Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
De draad van Ariadne - Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)
A. van Gool, A. Noteboom, A. Markusse, C. Harten, G. Bruin-Muurling, M. den Houting, M. Verschoor, P. v. Vliet, S. Sjoers, C. Notten
Rubriek met wiskunde voor 4 tot 12 jarigen, met in deze editie rekenpuzzels, rekenspelletjes en raadsels en weetjes over geld.

Handleiding van de Draad van Ariadne - Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)
A. v. Gool, A. Noteboom C. Harten, G. Bruin-Muurling, M. den Houting, A. Markusse, S. Sjoers, M. Verschoor, P. v. Vliet, C. Notten
Bekijk de handleiding bij deze editie van de Draad van Ariadne.
_w400_h260_bg.jpg)
Liever gamen dan sommen maken (jrg 38 nr 5, 2019)
Anne van Hoogmoed
In het januarinummer 2019 bespraken we een aantal rekengames. Een daarvan, Garfield’s count me in, is specifiek ontwikkeld om het automatiseren te bevorderen. In dit artikel vertelt de auteur erover.
_w400_h260_bg.jpg)
Zeker weten? Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde (jrg 38 nr 5, 2019)
Kees Hoogland
Kees Hoogland bespreekt opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Kwartetten met de handelingsniveaus (jrg 38 nr 5, 2019)
Marieke Los
In dit artikel lees je hoe je in spelvorm kunt werken aan een grotere bekendheid met het handelingsmodel door gebruik te maken van zelfgemaakte foto’s.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Een financieel genie (jrg 38 nr 5, 2019)
Sophie Notten
Bodhi is nu bijna drie-en-een-half en begint te ontdekken dat er naast pinnen nog een andere manier bestaat om aan gewenste producten te komen, namelijk geld!
_w400_h260_bg.jpg)
Doeners aan zet! (jrg 38 nr 5, 2019)
Ans Pieters
Niet alle kinderen leren op dezelfde manier. Voor sommige leerlingen speelt het leren zich vooral af in hun hoofd. Voor anderen is praktisch bezig zijn vaak een betere manier om tot leren te komen. In dit artikel leest u over de praktijk van een Klusklas, een klas speciaal voor kinderen die liever met hun handen leren.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek (jrg 38 nr 5, 2019)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer vertelt over de twee artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Dief van je eigen portemonnee (jrg 38 nr 5, 2019)
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld bespreekt op rijm het nut van rekenen voor het hebben van geld....
_w400_h260_bg.jpg)
Van de voorzitters... (jrg 38 nr 5, 2019)
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark bespreekt het laatste nieuws uit reken-wiskundeland.

Spel in de rekenles - Brikks (Jrg. 38 nr. 5, 2019)
Anneke Noteboom
Brikks is een spel dat je in je eentje kunt spelen om jezelf uit te dagen, of met 2-4 spelers waarbij je er ook naar kunt streven om je eigen record te verbreken. Want bij Brikks blijf je nadenken over welke strategieën handig of het meest handig zijn. En daar heb je niet zo snel antwoord op.

Ontwikkeling en Onderzoek - Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019).
Wat hebben tweedejaars pabostudenten nodig om een meetkunstactiviteit te doordenken, te ontwerpen en uit te voeren op de basisschool?

Ontwikkeling en Onderzoek - Een ezel stoot zich in het algemeen... Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Ulmeå, Zweden (jrg. 38 nr.4, 2019)
Hendrikse, H.P. (2019).
In dit artikel worden belangrijke vragen over het onderwijs aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Niet zonder problemen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Leren rekenen zonder problemen? Directe instructie met uitgewerkte voorbeelden (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Adri Treffers
In de kerndoelen van het rekenonderwijs lezen we dat de rekenkennis- en vaardigheden in praktische situaties toepasbaar moeten zijn. Die toepasbaarheid wordt echter sterk belemmerd als het onderwijs uitsluitend is gericht op het aanleren van rekentrucjes en procedures zonder inzicht. Directe instructie met uitgewerk...
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Ontdekkingen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Johan Theil
Tijdens de fietstocht van school naar huis vertelt Joris van 10 over de rekenontdekking die hij op school heeft gedaan.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Breuken hou je toch! (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Jaap van Lakerveld
Wel of geen breuken in het basisonderwijs? Jaap van Lakerveld rijmt er het zijne van...

Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels (jrg. 38 nr. 4, 2019)
Annette Markusse
In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige middelen leerlingen uit groep 6, 7 of 8 op heel verschillende niveau’s kunt leren nadenken over getallen en getalsrelaties. Alle leerlingen kunnen meedoen doordat tussentijds wordt gereflecteerd en iedereen weer verder kan met de bevindingen. Dit artikel is een aanvulling...

Draad van Ariadne - Puzzelen - Handleiding en printblad (jrg. 38 nr. 4, 2019)
G. Bruin-Muurling, A. van Gool, C. Harten, M. den Houting, A. Markusse, A. Noteboom, C. Notten, S. Sjoers, M. Verschoor, P. v. Vliet
_w400_h260_bg.jpg)
Draad van Ariadne - Puzzelen (jrg. 38 nr 4, 2019)
Geeke Bruin-Muurling, Anne van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
In deze editie van de Draad van Ariadne gaan de kinderen aan de slag met getallenpuzzels.
Wil je meer weten over de achtergrond van getallenpuzzels? Lees dan het bijbehorende artikel van Annette Markusse: Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels.
_w400_h260_bg.png)
'Gevangen' in ons rekenonderwijs - Hoe creëren we weer ruimte? (Jrg. 38 nr 4, 2019)
Belinda Terlouw
Zowel leerkrachten als leerlingen ervaren druk en een strak keurslijf als het om rekenen gaat. Belinda Terlouw sprak met leerlingen en hun leerkrachten en ziet veel mogelijkheden om ruimte te creëren in de rekenles.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Foldermateriaal (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem heeft folders meegenomen om te bekijken. En daar rolt een mooi rekengesprek uit met groep vier!
_w400_h260_bg.jpg)
Zeker weten?! Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Kees Hoogland
In deze rubriek bespreekt Kees Hoogland op een toegankelijke manier recent relevant wetenschappelijk onderzoek.
_w400_h260_bg.jpg)
Kwartetten met trio's - Anders beginnen met de procedures voor vermenigvuldigen en delen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Dolf Janson
De kans is groot dat je bij het woord 'vermenigvuldigen' eerder denkt aan tafels dan aan delen. Dit is één van de redenen om de introductie van vermenigvuldigen en delen nog eens onder de aandacht te brengen. Dolf Janson wil dit anders aanpakken. Waarom en hoe lees je in dit artikel.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur Ronald Keijzer vertelt in dit redactioneel over de twee nieuwe artikelen bij deze editie: Een artikel van Petra Hendrikse, die reflecteert op bevindingen tijdens een bezoek aan de PME (een conferentie over reken-wiskundeonderzoek) en Bas Oprins en Ronald Keijzer, over meetkunst op de Hogeschool Rotter...
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter - Een mooie start van het nieuwe jaar (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Jenneke van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark blikt terug op de eerste paar maanden van het jaar 2019.

Spel in de rekenles (64) - The mind (Jrg. 38 nr 4, 2019)
Anneke Noteboom
The Mind is een coöperatief spel waarbij de spelers samen moeten winnen van ‘The mind’. Een spel waarbij niet gepraat, niet geseind, niet geschreven mag worden. In opperste concentratie moeten ze proberen getallen in volgorde van klein naar groot te leggen, door alle levels heen te komen en dus niet al hun levens te...

Ontwikkeling en onderzoek - Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)
Wijers, M. & Verweij, I.A. (2019).
Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

Ontwikkeling en onderzoek - Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)
Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer,M.F. (2019)
Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Extra materiaal bij de Draad van Ariadne - spelletjes, kaarten en regels (jrg. 38 nr 3, 2019)
G. Bruin - Muurling, C. Harten, A. Markusse, A. Noteboom, C. Notten, S. Sjoers, M. Verschoor, P. van Vliet
Extra materiaal bij de Draad van Ariadne
Knibbel en Knaag - spelregels
Knibbel en Knaag - kaartjes
Draaiende Vierkanten - spelregels
Draaiende Vierkanten - kaartjes
Colour Blocking - spelregels
Colour Blocking - kaartjes
Colour Blocking - spelregelkaartjes
Gouden Munten - spelregels
Gouden Munten - spelrege...
_w400_h260_bg.jpg)
Van de redactie (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Berekenend (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Jaap van Lakerveld
Huisdichter Jaap van Lakerveld vraagt zich af waarom het woord 'Berekenend' toch zo'n slechte reputatie heeft...
_w400_h260_bg.jpg)
Meer dan rekenvaardig (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Geeke Bruin-Muurling
Dit schooljaar komt een aantal uitgeverijen op de NOT met een nieuwe of vernieuwende rekenmethode. Voor veel scholen is dit ook het jaar dat zij een nieuwe editie van hun eigen methode kiezen. Of switchen ze naar een andere methode?
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep vier - Van vouwblaadjes tot terras (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem wil in haar tuin een terras maken van 20 tegels. Op hoeveel manieren kan dat? En welk terras heeft dan de grootste oppervlakte?
_w400_h260_bg.jpg)
Hoe denken wij over ons rekenonderwijs? (jrg. 38 nr 3, 2019)
Margreeth Mulder en Marije Bakker
Op veel scholen wordt in de komende jaren gezocht naar een nieuwe reken-wiskundemethode. Hoe kies je een methode die past bij de visie van je school? De auteurs pleiten om het eigen reken-wiskundeonderwijs eerst eens kritisch te bekijken, zodat een school beter weet aan welke criteria een nieuwe methode zou moeten v...
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenen op kaartjes (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Geeke Bruin-Muurling en Anneke Noteboom
De auteurs beschrijven hoe je als leerkracht of rekencoördinator spellen kunt zoeken die niet alleen specifiek passen bij de doelen van de rekenles maar juist ook hoe je zelf bij bepaalde rekendoelen een eenvoudig spel kunt bedenken of kinderen aanmoedigen om dit te doen.