Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVeldraadpleging van de Conceptsyllabus Rekenen
Het College voor Toetsen en Examens raadpleegt het onderwijsveld over de conceptsyllabus / toetswijzer rekenen voor VO en mbo. De raadpleging vindt plaats van 2 maart tot en met 26 maart 2015. Er is ook een fysieke raadpleging op 24 maart 2015.
Wiskundig denken stimuleren bij aanstaande leraren
R. Keijzer B. Zwaneveld, J.W. Brandsma, J. Faarts
- verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie 2014 - R. Keijzer, B. Zwaneveld, J.W. Brandsma, J. Faarts en I. Meijers
Het Kanaal nummer 142 - De rekentoets halen in het vmbo? Zeker weten!
F. van Merwijk & A. Lek
F. van Merwijk & A. Lek - Hs. Arnhem en Nijmegen / Marant, Elst
Sterke rekenaars op de iPabo - een differentiatievraagstuk
V. Duman
V. Duman - Hogeschool iPabo, Amsterdam
In Memoriam: Sjoerd Huitema
K. Buijs & A. Lek
K. Buijs & A. Lek - SLO, Enschede / Marant, Elst
Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
De nieuwe voorzitter van de NVORWO
Op 22 januari heeft een extra jaarvergadering van de NVORWO plaatsgevonden.
Sjoerd Huitema overleden
Sjoerd Huitema, lid van de NVORWO vanaf het begin, is op 19 december 2014 na een lang ziekbed overleden.
Training 'Diagnosticerend onderwijzen met het protocol ERWD '
De NVORWO wil stimuleren dat op een eenduidige manier wordt omgegaan met de aanpak rond .....
Wat doen we voor u?
We zijn altijd in voor nieuwe initiatieven op het gebied van ....
Nationale Rekencoördinator Dag
Op 6 maart 2015 vindt opnieuw de nationale netwerkdag voor rekencoördinatoren plaats......
Het heft in eigen handen - Meer inbreng van leerlingen bij het automatiseren
Kris Verbeeck
Om slechte resultaten te voorkomen wordt er op basisscholen steeds vaker stelselmatig aandacht besteed aan automatiseren. Hoe kan een leerkracht dit het beste doen en hoe kunnen leerlingen zelf een inbreng hierbij hebben?
Rekendrempels nemen - Een goede basis voor het leren hoofdrekenen
W. Danhof, P. Bandstra en W. Hofstetter
Uit recent onderzoek komt naar voren dat een tekort aan geautomatiseerde (en gememoriseerde) kennis grote invloed kan hebben op de rekenvaardigheid van leerlingen. De auteurs bespreken de drempels in de basale rekenkennis die leerlingen moeten beheersen.
Juf, laat mij het mezelf maar leren! Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen
Anneke Noteboom
Het blijkt dat veel leerlingen de basisvaardigheden voor rekenen onvoldoende beheersen. Dit gegeven vormt de basis voor het SLO-project 'Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen'. Anneke Noteboom beschrijft haar ervaringen.
Volgens Bartjens - Over de drempels van de basisvaardigheden...
Cathe Notten
Dit themanummer gaat over diverse aspecten ten aanzien van de drempels die bij de basisvaardigheden aan bod kunnen komen. Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
Vroeger - De automatische misdienaar
Ed de Moor
Wat is automatiseren en wat heeft een misdienaar hiermee te maken? Ed de Moor legt het uit in zijn rubriek over de geschiedenis van het rekenen.
Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol rekenpuzzels en bruinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8....
Een (on)mogelijke combinatie - Memoriseren en (hoog)begaafdheid
Suzanne Sjoers
Het is een vooroordeel dat hoogbegaafde leerlingen niet in staat zijn om tafels te leren. In dit artikel licht Suzanne Sjoers toe hoe het memoriseren bij hoogbegaafde leerlingen verloopt, waarom dit moeizaam kan gaan en hoe je dit proces kunt stimuleren.
Bewijs uit het gerijmde - Hoezo?
Jaap van Lakerveld
Als je alles kunt berekenen dan ben je een gelukkig mens, volgens dit gedicht van Jaap van Lakerveld....
Waar zitten we in de leerlijn? - Het juiste moment kiezen voor automatiseren
Ceciel Borghouts en Cathe Notten
Gememoriseerde en geautomatiseerde kennis hebben we nodig. Het is erg onhandig als eenvoudige basisvaardigheden niet geautomatiseerd zijn, want leerlingen hebben die kennis nodig om verder te komen. Het is wel belangrijk dat het moment goed gekozen wordt.
In - Uitgelicht - Rekenen in de media
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt artikelen en boeken over rekenen.
Extra materiaal bij Over de drempels van de basisvaardigheden
Anneke Noteboom
Hier vindt u de drempelkaarten bij het artikel "Over de drempels van de basisvaardigheden" van Anneke Noteboom
Over de drempels van de basisvaardigheden - Praktijkvoorbeeld
Anneke Noteboom
Uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen er blijvend moeite mee hebben om de basisvaardigheden van rekenen onder de knie te krijgen en te blijven beheersen. Anneke Noteboom beschrijft beknopt een stap-voor-stap aanpak voor in de klas.
Spel in de rekenles - Haaibaai
Anneke Noteboom
Haaibaai is een spel met verschillende varianten waar mee leerlingen hun kennis van noodzakelijke basisvaardigheden op een speelse manier kunnen verwerven én onderhouden.
Groetjes van groep 5 - Een uurtje werk
Lia van Diem
De kinderen van juf Lia van Diem hebben dit keer een leuke maar soms ook moeilijke rekenles over tijd en de klok...
Volgens Bartjens Studentendag 2015
Cathe Notten
Op 10 april is het weer zo ver: Een nieuwe editie van de Volgens Bartjens Studentendag.... Een dag voor Pabo-studenten vol workshops en praktische tips die je meteen de volgende dag in de klas kunt toepassen. Het thema voor dit jaar is: meten en meetkunde
Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Haaibaai
Anneke Noteboom
Alle spelregels en spelkaartjes van Haaibaai kunt u hier downloaden.
Ingrediënten voor een breed gedragen rekenonderwijs
R. Brandt-Bosman & P. Gerrits
R. Brandt-Bosman & P. Gerrits - CPS, Amsersfoort
Hoofdrekenen met papier - hoe zit dat met leerlingen die cijferen?
F. Scheltens, M. Hickendorff et al.
F. scheltens, M. Hickendorff, Th. J.H.M. Eggen & L.A. Hiddink - Cito Arnhem, Universiteit Leiden, Universiteit Twente
Jaap Vedder - In memoriam
Anneke Noteboom
Op 21 oktober 2014 overleed NVORWO-voorzitter en -erelid Jaap Vedder. Anneke Noteboom schreef namens het bestuur van de NVORWO een In Memoriam.
Anneke Noteboom
Stel je voor: Jouw zelfbedachte rekenspel in de winkel! Dat kan... als je meedoet aan deze wedstrijd!
Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - De verantwoording
Jenneken van den Mark
Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - Wat ga ik kinderen leren
Jenneken van den Mark
Wat je ziet, ben je zelf! Kijken naar kinderen leert leerkrachten in de spiegel te kijken
Belinda Terlouw
Kijken naar kinderen wordt op Pabo's en bij begeleidingstrajecten ingezet als middel om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs te verhogen. Leerkrachten leren beter observeren door foto's van lessituaties te maken en die goed te analyseren.
Taal- of vertaalprobleem? Contextproblemen zelfstandig oplossen
Suzanne de Lange en Ria Brandt
Het is een veelgehoorde klacht dat rekentoetsen teveel begrijpend lees-toetsen zouden zijn en de rekenvaardigheid niet of voldoende meten. Maar is dat wel zo? In dit artikel gaan de auteurs in op het onderdeel taal in alle CITO reken-wiskundetoetsen.
Hoe hoog leg jij de lat? Hoe referentieniveaus rekenen het onderwijs kunnen ondersteunen
Anneke Noteboom
In dit artikel wordt bekeken wat er 4 jaar nadat de referentieniveaus in de wet zijn vastgelegd gebeurd is binnen het rekenonderwijs.