Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Is coöperatief rekenen op multiculturele basisscholen effectiever dan klassikaal rekenen?

M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder - Onderwijsstudies, Universiteit Leiden

Ontwikkeling en onderzoek

Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs

M.R. Opmeer - Mathematisch Instituut, Rijksuniversiteit Groningen

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 102 - Verslag van de 'ICMI Study 15' conferentie

Impressies over het opleiden en nascholen van leraren - M. van den Heuvel-Panhuizen, E. de Goeij & W. Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Begeleiding aan het woord - Met sprongen vooruit

A. Lanting - IJsselgroep, Zwolle

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 99 - Een meetkundeactiviteit voor de bovenbouw van het basisonderwijs

E. Feijs - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 2, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 2 - antwoorden

Doen

Extra bladen bij "Peilen van getalbegrip" van Anneke Noteboom - Jaargang 25, nummer 2

Twee extra werkbladen om de kleuterleerkracht te helpen met het peilen van de rekenvorderingen van leerlingen door middel van peilingspelletjes.

Pareltjes uit de methode - Zes voorbeelden van mooi, realistisch reken-wiskundeonderwijs

Nederland heeft goede reken-wiskundemethodes. Daar zijn wij blij mee. Maar een goede methode vormt slechts één aspect van goed realistisch reken-wiskunde-onderwijs. Een goede leerkracht is een ander onmisbaar element.

Het boek en de leraar - De methode in de praktijk

De methode is belangrijk, maar nog veel belangrijker is de wijze waarop de leraar met de methode omspringt. Ivanka van Dijk vroeg twee leerkrachten naar hun methodegebruik

Methodemaker in de schijnwerpers - Spagaat tussen onderzoek en praktijk

In dit themanummer over de methode past natuurlijk een kijkje in de keuken van een methodemaker. Piet van Engelen, werkzaam bij uitgeverij Malmberg, licht een tipje van de sluier op.

Aandacht voor "big ideas" in de wiskunde; Kinderen discussiëren over hun wiskundige ontdekkingen

Het kan zinvol en leerzaam zijn om de rekenmethode af en toe terzijde te schuiven en een wat groter reken-wiskundeprobleem aan de orde te stellen. In dit artikel beschrijft Maarten Dolk hoe een klas in New York met zo'n groter probleem aan de slag ging.

Weten

Ik doe van de 43 één naar de 39. Variastrategieën: de methode volgen of een eigen koers varen?

Voor het optellen en aftrekken tot 100 biedt de methode Rekenrijk verschillende strategieën aan. In dit artikel wordt stilgestaan bij het rekenen met een rond getal, een zogenoemde variastrategie, die Rekenrijk eind groep 4 introduceert.

Je zal maar slim zijn - Hoe beleven betere rekenaars de rekenmethode?

De betere rekenaar moet leren dat het in de rekenles niet alleen gaat om het goede antwoord. Vooral slimme rekenaars moeten leren redeneren, leren verantwoorden waarom het antwoord goed is. Het is de taak van de leraar om de leerling daartoe uit te dagen.

Ik had niet verwacht dat ze het zouden begrijpen - realistisch rekenen in het S(B)O

Is het mogelijk om een realistische reken-wiskundemethode te gebruiken in het speciaal onderwijs? In dit artikel bespreken bevlogen leerkrachten over de successen en problemen van hun overstap van mechanistisch naar realistisch rekenen.

Peilen van getalbegrip met rekenspelletjes- Van groep 2 naar groep 3

Rekenspelletjes kunnen de leerkracht van groep 1 - 2 inzicht geven in de ontwikkeling van getalbegrip van de kinderen. In de map 'Als kleuters leren tellen...' zijn goede voorbeelden te vinden.

De bekende Nederlander in getallen; Kardinaal Simonis - Harrie Sormani

Het leven van kardinaal Simonis, uitgedrukt in getallen

Groetjes van groep 3; Bakles - Lia van Diem

Hoeveel koekjes kun je kopen met deze muntjes? Dat is een begin van een leuke rekenles...

Kleine kinderen worden groot; naar oma en opa - Gerard van Alst

Freek en Ludo reizen naar opa en oma. Onderweg rekenen ze ongemerkt een heleboel....

Vroeger; Antiek realisme - Ed de Moor

De Amsterdamse hoofdonderwijzer, didacticus en pedagoog P.A. Diels hield in 1927 een pleidooi om het rekenonderwijs te verlossen uit de 'tirannie van de traditioneele (reken)vraagstukken'.

Wiskunde op straat; Lopen en meten - Harrie Sormani

Met een pedometer kun je je stappen tellen en uitrekenen hoe ver je gelopen hebt. Het gebruik van situaties uit het dagelijks leven voor de rekenles is iets dat al langer bestaat...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - antwoorden

Ontwikkeling en onderzoek

Retrospectief

Mirjam Freudenthal

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 99 - Freudenthal als eerste redacteur van "Educational Studies in Mathematics"

Hans ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 100 - Wiskunde-onderwijs anno 2000

Hans Freudenthal

Ontwikkeling en onderzoek

'Common sense' rekenen-wiskunde

Marjolein Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde en psychologie - de brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren

Dolly van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

De meetlijn van Freudenthal

Ed de Moor - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Twee 'didactikids' over de lege getallenlijn - Freudenthals observaties als inspiratiebron

Marja van den Heuvel - Panhuizen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Over memoriseren - ontwikkelingen in het onderwijs in vermenigvuldigen

Hans ter Heege - SLO, Enschede / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde leren - een kwestie van steeds gezonder verstand

Kees Buijs - SLO, Enschede

Ontwikkeling en onderzoek

Revisiting 'Mathematics eductaion revisited'

Koeno Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie

Fred Goffree & Huub Jansen

Ontwikkeling en onderzoek

Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie

Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Celia Hoyles on Freudenthal - an interview

Arthur Bakker - Institute of Education, University of London