Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieOperatie motivatie - Van weerzin naar weer zin in rekenen
Kris Verbeeck
kris Verbeeck laat aan de hand van een voorbeeld zien hoe leerlingen meer betrokken kunnen raken bij de rekenles. Als aan 3 basisbehoeften voldaan is, leidt dat bij de leerlingen tot intrinsieke motivatie en het resultaat is welbevinden en veel meer leren
Appeltaart of een pak meel - Lesson Study: teamleren bij reken-instructie
Suzanne de Lange en Henk Logtenberg
In dit artikel beschrijven Suzanne de Lange en Henk Logtenberg de ervaringen van 1 van de 6 scholen die hebben meegedaan aan een pilot Lesson Study bij rekenen.
Volgens Bartjens; Verschil van mening - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten houdt een warm pleidooi voor zelf leren denken in de rekenles, zodat je je ook na je basisschooltijd nog weet te redden in het dagelijks leven. In de artikelen in deze Volgens Bartjens wordt hieraan veel aandacht besteed.
Groetjes van groep 5: Maatwerk - Lia van Diem
Lia van Diem
‘Vandaag heb ik een opdracht om met de hele groep samen te doen. Ik heb hier vijf maatbekers. Nou wil ik per maatbeker weten hoeveel er nodig zijn om de grote te vullen. De klas is razend enthousiast en gaat aan de slag...
Wiskunde van de straat: De kracht van samenspel.
Harrie Sormani
Harrie Sormani vertelt hoe verslavend sommige rekenspelletjes kunnen zijn en hoe je soms, door samen te schatten, verrassend dicht bij het goede antwoord komt....
Bewijs uit het gerijmde: Eerlijk delen - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Partjes, punten, plakjes, sectoren en segmenten....
Vroeger: De rekenaap - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor kreeg van iemand een blikken speelgoedje, dat The Educated Monkey heet. Naar aanleiding hiervan schreef hij dit artikel.
Spel in de rekenles - Quarto
Anneke Noteboom
Zoek je een spelletje dat in minder dan 5 minuten is uitgelegd en slechts 5 tot 10 minuten tijd kost om te spelen? Dat voor jong en oud een uitdaging is? Dat je snel even kunt spelen, maar ook op het niveau van schaken? Dan is Quarto het spel dat je zoekt
Kopieerblad voor papieren Quatro
Anneke Noteboom
Met behulp van dit kopieerblad kun je de papieren versie van het spel Quatro spelen. Bij de rubriek "Spel in de rekenles", Volgens Bartjens Jaargang 33 nummer 3.
Kijken naar kinderen in de rekenles - Uitgaan van potentie!
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 12 - december 2013
Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
Extra internet-artikel - Leerkrachten aan de slag met doelen
Dolf Janson
Het werken met leerlingendoelen biedt veel voordelen, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Als je op een dergelijke manier wilt gaan werken, hoe pak je dit dan aan? Dolf Janson geeft tips en suggesties aan leerkrachten.
Profiteren van evalueren - Evalueren om te leren in de rekenles
Anneke Noteboom
Anneke noteboom bespreekt verschillende vormen van evalueren en hun onderlinge samenhang.
Wat ga ik vandaag leren? Het waarom en hoe van doelen stellen met leerlingen
Dolf Janson
Wat maakt het uit of leerlingen betrokken zijn bij het stellen van doelen en hoe geef je die doelen als leraar een plek in je dagelijkse (reken)lessen? in dit artikel gaat Dolf Janson in op de rol die doelen kunnen hebben voor het leren van de leerlingen.
Extra internet-artikel - Leerkrachten aan de slag met doelen
Dolf Janson
Het werken met leerlingendoelen biedt veel voordelen, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Als je op een dergelijke manier wilt gaan werken, hoe pak je dit dan aan? Dolf Janson geeft tips en suggesties aan leerkrachten.
Vragen naar de onbekende weg - Het belang van open vragen
Kris Verbeeck
Tijdens de rekenles worden veel vragen gesteld die geen echte vragen zijn. Het gaat dan om het reproduceren van 1 antwoord dat de leerkracht
al in zijn hoofd heeft of om het herhalen van reeds aanwezige kennis of feiten. Maar.. hoe moet het dan wel?
Onbeperkt spelen - De rekenontwikkeling van kleuters in beeld
Marja Miedema en Mirjam Velthuis
Kleuters spelen dag in en dag uit. De spelmomenten van deze jonge kinderen kun je benutten om informatie over hun rekenontwikkeling te verzamelen. In dit artikel kijken Marja Miedema en Mirjam Velthuis hoe spelen op het speelplein hierbij kan helpen.
De kracht van goede feedback - Reflecteren in de rekenles
Maaike Verschuren
Goede feedback is een krachtig middel om leerlingen te laten leren. Je maakt leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces en dat kan motiverend werken. D.m.v. voorbeelden en tips laat de auteur zien hoe leerlingen door feedback kunnen leren.
De tien moeilijkste tafelsommen - Een datamuur voor en door leerlingen.
Joyce Kuiper en Josje van der Linden
In dit artikel laten Joyce Kuiper en Josje van der Linden zien hoe een datamuur gebruikt kan worden om informatie te delen en samen een doel te bereiken. De bespreking van leerresultaten is daarbij de basis om vooraf het te behalen doel vast te stellen.
Analyseren om te combineren - Toetsgegevens optimaal benutten
Judith Hollenberg
Hoe kan een leerkracht de informatie uit de LVS-toets Rekenen-Wiskunde gebruiken om het onderwijs beter af te stemmen op de groep? En hoe kan dit op een efficiënte, haalbare manier? U leest in dit artikel hoe u informatie haalt uit toetsresultaten.
Volgens Bartjens - Van fouten kun je (ook) leren
Cathe Notten
In dit nummer van Volgens Bartjens staat het leren van je fouten centraal. Hoe kun je met de leerlingen goed evalueren, zodat zij (en misschien ook jij) ervan leren?
Groetjes van groep 4 - Super of euro?
Lia van DIem
Naar aanleiding van de spaarpot van Mike leren de kinderen van groep 4 in 1 les heel veel over hele grote getallen....
Vroeger - Py en Pi
Ed de Moor
Ed de Moor legt uit wat pi / π is en hoe dit fenomeen is ontdekt.
Wiskunde van de straat - Snelheid in verhouding
Harrie Sormani
Als je in het vliegtuig van de Saudi Arabian Airlines zit mag je geen alcohol drinken of films kijken. Maar rekenen in machs, dat mag weer wel.... en daar kun je best druk mee zijn, volgens Harrie Sormani..
Bewijs uit het gerijmde - formatief toetsen
Jaap van Lakerveld
Bestaan ze echt: toetsen waar je van leert en die niet bedoeld zijn om je te veroordelen? Jaap van Lakerveld maakte er dit gedicht over.....
Spel in de rekenles - Pijlenrace
Anneke Noteboom
In dit spel doen kinderen van groep 3 tot en met 8 een race op een racebaan en zijn ze op een speelse manier met meetkunde bezig.
Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
Kijken naar kinderen in de rekenles - De opbrengst
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 11 - september 2014
Ei van Columbus - Jaargang 33, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Excelbestand bij de antwoorden van Ei van Columbus jaargang 33 nummer 1
Jos van den Bergh
Bij het onderdeel "Omgekeerde van een getal" op blz. 20 van Volgens Bartjens jaargang 33, nummer 1, hoort een Excel Worksheet dat u hier kunt downloaden.
Goed, gemiddeld of belabberd; Het niveau van rekenen in het Nederlandse basisonderwijs
Marjolein Drent, Martina Meelissen en Annemiek Pun
in december 2012 zijn de resultaten bekend geworden van twee internationale trendstudies naar het onderwijsniveau van groep 6 leerlingen in lezen en in de exacte vakken: PiRLS-2011 en TiMSS-2011. Wat zijn de conclusies over rekenen?
De leerlijnen de baas; Noodzakelijke kennis voor goed reken-wiskundeonderwijs -Martie de Pater-Sneep
Martie de Pater - Sneep
Kennis van leerlijnen is van vitaal belang voor het bieden van adequate hulp. De auteur deed onderzoek naar de wensen van leraren ten aanzien van een verbeterde kennis van leerstoflijnen en geeft in dit artikel handvatten om hier meer grip op te krijgen.
Kaal en context. Vernieuwing van de toetsen Rekenen-Wiskunde
Iris Verbruggen, Judith Hollenberg en Jan Janssen
De LOVS-toetsen Rekenen-Wiskunde van Cito zijn al weer acht jaar op de markt. Tijd voor vernieuwing. Waarom er nieuwe toetsen nodig zijn en welke overeenkomsten en verschillen er zijn met de vorige toetsen leest u in dit artikel.
Veelgestelde vragen; Over de toets Rekenen voor kleuters - Ilse papenburg en Nienke Lansink
ilse Papenburg en Nienke Lansink
Om de ontwikkeling van de kleuters bij te houden kiezen veel scholen voor het afnemen van de toets Rekenen voor kleuters. Deze toets roept echter wel vragen op bij leerkrachten. in dit artikel vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen.
Kleuters met een rekenachterstand; aandacht voor specifieke kenmerken. Sylke Toll en Hans van Luit
Sylke Toll en Hans van Luit
Als problemen in de rekenontwikkeling bij kleuters vroeg opgemerkt worden, is er vaak genoeg tijd om de achterstand in te lopen. in dit artikel bespreken Sylke van Toll en Hans van Luit 4 kenmerken die zij signaleren bij kleuters met een rekenachterstand.