Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieKenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo
W. Oonk
W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 107 - Vakantiegroeten
R. van Tricht
R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs
I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel
Attitude van leerkrachten en lesgedrag in de klas - I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel - FIsme, Universiteit Utrecht/KU Leuven/Radboud Universiteit Nijmegen,
FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 110 - Opleidingen verder in beeld
R. Keijzer & J. Haarsma
R. Keijzer & J. Haarsma - FIsme, Universiteit Utrecht/ELWIeR Hs Windesheim/ ELWIeR
De toekomst van het reken-wiskundeonderwijs - Verslag 25ste Panama-conferentie
R. Keijzr
R. Keijzer (red.) - FIsme, Universiteit Utrecht
Bij het begin beginnen
D. Janson
D.Janson - Marant adviseurs in leren en ontwikkeling, Elst
Het actor's en observer's perspectief: een analyse vanuit een meetkundeapplet
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Gal
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Galen - FIsme, Universiteit Utrecht
De ambities van professor J. van Maanen - enkele gedachten naar aanleiding van diens oratie
E. de Moor
E. de Moor
Het Kanaal nummer 109 - Meten in het zml-onderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege - SLO, Enschede
Gecijferdheid: vraag jezelf eens wat af!
F. B. Garssen
F.B. Garssen - Pabo De Eekhorst, Assen / Kenniskring geïnspireerd leren
Het Kanaal nummer 108 - Beleidsagenda lerarenopleiding leidt tot niveauverlaging
M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders
Gehanteerde rekenvaardigheids- en gecijferdheidstoetsen - M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders - Panama/FIsme, Universiteit Utrecht
Recent onderzoek naar transfer
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Hoe Juliette en Jonas leren rekenen - Appels en peren - naar Hans Freudenthal
W. Uittenbogaard
W. Uittenbogaard
Panama Praktijktip nummer 105 - Groen in de stad
R. Keijzer & R. van Tricht
R. Keijzer & R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Over een probleemstellende aanpak en guided reinvention
P.L. Lijnse
P.L. Lijnse - FIsme, Universiteit Utrecht
Mathematics education and neuro-sciences
F.T. van Nes & L.M. Doorman
Een zoektocht naar de integratie van cognitief psychologisch onderzoek met neuropsychologisch onderzoek - F.T. van Nes & L.M. Doorman - FIsme, Universiteit Utrecht
Dyscalculicus loopt vast tussen cijfer en getal
M. Milikowski
M. Milikowski - Rekencentrale, Amsterdam
Hans Freudenthal opnieuw in de schijnwerpers
F. Goffree
Een beschouwing naar aanleiding van het proefschrift van S. la Bastide-van Gemert - F. Goffree
Verslag opleidersdag 12 oktober 2006 - repertoire en het geluk van de docent
F. Barth & L. de Vet
F. Barth & L. de Vet - CHN, Leeuwarden / Hs INHOLLAND Haarlem
Rekevaardigheid en gecijferdheid - enquête onder pabo-docenten rekenen-wiskunde & didactiek
J.B. den Hertog
J. B. den Hertog - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 106 - Scoren voor gecijferdheid
R. Keijzer & M. van Zanten
R. Keijzer & M. van Zanten - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 107 - Wiskundige attitudevorming
W. Oonk & E. de Goeij
W. Oonk & E. de Goeij - Fisme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 104 - Cijferen, hoe nu verder?
W. Koersen & W. Uittenbogaard
W. Koersen & W. Uittenbogaard - Hogeschool INHOLLAND, Alkmaar
Korte geschiedenis van de zonsopgang
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Observaties als inspiratiebron
E. de Goeij
E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht - PC Julianaschool, Bilthoven
De eerste stappen van een leerplanontwikkelaar - Waterland voor de onderbouw
F. Goffree
F. Goffree
Het Kanaal nummer 105 - De rekenmethode klaar voor de 21ste eeuw?
D. Janson
D. Janson - Marant, Elst (GLD.)
Een rijkdom aan ideeën - interview met Jan van den Brink
H.M.M. Janssen & J. ter Heege
H.M.M. Janssen & J. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 103 - De gulden rechthoek
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Verder op weg naar levend rekenen
J. Nicolai
J. Nicolai - De Freinetbeweging, Valthe
Anders naar kinderen kijken
A. Treffers & E. de Goeij
A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Jan en de rekenmachine - een autonoom denker in ontwikkeling met een eigenwijze automaat
W. Vermeulen
W. Vermeulen - Uitgeverij Bekadidact, Baarn
Panama Praktijktip nummer 101 - Spelen met getallen: vierkantsgetallen, driehoeksgetallen, ....
M. van Reeuwijk
M. van Reeuwijk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 102 - Een meetkundige opgave voor opleiding en basisschool: de zeshoek
J. ter Heege
J. ter Heege - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 104 - Vernieuwen naar menselijke maat
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Strategieën van leerlingen bij het beantwoorden van deelopgaven in de PPON 2004
C.M. van Putten & M. Hickendorff
C.M. van Putten & M. Hickendorff - Universiteit Leiden