Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDe grote rekendag 2007; meetkunde, patronen en kunst - Vivian Lohnstro
Vivian Lohnstro
Het thema van de Grote Rekendag 2007 was ‘meetkunde, patronen en kunst’. Dat sluit mooi aan bij de domeinen Meetkunde en Ruimtelijke Oriëntatie. Op de Grote Rekendag wordt er door leerlingen op alle scholen een dag lang aan gewerkt.
Een leraar zonder kennis is gewichtloos - Frans van Mulken
Frans van Mulken
Frans van Mulken interviewt Jan van Maanen, hoogleraar - directeur van het Freudenthal Instituut.
Met Patronella naar Artis; kleuters herkennen patronen op de Grote Rekendag
Lisette Musch
De jaarlijkse Grote Rekendag is bestemd voor de hele basisschool, dus ook voor de leerlingen van de onderbouw. Voor hen waren er dit jaar mooie opdrachten over meetkunde, patronen en kunst, zo vertelt Lisette Musch in dit artikel
De derde Volgens Bartjens Studentendag; Jong-leren met getallen
Sanne Roffel
130 Pabo-studenten uit het hele land bezochten de 3e Volgens Bartjens-Studentendag op 31 mei 2007 Het thema was ‘Jong-leren met getallen’, waarbij getallen en getalrelaties centraal stonden. Sanne Roffel doet verslag
Hoe Juliette en Jonas leren rekenen; appels en peren - Willem Uittenbogaard
Willem Uittenbogaard
Op de Panama-conferentie van 2007 hield Jan van de Craats een lezing onder de titel: Mythen in de rekendidactiek, of Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen. Willem Uittenbogaard reageert op deze lezing.
De bekende Nederlander in getallen; Hannes Wallrafen
Harrie Sormani
In deze aflevering van de rubriek De bekende Nederlander in Getallen beschrijft Harrie Sormani de rekengeschiedenis van fotograaf en geluidscomponist Hannes Wallrafen.
Groetjes van groep 2; Ver-tellingen - Lia van Diem
Lia van Diem
Groep 2 legt samen met de juf kaartjes tot en met 20 op een rij. Er ontbreekt er eentje! Welke is het, en hoe en waar leg je die neer in de getallenrij?
Kleine kinderen worden groot; Gisteren - Arlette Butter
Arlette Butter
Over drie dagen gaan we naar het strand, vertelt moeder Arlette Butter aan dochter Aukje van 3. Het aftellen kan beginnen!
Vroeger; Déjà vu - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over zijn bezoek aan het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam, waar op dat moment een kleine expositie over de geschiedenis van het rekenonderwijs werd geopend.
Wiskunde op straat; de dood van oom Toon - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Oom Toon is overleden. Bij het verdelen van de erfenis komt kennis van breuken goed van pas!
Spel in de rekenles - Alles of niets
Anneke Noteboom
Alles of niets is een kaartspel voor kinderen vanaf groep 4. Bij dit rekenspelletje wordt er geoefend in het optellen en aftrekken van maximaal vijf getallen tot en met 11.
De toekomst van het reken-wiskundeonderwijs - Verslag 25ste Panama-conferentie
R. Keijzr
R. Keijzer (red.) - FIsme, Universiteit Utrecht
Bij het begin beginnen
D. Janson
D.Janson - Marant adviseurs in leren en ontwikkeling, Elst
Het actor's en observer's perspectief: een analyse vanuit een meetkundeapplet
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Gal
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Galen - FIsme, Universiteit Utrecht
De ambities van professor J. van Maanen - enkele gedachten naar aanleiding van diens oratie
E. de Moor
E. de Moor
Het Kanaal nummer 109 - Meten in het zml-onderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege - SLO, Enschede
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 5, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh
Levert zelfstandig werken effectief onderwijs op? Rekenen-wiskunde en het vernieuwingsonderwijs
Hans Wolthuis
Door zelfstandig werken is differentiatie mogelijk, kan een hoger leerrendement bereikt worden, ontwikkelen kinderen gevoel voor planning en verantwoordelijkheid en krijgen ze een beter inzicht in hun eigen leerproces. Maar is het leren wel effectief?
Iedereen kan zijn steentje bijdragen - betekenis onderwijs in de onderbouw en op de Pabo
Hilde Amse
Leerkrachten die in hun onderwijs aansluiten bij wat leerlingen interesseert en bezighoudt kunnen rekenen op hun betrokkenheid. Dat onderwijs is per definitie betekenisvol voor de leerlingen, maar is het daarmee ook leerzaam?
Kangoeroe op de basisschool en de Pabo - De grootste reken-wiskundewedstrijd ter wereld!
Leon van den Broek en Guido Holvast
Rekenen-wiskunde is leuk, spannend en uitdagend. Dat is de boodschap van de makers van de internationale Kangoeroe-wedstrijd. Nederland telt al vele duizenden deelnemers. Wanneer gaat uw school meedoen?
De kunst van het luisteren - Jolanda Jager
Jolanda Jager
Dat het voor leerlingen moeilijk is om goed te luisteren naar wat de leerkracht zegt, wist u waarschijnlijk al. Maar hoe goed lukt het u om te luisteren naar wat de leerling zegt en bedoelt? Bent u zich bewust van het belang van luisteren naar kinderen?
Berichten uit de uitkraamkamer - Een column over het belang van reken- wiskundeonderwijs
Joost Klep
Tijdens de Panamaconferentie van januari 2007 las Joost Klep een column voor over reken-wiskundeonderwijs. Hij kreeg de lachers op zijn hand, maar zijn ondertoon was zeer serieus.
Ik woon dichter bij de school dan jij - Een verkeerskleed als rijke leeromgeving
Wilma de Neeff - Wisselink
Borduur de omgeving van je school op een speelkleed! Dat is sneller gezegd dan gedaan. Toch begon studente Wilma de Neeff-Wisselink aan deze klus en haar inspanningen werden rijkelijk beloond door enthousiaste en leergierige kleuters. Ze laat zien hoe je
Met taal kun je rekenen - De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij wiskunde
Joanneke Prenger
Volgens de "realistische" visie op het reken-wiskundeonderwijs moeten leerlingen zelf de wiskunde (her)ontdekken. Om dit mogelijk te maken worden de opgaven in een (vaak talige) context geplaatst. Welke rol speelt taal bij het goed kunnen rekenen?
Groetjes van groep 2; Logisch - Lia van Diem
Lia van Diem
Met Logiblokken kun je raden en stapels maken, maar welke stapel is nou het hoogste?
Kleine kinderen worden groot; Tientallen tellen op handen en voeten - Josje van der Linden
Josje van der Linden
Ward en Eva zijn maar wat blij met hun vingers, die zijn heel handig te gebruiken bij het tellen....
Vroeger; Actie - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor blikt terug op het ontstaan van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskundeonderwijs, kort-
weg NVORWO (spreek uit: En Vee Orwoo)
Wiskunde op straat; over ontsporen en opvangen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als je rekenkennis niet verankerd is in een stevig netwerk en fundament, kun je flink ontsporen....
Spel in de rekenles - Set!
Anneke Noteboom
Leer razendsnel combineren en win de set! Kaart- en rekenspel vanaf groep drie...
Gecijferdheid: vraag jezelf eens wat af!
F. B. Garssen
F.B. Garssen - Pabo De Eekhorst, Assen / Kenniskring geïnspireerd leren
Het Kanaal nummer 108 - Beleidsagenda lerarenopleiding leidt tot niveauverlaging
M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders
Gehanteerde rekenvaardigheids- en gecijferdheidstoetsen - M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders - Panama/FIsme, Universiteit Utrecht
Recent onderzoek naar transfer
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Hoe Juliette en Jonas leren rekenen - Appels en peren - naar Hans Freudenthal
W. Uittenbogaard
W. Uittenbogaard
Panama Praktijktip nummer 105 - Groen in de stad
R. Keijzer & R. van Tricht
R. Keijzer & R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Over een probleemstellende aanpak en guided reinvention
P.L. Lijnse
P.L. Lijnse - FIsme, Universiteit Utrecht