Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.jpg)
Kwartetten in de speelzaal (jrg 38 nr. 1, 2018)
Roos op den Kamp
Dit artikel beschrijft de activiteit 'Kwartetten in de speelzaal', waarmee kleuters oefenen met tellen en inventariseren.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Spelenderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem gebruikt twee dobbelstenen om met haar rekengroepje te oefenen met optellen en splitsen.
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenspellenwedstrijd '17 - '18 (jrg 38 nr. 1, 2018)
Alette Lanting en Anneke Noteboom
Welk spel won de rekenspellenwedstrijd editie 2017 - 2018 en wie waren de makers?
_w400_h260_bg.jpg)
eTIMSS: De tablettoets (jrg 38 nr. 1, 2018)
Eva Hamhuis, Cees Glas & Martina Meelissen
Ter voorbereiding van de TIMSS-2019 werd getest wat het effect was van het maken van de toets op een tablet.
_w400_h260_bg.jpg)
Zullen we nog een spelletje doen? Executieve vaardigheden en het reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)
Marthe Postma en Marije Bakker
Vooral jonge kinderen hebben veel stimulans nodig op het gebied van bepaalde vaardigheden of functies.
In dit artikel bespreken de auteurs acht belangrijke executieve functies.
_w400_h260_bg.jpg)
Nvorwo-Nieuws - September 2018 (jrg 38 nr. 1, 2018)
Douwe Jan Douwes
NVORWO-voorzitter Douwe Jan Douwes vertelt over het belang van goede rekencontexten.

Spel in de rekenles - Getalbegripspelletjes (Jrg. 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Ontwikkeling en onderzoek - Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst (jrg 37 nr. 5 2018)
Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018).
Een verslag van de afgelopen Panama-conferentie met het thema ‘Rekenen een hele kunst’. De stand van zaken wordt geschetst bij het denken over rekenen-wiskunde in de basisschool en in het opleidingsonderwijs. Tijdens de conferentie richt de discussie zich op het onderwijs van de toekomst, maar ook op het evalueren v...
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - De toekomst (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.
Inhoud (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
_w400_h260_bg.jpg)
Inzicht ontwikkelen (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Frans van Galen en Annette Markusse
In de veranderende maatschappij lijkt er meer behoefte te zijn aan mensen die zelf hebben leren denken tijdens hun rekenwiskundeonderwijs dan aan mensen die alleen maar kunnen reproduceren. De auteurs houden een pleidooi voor Guided Reinvention, ofwel Geleid Heruitvinden, een aanpak die Hans Freudenthal in de jaren ...
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 4 - Een, twee, boem! (Jrg 37 nr. 5, 2018)
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de zwakke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met een telspelletje.
_w400_h260_bg.jpg)
Conceptuele doelen (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Geeke Bruin-Muurling & Ronald Keijzer
In een themanummer rond de wiskunde in het rekenwiskundeonderwijs mag een artikel over doelen niet ontbreken. De auteurs gaan in op de vraag welke doelen nu en in de nabije toekomst van belang zijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Ik ga op reis en neem mee…. (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Noteboom
Straks is het zomervakantie. Even geen school, even geen rekenles, even geen huiswerk! Dan is er lekker veel tijd om spelletjes te spelen. Anneke Noteboom, de spellenspecialist van Volgens Bartjens, geeft wat tips voor leuke spelletjes waarbij de kinderen al hun kennis kunnen gebruiken.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 5 - Opgaven (2018)
Jos van den Bergh
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
_w400_h260_bg.jpg)
Klopt dit wel? (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Marc van Zanten, Geeke Bruin-Muurling en Marike Verschoor
Kunnen we leerlingen in het basisonderwijs al beter voorbereiden op de digitale maatschappij waarin nepnieuws een steeds grotere rol speelt? In dit artikel delen de auteurs de resultaten van een verkennend onderzoek dat ze naar aanleiding van o.a. deze vraag uitvoerden.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - 78 keer naar de tandarts (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Marije Bakker
Suzanne van 6 rekent uit hoe vaak zij, haar zusje, nichtje, moeder en vader in hun leven al naar de tandarts zijn geweest.
_w400_h260_bg.jpg)
Het Go-Lab (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Joep van der Graaf, Casper de Jong en Ton de Jong
Onderzoekend leren in de context van wiskunde biedt een uitstekende mogelijkheid om verschillende 21e-eeuwse vaardigheden op te doen. De auteurs van dit artikel houden een warm pleidooi voor het onderzoekend leren en hoe dit goed ingezet kan worden in de reken-wiskundelessen.
_w400_h260_bg.jpg)
Leren representeren (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Harmsen, Anne Vermijs, Marianne van den Hurk
De auteurs van dit artikel beschouwen het representeren van een rekenprobleem als een belangrijk onderdeel in het oplossingsproces. Zij analyseerden welke representaties leerlingen in de brugklas maken en welke representaties het vaakst leiden tot een goed antwoord.

Ontwikkeling en onderzoek - Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 37 nr. 5 2018)
Rijborz, J.D. (2018).
Daphne Rijborz biedt in haar artikel een doordenking van de vakintegratie van de vakken aardrijkskunde en rekenen-wiskunde. Ze kiest daarbij drie perspectieven namelijk het maatschappelijk belang van het doordenken van deze integratie, het leren van leerlingen op de basisschool en het leren van studenten aan de lera...
_w400_h260_bg.jpg)
Van het bestuur… - Mei 2018 (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Douwe Jan Douwes
Omdat Francis Meester, zoals ze in de vorige Volgens Bartjens al schreef, na 6 april is teruggetreden als voorzitter en het bestuur de keuze voor een nieuwe voorzitter nog niet heeft gemaakt, schrijft Douwe Jan Douwes (bestuurslid NVORWO) deze column voor één keer namens het bestuur.

Spel in de rekenles - Resolf (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Noteboom
Resolf is een spel voor de echte puzzelaar die van rekenen en redeneren houdt. De puzzels variëren van eenvoudig tot zeer moeilijk, puzzels die zelfs tot ver in de middelbare school een uitdaging kunnen zijn.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 5 - Antwoorden (Jrg. 37 nr 5, 2018)
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Keuzes, keuzes, keuzes… (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Cate Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Begrip ontstaat niet vanzelf - Interview met Zalman Usiskin over de voor- en nadelen van digitale reken-wiskundemethodes (Jrg 38 nr. 4, 2018)
Marjolein Kool
Digitale reken-wiskundemethodes hebben steeds meer te bieden. Ze kunnen een enorme verrijking van het rekenwiskundeonderwijs
zijn en de mogelijkheden van de leerkracht vergroten als het gaat om het volgen, ondersteunen en uitdagen van leerlingen.
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 4 - Blokuur (Jrg 37 nr 4, 2018)
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met keersommen.
_w400_h260_bg.jpg)
Een objectieve meting van het niveau - Kiezen uit de verplichte eindtoetsen (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Corinne Harten
Tegenwoordig kunnen scholen kiezen uit zes eindtoetsen. Wat zijn de verschillen tussen deze eindtoetsen en hoe kies je een eindtoets die goed bij de school en je leerlingen past? Corinne Harten vergeleek de verschillende toetsen.
_w400_h260_bg.jpg)
Denken in doelen - rekenen zonder methode op de basisschool (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Eva van den Berg & Birgitte Ackermans
Rekenonderwijs op de basisschool kan anders, is het betoog van twee bevlogen IB’ers die samen een aanpak voor het rekenonderwijs ontwikkelden gebaseerd op doelen, niet op een methode. In dit artikel nemen zij u mee in het ontstaan en de werkwijze van Denken in doelen.

Ei van Columbus – Jaargang 37 – nummer 4 – Opgaven (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
_w400_h260_bg.jpg)
Vandaag beginnen - reken-wiskundeonderwijs voor de toekomst (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Marike Verschoor & Anneke Aartsen
De auteurs van dit artikel laten zien hoe je de leerlingen kunt voorbereiden op wat de maatschappij van hen vraagt door binnen het huidige reken-wiskundeonderwijs de focus te verleggen.
_w400_h260_bg.png)
Kan dit altijd zo? - Computational thinking in elke rekenwiskundeles (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Anna Hotze & Ronald Keijzer
Tot de 21e eeuwse vaardigheden wordt ook computational thinking gerekend. Anna Hotze en Ronald Keijzer geven een aantal voorbeelden en laten zien hoe u deze kunt gebruiken in uw onderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Wiskunde in de wasmand (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Pauline van Vliet
Babette van 4 helpt haar moeder bij het opvouwen van de was.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 4 2018)
Ronald Keijzer
De twee artikelen in dit maartnummer richten zich op de achtergronden bij het reken-wiskundeonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter - maart 2018 (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de nationale netwerk dag van rekencoördinatoren op 9 maart 2018.

Spel in de rekenles: Game of trains (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Anneke Noteboom
Nee, niet Game of thrones, maar Game of trains. Een kaartspelletje waarbij de spelers getallen op volgorde moeten krijgen van laag naar hoog. Dit eenvoudige spel is een mooie aanvulling op de spellen waarmee de rekendrempels uit het rekenmuurtje geoefend kunnen worden.
