Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Draad van Ariadne: Spelletjes, kaartjes en spelregels (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
G. Bruin - Muurling, C. Harten, A. Markusse, A. Noteboom, C. Notten, S. Sjoers, M. Verschoor, P. van Vliet
In deze editie van de Draad van Ariadne vind je spelletjes om te spelen en te experimenteren met strategie en spelregels.
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen in reken-wiskundemethodes (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Marc van Zanten en Marja van de Heuvel - Panhuizen
In dit artikel wordt gekeken naar probleemoplossen: Welke aanknopingspunten bieden methodes om dat te leren en wat kunnen leerkrachten doen om het te stimuleren?
_w400_h260_bg.jpg)
Een nieuw curriculum voor rekenen en wiskunde (Jrg. 38, nr. 3, 2019)
Cathe Notten, Monique van Tiel en Sabine Brugman
Onder de noemer Curriculum.nu begonnen begin 2018 meer dan 130 leraren en schoolleiders vanuit Ontwikkelteams voor negen leergebieden met het beschrijven van een nieuw curriculum. In deze bijdragen vragen we twee direct betrokkenen wat hun werkzaamheden en ervaringen zijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft iets gespeeld (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Pauline van Vliet en Marije Bakker
Twee rekenspecialisten hebben een aantal apps laten spelen door een testpanel van kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Van elke app geven zij een korte omschrijving en de rekenwiskundige inhoud. Het testpanel laat weten of ze de app ook leuk vonden.
_w400_h260_bg.jpg)
Aandachtspunten bij het kiezen van een rekenwiskunde-methode basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Jenneken van der Mark, Kees Hoogland en Dolf Janson
Op de meeste basisscholen wordt rekenwiskunde-onderwijs gegeven aan de hand van een methode. De auteurs geven een aantal overwegingen mee bij het aanschaf van rekenles-materiaal als een checklist voor betekenisvol en toekomstgericht rekenonderwijs.

Redactioneel Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Ronald Keijzer
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek vertelt over de twee artikelen die horen bij dit blad.
_w400_h260_bg.jpg)
NVORWO - Van de voorzitters (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Kees Hoogland en Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitters Kees Hoogland en Jenneken van der Mark vertellen in hun rubriek waar de NVORWO mee bezig is en over de plannen voor 2019.

Spel in de rekenles - Clever (jrg. 38, nr. 3, 2019)
Anneke Noteboom
Bij het rekenspel Clever moet je je hersens gebruiken! Bij Clever gaat het om handig spelen en redeneren en niet zo zeer om handig rekenwerk.

Handleiding bij de Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg. 38 nr. 2, 2018)
Geeke Bruin - Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maik den Houting, Cathe Notten, Marike Verschoor
Achtergrondinformatie voor de leerkracht bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne.

Ontwikkeling en Onderzoek - Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)
Markusse, A. & Van Galen, F. (2018).
Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor ...

Ontwikkeling en Onderzoek - Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)
Op den Kamp, R. (2018).
Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.
_w400_h260_bg.jpg)
De beurs op met de klas (jrg 38 nr. 2, 2018)
Mariët Lubbers en Liesbeth Groen
Rekenen met geld heeft direct betekenis voor leerlingen. Een goede reden om geld in te zetten in een interactieve rekenles. Het Beursspel blijkt niet alleen een mooi spel om leerlingen aan het rekenen te krijgen maar zeker ook om te leren reflecteren op hun eigen handelen en het gebruik van bepaalde bewerkingen. Ond...
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Schoonschrift (jrg 38 nr. 2, 2018)
Jaap van Lakerveld
De wereld van rekenen-wiskunde beschreven in rijm door Jaap van Lakerveld.
_w400_h260_bg.jpg)
Verhuisdoos als rijke context (Jrg. 38 nr. 2, 2018)
Ronald Keijzer
Een rijke context alleen is geen garantie voor denkwerk op niveau door leerlingen. Een leerkracht die gericht vragen weet te stellen, kan hiervoor wel een aanzet geven.
_w400_h260_bg.jpg)
De ontwikkeling van meetkundig inzicht (jrg 38 nr. 1, 2018)
Jo Nelissen (met voorwoord van Cathe Notten)
Dit artikel schetst de achtergronden bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne elders in dit nummer.
Binnen het reken-wiskundeonderwijs worden vaak drie niveaus van handelen onderscheiden: concreet, schematisch en mentaal. Ook in het meetkundeonderwijs blijkt het zinvol te zijn om leerlingen inzet leerproces ...
_w400_h260_bg.jpg)
De Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg 38 nr. 2, 2018)
Geeke Bruin - Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Cathe Notten, Marike Verschoor
In de Draad van Ariadne vind je deze keer allerlei doolhoven! Geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen, modelleren en abstraheren (jrg 38 nr. 2, 2018)
Cathe Notten
In de openbare les ter gelegenheid van zijn benoeming tot lector in de didactiek van wiskunde en rekenen bij de Hogeschool Utrecht hield Paul Drijvers, tevens hoogleraar in de didactiek van de wiskunde aan de Universiteit Utrecht, op 11 oktober 2018 zijn electorale rede met als titel 'Hoofd in de wolken, voeten op d...
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Meetbeker (jrg 38 nr. 2, 2018)
Marije Bekker
'Mag ik de plantjes water geven met deze meetbeker?' vraagt Iris van 3 aan haar moeder.
De plantjes boffen maar. Ze krijgen heel veel kilometers water!
_w400_h260_bg.png)
De bouwstenen bedacht, en nu bouwen! (jrg 38 nr. 2, 2018)
Vincent Jonker, Ronald Keijzer en Martine van Schaik
Jaarlijks komt een grote groep rekencoördinatoren bij elkaar tijdens de Nationale rekencoördinator dag. In dit bijtank- en bijpraat-moment voor al deze leerkrachten worden workshops en lezingen gegeven. De komende bijeenkomst staat in het teken van curriculum.nu. In dit artikel wordt beschreven hoe er aan dit onde...
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens heeft iets gelezen (jrg 38 nr. 2, 2018)
Cathe Notten
De redactie kwam drie mooie boeken tegen van, met of over rekenen en bespreekt die in dit artikel.
_w400_h260_bg.jpg)
Bedenk het beste rekenspel! (jrg 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
Voor de vijfde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het beste rekenspel'. We nodigen leerlingen van de basisschool en hun leraren, maar ook studenten van de Pabo (aanstaande leraren) uit om mee te doen.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (jrg 38 nr. 2, 2018)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer, hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, bespreekt de twee artikelen die voor deze editie zijn gepubliceerd. Het betreft het artikel 'Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo' van Annette Markusse en Frans van Galen en 'Hoe studenten van lerarenopleiding ba...
_w400_h260_bg.jpg)
Panama-conferentie 2019 over reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 2, 2018)
Marc van Zanten
Marc van Zanten vertelt over de 37e Panama-conferentie in 2019 met als thema 'Rekenen-wiskunde doen' en nodigt u hiervoor uit.
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitters... (jrg 38 nr. 2, 2018)
Jenneken v.d. Mark en Kees Hoogland
Rubriek van de duo-voorzitters van de NVORWO: Kees Hoogland en Jenneken v.d. Mark.

Spel in de rekenles - That's life! (jrg 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
Het klinkt wat vreemd, een rekenspel dat 'That's life' heet. De ondertitel van het spel geeft ons echter toelichting: 'Het spel van voorspoed en tegenslag'. En dat klopt: Denk je net dat je goed bezig bent, krijg je er ineens weer veel iinpunten bij. Tot het eind toe blijft het spannend wie uiteindelijk gaat winnen....

Handleiding bij de Draad van Ariadne (jrg 38 nr. 1, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Cathe Notten, Suzanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet,Maike den Houting, Cathe Notten, Suzanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet,
Tips en vragen voor leerkrachten bij de rubriek De Draad van Ariadne.

Ontwikkeling en Onderzoek - Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (jrg 38 nr. 1, 2018)
Hendrikse, P. & Beekman, A. (2018).
De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.

Ontwikkeling en onderzoek - Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)
Keijzer, R., Brouwer, W., & Van den Bergh, J.W.M. (2018).
De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.

Het Ei van Columbus krijgt een opvolger (jrg 38 nr. 1, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten vertelt over de opvolger van de populaire puzzelrubriek Het Ei van Columbus: De Draad van Ariadne.
_w400_h260_bg.jpg)
Alles is moeilijk voor het makkelijk wordt - Programmeren in de reken-wiskundeles (jrg 38 nr. 1, 2018)
Lisanne Huizing en Josje van der Linden
Hoe kan computational thinking op de basisschool worden ontwikkeld in combinatie met vakinhoud die al jaren op ht rooster staat? De auteur legt op praktische wijze uit hoe leerkrachten dit in de klas kunnen toepassen en bespreekt het HIP-model.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld geeft al rijmend veel voorbeelden van hoe er van kinds af aan overal rekenen-wiskunde is, als je het maar wilt zien...
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen en gecijferdheid (jrg 38 nr. 1, 2018)
Marc van Zanten
Deze zomer zette Jos van den Bergh een punt achter zijn onderwijscarrière. Hij gaf een afscheidscollege in stijl – vol reken-wiskundige ‘ei-genaardigheden’ – en met een duidelijke boodschap voor het reken-wiskundeonderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
De jonge sterke rekenaar (jrg 38 nr. 1, 2018)
Suzanne Sjoers
In dit artikel beschrijft de auteur hoe je als leerkracht de jonge sterke rekenaars met behulp van uitdagende rekenvragen kunt prikkelen en hen verder kunt helpen in het ontwikkelen van hun reken-wiskunde-vaardigheden.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 38 nr. 1)
Ronald Keijzer
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek bespreekt de artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie van Volgens Bartjens.

De draad van Ariadne - De blauwe vinvis (jrg 38 nr. 1, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Cathe Notten, Suzanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet,
In deze rubriek voor leerlingen en leerkrachten leren kinderen van 4 tot 12 jaar op een speelse manier de wiskunde om hen heen te zien en er plezier in te krijgen om problemen op te lossen.