwijs te komen tot gecijferdheid. Een straatje in kabouterland is dan onontbeerlijk!

Weten

Is de rekenmethode ook van kinderen? - Dolf Janson

Om werkelijk mogelijk te maken dat een leerling kan leren in de rekenles zal deze zelf moeten weten welk doel voor hem geldt, wat hij straks zal moeten weten en kunnen. Op deze manier kan hij zelfbewust en zelfverzekerd in de rekenles aan de slag.

Het boek met 130 bladzijden - Julie Menne

De kaartjes-getallenlijn hoort niet meer thuis in groep 4. Kinderen die toch behoefte hebben om een getal op te zoeken, kunnen het boek met 130 bladzijden raadplegen. Dan kun je met de getallenkaartjes ook nog een mooi oefenspelletje spelen...

Het boek en de werkelijkheid - Sytse Steinvoorte

Reken-wiskundemethoden gaan uit van een ideale onderwijssituatie. In werkelijkheid gaat het vaak heel anders dan in de methode wordt verwacht. De leraar moet een brug slaan tussen de methode en de werkelijkheid en dat vraagt veel ervaring en vakkennis

Weten

Was vroeger alles beter? Rekenen is een vak dat vraagt om professionals - Willem Uittenbogaard

Wie op de Pabo werkt mag zich tegenwoordig geen vakdocent meer noemen. Willem Uittenbogaard weigert om zich hier iets van aan te trekken. Vakkennis is onmisbaar voor leraren die professioneel voor een klas willen staan

De bekende Nederlander in getallen; Patrick Lodiers - Harrie Sormani

Portret in getallen van Patrick Lodiers, journalist, programmamaker en presentator bij BNN

Groetjes van groep 3; Autorijles - Lia van Diem

Alle kinderen krijgen een strookje en hun werkschrift. Er staan 5 auto's op een bladzijde en vier garages, allemaal van de zijkant gezien. Ik vraag aan de kinderen om voor iedere auto uit te zoeken in welke garages hij past. Dat is pas een leuke rekenles!

Kleine kinderen worden groot; ondersteboven - Marian Steverink

Als Julian gitaar leert spelen blijkt dat je behalve muzikaal gevoel, ook rekenen nodig hebt

Vroeger; Opvoeding 1806 - 1906 - 2006 - Ed de Moor

Alle schoolonderwijs zal zodanig moeten worden ingericht, dat, onder het aanleren van gepaste en nuttige kundigheden, de verstandelijke vermogens der kinderen ontwikkeld, enn zij zelve ook opgeleid worden tot alle maatschappelijke en Christelijke deugden

Wiskunde op straat; Rekenen op de Pabo - Harrie Sormani

Bespiegelingen naar aanleiding van een krantenartikel, 20%, 80% en een vuurrode winterzon...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 3, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 3 - antwoorden

Kook-activiteiten voor groep 3 4 bij "Het geheim van de kok" van M. Melotte - Jaargang 25, nummer 3

In het haar artikel "Het geheim van de kok" beschrijft Marlyse Mélotte activiteiten in een keukenhoek in groep 3-4. Werkbladen om zelf aan de gang te gaan met deze rijke ideeën vindt u hier.

De mannen van de luciferfabriek; Hoe precies is ongeveer? - Lene Christensen

Tijdens een rekenles over lucifers telden de leerlingen na of er wel precies 50 lucifers in een doosje zaten. Dat was niet altijd het geval. Er kwam een medewerker van de fabriek op bezoek en hieruit ontstonden nieuwe rekenlessen.....

Weten

Met begrip en inzicht een betere CITO-score; snappen of trainen?

Veel leerkrachten denken dat het volledig doorwerken van een methode nodig is als voorbereiding op de CITO-toets. De stap naar procedures gaat voor veel leerlingen te snel en het oefenen gaat vaak ten koste van zaken die veel belangrijker zijn.

Taarten en sterren; spelen of onderzoeken op het Rekenweb - Frans van Galen

Het Rekenweb probeert met speelse onderzoeksopdrachten kinderen uit te dagen tot denken, redeneren en verklaren. Daarbij is de rol van de leerkracht nog steeds onmisbaar. De computer is niet in staat om redeneringen te beoordelen en daarop door te vragen.

Weten

Wat overkomt mij nou! Emoties in de rekenles - Hans ter Heege

Negatieve emoties kunnen het leerproces stagneren. Dat geldt zeker ook in de reken-wiskundeles. Door actief luisteren en empathisch reageren kan de leraar emotionele obstakels uit de weg ruimen en het leerproces stimuleren.

Het geheim van de kok; rekenlessen voor keukenprinsen en -prinsessen - Marlyse Mélotte

Een keukenhoek in de klas kan een rijke leeromgeving worden voor lessen rond wegen, meten en nog veel meer. Marlyse Mélotte doet inspirerend verslag van haar ervaringen in groep 3 - 4.

Kom nu naar Yousmer Heijn! - Ervaringen met taalgericht reken-wiskundeonderwijs

Als allochtone leerlingen problemen hebben met rekenen en wiskunde speelt taal daarbij vaak een rol. Het aanpakken van een beperkte woordenschat vormt slechts een deel van de oplossing. Het Wisbaak-project ontwikkelt ideeën voor taalgericht vakonderwijs

Meneer Stukjes; wiskunde in het TylTylonderwijs

3 klassenassistenten van de Tyltylschool in Rotterdam beschrijven hun ervaringen met activiteiten rond het prentenboek 'Goedemorgen, meneer Stukjes'. Zij laten zien dat het in dit type onderwijs mogelijk is om aan doelen voor meten en meetkunde te werken

Hoe studenten leren over het leren van kinderen - Dirk en Hein van der Straaten

De auteurs onderzochten de wijze waarop studenten inzicht krijgen in het leerproces van kinderen. Hij ging aan het werk op de Pabo waar zijn vader Hein van der Straaten werkzaam is. Vader en zoon beschrijven hoe je leert van het leren van kinderen.

De bekende Nederlander in getallen; Lousewies van der Laan - Harrie Sormani

De wereld van Lousewies van der Laan, vice-fractievoorzitter van D66, uitgedrukt in getallen

Groetjes van groep 3; Uit - Lia van Diem

Juf Lia belt met het theater en bestelt verschillende keren kaartjes. Maar past dat allemaal wel? De kinderen van groep 3 zoeken het uit.

Kleine kinderen worden groot; rekenen om van te smullen - Ans Veltman

Bente maakt taarten van klein. Ongemerkt heeft ze veel gerekend: ze heeft voorwerpen gezocht voor de juiste vorm, ze heeft mooie patronen en verdelingen gemaakt, ze heeft aantallen bepaald en gekoppeld aan cijfersymbolen en resultatief geteld.

Vroeger; Cijfers schrijven - Ed de Moor

Ed de Moor krijgt van Else Koopman een korte cursus cijfers schrijven en vertelt over cijfers door de eeuwen heen

Wiskunde op straat; Bavaria rekent verkeerd - Harrie Sormani

Bavaria heeft een tijdelijke actie: 11 cl meer bier voor dezelfde prijs. Dat is 33% gratis bier, volgens Bavaria. Maar klopt dat wel? Harrie Sormani zoekt het uit.

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 101 - Het nieuwe onderwijzen

D. Janson - Marant Educatieve Diensten, Elst (Gld.)

Ontwikkeling en onderzoek

Waarom spelen kinderen (RekenWeb)spelletjes?

M. Klop, V. Jonker, M. Wijers & F. van Galen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht