Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieReken-wiskundeonderwijs anno 2006 - over opbrengst, aanbod en onderwijs
M. van Zanten
Impressies van de 24ste Panama-conferentie - M. van Zanten (red.) - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Drie onderzoeken naar reken-wiskundeonderwijs
J. Bokhove
J. Bokhove
Panama Praktijktip nummer100 - Weerbarstige praktijk
A. Fase
Leraren basisonderwijs en kijk op rekendidactiek - A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Wiskunde leren is complexer dan je denkt
K.P.E. Gravemeijer
Reactie op 'Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs' - K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Kanttekeningen bij de vergelijking van drie opbrengstpeilingen
H. ter Heege
H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Univerrsiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 104 - Kerndoelen en de inhoud van het onderwijs; overdenkingen na een discussie
R. Keijzer & H. ter Heege
R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het leren van leraren: onderwijs voor velen of voor weinigen?
F. van Mulken
F. van Mulken - Hogeschool Avans, Breda
Het Kanaal nummer 103 - Gecijferdheid op de Pabo: leren versus selecteren
M. van Zanten
M. van Zanten - Hs Edith Stein / Panama
Het Kanaal nummer 101 - Het nieuwe onderwijzen
D. Janson
D. Janson - Marant Educatieve Diensten, Elst (Gld.)
Waarom spelen kinderen (RekenWeb)spelletjes?
M. Klop, V. Jonker, M. Wijers & F. van Galen
M. Klop, V. Jonker, M. Wijers & F. van Galen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Is coöperatief rekenen op multiculturele basisscholen effectiever dan klassikaal rekenen?
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder - Onderwijsstudies, Universiteit Leiden
Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs
M.R. Opmeer
M.R. Opmeer - Mathematisch Instituut, Rijksuniversiteit Groningen
Het Kanaal nummer 102 - Verslag van de 'ICMI Study 15' conferentie
M. van den Heuvel - Panhuizen, E. de Goeij & W. Oo
Impressies over het opleiden en nascholen van leraren - M. van den Heuvel-Panhuizen, E. de Goeij & W. Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Begeleiding aan het woord - Met sprongen vooruit
A. Lanting
A. Lanting - IJsselgroep, Zwolle
Panama Praktijktip nummer 99 - Een meetkundeactiviteit voor de bovenbouw van het basisonderwijs
E. Feijs
E. Feijs - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Retrospectief
Mirjam Freudenthal
Mirjam Freudenthal
Het Kanaal nummer 99 - Freudenthal als eerste redacteur van "Educational Studies in Mathematics"
Hans ter Heege
Hans ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 100 - Wiskunde-onderwijs anno 2000
Hans Freudenthal
Hans Freudenthal
'Common sense' rekenen-wiskunde
Marjolein Peltenburg
Marjolein Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde en psychologie - de brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren
Dolly van Eerde
Dolly van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De meetlijn van Freudenthal
Ed de Moor
Ed de Moor - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Twee 'didactikids' over de lege getallenlijn - Freudenthals observaties als inspiratiebron
Marja van den Heuvel - Panhuizen
Marja van den Heuvel - Panhuizen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Over memoriseren - ontwikkelingen in het onderwijs in vermenigvuldigen
Hans ter Heege
Hans ter Heege - SLO, Enschede / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde leren - een kwestie van steeds gezonder verstand
Kees Buijs
Kees Buijs - SLO, Enschede
Revisiting 'Mathematics eductaion revisited'
Koeno Gravemeijer
Koeno Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie
Fred Goffree & Huub Jansen
Fred Goffree & Huub Jansen
Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie
Jo Nelissen
Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Celia Hoyles on Freudenthal - an interview
Arthur Bakker
Arthur Bakker - Institute of Education, University of London
De (on)navolgbare Freudenthal
Adri Treffers
Adri Treffers - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De verbeelding van het mathematisch-didactisch denken
Wil Oonk
Wil Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Freudenthals vervulde toekomstvisie
Edu Wijdeveld
Edu Wijdeveld
Competenties en vakinhouden - impressie studiedag opleiders rekenen-wiskunde & didactiek
A. Lek
A. Lek - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Nogmaals dyscalculie - overpeinzingen naar aanleiding van een discussie
C. Borhouts
C. Borghouts - Eduniek, locatie Utrecht
Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen in discussie
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Breuk, komma, getal
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 98 - Babylonische rekenkunst
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht