Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVan begrip tot begrip - ervaringen met een nieuwe opleidingsdidactiek
S.A. Lit
S.A. Lit
Over de muurtjes - verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie
R. Keijzer, E. de Goeij, V. Jonker, J. Kaskens, M.
R. Keijzer, E. de Goeij, V. Jonker, J. Kaskens, M. Kool & M. Wijers
Panama Praktijktip nummer 129 - Een eerste lesontwerp voor de wetenschappelijke notiatie
L. Schuringa
L. Schuringa - Thomas More Hogeschool, Rotterdam
De 'aaneensluiting' - de psychologie van het leren denken ten tijde van Kohnstamm
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Fisme, Universiteit Utrecht
Een learning study voor het verbeteren van het onderwijs in rekendidactiek aan een lerarenopleiding
J. van Bommel
J. van Bommel - Karlstads universitet, Zweden
Reken-wiskundeonderwijs XL - verslag Panama-conferentie 2014 -
R. Keijzer & S.A. Lit
R. Keijzer & S.A. Lit - ELWIeR & Hs iPabo, Amsterdam / Alkmaar
Panama Praktijktip nummer 130 - Puntmutsen met patronen
A. Goddijn
A. Goddijn - FIsme, Universiteit Utrecht
Invloed structureringsactiviteiten bij uitvoeren van samengestelde bewerkingsopdrachten in groep 7
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt - Rijksuniversiteit Groningen / Hanzehogeschool Groningen
Hoe rekenen sbo-leerlingen?
J. Oude Oosterik & J. Hollenberg
Onderzoek naar de relatie tussen strategiegebruik en instructie in het kader van PPON Rekenen-Wiskunde sbo - J. Oude Oosterik & J. Hollenberg - Cito-groep, Arnhem
Lesson Study - methodiek voor teamleren bij instructie
H. Logtenberg & S. de Lange
H. Logtenberg & S. de Lange - CPS Onderwijsontwikkeling en advies, Amersfoort
Panama Praktijktip 130 - Wiscodans en Keerdans
A. Markusse
Leren over symmetrie via dans - A. Markusse - Hs. iPabo, Amsterdam
Het Kanaal nummer 139 - Rekendocent in vo en mbo
R. Keijzer
Beschouwing naar aanleiding van een studieochtend rond het Raamwerk rekendocent in vo en mbo -
R.Keijzer -
ELWIeR/Hs. iPabo Amsterdam
Instructie in rationale getallen: moeilijkheden en uitdagingen
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts,
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts, N. Vermeersch, J. Torbeyns, L. Verschaffel & W. Van Dooren -
Katholieke Universiteit Leuven, België
Passende perspectieven - rekenen voor kinderen die 1F niet halen
N. Boswinkel en K. Buijs
N. Boswinkel en K. Buijs -
Slo, Enschede
Stimulerende middelen voor een onderzoekende houding - Annette Markusse en Leo Prinsen
Annette Markusse en Leo Prinsen
Hoe herken je een onderzoekende houding? Hoe stimuleer je die houding? Wat komt er op je af als begeleider van speelse onderzoeksactiviteiten? Een artikel over nieuwsgierigheid, creativiteit, kritisch nadenken en het overwinnen van rekenangst.
Het ballab (2); Rekenen in een onderzoekssituatie - Willem Uittenbogaard
Willem Uittenbogaard
Kun je de leerresultaten op het gebied van rekenen-wiskunde verhogen zonder dat leerlingen ervaren dat ze er meer tijd aan besteden? Willem Uittenbogaard ontwierp samen met leerkrachten een lessenserie waarin ballen de hoofdrol kregen.
Misverstand; over contexten, oefenen en begrip - Jo Nelissen
Jo Nelissen
In de landelijke pers wordt met enige regelmaat geschreven over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs. Jo Nelissen bespreekt de belangrijkste punten van kritiek: rekenen in contexten, weinig oefening en zwakke rekenaars die de dupe zijn.
Rekenen op de boerderij; Meetkunde- en telactiviteiten bij drie prentenboeken.
Rob van Bree en Hanneke van Bree
Er zijn veel prentenboeken over de boerderij. Wie deze prentenboeken door een rekenbril bekijkt, ziet soms prachtige rekenmogelijkheiden. Hanneke van Bree en Rob van Bree beschrijven rekenactiviteiten bij drie boerderijprentenboeken.
Onverwachte situaties; Spelen met meten en meetkunde
Ronald Keijzer
Elk jaar wordt er materiaal ontwikkeld voor de Grote Rekendag. Dit materiaal is niet alleen geschikt voor scholen die meedoen aan de GRD maar scholen die niet mee (kunnen) doen kunnen het materiaal gelukkig wel gebruiken als basis voor mooie lessenseries.
Rekenen in een combinatieklas; Recht doen aan onderwijsbehoeften
Henk Rietdijk, Eward Cozijnsen en Jacquelien Bulte
Omgaan met combinatieklassen en dan óók nog recht doen aan de onderwijsbehoeften rekenen is een hele toer. Eward Cozijnsen, leerkracht in groep 7/8 en Henk Rietdijk, opleidingsdocent reken-wiskunde, doen verslag van de werkwijze die zij ontwikkelden.
Volgens Bartjens: Tijd en de methode - Cathe Notten
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
Groetjes van groep 5: Groepsmeting - Lia van Diem
Lia van Diem
Naar aanleiding van een les over vogels en hun spanwijdte slaat de hele klas aan het meten: ze meten zichzelf, hun groep, de gang... Een echte groepsmeeting!
Wiskunde van de straat; Meten is nog geen weten. Rubriek van Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani beschrijft hoe het natuuronderzoek en het rekenen gecombineerd kan worden zodat bijvoorbeeld naast de tafels ook het herkennen van 25 tuinvogels in Nederland tot de basisvaardigheden gerekend moeten worden......
Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 4 - opgaven
Jos van den Bergh
In / Uitgelicht - Peter van den Bremen en Anneke Noteboom
Peter van den Bremen en Anneke Noteboom
In deze rubriek worden er boeken en artikelen onder de aandacht gebracht die van belang zijn voor studenten en leraren in het basisonderwijs.
Bewijs uit het gerijmde; Meetkunde - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
De wereld van meetkunde op rijm...
Vroeger: Het bruine monster - Ed de Moor
Ed de Moor
Bruin en van leer, zo was de bal waar Ed de Moor vroeger op school mee voetbalde. Pas later kwam hij er achter dat dit "bruine monster" samen met veel van zijn opvolgers ook meetkundig interessant was....
Spel in de rekenles - Qwixx
Anneke Noteboom
Een spannend dobbelstenenspel voor kinderen vanaf groep 3 waarbij veel opgeteld en gesplitst moet worden, maar ook moet worden geredeneerd om te winnen.
Rekentalenten: een studie naar excellente leerlingen in TIMSS
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen -
Universiteit Twente, Enschede
Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
Eureka! Profiteren van rijke rekenproblemen.
Jos van den Bergh
Het Ei van Columbus vormt al sinds jaar en dag het hart van Volgens Bartjens. Auteur van het Ei, Jos van den Bergh, houdt een warm pleidooi voor meer ruimte voor het oplossen van rijke rekenproblemen door alle kinderen binnen de basisschool.
Het ballab. Rekenen in een onderzoekssituatie
Willem Uittenbogaard
Kun je de leerresultaten op het gebied van rekenen-wiskunde verhogen zonder dat de leerlingen ervaren dat ze er meer tijd aan besteden? Voor een antwoord op deze vraag werd door SBO de Tweern de hulp ingeroepen van Willem Uittenbogaard.
Oefenen op niveau. Het Cijferspel in de Rekentuin
Han L.J. van der Maas, Sanne van der Ven
Volgens Han v.d. Maas, Sanne v.d. Ven en Vera v.d. Molen heeft het Cijferspel in de Rekentuin grote educatieve waarde. Zij gaan eerst dieper in op de eigenschappen van het Cijferspel zelf. Daarna bespreken ze interessante resultaten en mogelijkheden.
Spelen of toetsen. Kansen voor wiskundige ontwikkeling van kleuters
Martie te Pater - Sneep
Kleuters die problemen handelend kunnen oplossen blijken ook beter te scoren op de Citotoets ‘Rekenen voor kleuters’. Martie de Pater laat met een praktijkvoorbeeld zien hoe je leerlingen van informeel handelen naar concreet voorstellen kunt brengen
Begrijpen, verbeelden en berekenen. Visuele representaties ondersteunen bij rekenopgaven.
Anton Boonen
Onderzoeker Anton Boonen laat in dit artikel zien dat het gebruik van een visuele oplossingsstrategie het oplossingsproces van een rekenopgave in veel gevallen kan vergemakkelijken en hij legt uit wat de kenmerken van een goede visuele ondersteuning zijn.