Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieIs coöperatief rekenen op multiculturele basisscholen effectiever dan klassikaal rekenen?
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder - Onderwijsstudies, Universiteit Leiden
Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs
M.R. Opmeer
M.R. Opmeer - Mathematisch Instituut, Rijksuniversiteit Groningen
Het Kanaal nummer 102 - Verslag van de 'ICMI Study 15' conferentie
M. van den Heuvel - Panhuizen, E. de Goeij & W. Oo
Impressies over het opleiden en nascholen van leraren - M. van den Heuvel-Panhuizen, E. de Goeij & W. Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Begeleiding aan het woord - Met sprongen vooruit
A. Lanting
A. Lanting - IJsselgroep, Zwolle
Panama Praktijktip nummer 99 - Een meetkundeactiviteit voor de bovenbouw van het basisonderwijs
E. Feijs
E. Feijs - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
Extra bladen bij "Peilen van getalbegrip" van Anneke Noteboom - Jaargang 25, nummer 2
Anneke Noteboom
Twee extra werkbladen om de kleuterleerkracht te helpen met het peilen van de rekenvorderingen van leerlingen door middel van peilingspelletjes.
Pareltjes uit de methode - Zes voorbeelden van mooi, realistisch reken-wiskundeonderwijs
Conny Bodin, Toni van Oortmerssen, Ruud Janssen, S
Nederland heeft goede reken-wiskundemethodes. Daar zijn wij blij mee. Maar een goede methode vormt slechts één aspect van goed realistisch reken-wiskunde-onderwijs. Een goede leerkracht is een ander onmisbaar element.
Het boek en de leraar - De methode in de praktijk
Ivanka van Dijk
De methode is belangrijk, maar nog veel belangrijker is de wijze waarop de leraar met de methode omspringt. Ivanka van Dijk vroeg twee leerkrachten naar hun methodegebruik
Methodemaker in de schijnwerpers - Spagaat tussen onderzoek en praktijk
Greetje van Dijk
In dit themanummer over de methode past natuurlijk een kijkje in de keuken van een methodemaker. Piet van Engelen, werkzaam bij uitgeverij Malmberg, licht een tipje van de sluier op.
Aandacht voor "big ideas" in de wiskunde; Kinderen discussiëren over hun wiskundige ontdekkingen
Maarten Dolk
Het kan zinvol en leerzaam zijn om de rekenmethode af en toe terzijde te schuiven en een wat groter reken-wiskundeprobleem aan de orde te stellen. In dit artikel beschrijft Maarten Dolk hoe een klas in New York met zo'n groter probleem aan de slag ging.
Ik doe van de 43 één naar de 39. Variastrategieën: de methode volgen of een eigen koers varen?
Erica de Goeij
Voor het optellen en aftrekken tot 100 biedt de methode Rekenrijk verschillende strategieën aan. In dit artikel wordt stilgestaan bij het rekenen met een rond getal, een zogenoemde variastrategie, die Rekenrijk eind groep 4 introduceert.
Je zal maar slim zijn - Hoe beleven betere rekenaars de rekenmethode?
Dolf Janson
De betere rekenaar moet leren dat het in de rekenles niet alleen gaat om het goede antwoord. Vooral slimme rekenaars moeten leren redeneren, leren verantwoorden waarom het antwoord goed is. Het is de taak van de leraar om de leerling daartoe uit te dagen.
Ik had niet verwacht dat ze het zouden begrijpen - realistisch rekenen in het S(B)O
Jo Nelissen en Marjolijn Peltenburg
Is het mogelijk om een realistische reken-wiskundemethode te gebruiken in het speciaal onderwijs? In dit artikel bespreken bevlogen leerkrachten over de successen en problemen van hun overstap van mechanistisch naar realistisch rekenen.
Peilen van getalbegrip met rekenspelletjes- Van groep 2 naar groep 3
Anneke Noteboom
Rekenspelletjes kunnen de leerkracht van groep 1 - 2 inzicht geven in de ontwikkeling van getalbegrip van de kinderen. In de map 'Als kleuters leren tellen...' zijn goede voorbeelden te vinden.
De bekende Nederlander in getallen; Kardinaal Simonis - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Het leven van kardinaal Simonis, uitgedrukt in getallen
Groetjes van groep 3; Bakles - Lia van Diem
Lia van Diem
Hoeveel koekjes kun je kopen met deze muntjes? Dat is een begin van een leuke rekenles...
Kleine kinderen worden groot; naar oma en opa - Gerard van Alst
Gerard van Alst
Freek en Ludo reizen naar opa en oma. Onderweg rekenen ze ongemerkt een heleboel....
Vroeger; Antiek realisme - Ed de Moor
Ed de Moor
De Amsterdamse hoofdonderwijzer, didacticus en pedagoog P.A. Diels hield in 1927 een pleidooi om het rekenonderwijs te verlossen uit de 'tirannie van de traditioneele (reken)vraagstukken'.
Wiskunde op straat; Lopen en meten - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Met een pedometer kun je je stappen tellen en uitrekenen hoe ver je gelopen hebt. Het gebruik van situaties uit het dagelijks leven voor de rekenles is iets dat al langer bestaat...
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Retrospectief
Mirjam Freudenthal
Mirjam Freudenthal
Het Kanaal nummer 99 - Freudenthal als eerste redacteur van "Educational Studies in Mathematics"
Hans ter Heege
Hans ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 100 - Wiskunde-onderwijs anno 2000
Hans Freudenthal
Hans Freudenthal
'Common sense' rekenen-wiskunde
Marjolein Peltenburg
Marjolein Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde en psychologie - de brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren
Dolly van Eerde
Dolly van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De meetlijn van Freudenthal
Ed de Moor
Ed de Moor - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Twee 'didactikids' over de lege getallenlijn - Freudenthals observaties als inspiratiebron
Marja van den Heuvel - Panhuizen
Marja van den Heuvel - Panhuizen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Over memoriseren - ontwikkelingen in het onderwijs in vermenigvuldigen
Hans ter Heege
Hans ter Heege - SLO, Enschede / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde leren - een kwestie van steeds gezonder verstand
Kees Buijs
Kees Buijs - SLO, Enschede
Revisiting 'Mathematics eductaion revisited'
Koeno Gravemeijer
Koeno Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie
Fred Goffree & Huub Jansen
Fred Goffree & Huub Jansen
Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie
Jo Nelissen
Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Celia Hoyles on Freudenthal - an interview
Arthur Bakker
Arthur Bakker - Institute of Education, University of London