Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
![](/media/4/_resized/draad_van_ariadne_snijtekens_41-5_w670_h315_bg.jpg)
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb-36-4-afb-bergh-ei-van-columbus-antwoorden_w400_h260_bg.jpg)
Ei van Columbus - Antwoorden - Jaargang 36, nummer 4 (jrg 36 nr. 4, 2017)
Jos van den Bergh
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb-36-4-o-en-o-afb-uittenbogaard-een-beknopte-geschiedenis_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en Onderzoek - Een beknopte geschiedenis van Panama, de NVORWO en de pabo (jrg. 36 nr 4, 2017)
Uittenbogaard, W. (2017).
Eind 2016 is Ed de Moor overleden. De wiskundige Ed de Moor wijdt vanaf z’n 37-ste levensjaar zijn leven aan de verbetering van het reken-wiskunde-onderwijs aan vier- tot veertienjarige kinderen. Hij werkt vanaf 1971 bij
het Freudenthal Instituut. Ook de opleiding tot leerkracht ligt hem zeer na aan het hart. Hij doe...
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb-36-4-o-en-o-afb-vermeulen-bijna-een-halve-eeuw-realistisch-rekenwiskunde-onderwijs_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en Onderzoek - Bijna een halve eeuw realistisch reken-wiskunde onderwijs, hoe staat het ervoor? (jrg 36 nr. 4, 2017)
Vermeulen, W. (2017).
In Nederland heeft bijna een halve eeuw realistisch reken-wiskundeonderwijs grote invloed gehad op het rekenen; er zijn nauwelijks andere dan realistische lesmethodes in omloop. Mede daardoor is het lastig om de opbrengsten van dit onderwijs aan te tonen. Het ontbreekt aan vergelijkingsgroepen, en aan grootschalig b...
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/schermafbeelding_2017-02-02_om_16.39.22_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en Onderzoek - Meer dan goed / fout - Diagnostisch toetsen van aftrekken in groep 5 (jrg. 36 nr. 3, 2017)
Scheltens, F. & Béguin, A. (2017).
In dit artikel worden factoren geïnventariseerd waaraan een instrument moet voldoen om misconcepties te signaleren die optreden bij aftrekken waarbij over het tien- en honderdtal gerekend wordt.
Overbruggingsfouten bij aftrekopgaven komen vaak voor bij leerlingen in groep 5 met een gemiddelde en lagere vaardigheid. A...
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/schermafbeelding_2017-02-02_om_16.31.09_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en onderzoek - Handelingsgericht diagnostisch onderzoek bij rekenen (RD4) (jrg 36 nr. 3, 2017)
Bunck, M.-J., Terlien, E., & Van Groenestijn, M.
In dit artikel wordt uiteengezet hoe het diagnostisch rekeninstrument RD4 werd ontwikkeld.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_afb_volgens_bartjens_redactioneel(1)_w400_h260_bg.jpg)
Van de redactie
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_afb_oving_op_onderzoek(1)_w400_h260_bg.jpg)
Op onderzoek - Leren onderzoeken en ontwerpen in de rekenles
Albert Oving
Ons rekenonderwijs kan wel wat avontuurlijker, bepleit Albert Oving. Dat betekent niet dat leerkrachten veel meer werk moeten doen om er een avontuur van te maken. Leerlingen met goede open vragen aan het werk of aan het denken zetten is vaak al genoeg.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_afb_lakerveld_bewijs_het_het_gerijmde(1)_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Buiten de waard
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt in rijm over de voordelen als je kunt rekenen.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_afb_ei_van_columbus_opgaven_w400_h260_bg.jpg)
Ei van Columbus - Jaargang 36 nummer 3 - opgaven (jrg 36 nr. 3, 2017)
Jos van den Bergh
Rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8, bedacht door Jos van den Bergh.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_afb_ei_van_columbus_antwoorden_w400_h260_bg.jpg)
Ei van Columbus - Jaargang 36 nummer 3 - Antwoorden (jrg 36 nr. 5, 2017)
Jos van den Bergh
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_afb_noteboom_wie_maakt_het_beste_rekenspel(1)_w400_h260_bg.jpg)
Rekenspellenwedstrijd 2017 (jrg. 36 nr. 3, 2017)
Anneke Noteboom
Doe mee en misschien ligt straks jouw zelfbedachte rekenspel wel in de (web)winkel!
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_afb_notten_volgens_bartjens_heeft_wat_gelezen(1)_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft iets gelezen...
Cathe Notten
Besprekingen van mooie boeken en websites waar je lekker (mee) kunt rekenen....
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/studiedag_nvorwo__april_2017_300_dpi(1)_w400_h260_bg.jpg)
7 april 2017: Jaarvergadering en studiedag NVORWO
Corinne Harten
Op 7 april 2017 organiseert de NVORWO, na de jaarvergadering, een studiedag met als thema 'Rekenen-Wiskunde, een vakgebied in beweging'.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_3_meester_van_de_voorzitter(1)_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter - Nieuws uit de vereniging
Francis Meester
Nieuws van NVORWO-voorzitter Francis Meester
Redactioneel - Denkend leren rekenen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Rekenen op begrip - Kiezen voor de juiste vorm van instructie
Arlette Buter en Margreeth Mulder
Directe instructie is bij rekenen eigenlijk alleen in de fase van procedureontwikkeling een goede instructievorm en het is zeker niet het enige instructiemodel dat in de rekenles gebruikt zou moeten worden. In dit artikel willen de auteurs laten zien wanneer en hoe Directe Instructie in de rekenles goed ingezet kan ...
Op onderzoek - Leren onderzoeken en ontwerpen in de rekenles
Ons rekenonderwijs kan wel wat avontuurlijker, bepleit Albert Oving, de auteur van dit artikel. Dat betekent niet dat leerkrachten heel veel meer werk moeten doen om van het rekenen een avontuur te maken. De leerlingen met goede open vragen aan het werk of aan het denken zetten is vaak al genoeg.
Nationale Rekencoördinator Dag
Vooruitkijken naar de Nationale Rekencoördinator Dag met als thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan ht zijn?
In Memoriam Ed de Moor 1933 - 2016
Op 6 december 2016 overleed Ed de Moor, oprichter van de NVORWO (de vereniging die dit blad uitgeeft) en de Panamaconferentie, voorvechter van goede scholing en nascholing voor leerkrachten en pleitbezorger van een rekencoördinator op elke school. Hieronder overdenken vier collega’s wat Ed de Moor voor het rekenwisk...
Leren leren - Het belang van executieve vaardigheden
Corinne Harten
In dit artikel bespreekt de auteur wat executieve functies zijn, hoe je ze bij je leerlingen kunt stimuleren en waarom het belangrijk is om dit te doen.
Groetjes van groep 5 - (Tegel)rijk rekenen
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem haar groep vijf aan de slag met rekenen met tegels.
Groot denken - Ontwerpend leren tijdens Grote Rekendag
Ronald Keijzer, Vincent Jonker en Marian Habermehl-Ooms
Dit jaar wordt voor de 15e keer een Grote Rekendag gehouden. Deze dag staat in het teken van ‘Meten, bewegen en construeren’. De bedoeling van een Grote Rekendag is, dat kinderen en leraren ondervinden hoe leuk en gevarieerd en het vak rekenen-wiskunde is.
Kleine kinderen worden groot - Waarom de wereld vierkant is
Marije Bakker
'Mama, weet je wat ik niet snap? Als de wereld rond is, waarom loop ik dan recht?’ vraagt Suzanne (5 jaar).
Kinderen die vragen... - Leren in de rekenles
Belinda Terlouw
Het is een wijdverbreid misverstand dat kinderen alleen geholpen worden door ze na te laten doen wat wij ze voordoen. Leren heeft met zelf denken te maken, met vrijheid, met zelfvertrouwen en met vragen stellen. Ons rekenonderwijs zou daar ruimte voor moeten bieden. Er gaat veel creativiteit verloren als we niet ber...
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Kijk twee zijn gelijk, Wetenschapper in de dop en Labyrinten
Boekbesprekingen van 'Kijk twee zijn gelijk' van Britta Teckentrup, 'Wetenschapper in de dop' van Dagmar Jeurissen en 'Labyrinten' van Theo Guignard.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 36 nr. 3 2017)
Ronals Keijzer
In dit nummer van Volgens Bartjens gaan de artikelen over werkwijzen van leerlingen in groep 5 van de basisschool bij de bewerking aftrekken en over een nieuw instrument voor handelingsgericht diagnostisch onderzoek.
Van de voorzitter - januari 2017
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de conferentie PO-VMBO, de Rapportage Referentieniveaus en TIMSS.
Spel in de rekenles - Balance Beans
Anneke Noteboom
Balance Beans is een spel met een leuk thema: gekleurde bonen op een wip die je in evenwicht moet zien te krijgen. Het mooie van deze
puzzel met uitdagingen op verschillend niveau is dat het geschikt is voor alle kinderen van groep 1 tot en met 8.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_o_en_o_afb_munk_rekenen_en_taal_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en onderzoek - Rekenen-wiskunde en taal - Praktijktip (jrg 36. nr. 2, 2016)
Munk, F., Smit, J., Bakker, A., & Keijzer, R. (201
Deze Praktijktip gaat over de voorbereiding van de leraar op een rekenles, in het bijzonder het doordenken van de benodigde taal in de les.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_o_en_o_afb_keijzer_handig_gebruiken_van_kladpapier_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en onderzoek - Handig gebruiken van kladpapier bij de kennisbasistoets (jrg. 36 nr. 2, 2016)
Keijzer, R., Faarts, J., & Garssen, F. (2016)
Studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs maken in het 2e of 3e studiejaar een landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt een analyse gegeven van het werk van de studenten.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_afb_ei_van_columbus_antwoorden_w400_h260_bg.jpg)
Ei van Columbus - Jaargang 36, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_afb_notten_redactioneel(1)_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Soepel doorstromen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_afb_versteeg_keuzes_en_accenten(1)_w400_h260_bg.jpg)
Keuzes en accenten - Breuken in het po en vmbo
Bronja Versteeg
In dit artikel worden enkele knelpunten in de aansluiting po op vmbo-basis en kader onder de loep genomen en worden suggesties gedaan voor verdergaande afstemming en versterking.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_afb_vliet_kleine_kinderen_worden_groot(1)_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Reuzenrad met perspectief
Pauline van Vliet
Wat is nu hoger, het reuzenrad of de hoge toren? Samen met zijn moeder zoekt Fabian van vijf het uit.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_afb_diem_groetjes_van_groep_5(1)_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 5 - Een uur meetwerk
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vijf aan de slag met de leerlijn meten.
![](/afbeeldingen/archief/bartjens/_resized/vb_36_2_afb_verbeeck_meekijken_in_het_hoofd(1)_w400_h260_bg.jpg)
Meekijken in het hoofd - Noteren en evalueren in het rekenonderwijs
Kris Verbeeck
'In het basisonderwijs zijn leerlingen te veel gericht op het antwoord' is een veelgehoorde klacht van leraren uit het voortgezet onderwijs. Leren hoe je moet opschrijven via welke stappen je tot een uitkomst komt zorgt voor veel inzicht.