Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieWiskunde op straat; procentenbedrog bij hellingen en verfpotten - Harrie Sormani
Harrie Sormani
In zijn rubriek gaat Harrie Sormani in op het gebruik van percentages in de media door ondermeer het stijgingspercentage van de Zeven Heuvelenloop en het kortingspercentage van een doe-het-zelf-keten onder de loep te nemen.
Vroeger: Geleerde plakkers - Ed de Moor
Ed de Moor
Bij het verhuizen vindt Ed de Moor een boek over wiskundepostzegels terug; hij vertelt over de Nederlandse en buitenlandse wiskundigen die op de postzegels staan.
Kleine kinderen worden groot; Een respectabele leeftijd - Caroliene van Waveren
Caroliene van Waveren Hogenvorst
Mathilde wordt binnenkort negen jaar. Wat valt er veel te rekenen rondom je verjaardag!
Groetjes van groep vier: Een inhoudelijke les - Lia van Diem
Lia van Diem
Er staan een heleboel flessen en potjes op tafel. Maar hoe kun je nu meten waar het meeste water inpast? De kinderen van groep vier gaan op onderzoek uit.
De bekende Nederlander in getallen: Kick van der Veer - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Programmamaker en cabaret-expert Kick van der Veer vertelt hoe hij heeft leren rekenen en hoe hij die kennis gebruikt bij het maken van het programma Andermans Veren.
Spel in de rekenles - Khet
Anneke Noteboom
Probeer de farao te raken met een laserstraal! Strategisch en spannend bord- en rekenspel geschikt vanaf groep vier...
Reken-wiskundeonderwijs anno 2007 - tussen oude waarden en nieuwe uitdagingen -
K.P.E. Gravemeijer
K.P.E. Gravemeijer - FIsme, Langeveld Instituut, Universiteit Utrecht
De kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs - een virtueel vraaggesprek -
A. treffers
A. Treffers - FIsme, Universiteit Utrecht
Marja van den Heuvel - Panhuizen - hoogleraar - een interview
J. ter Heege & R. Keijzer
J. ter Heege & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 111 - Op weg naar het advies van de 'Expertgroep Doorlopende Leerlijnen'
J. ter Heege
- een reflectief verslag van de veldraadpleging - J. ter Heege - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 108 - Bartjens rekendictee 2007
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd -
FIsme/ELWIeR, Universiteit Utrecht/Hs Windesheim/ELWIeR, Zwolle
RRASS!: realistisch reken-wiskundeonderwijs aan leerlingen met een autisme spectrum stoornis
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van der Meij - RU Groningen, afdeling orthopedagogiek
Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, cluster 4
Leerstoflijnen in methoden - Leerstoflijnen uit 'Speciaal Rekenen' nader toegelicht
N. Boswinkel & J. Nelissen
N. Boswinkel & J. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
Praktische voorbeelden bij "Rekenproblemen open aanbieden" - Jaargang 27, nummer 2
Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Praktische voorbeelden over hoe je kinderen kunt leren redeneren over open rekenproblemen.
Tijd maken voor tijd; Van indianen en de dingen die voorbij gaan
Ronald Keijzer
Voordat kinderen leren klokkijken moeten zaken als tijdsduur en de volgorde van opeenvolgende gebeurtenissen al aan de orde zijn geweest. In dit artikel beschrijven Ronald Keijzer en Jan Willem van Slijpe de basisbegrippen van tijd in groep1/2.
De leraar als archeoloog en begeleider. Rijke problemen oplossen in plaats van procedures aanbieden
Maarten Dolk
Bied je je leerlingen één procedure aan, of mogen het er meer zijn? Volgens Maarten Dolk is discussie over deze vraag niet zinvol. Kinderen kiezen bij het oplossen van
een vraagstuk niet voor één procedure die ze van begin tot eind volhouden.
Rekenproblemen open aanbieden; Kinderen leren redeneren in discussies over open vraagstukken.
Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Als we leerlingen willen laten redeneren moeten we hen problemen voorzetten waar wat aan te puzzelen valt. De reken-wiskundemethodes bieden zulke opgaven, maar behoeven soms kleine aanpassingen. Frans van Galen en Lia Oosterwaal laten zien hoe je dit doet
Probleemoplossen in het speciaal basisonderwijs In het SBO kunnen leerlingen leren van en met elkaar
Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abe
Leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen niet vaak de kans om in een interactief gesprek samen aan een probleem te werken. Men denkt vaak dat ze dat toch niet kunnen. Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abels bewijzen het tegendeel.
Een schatter kan niet zonder redeneren; Waarom schatten waardevol is - Dolf Janson
Dolf Janson
Schattend rekenen is een ondergewaardeerde variant van rekenen. Niet terecht, want schatten is niet alleen handig in het dagelijks gebruik, maar ook nuttig vanwege het redeneren dat daarbij nodig is. Leren schatten vraagt echter wel een specifieke aanpak.
De bekende Nederlander in getallen: Doekle Terpstra - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, vond te midden van alle commotie rond de rekenvaardigheid van Pabostudenten ruimte om te vertellen over zijn eigen rekengeschiedenis.
Groetjes van groep 2; vouwblaadjes en kroonkurken - Lia van Diem
Lia van Diem
Lia van Diem beschrijft hoe ze met "haar" groep twee oefent met het splitsen door 5 koeien in 2 weilanden te plaatsen.
Kleine kinderen worden groot; Dit gebouw is scheef! - Josje van der Linden
Josje van der Linden
Ward van vier jaar oud doet een ontdekking: het gebouw van de iPabo is scheef! Want de trap op telt 20 treden en de trap af wel 22. Hoe kan dat?
Vroeger. Rekenen is leuker dan / als je denkt... - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor beschrijft de geschiedenis van het rekenen
Wiskunde op straat; Rekenen in de hoofdrol - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als Harrie Sormani zonder hulp van computers en moderne elektronica in Denemarken aankomt, heeft iedereen op de camping zijn eigen oplossing voor Pabo-studenten die niet kunnen rekenen....
Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels
Anneke Noteboom
Airport, Rush hour en Tipover zijn rekenspellen om in je eentje te spelen. In dit artikel worden ze besproken...
Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling - perspectieven voor de opleiding
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Kenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo
W. Oonk
W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 107 - Vakantiegroeten
R. van Tricht
R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs
I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel
Attitude van leerkrachten en lesgedrag in de klas - I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel - FIsme, Universiteit Utrecht/KU Leuven/Radboud Universiteit Nijmegen,
FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 110 - Opleidingen verder in beeld
R. Keijzer & J. Haarsma
R. Keijzer & J. Haarsma - FIsme, Universiteit Utrecht/ELWIeR Hs Windesheim/ ELWIeR
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Rubriek vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Extra toelichting bij, "Goochelen op deelbaarheid", Job van de Groep - Jaargang 27, nummer 1
Job van de Groep
In dit extra materiaal licht wiskundig goochelaar Job van de Groep nog een getallentruc toe.
Goochelen met deelbaarheid; de wereld achter een trucje - Job van de Groep
Job van de Groep
Wiskundig goochelaar Job van de Groep verbaast iedereen met zijn getallentrucs. Leerlingen worden nieuwsgierig naar het waarom achter de truc, en leren zo ongemerkt heel wat bij over rekenen.