Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Redactioneel

Volgens Bartjens; Verschil van mening - Cathe Notten.

Hoofdredacteur Cathe Notten houdt een warm pleidooi voor zelf leren denken in de rekenles, zodat je je ook na je basisschooltijd nog weet te redden in het dagelijks leven. In de artikelen in deze Volgens Bartjens wordt hieraan veel aandacht besteed.

Groetjes van groep 5: Maatwerk - Lia van Diem

‘Vandaag heb ik een opdracht om met de hele groep samen te doen. Ik heb hier vijf maatbekers. Nou wil ik per maatbeker weten hoeveel er nodig zijn om de grote te vullen. De klas is razend enthousiast en gaat aan de slag...

Wiskunde van de straat: De kracht van samenspel.

Harrie Sormani vertelt hoe verslavend sommige rekenspelletjes kunnen zijn en hoe je soms, door samen te schatten, verrassend dicht bij het goede antwoord komt....

Bewijs uit het gerijmde: Eerlijk delen - Jaap van Lakerveld

Partjes, punten, plakjes, sectoren en segmenten....

Vroeger: De rekenaap - Ed de Moor

Ed de Moor kreeg van iemand een blikken speelgoedje, dat The Educated Monkey heet. Naar aanleiding hiervan schreef hij dit artikel.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Quarto

Zoek je een spelletje dat in minder dan 5 minuten is uitgelegd en slechts 5 tot 10 minuten tijd kost om te spelen? Dat voor jong en oud een uitdaging is? Dat je snel even kunt spelen, maar ook op het niveau van schaken? Dan is Quarto het spel dat je zoekt

Spel en rekenles

Kopieerblad voor papieren Quatro

Met behulp van dit kopieerblad kun je de papieren versie van het spel Quatro spelen. Bij de rubriek "Spel in de rekenles", Volgens Bartjens Jaargang 33 nummer 3.

Kijken naar kinderen in de rekenles - Uitgaan van potentie!

Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 12 - december 2013

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 2 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 2 - antwoorden

Extra internet-artikel - Leerkrachten aan de slag met doelen

Het werken met leerlingendoelen biedt veel voordelen, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Als je op een dergelijke manier wilt gaan werken, hoe pak je dit dan aan? Dolf Janson geeft tips en suggesties aan leerkrachten.

Weten

Profiteren van evalueren - Evalueren om te leren in de rekenles

Anneke noteboom bespreekt verschillende vormen van evalueren en hun onderlinge samenhang.

Weten

Wat ga ik vandaag leren? Het waarom en hoe van doelen stellen met leerlingen

Wat maakt het uit of leerlingen betrokken zijn bij het stellen van doelen en hoe geef je die doelen als leraar een plek in je dagelijkse (reken)lessen? in dit artikel gaat Dolf Janson in op de rol die doelen kunnen hebben voor het leren van de leerlingen.

Extra internet-artikel - Leerkrachten aan de slag met doelen

Het werken met leerlingendoelen biedt veel voordelen, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Als je op een dergelijke manier wilt gaan werken, hoe pak je dit dan aan? Dolf Janson geeft tips en suggesties aan leerkrachten.

Weten

Vragen naar de onbekende weg - Het belang van open vragen

Tijdens de rekenles worden veel vragen gesteld die geen echte vragen zijn. Het gaat dan om het reproduceren van 1 antwoord dat de leerkracht
al in zijn hoofd heeft of om het herhalen van reeds aanwezige kennis of feiten. Maar.. hoe moet het dan wel?

Onbeperkt spelen - De rekenontwikkeling van kleuters in beeld

Kleuters spelen dag in en dag uit. De spelmomenten van deze jonge kinderen kun je benutten om informatie over hun rekenontwikkeling te verzamelen. In dit artikel kijken Marja Miedema en Mirjam Velthuis hoe spelen op het speelplein hierbij kan helpen.

De kracht van goede feedback - Reflecteren in de rekenles

Goede feedback is een krachtig middel om leerlingen te laten leren. Je maakt leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces en dat kan motiverend werken. D.m.v. voorbeelden en tips laat de auteur zien hoe leerlingen door feedback kunnen leren.

De tien moeilijkste tafelsommen - Een datamuur voor en door leerlingen.

In dit artikel laten Joyce Kuiper en Josje van der Linden zien hoe een datamuur gebruikt kan worden om informatie te delen en samen een doel te bereiken. De bespreking van leerresultaten is daarbij de basis om vooraf het te behalen doel vast te stellen.

Weten

Analyseren om te combineren - Toetsgegevens optimaal benutten

Hoe kan een leerkracht de informatie uit de LVS-toets Rekenen-Wiskunde gebruiken om het onderwijs beter af te stemmen op de groep? En hoe kan dit op een efficiënte, haalbare manier? U leest in dit artikel hoe u informatie haalt uit toetsresultaten.

Redactioneel

Volgens Bartjens - Van fouten kun je (ook) leren

In dit nummer van Volgens Bartjens staat het leren van je fouten centraal. Hoe kun je met de leerlingen goed evalueren, zodat zij (en misschien ook jij) ervan leren?

Groetjes van groep 4 - Super of euro?

Naar aanleiding van de spaarpot van Mike leren de kinderen van groep 4 in 1 les heel veel over hele grote getallen....

Vroeger - Py en Pi

Ed de Moor legt uit wat pi / π is en hoe dit fenomeen is ontdekt.

Wiskunde van de straat - Snelheid in verhouding

Als je in het vliegtuig van de Saudi Arabian Airlines zit mag je geen alcohol drinken of films kijken. Maar rekenen in machs, dat mag weer wel.... en daar kun je best druk mee zijn, volgens Harrie Sormani..

Bewijs uit het gerijmde - formatief toetsen

Bestaan ze echt: toetsen waar je van leert en die niet bedoeld zijn om je te veroordelen? Jaap van Lakerveld maakte er dit gedicht over.....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Pijlenrace

In dit spel doen kinderen van groep 3 tot en met 8 een race op een racebaan en zijn ze op een speelse manier met meetkunde bezig.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 1 - opgaven

Kijken naar kinderen in de rekenles - De opbrengst

Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 11 - september 2014

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 33, nummer 1 - antwoorden

Doen

Excelbestand bij de antwoorden van Ei van Columbus jaargang 33 nummer 1

Bij het onderdeel "Omgekeerde van een getal" op blz. 20 van Volgens Bartjens jaargang 33, nummer 1, hoort een Excel Worksheet dat u hier kunt downloaden.

Goed, gemiddeld of belabberd; Het niveau van rekenen in het Nederlandse basisonderwijs

in december 2012 zijn de resultaten bekend geworden van twee internationale trendstudies naar het onderwijsniveau van groep 6 leerlingen in lezen en in de exacte vakken: PiRLS-2011 en TiMSS-2011. Wat zijn de conclusies over rekenen?

Weten

De leerlijnen de baas; Noodzakelijke kennis voor goed reken-wiskundeonderwijs -Martie de Pater-Sneep

Kennis van leerlijnen is van vitaal belang voor het bieden van adequate hulp. De auteur deed onderzoek naar de wensen van leraren ten aanzien van een verbeterde kennis van leerstoflijnen en geeft in dit artikel handvatten om hier meer grip op te krijgen.

Kaal en context. Vernieuwing van de toetsen Rekenen-Wiskunde

De LOVS-toetsen Rekenen-Wiskunde van Cito zijn al weer acht jaar op de markt. Tijd voor vernieuwing. Waarom er nieuwe toetsen nodig zijn en welke overeenkomsten en verschillen er zijn met de vorige toetsen leest u in dit artikel.

Weten

Veelgestelde vragen; Over de toets Rekenen voor kleuters - Ilse papenburg en Nienke Lansink

Om de ontwikkeling van de kleuters bij te houden kiezen veel scholen voor het afnemen van de toets Rekenen voor kleuters. Deze toets roept echter wel vragen op bij leerkrachten. in dit artikel vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen.

Kleuters met een rekenachterstand; aandacht voor specifieke kenmerken. Sylke Toll en Hans van Luit

Als problemen in de rekenontwikkeling bij kleuters vroeg opgemerkt worden, is er vaak genoeg tijd om de achterstand in te lopen. in dit artikel bespreken Sylke van Toll en Hans van Luit 4 kenmerken die zij signaleren bij kleuters met een rekenachterstand.

Doen

Tabel aan de wand - Met sprongen vooruit in groep 1 - 2

Julie Menne beschrijft een klassikale, interactieve oefenles waar kinderen in de onderbouw een staafgrafiek gebruiken om een hoeveelheid te bepalen.

Weten

Afhalen of aanvullen; Flexibel aftrekken door zwakke rekenaars.

Wie denkt dat zwakke rekenaars niet in staat zijn om flexibel te rekenen heeft het mis. Onderzoek door Marjolijn Peltenburg en Marja v.d. Heuvel-Panhuizen naar het aftrekken tot 100 laat zien dat zwakke rekenaars dit wel degelijk in hun mars hebben.