Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4 - antwoorden

Waku-waku in India; een reken-onderwijs expeditie naar India

Pabo-student Hugo Arends vertrok naar India om daar rekenles te geven. Met simpele, creatieve materialen wist hij leerkrachten en leerlingen te inspireren.

Houvast bieden... en los durven laten; zwakke rekenaars en meerdere oplossingsmanieren

Bied je zwakkere rekenaars meerdere oplossingsmanieren aan, of kun je het beste verwarring voorkomen en één vaste oplossingsmanier voorschrijven? De auteurs van dit artikel bieden een tussenvorm die leerlingen zelfvertrouwen en inzicht kan opleveren.

Rekenen in hoeken; leerlingen leren in hoeken, maar de leerkracht ook! - Anita Habraken

Anita Habraken vroeg zich af of het mogelijk is door middel van het werken in hoeken spelenderwijs een bijdrage te leveren aan het rekenonderwijs. Anita deed haar experiment in groep 3.

Weten

Leren klokkijken - Klokkijken is complexer dan je zou denken - Dolf Janson (jrg 26 nr. 4, 2007)

Er zijn kinderen die er heel lang over doen om te leren klokkijken. Waarom is klokkijken voor hen zo moeilijk? We zetten het eens voor u op een rijtje en geven tips om het te oefenen.

Tikkie, jij bent 'm; het spelenderwijs oefenen van de telrij is van groot belang - Julie Menne

Ogenschijnlijk lijkt het een simpel tikspelletje: lopen door de klas en de telrij opnoemen. Onder deze eenvoudige oefenvorm gaan echter kansen schuil voor het leren van zeer fundamentele kennis en vaardigheden. Dit spel mag in geen enkele school ontbreken

Opsporen en ontwikkelen van jong talent; Het project "Talentenkracht" - Jo Nelissen

In het project ‘Talentenkracht’ onderzoeken wetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten de talenten van jonge kinderen van 3 tot 5 jaar. Hoe kan hun nieuwsgierigheid gevoed en hun talent ontwikkeld worden?

Tien sterren tellen; ruimtelijk denken en ontluikend getalbegrip van jonge kinderen

In hoeverre gebruiken jonge kinderen vingerbeelden en dobbelsteenstructuren als ze moeten vaststellen hoeveel sterren er op tafel liggen? Het is een van de vragen die onderzoekster Fenna van Nes onderzoekt.

Regionale rekendag in Noord-Nederland; inspiratie en bijblijven

Hoe kun je als basisschoolleerkracht op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs? Naast tijdschriften, boeken en websites worden in sommige regio’s rekendagen voor leerkrachten, IB’ers en directeuren georganiseer

De bekende Nederlander in getallen; Guido van Woerkom - Harrie Sormani

Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB heeft een belangrijke vuistregel als het gaat om rekenen: Eerst de uitkomst grofweg schatten en dan pas rekenen, dat levert minder fouten op. Hij ertelt in dit interview over autokosten, filekilometers en meer

Groetjes van groep 3; Zingend aan het werk - Lia van Diem

De kinderen gaan de postbode helpen met zijn werk. Ondertussen rekenen ze heel wat af...

Kleine kinderen worden groot; Wie is het snelst? - Ans Veltman

Bente doet met haar moeder een klein onderzoekje: Ben je sneller op school met de auto of met de fiets?

Vroeger; MDCLXVI - Ed de Moor

Ed de Moor buigt zich over de herkomst van de Romeinse cijfers

Wiskunde op straat; Chinese procenten in Euro's - Harrie Sormani

Harrie Sormani merkt dat betekenis geven aan procenten in de echte wereld soms lastig is...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Halli Galli

Het oefenen van razendsnel splitsen in een spannend rekenspel voor groep 2, 3, 4, 5...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3 - antwoorden

Meten moet je doen; Leerzame ervaringen met kleine en grote maten - Arie Fase

Toetsgericht onderwijs heeft meestal niet zoveel zin. Laat kinderen liever onderzoeken, ontdekken, ervaren en verklaren. Dat levert vroeg of laat mooie resultaten op.

Weten

Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen

Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.

Weten

Van wie is het handelingsplan? Maak de leerling verantwoordelijk voor zijn leerproces - Dolf Janson

Hoe kun je het werken aan een handelingsplan overzichtelijk, beperkt en effectief maken? Zorg voor een duidelijk afgebakend doel en maak de leerling de eigenaar van zijn eigen rekenprobleem.

Weten

Deca is 10; Gezamenlijk kennis opbouwen over oppervlaktematen - Ronald Keijzer

De relaties tussen de maten van het metrieke stelsel bezorgen leerlingen en hun leerkrachten heel wat hoofdbrekens. Leerlingen de kans geven zelf relaties tussen maten te leggen en beelden op te bouwen bij de verschillende maten is belangrijk.

Weermaker; Hoe het weer wordt weergegeven - Vincent Jonker

In elke krant kun je een weersvoorspelling vinden. De mooiste kleurtjes en symbolen, iconen, lijntjes en grafieken worden gebruikt om het weer uit te leggen. Het weerbericht vormt een rijke bron om wiskundetaal te leren.

PPON meten - Hoe gaan leerlingen medio groep 8 om met meetopgaven?

Wat kunnen leerlingen halverwege groep 8 als het gaat om het onderwerp ‘meten’? Floor Scheltens rapporteert de bevindingen van de PPON.

Dat is eigenlijk gewoon betalen! - Sita Strikwerda en Erica de Goeij

Geld kan een geschikt didactisch middel zijn in het reken- onderwijs, maar dan moeten kinderen wel heel goed de waarde, de structuur en de betekenis van geld kennen. Als dat nog problemen oplevert kan een duik in de geschiedenis voor mooie leerervaringen

Een zakje appels; voorbereidingen van een meester - Willem Uittenbogaard

De supermarkt is een rijke bron van lesideeën voor de reken-wiskundeles. Alleen moet je wel net doen of j egek bent als je je leermiddelen daar gaat halen.

Groetjes van groep 3; Dominodag - Lia van Diem

Lia van Diem beschrijft een spannende splitsles met dominostenen in groep 3.

Kleine kinderen worden groot; Zoveel mensen op zo'n klein bootje? Josje van der Linden

Vanaf een restaurant op de elfde verdieping in Amsterdam leert Ward dat alles dat ver weg is, kleiner lijkt.

De bekende Nederlander in getallen; Louis Andriessen. - Harrie Sormani

De Nederlandse componist Louis Andriessen praat over 'zijn' getallen.

Vroeger; De gemiddelde mens - Ed de Moor

Quetelet was een Belgische wiskundige en astronoom, maar bovenal een bevorderaar van de toepas- singen van de wiskunde en natuurwetenschappen. Ed de Moor vertelt over zijn geschiedenis en ontdekkingen.

Wiskunde op straat; Pabo-studenten: demomen of schatten?

Er is veel onrust over het rekenniveau van Pabo-studenten. Het rekenniveau van 18-jarigen is echter niet een Pabo-probleem maar een probleem van het reken-wiskunde- onderwijs aan 12- tot 18-jarigen. De Pabo is niet verantwoordelijk voor het instroomniveau

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Koehandel

Kwartetspel, waar je met bluffen een zo hoog mogelijk aantal punten moet zien te behalen. Een populair rekenspel vanaf groep 5....

Ontwikkeling en onderzoek

Mathematics education and neuro-sciences

Een zoektocht naar de integratie van cognitief psychologisch onderzoek met neuropsychologisch onderzoek - F.T. van Nes & L.M. Doorman - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Dyscalculicus loopt vast tussen cijfer en getal

M. Milikowski - Rekencentrale, Amsterdam

Ontwikkeling en onderzoek

Hans Freudenthal opnieuw in de schijnwerpers

Een beschouwing naar aanleiding van het proefschrift van S. la Bastide-van Gemert - F. Goffree

Ontwikkeling en onderzoek

Verslag opleidersdag 12 oktober 2006 - repertoire en het geluk van de docent

F. Barth & L. de Vet - CHN, Leeuwarden / Hs INHOLLAND Haarlem