Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Verhoudingen doorgronden
Belichaamd ontwerp in de rekenles
Gitte van Helden, Rosa Alberto, Arthur Bakker.
Verhoudingen vormen voor veel leerlingen een lastig onderwerp. Misschien heeft dit te maken dat verhoudingen op een formeel niveau worden aangeboden, bijvoorbeeld in de vorm van een verhoudingstabel. In dit artikel nemen de auteurs u mee in een les rond het begrijpen en doorgronden van verhoudingen met behulp van ee...
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Geen spelletjes spelen (jrg 39 nr. 2, 2019)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem oefent met Teske en Julian met een dartspelletje. Dat vinden de kinderen leuk, maar eh.... ze zouden toch geen spelletje spelen maar gaan rekenen?
_w400_h260_bg.png)
Wie bedenkt het beste rekenspel? (jrg 92 nr. 2, 2019)
Corinne Harten
Ook in dit schooljaar wordt er weer een rekenspellenwedstrijd georganiseerd. Je kunt je spellen inleveren van 1 januari tot 22 februari 2020.
_w400_h260_bg.png)
Uit verhouding - Rekenen met verhoudingen tijdens de Grote Rekendag (jrg 39 nr 2, 2019)
Vincent Jonker, Ronald Keijzer en Joran Visee
Op 2 april 2019 vond de Grote Rekendag plaats. Op 1500 basisscholen werkten de leerlingen aan opdrachten met als thema 'Uit verhouding'. We nemen een kijkje op basisschool de Vliermeent in Den Haag.
_w400_h260_bg.png)
Onverwachte kansen - Kansrekening op de basisschool (jrg 39 nr 2, 2019)
Frans van Galen
Auteur Frans van Galen verkent in dit artikel de mogelijkheden van het aanbieden van betekenisvolle situaties waarin kansrekening aan bod kan komen op de basisschool..

Draad van Ariadne - Combinatoriek (jrg 39 nr 2, 2019)
Anneke van Gool, Corinne Harten, Dianne Hoogenboom, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vlietnneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette M
Bij deze editie van de Draad van Ariadne onderzoeken de leerlingen hoe je zo veel mogelijk verschillende combinaties kunt maken,
_w400_h260_bg.png)
Rekencoördinatoren hebben elkaar nodig - Expertmodules brengen verdieping (jrg 39 nr 2, 2019)
Belinda Terlouw
Rekencoördinatoren zoeken naar manieren om hun kennis van het rekenonderwijs steeds verder te verdiepen. In Zwolle organiseert de pabo exportmodules waarbij de deelnemers zelf de onderwerpen aandragen.
_w400_h260_bg.png)
Geldspelletjes voor groep 3 - Speels handelen met geld (jrg 39 nr 2, 2019)
Rob en Hanneke van Bree
In het dagelijks leven zien kinderen nog maar weinig geld. In groep 3 moeten ze er wel mee leren rekenen. Geldspelletjes kunnen daarbij helpen.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - Curriculum.nu (jrg. 39 nr 2, 2019)
Jaap van Lakerveld
Huisdichter Jaap van Lakerveld schrijft over kansberekening en Curriculum.nu.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde ligt voor het opscheppen - Rekenen-wiskunde op de rand van de zandbak (jrg 39, nr 2, 2019)
Martine van Schaik en Eefje van der Zalm
In veel activiteiten van jonge kinderen schuilt wiskunde. Het is de taak van een leerkracht om dit, door verkennen en te verbinden verder te verrijken. De auteurs vertellen hoe dit er uit kan zien aan de zandbakrand.
_w400_h260_bg.png)
Zeker weten?! Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs
Kees Hoogland
Kees Hoogland beschrijft opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde. Dit keer zijn het artikelen over statistiek en kansberekening voor het basisonderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Van de voorzitter - Dezelfde taal (jrg 39 nr 2, 2019)
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark schrijft in haar column over het eindproduct van de Ontwikkelgroep Rekenen & Wiskunde van Curriculum.nu en de dialoog die daar nu verder over gevoerd moet gaan worden.

Spel in de rekenles - Keer op keer (jrg 39 nr 2, 2019)
Anneke Noteboom
Omdat Keer op Keer op veel manieren gespeeld kan worden met uiteenlopende strategieën, is elk potje anders. Een spel waarin je je vaardigheid in creatief denken en redeneren 'keer op keer' kunt vergroten!

Ontwikkeling en Onderzoek - Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)
Van Houwelingen, M.J. (2019)
Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Ontwikkeling en Onderzoek - 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)
Keijzer, R. (2019)
Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden v...

Draad van Ariadne - Camping: Handleiding (jrg 39 nr 1, 2019)
Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
De handleiding bij de Draad van Ariadne bij deze editie, met uitleg, tips en voorbeelden.
_w400_h260_bg.png)
Het meest voorkomende woord - Met kinderen redeneren over steekproeven (jrg 39 nr 1, 2019)
Arjen de Vetten en Ronald Keijzer
Redeneren over steekproeven - in het dagelijks leven en in de media gebeurt het vaak. Hoe kunnen kinderen deze belangrijke maatschappelijke vaardigheid leren? Arjen de Vetten en Ronald Keizer laten met een voorbeeld zien hoe je met kinderen in de bovenbouw van de basisschool kunt redeneren over steekproeven.
_w400_h260_bg.png)
Wanneer gaan we rekenen? Losjes omgaan met de methode (jrg 39 nr 1, 2019)
Margreeth Mulder en Petra Kroon
Hoe goed verloopt de overgang van groep 2 naar groep 3? Petra Kroon, leerkracht van groep 3, ervoer na haar 1e jaar in groep 3 dat de aansluiting met rekenen van groep 2 naar groep 3 te wensen overlaat als je systematisch werkt met de rekenmethode.
_w400_h260_bg.jpg)
Cijfer het rekenen niet weg - Procedures zijn niets zonder inzicht (jrg 39 nr 1, 2019)
Adri Treffers
De procedurele opvatting beschouwt rekenen primair als een technische vaardigheid, terwijl de conceptuele visie daarnaast ook toepasbaarheid en probleem-oplossen hoog in het vaandel heeft staan. Scherp gesteld wordt in de ene opvatting rekenen vooral als cijferen gezien en in de andere als een onderdeel van wiskunde...

Draad van Ariadne - Camping (jrg 39 nr 1, 2019)
Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markussse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
Wiskunde voor iedereen van 4 tot 12 jaar!
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Afgerekend (jrg 39 nr 1, 2019)
Jaap van Lakerveld
Rekendichter Jaap van Lakerveld vertelt in rijm het verhaal over het lot van een glazenwasser....

Zeker weten - Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde (Jrg 39 nr 1, 2019)
Kees Hoogland
Kees Hoogland beschrijft opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.
_w400_h260_bg.png)
Klooien met kwast en water - Is dit wiskunde? (jrg 39 nr 1, 2019)
Henk Logtenberg en Karin Weisbeek
In veel activiteiten van jonge kinderen schuilt wiskunde. Het is de taak van de leerkracht of pedagogisch medewerker om dit door verkennen en verbinden te achterhalen en zonodig te verrrijken.
_w400_h260_bg.png)
To be or to Bee-Bot - Programmeren in de onderbouw (jrg 39 nr 1, 2019)
Ilse Borst
ICT heeft op school steeds vaker de status van een serieus vak. Hoe pak je dat op de juiste manier aan in groep 1/2 waar het aanbod moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en moet passen bij het leren van enthousiaste en leergierige kleuters? Ilse Borst onderzocht hoe bewegen en programmeren samen kun...
_w400_h260_bg.png)
Lesson Study in Japan - Begrip van delen (jrg 39 nr 1, 2019)
Henk Logtenberg
In dit artikel beschrijft Henk Logtenberg een Japanse reken-wiskundeles in groep 5 die gaat over opdelen.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg 39 nr 1, 2019)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de 2 artikelen die zijn verschenen bij deze editie.
_w400_h260_bg.jpg)
NVORWO - Van de voorzitter (jrg 39 nr 1, 2019)
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark vertelt over de rekenen-wiskunde die zij in de dagelijkse praktijk tegenkomt. Rekenen is overal, en je moet het vooral DOEN!

Spel in de rekenles - XO Brainer (jag 39 nr 1, 2019)
Anneke Noteboom
XO Brainer is een spel voor kinderen vanaf eind groep 3 dat je kunt vergelijken met een spel als schaken. Je moet analyseren, logisch denken en redeneren en vooruit denken.

Ontwikkeling en Onderzoek - Verslag van de 37e Panama-conferentie 'Rekenen-wiskunde DOEN' (Jrg 38 nr 5, 2019)
Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019).
Het conferentiethema van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ refereert aan wiskunde als menselijke activiteit. Dit verslag van de conferentie beschrijft hoe dit thema naar voren kwam in beschrijvingen van wiskunde als rijke activiteit, het ontwikkelen van onderwijs, toetsen en het doen van onderzoek te...

Ontwikkeling en Onderzoek - Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Treffers, A. (2019).
Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opva...
_w400_h260_bg.jpg)
Van de redactie - De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)
Cathe Notten
Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen voor alle leerlingen (jrg 38 nr 5, 2019)
Marc van Zanten
Probleemoplossen is leuk en belangrijk voor alle leerlingen. Het stimuleren van probleemoplossende vaardigheden als analytisch en creatief wiskundig denken is daarom in alle groepen en voor alle leerlingen van belang. In dit artikel geeft Marc van Zanten hiervoor vier concrete ideeën die elke leerkracht eenvoudig ka...
_w400_h260_bg.jpg)
De wiskunde van het touwtrekken (jrg 38 nr 5, 2019)
Ronald Keijzer, Eefje van der Zalm en Annerieke Boland
Het spelen van jonge kinderen in de voorschoolse situatie is heel geschikt voor het leren van taal en rekenen-wiskunde. Nu is het eenvoudiger om vooraf activiteiten rond wiskundige begrippen te bedenken dan deze wiskunde te herkennen in spontaan spel van kinderen. Maar door het spel door een wiskundige bril te bekij...
_w400_h260_bg.jpg)
En de winnaar is... (jrg 38 nr 5, 2019)
Corinne Harten, Bronja Versteeg, Anneke Noteboom
De vijfde rekenspellenwedstrijd voor scholen en pabostudenten leverde weer veel mooie spellen op. Het was dan ook niet makkelijk voor de jury om het beste rekenspel te kiezen. Maar uiteindelijk waren ze eruit: Het Dierenspel won de eerste prijs!
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Geld (jrg 38 nr 5, 2019)
Lia van Diem
Als juf Lia van Diem aan 'haar' groep vier vraagt wie er wel eens naar de stad gaat met zijn ouders en wat ze daar vooral kopen, ontstaat een mooi rekengesprek over geld.

De waarde van geld
Cathe Notten
Volgens Bartjens vroeg een aantal leerkrachten, pabodocenten, onderzoekers, onderwijsadviseurs en nascholend wat in hun ogen de rol van geld in het huidige reken-wiskundeonderwijs is. We vroegen hen naar veranderingen in het omgaan met geld in de samenleving en in het onderwijs.