Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieEi van Columbus Jaargang 26, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh
Waku-waku in India; een reken-onderwijs expeditie naar India
Hugo Arends
Pabo-student Hugo Arends vertrok naar India om daar rekenles te geven. Met simpele, creatieve materialen wist hij leerkrachten en leerlingen te inspireren.
Houvast bieden... en los durven laten; zwakke rekenaars en meerdere oplossingsmanieren
Kees Buijs en Peter de Wert
Bied je zwakkere rekenaars meerdere oplossingsmanieren aan, of kun je het beste verwarring voorkomen en één vaste oplossingsmanier voorschrijven? De auteurs van dit artikel bieden een tussenvorm die leerlingen zelfvertrouwen en inzicht kan opleveren.
Rekenen in hoeken; leerlingen leren in hoeken, maar de leerkracht ook! - Anita Habraken
Anita Habraken
Anita Habraken vroeg zich af of het mogelijk is door middel van het werken in hoeken spelenderwijs een bijdrage te leveren aan het rekenonderwijs. Anita deed haar experiment in groep 3.
Leren klokkijken - Klokkijken is complexer dan je zou denken - Dolf Janson (jrg 26 nr. 4, 2007)
Dolf Janson
Er zijn kinderen die er heel lang over doen om te leren klokkijken. Waarom is klokkijken voor hen zo moeilijk? We zetten het eens voor u op een rijtje en geven tips om het te oefenen.
Tikkie, jij bent 'm; het spelenderwijs oefenen van de telrij is van groot belang - Julie Menne
Julie Menne
Ogenschijnlijk lijkt het een simpel tikspelletje: lopen door de klas en de telrij opnoemen. Onder deze eenvoudige oefenvorm gaan echter kansen schuil voor het leren van zeer fundamentele kennis en vaardigheden. Dit spel mag in geen enkele school ontbreken
Opsporen en ontwikkelen van jong talent; Het project "Talentenkracht" - Jo Nelissen
Jo Nelissen
In het project ‘Talentenkracht’ onderzoeken wetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten de talenten van jonge kinderen van 3 tot 5 jaar. Hoe kan hun nieuwsgierigheid gevoed en hun talent ontwikkeld worden?
Tien sterren tellen; ruimtelijk denken en ontluikend getalbegrip van jonge kinderen
Fenna van Nes
In hoeverre gebruiken jonge kinderen vingerbeelden en dobbelsteenstructuren als ze moeten vaststellen hoeveel sterren er op tafel liggen? Het is een van de vragen die onderzoekster Fenna van Nes onderzoekt.
Regionale rekendag in Noord-Nederland; inspiratie en bijblijven
Nanne Osinga
Hoe kun je als basisschoolleerkracht op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs? Naast tijdschriften, boeken en websites worden in sommige regio’s rekendagen voor leerkrachten, IB’ers en directeuren georganiseer
De bekende Nederlander in getallen; Guido van Woerkom - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB heeft een belangrijke vuistregel als het gaat om rekenen: Eerst de uitkomst grofweg schatten en dan pas rekenen, dat levert minder fouten op. Hij ertelt in dit interview over autokosten, filekilometers en meer
Groetjes van groep 3; Zingend aan het werk - Lia van Diem
Lia van Diem
De kinderen gaan de postbode helpen met zijn werk. Ondertussen rekenen ze heel wat af...
Kleine kinderen worden groot; Wie is het snelst? - Ans Veltman
Ans Veltman
Bente doet met haar moeder een klein onderzoekje: Ben je sneller op school met de auto of met de fiets?
Vroeger; MDCLXVI - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor buigt zich over de herkomst van de Romeinse cijfers
Wiskunde op straat; Chinese procenten in Euro's - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani merkt dat betekenis geven aan procenten in de echte wereld soms lastig is...
Spel in de rekenles - Halli Galli
Anneke Noteboom
Het oefenen van razendsnel splitsen in een spannend rekenspel voor groep 2, 3, 4, 5...
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
Meten moet je doen; Leerzame ervaringen met kleine en grote maten - Arie Fase
Arie Fase
Toetsgericht onderwijs heeft meestal niet zoveel zin. Laat kinderen liever onderzoeken, ontdekken, ervaren en verklaren. Dat levert vroeg of laat mooie resultaten op.
Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.
Van wie is het handelingsplan? Maak de leerling verantwoordelijk voor zijn leerproces - Dolf Janson
Dolf Janson
Hoe kun je het werken aan een handelingsplan overzichtelijk, beperkt en effectief maken? Zorg voor een duidelijk afgebakend doel en maak de leerling de eigenaar van zijn eigen rekenprobleem.
Deca is 10; Gezamenlijk kennis opbouwen over oppervlaktematen - Ronald Keijzer
Ronald Keijzer
De relaties tussen de maten van het metrieke stelsel bezorgen leerlingen en hun leerkrachten heel wat hoofdbrekens. Leerlingen de kans geven zelf relaties tussen maten te leggen en beelden op te bouwen bij de verschillende maten is belangrijk.
Weermaker; Hoe het weer wordt weergegeven - Vincent Jonker
Vincent Jonker
In elke krant kun je een weersvoorspelling vinden. De mooiste kleurtjes en symbolen, iconen, lijntjes en grafieken worden gebruikt om het weer uit te leggen. Het weerbericht vormt een rijke bron om wiskundetaal te leren.
PPON meten - Hoe gaan leerlingen medio groep 8 om met meetopgaven?
Floor Scheltens en Jan Janssen
Wat kunnen leerlingen halverwege groep 8 als het gaat om het onderwerp ‘meten’? Floor Scheltens rapporteert de bevindingen van de PPON.
Dat is eigenlijk gewoon betalen! - Sita Strikwerda en Erica de Goeij
Sita Strikwerda en Erica de Goeij
Geld kan een geschikt didactisch middel zijn in het reken- onderwijs, maar dan moeten kinderen wel heel goed de waarde, de structuur en de betekenis van geld kennen. Als dat nog problemen oplevert kan een duik in de geschiedenis voor mooie leerervaringen
Een zakje appels; voorbereidingen van een meester - Willem Uittenbogaard
Willem UIttenbogaard
De supermarkt is een rijke bron van lesideeën voor de reken-wiskundeles. Alleen moet je wel net doen of j egek bent als je je leermiddelen daar gaat halen.
Groetjes van groep 3; Dominodag - Lia van Diem
Lia van Diem
Lia van Diem beschrijft een spannende splitsles met dominostenen in groep 3.
Kleine kinderen worden groot; Zoveel mensen op zo'n klein bootje? Josje van der Linden
Josje van der Linden
Vanaf een restaurant op de elfde verdieping in Amsterdam leert Ward dat alles dat ver weg is, kleiner lijkt.
De bekende Nederlander in getallen; Louis Andriessen. - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De Nederlandse componist Louis Andriessen praat over 'zijn' getallen.
Vroeger; De gemiddelde mens - Ed de Moor
Ed de Moor
Quetelet was een Belgische wiskundige en astronoom, maar bovenal een bevorderaar van de toepas- singen van de wiskunde en natuurwetenschappen. Ed de Moor vertelt over zijn geschiedenis en ontdekkingen.
Wiskunde op straat; Pabo-studenten: demomen of schatten?
Harrie Sormani
Er is veel onrust over het rekenniveau van Pabo-studenten. Het rekenniveau van 18-jarigen is echter niet een Pabo-probleem maar een probleem van het reken-wiskunde- onderwijs aan 12- tot 18-jarigen. De Pabo is niet verantwoordelijk voor het instroomniveau
Spel in de rekenles - Koehandel
Anneke Noteboom
Kwartetspel, waar je met bluffen een zo hoog mogelijk aantal punten moet zien te behalen. Een populair rekenspel vanaf groep 5....
Mathematics education and neuro-sciences
F.T. van Nes & L.M. Doorman
Een zoektocht naar de integratie van cognitief psychologisch onderzoek met neuropsychologisch onderzoek - F.T. van Nes & L.M. Doorman - FIsme, Universiteit Utrecht
Dyscalculicus loopt vast tussen cijfer en getal
M. Milikowski
M. Milikowski - Rekencentrale, Amsterdam
Hans Freudenthal opnieuw in de schijnwerpers
F. Goffree
Een beschouwing naar aanleiding van het proefschrift van S. la Bastide-van Gemert - F. Goffree
Verslag opleidersdag 12 oktober 2006 - repertoire en het geluk van de docent
F. Barth & L. de Vet
F. Barth & L. de Vet - CHN, Leeuwarden / Hs INHOLLAND Haarlem