Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieRekevaardigheid en gecijferdheid - enquête onder pabo-docenten rekenen-wiskunde & didactiek
J.B. den Hertog
J. B. den Hertog - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 106 - Scoren voor gecijferdheid
R. Keijzer & M. van Zanten
R. Keijzer & M. van Zanten - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 107 - Wiskundige attitudevorming
W. Oonk & E. de Goeij
W. Oonk & E. de Goeij - Fisme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 104 - Cijferen, hoe nu verder?
W. Koersen & W. Uittenbogaard
W. Koersen & W. Uittenbogaard - Hogeschool INHOLLAND, Alkmaar
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
Werkblad over LED-cijfers, bij het artikel "Een rondje rekenen in Nemo" - jaargang 26 nummer 2
Monica Wijers en Vincent Jonker
Tijdens hun bezoek aan NEMO, beschreven in "Een rondje rekenen in Nemo", zagen Monica Wijers en Vincent Jonker ook een opstelling met LED-cijfers. Dat inspireerde hen tot het volgende werkblad.
Extra opdrachten bij het Technieknummer - Jaargang 26, nummer 2
Frans van Galen en Pim van Dort
De uitgave van Jaargang 26, nummer 2 van Volgens Bartjens stond geheel in het teken van techniek. Hier vindt u extra opdrachten met zometool en tandwielen.
De tweede Volgens-Bartjens studentendag - Femke Ahles, Marjan Speyer en Claudia van der Meer
Femke Ahles, Marjan Speyer en Claudia van der Meer
Drie Pabostudenten bezochten op 19 mei 2006 de Volgens Bartjens-studentendag in Rotterdam. Het thema was ‘Techniek en rekenen’. Met een tas vol spullen en een hoofd vol ideeën keerden ze tevreden huiswaarts. In dit artikel het verslag van deze dag.
Techniekmuseum Delft - Monique van Bueren
Monique van Bueren
Techniek Educatie Delft (TED) is een projectgroep die met overheidssubsidie werkt aan het invoeren van techniek in het basisonderwijs. Techniek is een doe-vak en de beste manier om te leren wat techniek is, door het te doen.
Van lappendeken naar herenboer. Een artikel van Fons Cornelissen
Fons Cornelissen
Tijdens de Techniekdagen in Delft kunnen kinderen van groep 7 en 8 hun tanden in een Ruilverkavelings- puzzel zetten. Daar komt nog meer reken-wiskunde bij kijken dan u op het eerste gezicht zou denken....
Het geheim van techniek - Ellie van Dinther
Ellie van Dinther
Tijdens de Panamaconferentie kregen Pabo-docenten rekenen-wiskunde de gelegenheid om het wiel opnieuw uit te vinden. Ze bouwden een wagentje met 4 wielen. Waarom zou je deze activiteit ook met kinderen doen? En welke reken-wiskundige kennis doen ze op?
Zon en schaduw - Frans van Galen, Vincent Jonker en Wim van Velthoven
Frans van Galen, Vincent Jonker en Wim van Velthov
Techniek gaat verder dan de studie van technische apparaten. In het project ‘Techplek op het Rekenweb’ wordt het begrip techniek ruim opgevat. Leerlingen onderzoeken onder andere de verandering van de schaduw van objecten in de loop van de dag.
Weten hoe wieltjes werken - Frans van Galen
Frans van Galen
Met het programma ‘Tandwielen’ op Rekenweb ontdekken leerlingen hoe ze het draaien van tandwielen kunnen voorspellen.
De stoute schoenen aantrekken; over kleuters, rekenen en techniek - Rudi Kleingeld
Rudi Kleingeld
Veel leerkrachten reageren verbaasd als zij horen dat ‘techniek’ ook een plaats moet krijgen in het programma van groep 1 en 2. Dit artikel maakt duidelijk dat techniek niet ten koste gaat van het onderwijs in de kleuterbouw, maar het juist verrijkt.
Wind in een sok; op zoek naar een maat voor windsterkte - Fokke Munk
Fokke Munk
Kinderen uit groep 8 bouwen een instrument om windsterkte te meten. Door na te denken over een maat voor windsterkte en een bijbehorende schaalverdeling wordt deze techniekles ook nadrukkelijk een meetles. Zo gaan wiskunde en techniek hand in hand.
Bedrijven adopteren de rekenles; rekenen met echte gegevens uit het bedrijfsleven - Albert Oving
Albert Oving
In Deventer bestaan plannen voor een structureel samenwerkingsverband tussen scholen en bedrijven. De bedri ven leveren ‘echte’ bedrijfsgegevens aan waarmee de leerlingen tijdens verschillende vakken, onder andere bij rekenen, aan de slag gaan.
Ondernemen binnen je eigen opleiding; Bèta-adviseurs op de Pabo - Marloes van der Werf
Marloes van der Werf
Op de Katholieke Pabo in Zwolle lopen sinds kort enkele bèta-ambassadeurs rond. Marloes van der Werf had met één van hen een gesprek.
Een rondje rekenen in NEMO - Monica Wijers en Vincent Jonker
Monica Wijers en Vincent Jonker
Monica Wijers en Vincent Jonker vroegen zich af wat NEMO te bieden heeft op het gebied van rekenen-wiskunde. In dit artikel staan hun ontdekkingen.
Spel in de rekenles - Da Vinci Code
Anneke Noteboom
Een voor alle groepen aantrekkelijk spel waar je logisch leert deduceren en strategisch denken.
Groetjes van groep 4; Een half uur - Lia van Diem
Lia van Diem
Groep vier onderzoekt in de rekenles hoeveel een half uur nou precies is.....
Kleine kinderen worden groot; Soms vergeet ik dat rekenen zo dichtbij is - Sandra Mulders
andra Mulders
Als je een dagje optrekt met vier kleuters tegelijk, ontdek je weer hoe rekenen overal in verstopt zit en hoe dichtbij het dus eigenlijk is.....
Wiskunde op straat; Tom Tom maakt domdom - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De Tom Tom heeft de plaats van onze topografische kennis vervangen. Hoe kun je nu nog weten waar je rijdt, als je die niet tot je beschikking hebt?
Korte geschiedenis van de zonsopgang
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Observaties als inspiratiebron
E. de Goeij
E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht - PC Julianaschool, Bilthoven
De eerste stappen van een leerplanontwikkelaar - Waterland voor de onderbouw
F. Goffree
F. Goffree
Het Kanaal nummer 105 - De rekenmethode klaar voor de 21ste eeuw?
D. Janson
D. Janson - Marant, Elst (GLD.)
Een rijkdom aan ideeën - interview met Jan van den Brink
H.M.M. Janssen & J. ter Heege
H.M.M. Janssen & J. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 103 - De gulden rechthoek
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Verder op weg naar levend rekenen
J. Nicolai
J. Nicolai - De Freinetbeweging, Valthe
Anders naar kinderen kijken
A. Treffers & E. de Goeij
A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Jan en de rekenmachine - een autonoom denker in ontwikkeling met een eigenwijze automaat
W. Vermeulen
W. Vermeulen - Uitgeverij Bekadidact, Baarn
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Van zomerzoete limonade naar de som... en weer terug - Michiel Asselman et al
Michiel Asselman, Samantha Bouwmeester et al
Het realistisch rekenwiskundeonderwijs onderscheidt 3 fases in het leerproces van kinderen: de contextgebonden fase, de modelfase en de formele fase. In dit artikel aandacht voor de transferproblemen tussen de verschillende fases en mogelijke oplossingen.
Voorbeeldgestuurd rekenen verdubbelt de vooruitgang - Elise Boltjes
Elise Boltjes
Tijdens een experiment betreffende de ontwikkeling van rekenvaardigheid op de Pabo van de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden, gaf Elise Boltjes studenten de kans om rekenregels af te leiden uit uitgewerkte voorbeeldopgaven. Met verbluffende resultaten..