Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Van groot naar klein - Fokke Munk en Ronald Keijzer

Meetopgaven zijn voor veel leerlingen een probleem. Het Tal-team presenteert een poster voor leerlingen om zelf kennis te construeren over maten en hun onderlinge relaties.

De grote rekendag 2006 - Martin van Reeuwijk, Nisa Figueiredo, Patricia Karreman, Joanie Moonen

Ieder jaar kunnen basisscholen deelnemen aan De Grote RekenDag. Een dag lang zijn dan alle leerlingen van de school op een bijzondere manier met rekenen bezig. Op woensdag 8 maart vond de GRD 2006 plaats. Het was traditiegetrouw weer een groot succes.

1, 2, veel! Artikel van het team van de Dr. Schaepmanschool

Op de Dr.Schaepmanschool in Barendrecht wordt hard gewerkt aan de verbetering van het Reken-wiskundeonderwijs. In het kader daarvan bezocht het volledige team in 2007 de Nationale Rekendagen. De reacties van de teamleden zijn enthousiast en inspirerend.

De bekende Nederlander in getallen: Driek van wissen - Harrie Sormani

Driek van Wissen was dichter des vaderlands. In deze rubriek legt hij uit wat hij met getallen heeft en welke getallen voor hem belangrijk zijn.

Groetjes van groep 3; Stappenteller - Lia van Diem

Hoe een plaatje van een eiland met het cijfer 4 erbij kan leiden tot een mooie rekenles.....

Kleine kinderen worden groot; Verjaardagsfeestje - Caroliene van Waveren

Katrijn van 12 organiseert een heksen-feestje voor haar jarige zus Mathilde. Daar komt nog een hoop rekenen bij kijken!

Vroeger; Tekenen voor vormleer - Ed de Moor

Vroeger werd er vormleer onderwezen. Later werd dit vervangen door tekenen. Ed de Moor vertelt en legt uit hoe dit kwam.

Wiskunde op straat: Rekenen geneest! - Harrie Sormani

Als dochter Irene geslaagd is voor haar vwo-examen, berekent auteur Harrie Sormanie de kans dat zij wordt ingeloot voor de studie geneeskunde.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Take 5!

Leer de getallenlijn tot 104 van voor naar achteren kennen en weer terug, terwijl je dit spannende rekenspel speelt. Vanaf groep 4...

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 101 - Spelen met getallen: vierkantsgetallen, driehoeksgetallen, ....

M. van Reeuwijk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 102 - Een meetkundige opgave voor opleiding en basisschool: de zeshoek

J. ter Heege - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 104 - Vernieuwen naar menselijke maat

R. Keijzer - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Strategieën van leerlingen bij het beantwoorden van deelopgaven in de PPON 2004

C.M. van Putten & M. Hickendorff - Universiteit Leiden

Ontwikkeling en onderzoek

Reken-wiskundeonderwijs anno 2006 - over opbrengst, aanbod en onderwijs

Impressies van de 24ste Panama-conferentie - M. van Zanten (red.) - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5 - antwoorden

Een wereld zonder cijferen; laat zwakke rekenaars de kracht van het hoofdrekenen ontdekken

Is cijferen als leerstofgebied nog wel van deze tijd? Zou het geen verademing zijn voor zwakke rekenaars in de bovenbouw als het cijferen achterwege blijft? Daar ziet het wel naar uit, al lijkt rigoureus schrappen van dit leerstofgebied niet verstandig

Een doos in de peuterspeelzaal; een kind ontwikkelt zichzelf wel - Hans ter Heege

Zet een doos in de peuterspeelzaal en wacht af wat er gebeurt. Een leerzaam meetkundespel voor kinderen. Een boeiend kijkspel voor wie hen gadeslaat.

Inca-rekenen; rekenvormen uit een indrukwekkende beschaving - Ortwin Hutten

Ortwin Hutten vertelt over het rekenen van de Inca's

Rekenen in Peru op 4500 meter hoogte; Een gekookte aardappel tel je niet - Ortwin Hutten

Pabo-docent Ortwin Hutten geeft in Peru reken-nascholing aan leerkrachten in de afgelegen dorpen van de Hoogland-Indianen

Snijden in een kubus; meetkunde in de bovenbouw van ervaren tot redeneren - Ronald Keijzer

Het nieuwe TAL-project van het Freudenthal Instituut houdt zich bezig met meten en meetkunde. Binnen dit project vormt de ontwikkeling van ruimtelijk redeneren een belangrijke doelstelling. In dit artikel gaan leerlingen aan de slag met doorsneden.

Verhoudingen, breuken en procenten - Floor Scheltens

 
 
 
 

Werken aan begripsvorming bij keersommen - Belinda Terlouw en Gert Schoeman

Belinda Terlouw en Gert Schoeman van de Katholieke Pabo Zwolle probeerden kinderen van groep 5 in 1 morgen de tafels te leren door vanuit begripsvorming van het vermenigvuldigen aan een stevige basis te bouwen.

De bekende Nederlander in getallen; Tom Janssen - Harrie Sormani

De wereld in getallen van Tom Janssen, cartoonist van Trouw

Groetjes van groep 3; De hik - Lia van Diem

Als je de hik hebt ga je groeien, zegt de juf. Maar.. hoe zit dat nou met je lichaamslengte?

Kleine kinderen worden groot; De kilometerteller - Ronald Keijzer

Twan krijgt een kilometerteller op zijn fiets. Bij het gebruik is het handig dat hij goed kan rekenen...

Vroeger; Het oeroude leren - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt niet zo zeer een voorstander te zijn van het 'nieuwe leren', maar meer van het oer-oude leren uit de tijd van Plato

Wiskunde op straat; Een nieuwe dimensie in het schuifpuzzelen - Harrie Sormani

Harrie Sormani bespreekt enkele (schuif)puzzelspelletjes die in het verleden populair waren

Ontwikkeling en onderzoek

Drie onderzoeken naar reken-wiskundeonderwijs

J. Bokhove

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer100 - Weerbarstige praktijk

Leraren basisonderwijs en kijk op rekendidactiek - A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde leren is complexer dan je denkt

Reactie op 'Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs' - K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Kanttekeningen bij de vergelijking van drie opbrengstpeilingen

H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Univerrsiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 104 - Kerndoelen en de inhoud van het onderwijs; overdenkingen na een discussie

R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het leren van leraren: onderwijs voor velen of voor weinigen?

F. van Mulken - Hogeschool Avans, Breda

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 103 - Gecijferdheid op de Pabo: leren versus selecteren

M. van Zanten - Hs Edith Stein / Panama

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4, opgaven