Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Interactief, gedifferentieerd en direct; Schakelen tussen banende en sturende instructie.

De voorbereiding van een effectieve rekenles is belangrijk. Niet alleen bereidt de leerkracht de les voor maar hij bedenkt ook in welke fase de leerlingen of hijzelf een grote of kleinere rol krijgen. Artikel van Marije Bakker en Aafke Bouwman

Hallo wereld! Hallo rekenen! Rekenactiviteiten voor groep 1 2 bij 3 prentenboeken

Wie prentenboeken met rekenogen leest, ontdekt soms juweeltjes van rekenmogelijkheden. In dit artikel beschrijven Rob en Hanneke van Bree rekenactiviteiten voor groep 1 en 2 bij 3 prentenboeken.

Doen

Rekenen en referentieniveaus in het vo. Wat betekent dat voor het po? - Willem Vermeulen

Nu het rekenen in het vo wordt voortgezet, en er referentiekaders voor zijn opgesteld, is de vraag gerechtvaardigd of de doelen en leerlijnen voor het rekenen in de basisschool herziening behoeven.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Redactioneel

Deze editie van Volgens Bartjens gaat over de rol van de rekencoördinator. Met achtergrondinformatie, tips en ideeën die niet alleen de rekencoördinator kunnen ondersteunen, maar die ook interessant zijn voor leerkrachten. Door Cathe Notten.

Vroeger: De noodzakelijkheid van den vakonderwijzer - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt in zijn rubriek over P.A. Diels, een hoofdonderwijzer uit Amsterdam die op een congres voor gymleraren in 1927 al pleitte voor het invoeren van vakleerkrachten. Hoe zou deze meneer Diels aankijken tegen de huidige rekencoördinatoren?

Bewijs uit het gerijmde: Rekenkundige hoofdstructuur - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld legt uit in rijm waarom rekenen zo belangrijk is...

Wiskunde van de straat: Wijnbreuk - Harrie Sormani

Harrie Sormani beschrijft in zijn column waarom je breuken nodig hebt om een goed glas wijn te kunnen drinken....

Groetjes van groep vier; Meters maken - Lia van DIem

Groep vier mag voor de eerste keer echt meten met een liniaal. Dat wordt een leuke rekenles!

Doen

Tafelslive en Tafeltegelen - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Tafelslive en Tafeltegelen zijn 2 spellen voor groep 5 6 uit de Met-Sprongen_Vooruit serie om de verwissel- en verdeeleigenschap van vermenigvuldigen te ontdekken.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Spaarspel

Spaarspel is een spel voor groep 3 / 4 dat kinderen specifiek ondersteunt in het leren begrijpen van de essentie van het inwisselen en bundelen van tienen en enen in het tientallig stelsel en hen helpt hierin vaardig te worden.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 1 - opgaven

Kijken naar kinderen in de rekenles - De opbrengst

Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 7 - september 2-12

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 32, nummer 1, antwoorden

Lekker lastig! Uitdagend rekenwiskundemateriaal voor groep 3 - 8. Door Jantine Bloemhof

Op veel scholen wordt extra aandacht besteed aan de sterkere leerlingen. Op zoek naar goed en uitdagend materiaal komen leerkrachten steeds vaker uit bij het materiaal van de Stichting Vierkant voor Wiskunde en Sikkepit.

Weten

Kleuteren op niveau; "Goede vragen" zorgen voor uitdaging - Dolf Janson

Kleuters uitdagen met reken- of wiskundeactiviteiten blijkt ook voor veel leraren een ‘uitdaging’. In dit artikel schetst de auteur mogelijkheden om activiteiten zinvol te maken en te zorgen dat kleuters nieuwsgierig en onderzoekend blijven.

In het spoor van Collatz; plusklas puzzelt met getallen - Erica de Goeij

De auteur liet haar sterke rekenaars uit de plusklas van groep 5 en groep 8 kennismaken met het Vermoeden van Collatz. Doel van deze lessen was het puzzelen met getallen, maar de lessen brachten nog veel meer inzichten teweeg...

Big ideas in een stageklas; zonnebloemgrafieken in groep 8 - Ilse van Oevelen

Big Ideas zijn uitermate geschikt om recht te doen aan de niveauverschillen in een groep. De auteur beschrijft in het artikel een aantal lessen gegeven in groep 8 rond het onderwerp grafieken volgens de aanpak van een ‘big idea’-les.

Ervaring in beeld - Kijken naar Kinderen vergroot de rekenopbrengsten - Belinda Terlouw

Als je in beeld brengt wat er gebeurt bij lerende kinderen geeft dat leerkrachten veel informatie over wat kinderen al kennen en kunnen. Maar het kan hen ook veel leren over hun eigen kwaliteiten als leerkracht. Belinda Terlouw over Kijken naar Kinderen.

eXcellent rekenen; Rekenen voor (hoog)begaafde leerlingen - Suzanne Sjoers

Voor sommige rekenaars biedt het reguliere reken-programma niet voldoende uitdaging. Aan de hand van de ervaringen van twee leerlingen bespreekt Suzanne Sjoers oorzaken van motivatieverlies en laat zien hoe eenvoudige aanpassingen de les weer leuk maken.

Spel en rekenles

Spel in de Rekenles - Take 10!

Take 10! is een kaartspel voor 2 - 7 spelers, waarbij het draait om getalbegrip tot 100. Het is kan gebruikt worden als peilingsspel. Het is geschikt voor groep 3, 4 en 5 en voor zwakke rekenaars.

Doen

De kleinste uitkomst - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Dit spel kan in groep vijf en zes gespeeld worden. Het gaat bij het spel om het doorgronden van het positiesysteem en verdiepen van inzicht in het werken met tekorten bij kolomsgewijs en cijferend aftrekken.

in-Uitgelicht. Bespreking van boeken en artikelen uit de rekenwereld.

Peter van den Bremen bespreekt deze keer twee artikelen uit de JSW en 1 uit de Volkskrant; allemaal over rekenen uiteraard...

Wiskunde van de straat; De telvinger en de drakendoos - Harrie Sormani

Harrie Sormani vertelt over de telvinger en het spel Dragonbox, attributen die je op een leuke manier leren rekenen door zelf te handelen.

Groetjes van groep vier; Bakken blokken bouwen - Lia van Diem

Met maar 1 doos met blokken kun je toch een hele leuke en betekenisvolle rekenles hebben, merken de kinderen van groep vier. Ze schatten en bouwen wat af. Er wordt heel wat geblokt!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 31, special vo-mbo deel 2, opgaven

Extra som-besprekingen bij "Sommen en authentieke problemen"

In deze bijlage worden nog meer opgaven besproken en ingedeeld op 2F en 3F.

Een opgeleide rekendocent; Praktijkonderzoek rekenen in het mbo

In het mbo is veel vraag naar nascholing op het gebied van rekenen. Een opleiding waarin docenten hun bekwaamheid als rekendocent verder ontwikkelen, voorziet in deze behoefte. Een onderdeel van deze opleiding is het uitvoeren van een onderzoek.

Rekenwerkgesprek; Snel zicht krijgen op rekenproblemen in de klas

Rekendocenten vinden het lastig om in de beschikbare tijd de leerling die vastloopt in zijn dagelijkse rekenwerk snel even verder te helpen. Henk Logtenberg en Ria Brandt beschrijven hoe het Rekenwerkgesprek kan helpen.

Anders dan de rekenles; Apothekersassistenten doen het pilotexamen rekenen 3F

Tijdens het pilotexamen rekenen 3F werden deelnemers geconfronteerd met complexe opgaven en enkele hinderlijke storingen in het computerprogramma. Frank Haacke was aanwezig bij een van de examens en doet, samen met Rianne Reichardt, verslag.

Rekenen in een context; Functionele rekenopdrachten in het mbo

Rinske Stelwagen en Rianne Reichardt beschrijven hoe een groep rekenspecialisten van het Albeda College aan de slag gaat om zelf functionele rekenopdrachten te bedenken.

Vaardig rekenen voor niks; Websites met oefenprogramma's rekenen

Rekenvaardigheid moet je onderhouden. 3 oefenprogramma's bieden gratis oefenstof via internet. Sabine Lit en Martine den Engelsen geven een beschrijving van de programma's en een korte vergelijking.

Het metriek stelsel; Eerst begrip, dan de formule - Frans Ballering

Bij het leren omrekenen van maten wordt er al gauw geschoven met nullen en komma's. Meestal blijkt dat studenten in het vo en mbo daar niet of nauwelijks mee overweg kunnen. Maar hoe kan het dan wel?

Functioneel rekenen; Rekenen in andere vakken. Door Vincent Jonker en Monica Wijers

Scholen voor vo en mbo zoeken naar manieren om leerlingen voldoende rekenkennis en -vaardigheden mee te geven. Het ligt voor de hand om het rekenonderwijs te verdelen over verschillende vakken.

Rekenen op je mobieltje. Rekenmachines in het onderwijs - Jurriaan Steen

Iedereen heeft tegenwoorden een mobiele telefoon waar een rekenmachine op zit. Als dit hulpmiddel zo gemakkelijk tot ieders beschikking staat, moeten we kinderen dan nog wel uit het hoofd of met papier leren rekenen?

De instructie staat centraal. Samen rekenen op het vmbo: een praktijkvoorbeeld

Sinds enkele jaren proberen veel middelbare scholen vorm te geven aan rekenonderwijs om uiteindelijk te voldoen aan de normen zoals omschreven in de referentiekaders. Marianne Espeldoorn, Joop Vaneker en Peter ten Dam geven praktijkvoorbeelden.

Functioneel gecijferd; Komt het landelijk rekenexamen te snel voor het mbo? - Sabine Lit

In 2010 zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen bij wet ingevoerd. Vanaf schooljaar 2013/ 2014 en 2014 / 2015 komen hiervoor landelijke rekenexamens. Een kijkje op drie opleidingen geeft een beeld van de stand van zaken.