Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieRedactioneel - Het denkwerk bij de kinderen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Kinderen willen leren - Hoe de school de intrinsieke motivatie kan bewaren
Margreeth Mulder
Dit artikel is een weergave van een interview met Marcel van Herpen waarin de pedagogische benadering van het onderwijs wordt benadrukt, ook in het rekenonderwijs.
En de winnaar is ... - Verslag van de prijsuitreiking van de rekenspellenwedstrijd (jrg. 37 nr. 1, 2017)
Alette Lanting en Anneke Noteboom
Op woensdagmiddag 17 mei 2017 was de prijsuitreiking aan de winnaars van de rekenspellenwedstrijd 2017.
Ontwerp een vakantiehuisje - Open vragen tijdens de Grote Rekendag
Ronald Keijzer
De Grote Rekendag biedt leerkrachten de kans om in een goed voorbereide leeromgeving kinderen aan het werk te zetten met betekenisvolle opdrachten. De leerkracht heeft op deze dag gelegenheid om te observeren en via gerichte vragen kinderen uit te dagen of verder te helpen.
Kleine kinderen worden groot - Deksels
Sophie Notten
Bodhi (inmiddels 20 maanden) creëert zijn eigen spelletjes met deksels, blokken, enzovoort.
Groetjes van groep 5 - Van zes naar zestig
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vijf aan de slag met deelsommen.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 1 - Opgaven
Jos van den Bergh
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
De vertaalcirkel - 13 veelgestelde vragen
Ceciel Borghouts
Regelmatig wordt aan Ceciel Borghouts gevraagd om opnieuw te publiceren over de vertaalcirkel. In de praktijk blijkt het namelijk lastig om er goed mee te werken. Dat is precies de reden waarom zij er eigenlijk niet verder over wil publiceren. De praktijk is weerbarstig en kan eigenlijk niet zonder coaching op de we...
‘Ons het dit baie geniet’ - De Grote Rekendag in Zuid-Afrika
Ilona Krul & Eva van ’t Ende
Een Grote Rekendag betekent in Zuid-Afrika een hele verandering in het onderwijs want samenwerken, zelf meten, bouwen, vergelijken brengen de kinderen in beweging en vragen om overleg. Twee derdejaars pabostudenten organiseerden met behulp van de leerkrachten een GRD en zagen de kinderen en leraren genieten en leren.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 1 2017)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer beschrijft in dit novembernummer een artikel van Marian Habermehl-Ooms over onderzoekend leren in het reken-wiskundeonderwijs en het verslag van de 35e Panama-conferentie van de hand van Ronald Keijzer, Hanneke van Doornik-Beemer en Loek Spits.
Van de voorzitter - september 2017
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de NVORWO-subsidie voor rekenprojecten, de 'flexmaat', een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel en de ontwikkeling van een rekenportfolio door PCBO Tytsjerksteradiel.
Spel in de rekenles - NMBR9
Anneke Nooteboom
NMBR9 is een mooie aanvulling op de rekenles. Het stimuleert verschillende aspecten van rekenen-wiskunde: ruimtelijke oriëntatie, rekenen en redeneren.

Ei van Columbus Jaargang 37 nummer 1 - Antwoorden
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers

Ontwikkeling en onderzoek - 35e Panama-conferentie: Goed en fout in het rekenonderwijs (jrg 37 nr. 1, 2017)
Keijzer, R, Van Doornik- Beemer, H., & Spitz, L.(2017)
Eind januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie plaats. Die richtte zich op verschillende aspecten van ‘goed’ en ‘fout’ in het reken-wiskundeonderwijs. Aanleiding voor dit thema was onder andere de publicatie van het TIMSS onderzoek, waaruit bleek dat er in Nederland de afgelopen 20 jaar sprake is van een significa...
Redactioneel - De leerkracht centraal
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Vragen die leren stimuleren - Denkvragen voor alle leerlingen in de reken-wiskundeles
Marc van Zanten
In de reken-wiskundeles worden allerlei vragen gesteld. In dit artikel richt Marc van Zanten zich op vragen die alle leerlingen aanzetten tot nadenken over de rekenwiskundeleerstof en die zodoende bijdragen aan het leren. Hij schetst het belang van goede denkvragen en geeft concrete voorbeelden.
Een waardevolle informatiebron - Rekenen in de centrale eindtoets
Iris Verbruggen
Er zijn verschillende eindtoetsen voor het basisonderwijs beschikbaar. Eén van deze toetsen is de Centrale Eindtoets. Iris Verbruggen, toetsdeskundige, licht toe hoe het onderdeel rekenen in de Centrale Eindtoets is samengesteld en hoe de verschillende domeinen in deze toets aan bod komen.
Samen sterker - Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren
Vincent Jonker, Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Michelle Taverne
Een groeiend aantal scholen heeft een rekencoördinator. Zoekend naar mogelijkheden om deze rekencoördinatoren met elkaar te verbinden in netwerken en hen te ondersteunen met relevante informatie zijn verschillende initiatieven gestart.

Ei van Columbus - Jaargang 36 nummer 5 - Opgaven
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
De rekenmethode ‘losser’ gebruiken - Voorbereidend denkwerk verhoogt de kwaliteit
Marianne Espeldoorn en Yvonne van der Eerden
De auteurs van dit artikel bepleiten het maken van verstandige keuzes uit het grote aanbod van de methode en per blok een gedegen
voorbereiding te maken op de doelen.
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Kunst = taal en rekenen en Het grote dozenboek
Boekbesprekingen van 'Kunst = taal en rekenen' van Wolf Brinkman, Elsje Miedema en Catrien Schreuder en 'Het grote dozenboek' van Courtney Sanchez.
Flexmaat - Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel (2)
Uschi van der Velden en Pauline van Vliet
Van der Velden en Van Vliet ontwikkelden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel die de naam ‘Flexmaat’ kreeg. In het Volgens Bartjens nummer 4 van dit jaar is de achterliggende gedachte van Flexmaat toegelicht. In dit artikel richten de auteurs zich met name op leerkrachten die met Flexmaat willen gaan werk...
Rekenen-Wiskunde in de 21e eeuw - Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs
Marc van Zanten
Januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie over rekenwiskunde plaats. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepresenteerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Hierin gaat het over reken-wiskundige zaken die meer aandacht mogen krijgen in een toekomstbestendig curriculum.
Wij willen oefenen! - Gemotiveerde leerlingen bij het automatiseren
Marieke Gribling
Uit veel onderzoek blijkt dat gememoriseerde en geautomatiseerde kennis noodzakelijk is in het proces van rekenen. De meeste kinderen onderhouden die kennis niet voldoende en hebben daarom te veel tijd nodig om complexere opgaven uit te rekenen. Hoe kun je kinderen motiveren om hun rekenkennis op peil te houden?
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 36 nr. 5 2017)
Ronald Keijzer
Bij dit nummer gaan de artikelen over vakintegratie en over passende perspectieven bezien vanuit de overgang van het basisonderwijs naar het vmbo.
Van de voorzitter - mei 2017
Francis Meester
Francis Meester is voorzitter van de NVORWO en vertelt over de NVORWO jaarvergadering/studiedag, de Commissie OCW en de doorgaande leerlijnen.
Spel in de rekenles - Beverbende
Anneke Noteboom
Bij Beverbende gaat het vooral om het oefenen van het optellen van vier getallen uit het getallengebied van 0 tot en met 9. Het spel is dan ook vooral geschikt voor wat jongere leerlingen in de groepen 3 en 4 en eventueel 5.

Ei van Columbus - Jaargang 36, nummer 5 - antwoorden (jrg 36 nr. 5, 2017)
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers

Ontwikkeling en Onderzoek - Samenhang tussen rekenen-wiskunde en wetenschap en techniek (jrg. 36 nr. 5, 2017)
Hotze, A.C.G. & Keijzer, R. (2017).
Het implementeren van wetenschap en technologie (W&T) in het basisonderwijs gaat moeizaam. Daarnaast zou het reken-wiskundeonderwijs, dat nu nogal eens instrumenteel van aard is, gebaat zijn bij een meer onderzoekende manier van leren, gebruik makend van rijke contexten. Bovendien vraagt toekomstgericht onderwijs om...

Ontwikkeling en Onderzoek - Passende perspectieven rekenen in de overgang van po naar vmbo (jrg 36 nr. 5, 2017)
Brandt-Bosman, R. & Logtenberg, H. (2017).
Passende perspectieven bestaat uit een set doelenlijsten en leerlijnen waarmee scholen in staat zijn om voor deze leerlingen een passende leerlijn uit te stippelen en afspraken te maken over continuering van de didactiek.
Dit artikel bevat de aanleiding voor Passende perspectieven, een uitleg van de doorlopende lee...
Redactioneel - Leren mathematiseren
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
TIMSS 2015
Martina Meelissen en Annemiek Punter
In internationale onderzoeken zoals PISA, PIRLS of TIMSS, presteerden Nederlandse leerlingen altijd zeer goed. TIMSS-2015 laat een
heel ander beeld zien. Voor de exacte vakken behoort Nederland nu slechts tot de middenmoot. Verklaringen voor de tegenvallende resultaten zijn nog moeilijk te geven.
Vanuit een ander perspectief - Een wiskundige basis van het rekenonderwijs
Geeke Bruin-Muurling en Irene van Stiphout
In deze bijdrage laten de auteurs aan de hand van twee voorbeelden zien wat de meerwaarde kan zijn van het reken-wiskundig perspectief. Ze gebruiken hiervoor het vakdidactische observatie-instrument Mathematical Quality of Instruction (MQI).
Flexmaat - Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel
Uschi van der Velden en Pauline van Vliet
Voor veel leerlingen is het doorzien en het gebruiken van het metriek stelsel een struikelblok. Van der Velden en Van Vliet ontwikkelden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel die de naam ‘Flexmaat’ kreeg.

Ei van Columbus - Jaargang 36 nummer 4 - Opgaven
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
Nieuwsrekenen - Rekenen met het nieuws van de week
Karin Snoodijk en Ruud Janssen
In dit artikel wordt gepleit voor een vaste aanpak van contextopgaven met als doel dat leerlingen weten hoe ze kunnen omgaan met contexten en hoe ze tot een juiste oplossing kunnen komen.