Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Rekenen met perspectief - Wat leerlingen moeten kunnen in de 21e eeuw
Koeno Gravemeijer
Onderwijs in de 21e eeuw vraagt om specifieke vaardigheden, die in veel opzichten anders zijn dan wat we tot nu toe gewend zijn. Willen we leerlingen goed voorbereiden op de toekomst dan zullen leerstof-inhoudelijke veranderingen noodzakelijk zijn.
_w400_h260_bg.png)
Kijken, verwonderen en onderzoeken - Rekenen in een kunstmuseum
Inèz Veldman
In speciale lessen koppelt het museum Boijmans van Beuningen het kijken naar kunst aan specifieke (rekenkundige) vaardigheden die passen bij de 21e eeuwse vaardigheden als samenwerking, sociaal / culturele bewustzijn, creativiteit, kritisch denken...
_w400_h260_bg.png)
Het Mathematikum - 21e eeuwse vaardigheden zonder computer
Harry Sormani
In het onderwijs komt het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden steeds centraler te staan. Het Mathematikum in Duitsland bewijst dat de vier C's, creativity, critical thinking, communication en collaboration, ook in reële situaties aan bod komen.

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - 2015
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt over de 21st century op rijm...
_w400_h260_bg.png)
Het denkproces in beeld - Denkbeelden in de rekenles
Joyce van den Boogaard en Martijn Smoors
Leerkrachten proberen er achter te komen welke denkstappen een leerling heeft gezet om een rekenprobleem op te lossen. Het gebruik van denkbeelden helpt om de denkstappen te structureren.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Enigma
Ed de Moor
De Duitse uitvinder Arthur Scherbius ontwikkelde na de Eerste Wereldoorlog de ingenieuze machine ENIGMA, wat raadsel betekent. Ed de Moor vertelt er over.

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Informatievaardigheid - Werken aan gecijferdheid voor de 21e eeuw
Marc van Zanten
Veel informatie is kwantitatief van aard en om daar kritisch mee om te gaan moet je over gecijferdheid beschikken. Wat houdt gecijferdheid voor de 21ste eeuw in en hoe kan de leerkracht daaraan werken met de uit de huidige methoden.
_w400_h260_bg.png)
Een uitdaging voor de hele groep - Sterke rekenaars en 21e eeuwse vaardigheden
A. Hotze, C. Visser, G. van Dijk, R. Keijzer
In dit artikel laten de auteurs zien hoe sterke rekenaars, begeleid door hun eigen leerkracht, aan de slag gaan met het oplossen en ontwerpen van een geheimschrift. Ook wordt ingegaan op de vraag wat er eigenlijk de leeropbrengsten van zijn.
_w400_h260_bg.png)
Wiskcodans - Contexcopgaven zelfstandig oplossen
Annette Markusse
Het ontwikkelen van een onderzoekende houding kun je op veel manieren stimuleren. Dat je wiskunde kunt leren via dansen is een onderwijsmethode die je niet elke dag tegenkomt. Toch biedt deze werkvorm interessante mogelijkheden.
_w400_h260_bg.png)
in - Uitgelicht - Rekenen in de media
Peter van den Bremen
Bespreking van 'Experimenteren in de rekenles' van Frans van Galen en VIncent Jonker en 'Vroegere beroepsuitsluiting' van Cathy van Tuijl
_w400_h260_bg.png)
Op de toekomst voorbereid - Kritisch wiskundig leren denken
Geeke Bruin - Muurling en Marike Verschoor
Onder invloed van digitalisering en globalisering verandert onze maatschappij in rap tempo. Wat wordt er dan zo anders? De auteurs van dit artikel kijken naar de eisen die de maatschappij stelt en wat dat vraagt van het (reken)onderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5 - Pizzasnijders
Lia van Diem
Alles over breuken leren met echte pizza's en cake.... Dat maakt rekenen leuk... en lekker!
_w400_h260_bg.png)
NVORWO Nieuws van de vereniging
Francis Meester, voorzitter
Het laatste nieuws van de NVORWO

Spel in de rekeles - 40!
Anneke Noteboom
40! is een eenvoudig spelletje waarin alleen maar gerekend wordt, waarin je elkaar kunt dwarszitten, dat verschillende strategieën vraagt om slim te spelen en waarbij je de ene keer voor kunt staan en na een paar beurten ineens weer achterstaat.
_w400_h260_bg.png)
Symposium Werkgroep Geschiedenis Reken- en Wiskundeonderwijs
Corinne Harten
Voor de 21e keer kunnen belangstellenden genieten van een interessante dag over de geschiedenis van het reken-wiskundeonderwijs. Het onderwerp van deze dag is: 400 jaar meetkunde-onderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Datum jaarvergadering NVORWO vastgesteld.
Corinne Harten
De volgende jaarvergadering van de NVORWO vindt plaats op 17 september 2015. De vergadering start om half drie en wordt afgesloten met een hapje en een drankje. Nadere details volgen....

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Meten en meetkunde moet je doen
Cathe Notten
Redactioneel van Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens
_w400_h260_bg.jpg)
Mag ik me even voorstellen .... NVORWO-voorzitter Francis Meester
Francis Meester
Toen ik 63 werd kon ik ervoor kiezen om met pensioen te gaan. Ik was toen 42 jaar actief in het onderwijs, waarvan de helft in het wiskunde / didactiek / rekenopleiding-onderwijs en de andere helft in het onderwijs-management.
_w400_h260_bg.png)
Een doos op de vloer - Een kleine cursus 3D-straattekenen
Frans van Galen
De Grote Rekendag van 2015 gaat over meetkunde en kunst, waarbij ook aandacht wordt besteed aan het tekenen met perspectief. Frans van Galen legt de belangrijkste principes van het begrip perspectief uit.
_w400_h260_bg.png)
Intelligentie, taal en rekenen - Wat meten intelligentietests?
Willem Vermeulen
Intelligentie en het testen ervan wordt door de goegemeente nog steeds belangrijk gevonden. Er zijn veel tests in omloop, ze zijn online te maken en ook de nationale IQ test op tv is populair. Blijkbaar willen we ons graag met anderen meten.....
_w400_h260_bg.png)
Welke rechthoek kan het zijn? Actief redeneren bij meten en meetkunde
Sabine Lit
Meten en meetkunde zijn bij uitstek onderwerpen waar je leerlingen actief mee aan de gang kunt laten gaan, want door zelf met de stof bezig te zijn leren ze het meest. Belangrijk daarbij is dat dat de leerlingen oefenen in het leren rederen.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Rechts is rechts
Marije Bakker
Suzanne van 3 gaat dagelijks "net alsof" naar feestjes en dat gaat altijd met een omweg. Ook nu speelt ze buiten, want het heeft gesneeuwd. De grote jongens hebben met een sneeuwschuiver paden door de sneeuw getrokken en dat vind zij fantastisch.
_w400_h260_bg.png)
Meten met maten - Ontwikkel je eigen associaties bij maten
Jacqueline Blok
Het meten met maten en het metriek stelsel leveren voor veel leerlingen problemen op. Eigen referentiematen kunnen helpen om meer greep op maten te krijgen. Die leer je echter niet uit een boekje... De auteur pleit voor meer activiteit in de meetlessen.

Panama Post Online
Ronald Keijzer
Op de website van Volgens Bartjens vindt u tegenwoordig ook de artikelen van Panama-Post online. Deze artikelen bieden de achtergronden bij de actualiteit van het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer beschrijft artikelen die in 2014 verschenen zijn.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Een leerzame geschiedenis
Ed de Moor
Via een historische analyse van de vroegere schoolboeken kunnen we een beeld krijgen van de ontwikkeling van de rekendidactiek. Dat heeft Adri Treffers gedaan in zijn boek "Weg van het cijferen. Rekenmethodes vanaf 1800 tot heden".

Ei van Columbus - Jaargang 34, nummer 4 - Opgaven
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers
De rekenkrant van kinderen van 10 tot 12 jaar.
_w400_h260_bg.png)
Kijk, heel veel cirkels! - Meetkunde in de kleuterklas
Arlette Buter en Ans Veltman
Meetkundige vormen herkennen en benoemen is een belangrijk onderdeel van de kleuterwiskunde. Door veel verschillende activiteiten met een vorm uit te voeren leren de kleuters verschillende aspecten kennen en weten ze er de juiste taal bij te gebruiken.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - Met meer maten meten?
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over meten en maten
_w400_h260_bg.png)
De leerlingen oefenen.. en de leerkracht óók! - Ontwikkel je leerkracht-interventies
Laura Manten en Marjolein Kool
De leerkracht is de belangrijkste factor bij het bereiken van leerresultaten. Maar hoe kunnen leerkrachten hun leerkracht-interventies verbeteren, bijvoorbeeld gedurende het oefenen van rekenen? De Pabo van de Hogeschool Utrecht deed er onderzoek naar.
_w400_h260_bg.png)
In / Uitgelicht - Rekenen-Wiskunde in de media
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt het boek "Meten en meetkunde" van Ortwin Hutten, het boek "Voorkom (ernstige) rekenproblemen" van Ceciel Borghouts en de evaluatie van de app "Dragon Box 2' door Lonneke Boels
_w400_h260_bg.png)
Apps in de rekenles - Zengrams
Alette Lanting
Steeds meer scholen zetten naast de rekenmethode ook tablets en apps in. Maar wat kun je gebruiken, wat is verantwoord en aan wat voor criteria moet een goede reken-app voldoen? Alette Lanting bespreekt in dit artikel de app Zengrams.
_w400_h260_bg.png)
Nieuws van de Vereniging
Francis Meester
Het laatste nieuws van de NVORWO, waarin de nieuwe voorzitter Francis Meester zich voorstelt.
_w400_h260_bg.png)
10 april 2015: Volgens Bartjens Studentendag
Marije Bakker
Ben je Pabo-student en wil je in 1 dag een hoop praktijk-ervaring opdoen die je meteen de volgende dag kunt toepassen in de klas? Kom dan naar de Volgens Bartjens Studentendag in Ede!