Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

De grote rekendag 2007; meetkunde, patronen en kunst - Vivian Lohnstro

Het thema van de Grote Rekendag 2007 was ‘meetkunde, patronen en kunst’. Dat sluit mooi aan bij de domeinen Meetkunde en Ruimtelijke Oriëntatie. Op de Grote Rekendag wordt er door leerlingen op alle scholen een dag lang aan gewerkt.

Weten

Een leraar zonder kennis is gewichtloos - Frans van Mulken

Frans van Mulken interviewt Jan van Maanen, hoogleraar - directeur van het Freudenthal Instituut.

Met Patronella naar Artis; kleuters herkennen patronen op de Grote Rekendag

De jaarlijkse Grote Rekendag is bestemd voor de hele basisschool, dus ook voor de leerlingen van de onderbouw. Voor hen waren er dit jaar mooie opdrachten over meetkunde, patronen en kunst, zo vertelt Lisette Musch in dit artikel

De derde Volgens Bartjens Studentendag; Jong-leren met getallen

130 Pabo-studenten uit het hele land bezochten de 3e Volgens Bartjens-Studentendag op 31 mei 2007 Het thema was ‘Jong-leren met getallen’, waarbij getallen en getalrelaties centraal stonden. Sanne Roffel doet verslag

Hoe Juliette en Jonas leren rekenen; appels en peren - Willem Uittenbogaard

Op de Panama-conferentie van 2007 hield Jan van de Craats een lezing onder de titel: Mythen in de rekendidactiek, of Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen. Willem Uittenbogaard reageert op deze lezing.

De bekende Nederlander in getallen; Hannes Wallrafen

In deze aflevering van de rubriek De bekende Nederlander in Getallen beschrijft Harrie Sormani de rekengeschiedenis van fotograaf en geluidscomponist Hannes Wallrafen.

Groetjes van groep 2; Ver-tellingen - Lia van Diem

Groep 2 legt samen met de juf kaartjes tot en met 20 op een rij. Er ontbreekt er eentje! Welke is het, en hoe en waar leg je die neer in de getallenrij?

Kleine kinderen worden groot; Gisteren - Arlette Butter

Over drie dagen gaan we naar het strand, vertelt moeder Arlette Butter aan dochter Aukje van 3. Het aftellen kan beginnen!

Vroeger; Déjà vu - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over zijn bezoek aan het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam, waar op dat moment een kleine expositie over de geschiedenis van het rekenonderwijs werd geopend.

Wiskunde op straat; de dood van oom Toon - Harrie Sormani

Oom Toon is overleden. Bij het verdelen van de erfenis komt kennis van breuken goed van pas!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Alles of niets

Alles of niets is een kaartspel voor kinderen vanaf groep 4. Bij dit rekenspelletje wordt er geoefend in het optellen en aftrekken van maximaal vijf getallen tot en met 11.

Ontwikkeling en onderzoek

De toekomst van het reken-wiskundeonderwijs - Verslag 25ste Panama-conferentie

R. Keijzer (red.) - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Bij het begin beginnen

D.Janson - Marant adviseurs in leren en ontwikkeling, Elst

Ontwikkeling en onderzoek

Het actor's en observer's perspectief: een analyse vanuit een meetkundeapplet

N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Galen - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

De ambities van professor J. van Maanen - enkele gedachten naar aanleiding van diens oratie

E. de Moor

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 109 - Meten in het zml-onderwijs

J. ter Heege - SLO, Enschede

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 5, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 5 - opgaven

Weten

Levert zelfstandig werken effectief onderwijs op? Rekenen-wiskunde en het vernieuwingsonderwijs

Door zelfstandig werken is differentiatie mogelijk, kan een hoger leerrendement bereikt worden, ontwikkelen kinderen gevoel voor planning en verantwoordelijkheid en krijgen ze een beter inzicht in hun eigen leerproces. Maar is het leren wel effectief?

Iedereen kan zijn steentje bijdragen - betekenis onderwijs in de onderbouw en op de Pabo

Leerkrachten die in hun onderwijs aansluiten bij wat leerlingen interesseert en bezighoudt kunnen rekenen op hun betrokkenheid. Dat onderwijs is per definitie betekenisvol voor de leerlingen, maar is het daarmee ook leerzaam?

Kangoeroe op de basisschool en de Pabo - De grootste reken-wiskundewedstrijd ter wereld!

Rekenen-wiskunde is leuk, spannend en uitdagend. Dat is de boodschap van de makers van de internationale Kangoeroe-wedstrijd. Nederland telt al vele duizenden deelnemers. Wanneer gaat uw school meedoen?

Weten

De kunst van het luisteren - Jolanda Jager

Dat het voor leerlingen moeilijk is om goed te luisteren naar wat de leerkracht zegt, wist u waarschijnlijk al. Maar hoe goed lukt het u om te luisteren naar wat de leerling zegt en bedoelt? Bent u zich bewust van het belang van luisteren naar kinderen?

Berichten uit de uitkraamkamer - Een column over het belang van reken- wiskundeonderwijs

Tijdens de Panamaconferentie van januari 2007 las Joost Klep een column voor over reken-wiskundeonderwijs. Hij kreeg de lachers op zijn hand, maar zijn ondertoon was zeer serieus.

Ik woon dichter bij de school dan jij - Een verkeerskleed als rijke leeromgeving

Borduur de omgeving van je school op een speelkleed! Dat is sneller gezegd dan gedaan. Toch begon studente Wilma de Neeff-Wisselink aan deze klus en haar inspanningen werden rijkelijk beloond door enthousiaste en leergierige kleuters. Ze laat zien hoe je

Weten

Met taal kun je rekenen - De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij wiskunde

Volgens de "realistische" visie op het reken-wiskundeonderwijs moeten leerlingen zelf de wiskunde (her)ontdekken. Om dit mogelijk te maken worden de opgaven in een (vaak talige) context geplaatst. Welke rol speelt taal bij het goed kunnen rekenen?

Groetjes van groep 2; Logisch - Lia van Diem

Met Logiblokken kun je raden en stapels maken, maar welke stapel is nou het hoogste?

Kleine kinderen worden groot; Tientallen tellen op handen en voeten - Josje van der Linden

Ward en Eva zijn maar wat blij met hun vingers, die zijn heel handig te gebruiken bij het tellen....

Vroeger; Actie - Ed de Moor

Ed de Moor blikt terug op het ontstaan van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskundeonderwijs, kort-
weg NVORWO (spreek uit: En Vee Orwoo)

Wiskunde op straat; over ontsporen en opvangen - Harrie Sormani

Als je rekenkennis niet verankerd is in een stevig netwerk en fundament, kun je flink ontsporen....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Set!

Leer razendsnel combineren en win de set! Kaart- en rekenspel vanaf groep drie...

Ontwikkeling en onderzoek

Gecijferdheid: vraag jezelf eens wat af!

F.B. Garssen - Pabo De Eekhorst, Assen / Kenniskring geïnspireerd leren

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 108 - Beleidsagenda lerarenopleiding leidt tot niveauverlaging

Gehanteerde rekenvaardigheids- en gecijferdheidstoetsen - M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders - Panama/FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Recent onderzoek naar transfer

J.M.C. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Hoe Juliette en Jonas leren rekenen - Appels en peren - naar Hans Freudenthal

W. Uittenbogaard

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 105 - Groen in de stad

R. Keijzer & R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Over een probleemstellende aanpak en guided reinvention

P.L. Lijnse - FIsme, Universiteit Utrecht