Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieTabel aan de wand - Met sprongen vooruit in groep 1 - 2
Julie Menne
Julie Menne beschrijft een klassikale, interactieve oefenles waar kinderen in de onderbouw een staafgrafiek gebruiken om een hoeveelheid te bepalen.
Afhalen of aanvullen; Flexibel aftrekken door zwakke rekenaars.
Marjolijn Peltenburg en Marja van den Heuvel
Wie denkt dat zwakke rekenaars niet in staat zijn om flexibel te rekenen heeft het mis. Onderzoek door Marjolijn Peltenburg en Marja v.d. Heuvel-Panhuizen naar het aftrekken tot 100 laat zien dat zwakke rekenaars dit wel degelijk in hun mars hebben.
Volgens Bartjens; Zin in rekenen - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen die in deze editie van Volgens Bartjens staan.
Vroeger: Werkgemeenschap en idealisme - Ed de Moor
Ed de Moor
In dit artikel vertelt Ed de Moor over Georg Kerschensteiner (1854 - 1932) die met zijn Arbeitsschule gestalte probeerde te geven aan "learning by doing", maar die ook een bepaalde geestelijke opvoeding op het oog had.
Wiskunde van de straat: Procenten, procenten of procenten - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als je goed kunt rekenen helpt dat om de wereld om je heen op de juiste manier te interpreteren. Dat merkte een journaliste ook, toen zijn in een krant conclusies trok op basis van haar berekeningen....
Groetjes van groep 4: Vogels - Lia van Diem
Lia van Diem
Als je met de juf mee mag doen met een hele leuke rekenles dan ben je een echte geluksvogel, vinden de kinderen van groep 4....
Bewijs uit het gerijmde: De Citotoets - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Sonnet van Jaap van Lakerveld over onderdeel rekenen van de Cito-toets van het leven....
Spel in de rekenles - Magico
Anneke Noteboom
Spel om getallen, bewerkingen en logisch redeneren te oefenen in groep 2 t/m 5.
In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt artikelen in kranten en tijdschriften over rekenen-wiskunde
Opportunity-to-learn van aftrekken tot 100 in twee reken-wiskundemethodes
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen -
Saxion Lerarenopleiding Hengelo / FIsme, Universiteit Utrecht
'Verder met rekenen' als voorbeeld van evidence-based onderwijsontwikkeling
K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen
- pleidooi voor het combineren van effectevaluatie met procesanalyse - K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen - SLO, Enschede / Universiteit Leiden / SLO, Enschede
Ontwikkeling van beroeps-specifieke wiskundekennis op de pabo
M. Kool
Leerlingenwerk voor een wiskundige opleidingsactiviteit - M. Kool - Instituut Theo Thijssen, Hs. Utrecht
Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo in de periode 2009 - 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Wiskundetoetsen voor pabo-studenten vergeleken
R. Keijzer & P. Hendrikse
R. Keijzer & P. Hendrikse - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar / KPZ Zwolle
Reken-wiskundeonderwijs en mathematics anxiety
J. ter Heege
J. ter Heege
Panama Praktijktip nummer 128 - Maak eens een tekeningetje
V. Duman & A. Fase
V. Duman & A. Fase - Hs iPabo Amsterdam / Alkmaar
Het Kanaal nummer 137 - Verkenning van emotionele problemen in het reken-wiskundeonderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege
Rekenen - wiskunde op niveau - verslag 31e Panama-conferentie in 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar - ELWiER / FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 138 - Mag dat dan?
D. Janson
D. Janson - JansonAdvies, Hengelo (Gld.)
Heerlijk om weer nieuwe dingen te testen - startbekwaam met een onderzoekende houding
J. van der Linden
J. van der Linden - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh
Dit is de duizendste aflevering van het Ei van Columbus! En voor de 1000e keer vol met rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8....
Kijken naar kinderen in de rekenles - Papieren tijgers
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen - nummer 10 - mei 2013
Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
Kennisbasis en didactiek; omgaan met verschillen bij rekenen-wiskunde onderwijs op de Pabo
Jarise Kaskens en Daniel Nieuwenhuizen
Pabo’s willen vooral de didactiek van reken-wiskundeonderwijs onderwijzen; studenten hebben meer behoefte aan lessen waarin zij kunnen werken aan hun eigen vaardigheid. De onderwijstijd kan maar één keer besteed worden. Hoe combineer je dit goed?
Een kansrijke formule - Rekenen in een combinatiegroep - Fenje Louwsma-Koksma en Jiska van Hall
Fenje Louwsma - Koksma en Jiska van Hall
Van alle leerkrachten wordt verwacht dat zij kwalitatief goede instructies geven en een passend leerstofaanbod voor elke leerling verzorgen, ook wanneer het een combinatiegroep betreft. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe dit vorm kan krijgen.
Volgens Bartjens Studentendag 2013
Cathe Notten
Op donderdag 4 april 2013 werd de zevende Volgens Bartjens Studentendag gehouden bij het CPS in Amersfoort. Ongeveer 90 pabostudenten van uiteenlopende leeftijden bezochten de dag die in het teken stond van spel in de rekenles.
Wat we weten als we meten; meetactiviteiten na de entreetoets. Door Ushi v.d. Velden
Ushi van der Velden
Deel 2 van een serie over het leren rekenen met inhoudsmaten. In dit deel leest u achtereenvolgens wat het huiswerk van de 1e les heeft opgeleverd, de lesopzet van les 2, de nameting en de evaluatie door kinderen en leerkrachten.
Sugar City - Al rekenend een stad van suiker bouwen
Aimée Huizinga, Andrea Boelens, Annemiek Walvius
Elk jaar organiseren studenten en docenten van Pabo de Eekhorst een rekendag voor leerlingen uit groep 5 en 6. Dit jaar werd een stad van suikerklontjes gebouwd. In dit artikel doen Aimée Huizinga, Andrea Boelens, Annemiek Walvius en Susanne v.d. Meulen
Rekenhulp - Effectief rekenen in kleine groepjes.
Michiel Honing, Rachel Kruijer, Katja van Santen
Pabostudenten Michiel Honing, Rachel Kruijer en Katja van Santen deden een onderzoek naar de effecten van rekenhulp door middel van rekenspelletjes aan groepjes leerlingen op het gebied van automatiseren tot 10 en 20. Hun bevindingen leest u hier.
Potje Duizend - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6:
Julie Menne
In dit spel leren leerlingen van groep 5 en 6 het positiesysteem te doorgronden en oefenen ze met hoofdrekenen en schattend rekenen. Ook wordt de aanzet gemaakt tot kolomsgewijs rekenen.
Spel in de rekenles - Kwatro
Anneke Noteboom
In een klein doosje zit dit spel dat een combinatie lijkt van Set en Qwirkle. Het spel voor groep 4 en hoger vraagt logisch denken en redeneren van kinderen en in beperktere mate ook meetkundig redeneren. Daarnaast wordt bij de puntentelling ook geoefend.
Volgens Bartjens; Rekenen op de Pabo - Cathe Notten
Cathe Notten
Rekenen op de Pabo ligt al een tijdje onder vuur. In deze Volgens Bartjens vertellen Pabo-leerlingen zelf over de door hen uitgevoerde rekenlessen en -projecten.
Vroeger; Kees Boeke en de macht(en) van 10 - Ed de Moor
Ed de Moor
In zijn rubriek Vroeger vertelt Ed de Moor over het boek "Wij in het heelal een heelal in ons" van Kees Boeke.
Bewijs uit het gerijmde: Op echte onderwijzers kun je rekenen. Rijm-rubriek van Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Wat moet een leerkracht volgens de pedagogen van weleer allemaal kunnen? Jaap van Lakerveld vertelt het - op rijm!
Wiskunde van de straat; 100.000 M2. Door Harrie Sormani
Harrie Sormani
100.000 vierkante meter is veel, maar hoe veel precies? Harrie Sormani legt uit hoe je dit uit kunt leggen.
Groetjes van groep 4; Uitdaging - Lia van Diem
Lia van Diem
Een leuk spel doen waarbij je elkaar mag uitdagen en heel veel leren over rekenen..... In zo'n Extra-Instructiegroepje in de klas wil iedereen wel zitten!