Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Een wiskobaas op elke school - De rekencoördinator in po en vo

In het basisonderwijs zijn veel rekencoördinatoren werkzaam, leerkrachten die extra taken hebben op het gebied van rekenen. In maart wordt voor de derde keer de landelijke Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) georganiseerd voor deze leerkrachten.

Weten

Bewijs uit het gerijmde - Schone wiskunsten

De kijk van Jaap van Lakerveld op de wereld van de wiskunst... op rijm!

Doen

Bedenk het beste rekenspel! (jrg. 36 nr. 2, 2016)

Doe mee met deze wedstrijd en misschien ligt straks jouw zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 2 - opgaven

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Weten

Zachtjes over de drempel - Doorgaande lijnen in het rekenonderwijs van po en vo

In Neede hebben scholen van het basis- en het middelbaar onderwijs een goed functionerende samenwerking opgezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen geen grote schokken ervaren bij de overgang van de basisschool naar de brugklas.

Weten

Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Scratch jr. en De Tangramkat

Boekbesprekingen van 'Scratch jr' van Marina Umaschi Bers en Mitchel Resnick en 'De Tangramkat' van Maranke Rinck en Martijn van der Linden

Weten

Meetkunde, kunst en creativiteit - Een lessenserie ook voor zwakkere rekenaars

De auteurs vertellen over hun lessenserie, waar meetkunde, creativiteit en beeldende kunst centraal staan.

Weten

Versoepel de doorstroming - De drempels po-vmbo ingekleurd vanuit de reken-wiskundepraktijk

Ondanks alle inspanningen zijn het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs nog vaak behoorlijk verschillende werelden, waardoor het in de praktijk moeilijk is om te zorgen voor een 'drempelloze' inhoudelijke aansluiting.

Weten

Rijzende Sterre - Passende perspectieven rekenen in de overgang van po naar vmbo

In dit artikel leggen de auteurs enkele praktische ervaringen naast elkaar over het werken met Passende Perspectieven in de praktijk. De focus ligt hierbij op de overgang van het primair onderwijs naar het vmbo.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 36 nr. 2 2016)

Bij de twee artikelen in dit novembernummer gaat het om activiteiten die zich goed lenen om te doen met het hele team of juist met een deel van het team. De beschreven activiteiten lenen zich daarnaast voor gebruik binnen de lerarenopleiding of de nascholing

Weten

Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs - De 35e Panama-conferentie

Op 19 en 20 januari 2017 vindt de 35e Panama-conferentie plaats in Veldhoven. Leraren en andere professionals rekenen-wiskunde ontmoeten elkaar hier ervaringen te delen, van gedachten te wisselen en op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen.

Weten

Van de voorzitter - november 2016

Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de conferentie po-vmbo voor rekenen-wiskunde, rekencoördinatoren en de jaarvergadering en studiedag van de NVORWO op 7 april 2017.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Pak die zak!

Kent u Halli Galli nog? Dit spel is favoriet bij de meeste kinderen. Maar eigenlijk leren kinderen uit groep 4 en hoger hier niets nieuws meer van. Daarom goed nieuws: Pak die zak! is voor leerlingen in groep 3, 4 en de zwakkere rekenaars uit groep 5.

Redactioneel

Redactioneel - Een goed begin

Aan het begin van het nieuwe schooljaar start er ook een nieuwe jaargang van Volgens Bartjens, met een redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Kwalitatief rekenen oefenen op de pabo (jrg. 36 nr. 1, 2016)

Er zijn pabo-studenten die elke nieuwe opgave als een nieuw avontuur ervaren. Op deze groep richt zich het concept van kwalitatief oefenen met behulp van de 'rekenspin'.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Leerlijnen in theorie en praktijk (jrg. 36 nr. 1, 2016)

Hoe overbruggen tweedejaars studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs de kloof die bestaat tussen theorie en praktijk? In dit artikel wordt een exploratief onderzoek beschreven waarbij een Lesson Study-achtige aanpak het uitgangspunt is.

Weten

Opvattingen over rekenen - wiskunde

Een oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 1 - Antwoorden

Doen

Blad met vormen en kleuren voor Count Form

Wilt u ook een puzzel maken voor Count Form? Maak dan gebruik van deze standaard vormen en kleuren...

Weten

Een goede rekenstart - Een doorgaande lijn naar groep 3

Een deel van de leerlingen heeft moeite met het strakkere regime in groep 3. Scholen kunnen voor deze leerlingen de druk weghalen door een doorgaande lijn te realiseren, waarbij de ontwikkeling en de wijze waarop jonge kinderen leren leidend is.

Weten

Ruimte vangen - Meetkunde en kunst

Wiskundig denken en redeneren, creativiteit en probleemoplossend vermogen worden gezien als belangrijke 21e eeuwse vaardigheden. Het vak rekenen-wiskunde biedt leraren en leerlingen veel mogelijkheden om aan deze vaardigheden te werken.

Weten

Bewijs uit het gerijmde - Een goed begin is het halve werk

Een baby leert steeds meer, vertelt Jaap van Lakerveld in rijm...

Weten

Groeien in de lengte en de breedte - Lesson Study in het rekenonderwijs

Lesson Study is een vorm van teamleren die in Japan is bedacht. De methodiek wordt daar gebruikt bij het voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van reken-wiskundelessen. Hoe werkt de methode in de praktijk? Uitleg en een voorbeeld...

Columns

Groetjes van groep 5 - Wat een plaatje

‘Vandaag krijgen jullie per groepje een tablet. Met deze tablet gaan jullie drie foto’s maken. Straks moeten andere kinderen uitzoeken waar de fotograaf gestaan heeft. Zorg dat iedereen van je groepje meedoet.’ De kinderen zijn enthousiast!

Doen

Bedenk het beste rekenspel! (jrg. 36 nr. 1, 2016)

Voor de derde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORWO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het meeste rekenspel'. Dit jaar nodigen we ook leraren uit om mee te doen! En misschien.... ligt jouw zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 1 - Opgaven

Nieuwe rekenpuzzels en brein-krakers voor kinderen uit groep 7 en 8!

Weten

Dit wiel is te klein - Begeleid rollenspel versterkt rekentaal

Het begeleiden van rollenspel blijkt een effectieve manier te zijn om specifieke reken- en wiskundige begrippen aan te reiken, waarna kinderen deze in het spel gaan toepassen.

Columns

Kleine kinderen worden groot - Het uitdijend heelal van een baby

Baby's zijn bijzondere wezens. Op het moment dat ze verschijnen kunnen ze vrijwel niets, maar vanaf de eerste seconde op aarde leren ze elke dag meer. De moeder van Bodhi vertelt hoe haar zoontje iedere dag wel een mijlpaal bereikt in zijn ontwikkeling...

Weten

Gaan en staan - Een lessenserie voor de bovenbouw SBO

De Tweern in Goes is een basisschool voor speciaal onderwijs. Ze zijn daar de laatste jaren druk bezig om STEM-lessen in het onderwijs te vervlechten (STEM staat in het Engels voor: Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Doen

Count Form - Spel van en voor iedereen!

Dit jaar was het spel Count Form de winnaar van de rekenspellenwedstrijd 2016. Het is een prachtig rekenspel, maar het is nog niet af. In dit artikel kun je lezen hoe Count Form werkt en nodigen we je uit om mee te helpen om nog meer opdrachten te maken!

Redactioneel

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg 36 nr. 1 2016)

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt welke twee artikelen deze keer zijn uitgekomen.

Weten

Van de voorzitter....

NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de oneindigheid van getallen, rekenen op het voortgezet onderwijs en de doorgaande lijn van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Patchwork

Patchwork is een spel met mooie mogelijkheden op het gebied van rekenen-wiskunde en logisch redeneren, combineren en strategisch denken. Het is een spel voor kinderen vanaf groep 4 dat de betere rekenaar echt zal uitdagen.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Een empirische vergelijking van de klassieke staartdeling en de hap-methode in een ROC (jrg 35 nr. 5, 2016)

De auteurs onderzochten het effect van het aanleren of herhalen van de staartdeling op 2 verschillende manieren in het mbo. Als uitgangspunt kozen zij de praktijk van het onderwijs, waar voor het aanleren slechts 1 uur beschikbaar is.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Rekenen-wiskunde over( )denken - Verslag van de 34e Panama-conferentie (jrg. 35 nr. 5, 2016)

Ieder jaar vindt in januari de Panama-conferentie plaats. In 2016 was het thema: ‘Rekenen-wiskunde over()denken’. Dit verslag laat zien hoe de conferentie onder andere plaats bood aan het overdenken van de toekomst van het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 35 - nummer 5 - Antwoorden