Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Redactioneel

Volgens Bartjens; Zin in rekenen - Cathe Notten.

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen die in deze editie van Volgens Bartjens staan.

Vroeger: Werkgemeenschap en idealisme - Ed de Moor

In dit artikel vertelt Ed de Moor over Georg Kerschensteiner (1854 - 1932) die met zijn Arbeitsschule gestalte probeerde te geven aan "learning by doing", maar die ook een bepaalde geestelijke opvoeding op het oog had.

Wiskunde van de straat: Procenten, procenten of procenten - Harrie Sormani

Als je goed kunt rekenen helpt dat om de wereld om je heen op de juiste manier te interpreteren. Dat merkte een journaliste ook, toen zijn in een krant conclusies trok op basis van haar berekeningen....

Groetjes van groep 4: Vogels - Lia van Diem

Als je met de juf mee mag doen met een hele leuke rekenles dan ben je een echte geluksvogel, vinden de kinderen van groep 4....

Bewijs uit het gerijmde: De Citotoets - Jaap van Lakerveld

Sonnet van Jaap van Lakerveld over onderdeel rekenen van de Cito-toets van het leven....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Magico

Spel om getallen, bewerkingen en logisch redeneren te oefenen in groep 2 t/m 5.

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen

Peter van den Bremen bespreekt artikelen in kranten en tijdschriften over rekenen-wiskunde

Ontwikkeling en onderzoek

Opportunity-to-learn van aftrekken tot 100 in twee reken-wiskundemethodes

M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen -
Saxion Lerarenopleiding Hengelo / FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

'Verder met rekenen' als voorbeeld van evidence-based onderwijsontwikkeling

- pleidooi voor het combineren van effectevaluatie met procesanalyse - K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen - SLO, Enschede / Universiteit Leiden / SLO, Enschede

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling van beroeps-specifieke wiskundekennis op de pabo

Leerlingenwerk voor een wiskundige opleidingsactiviteit - M. Kool - Instituut Theo Thijssen, Hs. Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo in de periode 2009 - 2013

R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskundetoetsen voor pabo-studenten vergeleken

R. Keijzer & P. Hendrikse - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar / KPZ Zwolle

Ontwikkeling en onderzoek

Reken-wiskundeonderwijs en mathematics anxiety

J. ter Heege

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 128 - Maak eens een tekeningetje

V. Duman & A. Fase - Hs iPabo Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 137 - Verkenning van emotionele problemen in het reken-wiskundeonderwijs

J. ter Heege

Ontwikkeling en onderzoek

Rekenen - wiskunde op niveau - verslag 31e Panama-conferentie in 2013

R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar - ELWiER / FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 138 - Mag dat dan?

D. Janson - JansonAdvies, Hengelo (Gld.)

Ontwikkeling en onderzoek

Heerlijk om weer nieuwe dingen te testen - startbekwaam met een onderzoekende houding

J. van der Linden - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - opgaven

Dit is de duizendste aflevering van het Ei van Columbus! En voor de 1000e keer vol met rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8....

Kijken naar kinderen in de rekenles - Papieren tijgers

Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen - nummer 10 - mei 2013

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - antwoorden

Kennisbasis en didactiek; omgaan met verschillen bij rekenen-wiskunde onderwijs op de Pabo

Pabo’s willen vooral de didactiek van reken-wiskundeonderwijs onderwijzen; studenten hebben meer behoefte aan lessen waarin zij kunnen werken aan hun eigen vaardigheid. De onderwijstijd kan maar één keer besteed worden. Hoe combineer je dit goed?

Weten

Een kansrijke formule - Rekenen in een combinatiegroep - Fenje Louwsma-Koksma en Jiska van Hall

Van alle leerkrachten wordt verwacht dat zij kwalitatief goede instructies geven en een passend leerstofaanbod voor elke leerling verzorgen, ook wanneer het een combinatiegroep betreft. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe dit vorm kan krijgen.

Volgens Bartjens Studentendag 2013

Op donderdag 4 april 2013 werd de zevende Volgens Bartjens Studentendag gehouden bij het CPS in Amersfoort. Ongeveer 90 pabostudenten van uiteenlopende leeftijden bezochten de dag die in het teken stond van spel in de rekenles.

Wat we weten als we meten; meetactiviteiten na de entreetoets. Door Ushi v.d. Velden

Deel 2 van een serie over het leren rekenen met inhoudsmaten. In dit deel leest u achtereenvolgens wat het huiswerk van de 1e les heeft opgeleverd, de lesopzet van les 2, de nameting en de evaluatie door kinderen en leerkrachten.

Sugar City - Al rekenend een stad van suiker bouwen

Elk jaar organiseren studenten en docenten van Pabo de Eekhorst een rekendag voor leerlingen uit groep 5 en 6. Dit jaar werd een stad van suikerklontjes gebouwd. In dit artikel doen Aimée Huizinga, Andrea Boelens, Annemiek Walvius en Susanne v.d. Meulen

Rekenhulp - Effectief rekenen in kleine groepjes.

Pabostudenten Michiel Honing, Rachel Kruijer en Katja van Santen deden een onderzoek naar de effecten van rekenhulp door middel van rekenspelletjes aan groepjes leerlingen op het gebied van automatiseren tot 10 en 20. Hun bevindingen leest u hier.

Doen

Potje Duizend - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6:

In dit spel leren leerlingen van groep 5 en 6 het positiesysteem te doorgronden en oefenen ze met hoofdrekenen en schattend rekenen. Ook wordt de aanzet gemaakt tot kolomsgewijs rekenen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Kwatro

In een klein doosje zit dit spel dat een combinatie lijkt van Set en Qwirkle. Het spel voor groep 4 en hoger vraagt logisch denken en redeneren van kinderen en in beperktere mate ook meetkundig redeneren. Daarnaast wordt bij de puntentelling ook geoefend.

Redactioneel

Volgens Bartjens; Rekenen op de Pabo - Cathe Notten

Rekenen op de Pabo ligt al een tijdje onder vuur. In deze Volgens Bartjens vertellen Pabo-leerlingen zelf over de door hen uitgevoerde rekenlessen en -projecten.

Vroeger; Kees Boeke en de macht(en) van 10 - Ed de Moor

In zijn rubriek Vroeger vertelt Ed de Moor over het boek "Wij in het heelal een heelal in ons" van Kees Boeke.

Bewijs uit het gerijmde: Op echte onderwijzers kun je rekenen. Rijm-rubriek van Jaap van Lakerveld

Wat moet een leerkracht volgens de pedagogen van weleer allemaal kunnen? Jaap van Lakerveld vertelt het - op rijm!

Wiskunde van de straat; 100.000 M2. Door Harrie Sormani

100.000 vierkante meter is veel, maar hoe veel precies? Harrie Sormani legt uit hoe je dit uit kunt leggen.

Groetjes van groep 4; Uitdaging - Lia van Diem

Een leuk spel doen waarbij je elkaar mag uitdagen en heel veel leren over rekenen..... In zo'n Extra-Instructiegroepje in de klas wil iedereen wel zitten!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 4 - opgaven

Kijken naar kinderen in de rekenles - Duurzaam leren

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen in de rekenles - nummer 9 - maart 2013