Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieProfessor Freudenthal op de Pedagogische Academie
Fred Goffree & Huub Jansen
Fred Goffree & Huub Jansen
Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie
Jo Nelissen
Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Celia Hoyles on Freudenthal - an interview
Arthur Bakker
Arthur Bakker - Institute of Education, University of London
De (on)navolgbare Freudenthal
Adri Treffers
Adri Treffers - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De verbeelding van het mathematisch-didactisch denken
Wil Oonk
Wil Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Freudenthals vervulde toekomstvisie
Edu Wijdeveld
Edu Wijdeveld
_w400_h260_bg.png)
De 1e Volgens Bartjens studentendag was een groot succes - Spelletjes in de rekenles
Dunja de Boer, Candice Moes, Natalie Spoelstra
Ruim 100 Pabo-studenten bezochten geheel vrijwillig in hun eigen tijd de Volgens Bartjens- studentendag over spel in de rekenles. Ze waren laaiend enthousiast. Lees het verslag van 3 ooggetuigen.
_w400_h260_bg.png)
Interactie in de reken-wiskundeles - Communiceren kun je leren
Ceciel Borghouts en Arlette Butter
Iedereen weet dat interactie tijdens de rekenles belangrijk is, maar leerkrachten vinden het doorgaans moeilijk om kinderen gezamenlijk, met en van elkaar te laten leren en iedereen betrokken te houden. Een boek vol samenwerkingsvormen biedt hulp.
_w400_h260_bg.png)
Kansen creëren in het speciaal onderwijs - Speciaal rekenen biedt perspectief
Nina Boswinkel en Marjolijn Peltenburg
In het project 'Speciaal rekenen' van het Freudenthal Instituut onderzoekt men de mogelijkheden om in het speciaal onderwijs te werken met een realistische reken-wiskundemethode. De leerlingen kunnen meer dan gedacht wordt....
_w400_h260_bg.png)
Kommagetallen, hoe ver gaan we? Leerdoelen en leerlijnen op het gebied van kommagetallen
Kees Buys
Niet alle doelen zijn voor alle leerlingen haalbaar. Neem het onderwerp kommagetallen. Wat kiezen we op dit gebied voor de zwakke rekenaars? Leren we hen de procedures voor cijferend optellen en aftrekken, of gaan we voor begrip en betekenis?
_w400_h260_bg.png)
Meten met kralen - Hoe een rekencoördinator realistisch meetonderwijs aan de man brengt
René van Dam
Een rekencoördinator moet ervoor zorgen dat nieuwe ontwikkelingen binnen het reken-wiskudeonderwijs ook werkelijk hun weg vinden naar de werkvloer. Hoe zorgt hij dat zijn collega's werkelijk met betekenisvolle lessen aan de slag gaan?
_w400_h260_bg.png)
Nooit genoeg van Rupsje Nooitgenoeg; Een rekenvertelkist gebaseerd op een beroemd prentenboek
Marleen van Dam en janneke Rijpkema
In de klassieker 'rupsje Nooitgenoeg' van Eric Carle kunnen kinderen fruit tellen. Maar met dit boek valt nog veel meer te beleven op het gebied van rekenen-wiskunde. Wie er oog voor heeft, kan van het prentenboek een rijke leeromgeving maken.
_w400_h260_bg.png)
Verder kijken dan de einddoelen van groep 6 - Keuzes maken voor zwakke rekenaars
Sjoerd Huitema
Zwakke rekenaars kunnen vaak met veel pijn en moeite tot en met groep 5 bij het peloton blijven, daarna wordt het vaak echt te moeilijk voor hen. Doormodderen met de groep heeft geen zin, niet verder gaan dan de stof van groep 6 doet hen tekort.
_w400_h260_bg.png)
De nationale rekendagen in fotovlucht - Impressie van de Nationale Rekendagen 2005
Corry Verschure
Eén van de taken van een basisschoolleerkracht is 'bijblijven op je vakgebied'. Dat is soms een opgave, maar wie de Nationale RekenDagen bezoekt ontdekt dat het nuttige heel goed met het aangename kan samengaan.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Hans van Breukelen
Harrie Sormani
Hans van Breukelen is oud Pabo-student en 73-voudig doelman van het Nederlands elftal. Hij vertelt over zijn school, zijn pabo-jaren, zijn voetbalervaringen en de invloed van het rekenen op zijn persoonlijk en beroepsleven.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3 - Klokkijken
Lia van Diem
Vorige week zei Heleen uit groep 3: "Dat duurt heel lang, dat duurt wel 100 uur". Deze uitspraak vormde de aanleiding tot een prachtig rekengesprek over tijd en klokken.....
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Door het plafond
Mirjam Baltussen
Zelfs het opschrift van een pak vla leidt voor Julia en Paula tot veel gereken bij het toetje...
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Een puzzel van HF
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over Hans Freudenthal en zijn ideeën over realistisch rekenonderwijs
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Rekenen telt steeds meer
Harrie Sormani
In het dagelijks leven moet je veel rekenen, of het nou het aantal stemmen voor of tegen in de tweede kamer betreft of de korting die je krijgt in de supermarkt. Dat rekenen gaat niet altijd goed, dus: het is tijd voor drastische maatregelen!
Competenties en vakinhouden - impressie studiedag opleiders rekenen-wiskunde & didactiek
A. Lek
A. Lek - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Nogmaals dyscalculie - overpeinzingen naar aanleiding van een discussie
C. Borhouts
C. Borghouts - Eduniek, locatie Utrecht
Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen in discussie
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Breuk, komma, getal
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 98 - Babylonische rekenkunst
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 98 - MILE in de opleiding: een investering waard
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer - Hs INHolland, Rotterdam, Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Discussie over dyscalculie - Expertmeeting over dyscalculie
Marel Absil
Dyscalculie blijft ondanks de ruime aandacht die het krijgt nog veel vragen oproepen. Een groepje specialisten stak de koppen bij elkaar en discussieerde over deze vragen.
_w400_h260_bg.png)
De kern van het reken-wiskundeonderwijs - Een aanpak om zwakke rekenaars bij de groep te houden
Joop Bokhove
Zwakke rekenaars worden vaak met aparte materialen individueel aan het werk gezet. Daardoor kunnen ze vervolgens niet meedoen met de klassikale interactieve nabespreking, waardoor de achterstand in de klas alleen maar groter wordt. Hoe kan dat anders?
_w400_h260_bg.png)
Ieder huisje heeft zijn kruisje - De positie van GPS in het onderwijs
Jan van den Brink
Kinderen kunnen met een GPS-apparaat allerlei belangrijke meetkundige ontdekkingen doen. De GPS moet ook een plek in het onderwijs krijgen naast de globe, atlas, kaart en kompas. De auteur beschrijft zijn ervaringen met een GPS-project op de basisschool.
_w400_h260_bg.png)
Spel, taal en rekenen - Ouders en jonge kinderen leren van en met elkaar in 'SamenRekenen'
Arlette Buter en Chantal van Rooijen
Omdat voorkomen beter is dan genezen, is SamenRekenen ontwikkeld, waarin ouders samen met hun peuters en kleuters op speelse wijze reken-wiskunde-activeiteiten uitvoeren. Zo wordt voorkomen dat kinderen met een achterstand aan de basisschool beginnen.
_w400_h260_bg.png)
Naar bed met gemiddelden en procenten - Gecijferdheid voorkomt fouten
Felix Jongbloed
Wie gecijferd is, kijkt met een kritisch oog naar de getallen in de wereld om hem heen en ontdekt dat er regelmatig vreemde fouten worden gemaakt
_w400_h260_bg.png)
Tellen, turven, tekenen - Grote Rekendag 2005
Vicent Jonker en Frans van Galen
Het thema van de Grote Rekendag 2005 was: Tellen, turven, tekenen. Het ging bij dit thema om aantallen en hoeveelheden (tellen), ordenen en categoriseren (turven) en het presenteren van gegevens (tekenen).
_w400_h260_bg.png)
Bierdrinkers, bouwvakkers, trekvogels - Vele variaties op hetzelfde som-thema
Marjolein Kool en Jan Smit
Door de eeuwen heen zijn van bepaalde klassieke vraagstukken eindeloos veel varianten in omloop gekomen, zoals bijvoorbeeld: Hoe lang doe je over een bepaalde klus als je mag samenwerken? Dit probleem komt in allerlei variaties aan de orde in dit artikel.
_w400_h260_bg.png)
Het gevaar van goede bedoelingen - Zonder vakkennis kan een leerkracht geen maatwerk leveren
Frans van Mulken
Merel uit groep 6 had twee zes-en-een-halven op haar voorjaarsrapport, één voor hoofdrekenen en één voor 'meten, tijd en geld'. Achter deze cijfers ging een tragedie schuil van een school en een juf met weinig zorg en betrokkenheid.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Rob Trip
Harrie Sormani
Rob Trip, presentator van het radio-1 journaal en Buitenhof, vertelt over zijn rekenherinneringen en -ervaringen. Hij voorziet dat in de toekomst computers het rekenen steeds meer zullen overnemen.