Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Rekevaardigheid en gecijferdheid - enquête onder pabo-docenten rekenen-wiskunde & didactiek

J. B. den Hertog - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 106 - Scoren voor gecijferdheid

R. Keijzer & M. van Zanten - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 107 - Wiskundige attitudevorming

W. Oonk & E. de Goeij - Fisme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 104 - Cijferen, hoe nu verder?

W. Koersen & W. Uittenbogaard - Hogeschool INHOLLAND, Alkmaar

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2 - antwoorden

Werkblad over LED-cijfers, bij het artikel "Een rondje rekenen in Nemo" - jaargang 26 nummer 2

Tijdens hun bezoek aan NEMO, beschreven in "Een rondje rekenen in Nemo", zagen Monica Wijers en Vincent Jonker ook een opstelling met LED-cijfers. Dat inspireerde hen tot het volgende werkblad.

Extra opdrachten bij het Technieknummer - Jaargang 26, nummer 2

De uitgave van Jaargang 26, nummer 2 van Volgens Bartjens stond geheel in het teken van techniek. Hier vindt u extra opdrachten met zometool en tandwielen.

De tweede Volgens-Bartjens studentendag - Femke Ahles, Marjan Speyer en Claudia van der Meer

Drie Pabostudenten bezochten op 19 mei 2006 de Volgens Bartjens-studentendag in Rotterdam. Het thema was ‘Techniek en rekenen’. Met een tas vol spullen en een hoofd vol ideeën keerden ze tevreden huiswaarts. In dit artikel het verslag van deze dag.

Techniekmuseum Delft - Monique van Bueren

Techniek Educatie Delft (TED) is een projectgroep die met overheidssubsidie werkt aan het invoeren van techniek in het basisonderwijs. Techniek is een doe-vak en de beste manier om te leren wat techniek is, door het te doen.

Van lappendeken naar herenboer. Een artikel van Fons Cornelissen

Tijdens de Techniekdagen in Delft kunnen kinderen van groep 7 en 8 hun tanden in een Ruilverkavelings- puzzel zetten. Daar komt nog meer reken-wiskunde bij kijken dan u op het eerste gezicht zou denken....

Het geheim van techniek - Ellie van Dinther

Tijdens de Panamaconferentie kregen Pabo-docenten rekenen-wiskunde de gelegenheid om het wiel opnieuw uit te vinden. Ze bouwden een wagentje met 4 wielen. Waarom zou je deze activiteit ook met kinderen doen? En welke reken-wiskundige kennis doen ze op?

Zon en schaduw - Frans van Galen, Vincent Jonker en Wim van Velthoven

Techniek gaat verder dan de studie van technische apparaten. In het project ‘Techplek op het Rekenweb’ wordt het begrip techniek ruim opgevat. Leerlingen onderzoeken onder andere de verandering van de schaduw van objecten in de loop van de dag.

Weten hoe wieltjes werken - Frans van Galen

Met het programma ‘Tandwielen’ op Rekenweb ontdekken leerlingen hoe ze het draaien van tandwielen kunnen voorspellen.

De stoute schoenen aantrekken; over kleuters, rekenen en techniek - Rudi Kleingeld

Veel leerkrachten reageren verbaasd als zij horen dat ‘techniek’ ook een plaats moet krijgen in het programma van groep 1 en 2. Dit artikel maakt duidelijk dat techniek niet ten koste gaat van het onderwijs in de kleuterbouw, maar het juist verrijkt.

Wind in een sok; op zoek naar een maat voor windsterkte - Fokke Munk

Kinderen uit groep 8 bouwen een instrument om windsterkte te meten. Door na te denken over een maat voor windsterkte en een bijbehorende schaalverdeling wordt deze techniekles ook nadrukkelijk een meetles. Zo gaan wiskunde en techniek hand in hand.

Bedrijven adopteren de rekenles; rekenen met echte gegevens uit het bedrijfsleven - Albert Oving

In Deventer bestaan plannen voor een structureel samenwerkingsverband tussen scholen en bedrijven. De bedri ven leveren ‘echte’ bedrijfsgegevens aan waarmee de leerlingen tijdens verschillende vakken, onder andere bij rekenen, aan de slag gaan.

Ondernemen binnen je eigen opleiding; Bèta-adviseurs op de Pabo - Marloes van der Werf

Op de Katholieke Pabo in Zwolle lopen sinds kort enkele bèta-ambassadeurs rond. Marloes van der Werf had met één van hen een gesprek.

Een rondje rekenen in NEMO - Monica Wijers en Vincent Jonker

Monica Wijers en Vincent Jonker vroegen zich af wat NEMO te bieden heeft op het gebied van rekenen-wiskunde. In dit artikel staan hun ontdekkingen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Da Vinci Code

Een voor alle groepen aantrekkelijk spel waar je logisch leert deduceren en strategisch denken.

Groetjes van groep 4; Een half uur - Lia van Diem

Groep vier onderzoekt in de rekenles hoeveel een half uur nou precies is.....

Kleine kinderen worden groot; Soms vergeet ik dat rekenen zo dichtbij is - Sandra Mulders

Als je een dagje optrekt met vier kleuters tegelijk, ontdek je weer hoe rekenen overal in verstopt zit en hoe dichtbij het dus eigenlijk is.....

Wiskunde op straat; Tom Tom maakt domdom - Harrie Sormani

De Tom Tom heeft de plaats van onze topografische kennis vervangen. Hoe kun je nu nog weten waar je rijdt, als je die niet tot je beschikking hebt?

Ontwikkeling en onderzoek

Korte geschiedenis van de zonsopgang

A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Observaties als inspiratiebron

E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht - PC Julianaschool, Bilthoven

Ontwikkeling en onderzoek

De eerste stappen van een leerplanontwikkelaar - Waterland voor de onderbouw

F. Goffree

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 105 - De rekenmethode klaar voor de 21ste eeuw?

D. Janson - Marant, Elst (GLD.)

Ontwikkeling en onderzoek

Een rijkdom aan ideeën - interview met Jan van den Brink

H.M.M. Janssen & J. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 103 - De gulden rechthoek

M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Verder op weg naar levend rekenen

J. Nicolai - De Freinetbeweging, Valthe

Ontwikkeling en onderzoek

Anders naar kinderen kijken

A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Jan en de rekenmachine - een autonoom denker in ontwikkeling met een eigenwijze automaat

W. Vermeulen - Uitgeverij Bekadidact, Baarn

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 1, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 1 - antwoorden

Van zomerzoete limonade naar de som... en weer terug - Michiel Asselman et al

Het realistisch rekenwiskundeonderwijs onderscheidt 3 fases in het leerproces van kinderen: de contextgebonden fase, de modelfase en de formele fase. In dit artikel aandacht voor de transferproblemen tussen de verschillende fases en mogelijke oplossingen.

Weten

Voorbeeldgestuurd rekenen verdubbelt de vooruitgang - Elise Boltjes

Tijdens een experiment betreffende de ontwikkeling van rekenvaardigheid op de Pabo van de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden, gaf Elise Boltjes studenten de kans om rekenregels af te leiden uit uitgewerkte voorbeeldopgaven. Met verbluffende resultaten..