Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Groetjes van groep 5 - Flitsend

Juf Lia van Diem oefent met haar groep 5 de tafels. Saai? Helemaal niet! De kinderen vinden het nooit genoeg, want ze vragen altijd om nog een keer!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Overzicht

In deze "Spel in de rekenles" vindt u een totaaloverzicht van alle besproken spellen. Hier ziet u wat geschikte spellen zijn om in te zetten bij rekenen, bij welke groepen ze passen en aan welke domeinen gewerkt wordt in de spellen.

Volgens Bartjens Studentendag 2015

De 2015-editie van de Volgens Bartjens Studentendag wordt gehouden op vrijdag 10 april en gaat over meten en meetkunde

Veldraadpleging van de Conceptsyllabus Rekenen

Het College voor Toetsen en Examens raadpleegt het onderwijsveld over de conceptsyllabus / toetswijzer rekenen voor VO en mbo. De raadpleging vindt plaats van 2 maart tot en met 26 maart 2015. Er is ook een fysieke raadpleging op 24 maart 2015.

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskundig denken stimuleren bij aanstaande leraren

- verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie 2014 - R. Keijzer, B. Zwaneveld, J.W. Brandsma, J. Faarts en I. Meijers

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 142 - De rekentoets halen in het vmbo? Zeker weten!

F. van Merwijk & A. Lek - Hs. Arnhem en Nijmegen / Marant, Elst

Ontwikkeling en onderzoek

Sterke rekenaars op de iPabo - een differentiatievraagstuk

V. Duman - Hogeschool iPabo, Amsterdam

Ontwikkeling en onderzoek

In Memoriam: Sjoerd Huitema

K. Buijs & A. Lek - SLO, Enschede / Marant, Elst

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 3 - antwoorden

De nieuwe voorzitter van de NVORWO

Op 22 januari heeft een extra jaarvergadering van de NVORWO plaatsgevonden.

Sjoerd Huitema overleden

Sjoerd Huitema, lid van de NVORWO vanaf het begin, is op 19 december 2014 na een lang ziekbed overleden.

Training 'Diagnosticerend onderwijzen met het protocol ERWD '

De NVORWO wil stimuleren dat op een eenduidige manier wordt omgegaan met de aanpak rond .....

Wat doen we voor u?

We zijn altijd in voor nieuwe initiatieven op het gebied van ....

Nationale Rekencoördinator Dag

Op 6 maart 2015 vindt opnieuw de nationale netwerkdag voor rekencoördinatoren plaats......

Doen

Het heft in eigen handen - Meer inbreng van leerlingen bij het automatiseren

Om slechte resultaten te voorkomen wordt er op basisscholen steeds vaker stelselmatig aandacht besteed aan automatiseren. Hoe kan een leerkracht dit het beste doen en hoe kunnen leerlingen zelf een inbreng hierbij hebben?

Weten

Rekendrempels nemen - Een goede basis voor het leren hoofdrekenen

Uit recent onderzoek komt naar voren dat een tekort aan geautomatiseerde (en gememoriseerde) kennis grote invloed kan hebben op de rekenvaardigheid van leerlingen. De auteurs bespreken de drempels in de basale rekenkennis die leerlingen moeten beheersen.

Weten

Juf, laat mij het mezelf maar leren! Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen

Het blijkt dat veel leerlingen de basisvaardigheden voor rekenen onvoldoende beheersen. Dit gegeven vormt de basis voor het SLO-project 'Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen'. Anneke Noteboom beschrijft haar ervaringen.

Redactioneel

Volgens Bartjens - Over de drempels van de basisvaardigheden...

Dit themanummer gaat over diverse aspecten ten aanzien van de drempels die bij de basisvaardigheden aan bod kunnen komen. Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten

Vroeger - De automatische misdienaar

Wat is automatiseren en wat heeft een misdienaar hiermee te maken? Ed de Moor legt het uit in zijn rubriek over de geschiedenis van het rekenen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 3 - opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en bruinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8....

Een (on)mogelijke combinatie - Memoriseren en (hoog)begaafdheid

Het is een vooroordeel dat hoogbegaafde leerlingen niet in staat zijn om tafels te leren. In dit artikel licht Suzanne Sjoers toe hoe het memoriseren bij hoogbegaafde leerlingen verloopt, waarom dit moeizaam kan gaan en hoe je dit proces kunt stimuleren.

Bewijs uit het gerijmde - Hoezo?

Als je alles kunt berekenen dan ben je een gelukkig mens, volgens dit gedicht van Jaap van Lakerveld....

Weten

Waar zitten we in de leerlijn? - Het juiste moment kiezen voor automatiseren

Gememoriseerde en geautomatiseerde kennis hebben we nodig. Het is erg onhandig als eenvoudige basisvaardigheden niet geautomatiseerd zijn, want leerlingen hebben die kennis nodig om verder te komen. Het is wel belangrijk dat het moment goed gekozen wordt.

In - Uitgelicht - Rekenen in de media

Peter van den Bremen bespreekt artikelen en boeken over rekenen.

Extra materiaal bij Over de drempels van de basisvaardigheden

Hier vindt u de drempelkaarten bij het artikel "Over de drempels van de basisvaardigheden" van Anneke Noteboom

Over de drempels van de basisvaardigheden - Praktijkvoorbeeld

Uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen er blijvend moeite mee hebben om de basisvaardigheden van rekenen onder de knie te krijgen en te blijven beheersen. Anneke Noteboom beschrijft beknopt een stap-voor-stap aanpak voor in de klas.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Haaibaai

Haaibaai is een spel met verschillende varianten waar mee leerlingen hun kennis van noodzakelijke basisvaardigheden op een speelse manier kunnen verwerven én onderhouden.

Groetjes van groep 5 - Een uurtje werk

De kinderen van juf Lia van Diem hebben dit keer een leuke maar soms ook moeilijke rekenles over tijd en de klok...

Volgens Bartjens Studentendag 2015

Op 10 april is het weer zo ver: Een nieuwe editie van de Volgens Bartjens Studentendag.... Een dag voor Pabo-studenten vol workshops en praktische tips die je meteen de volgende dag in de klas kunt toepassen. Het thema voor dit jaar is: meten en meetkunde

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Haaibaai

Alle spelregels en spelkaartjes van Haaibaai kunt u hier downloaden.

Ontwikkeling en onderzoek

Ingrediënten voor een breed gedragen rekenonderwijs

R. Brandt-Bosman & P. Gerrits - CPS, Amsersfoort

Ontwikkeling en onderzoek

Hoofdrekenen met papier - hoe zit dat met leerlingen die cijferen?

F. scheltens, M. Hickendorff, Th. J.H.M. Eggen & L.A. Hiddink - Cito Arnhem, Universiteit Leiden, Universiteit Twente

Jaap Vedder - In memoriam

Op 21 oktober 2014 overleed NVORWO-voorzitter en -erelid Jaap Vedder. Anneke Noteboom schreef namens het bestuur van de NVORWO een In Memoriam.

Doen

Stel je voor: Jouw zelfbedachte rekenspel in de winkel! Dat kan... als je meedoet aan deze wedstrijd!

Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - De verantwoording

Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - Wat ga ik kinderen leren

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan