Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Bewijs uit het gerijmde: Op echte onderwijzers kun je rekenen. Rijm-rubriek van Jaap van Lakerveld

Wat moet een leerkracht volgens de pedagogen van weleer allemaal kunnen? Jaap van Lakerveld vertelt het - op rijm!

Wiskunde van de straat; 100.000 M2. Door Harrie Sormani

100.000 vierkante meter is veel, maar hoe veel precies? Harrie Sormani legt uit hoe je dit uit kunt leggen.

Groetjes van groep 4; Uitdaging - Lia van Diem

Een leuk spel doen waarbij je elkaar mag uitdagen en heel veel leren over rekenen..... In zo'n Extra-Instructiegroepje in de klas wil iedereen wel zitten!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 4 - opgaven

Kijken naar kinderen in de rekenles - Duurzaam leren

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen in de rekenles - nummer 9 - maart 2013

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 4 - antwoorden

Wat we weten als we weten; Meet-activiteiten na de Cito Entreetoets

Leerkrachten vinden dat meten te weinig aan bod komt in de methode en zij vinden het lastig om goede aanvullende activiteiten in te zetten. Uschi van der Velden toont hoe kennis en vaardigheden ten aanzien van het rekenen met litermaten verbeteren.

Hoeveel is een sms-je? Toepassingsrekenen aan de hand van het nieuws.

Recente ontwikkelingen zoals de invoering van de referentieniveaus vragen om de focus op de ontwikkeling van het rekenen in allerlei toepassingssituaties, is de mening van de ontwikkelaars van Nieuwsrekenen. Artikel van Katja v.d. Veer en Mariët Hattink

Er zit veel meer in deze kinderen; langs verschillende lijnen investeren in rekenonderwijs

Sinds een aantal jaren zoekt SBO De Balans naar wegen om de rekenopbrengsten te verhogen. Karin van Breugel belicht de ontwikkelingen die in gang zijn gezet en de verwachtingen die het team heeft.

Spelen met meten en meetkunde; de Grote Rekendag in groep 1 / 2 - Ronald Keijzer

De titel van de Grote Rekendag op 17 april aanstaande is: ‘Spelen met meten en meetkunde’. In groep 1 en 2 staat een speeltuin centraal om aspecten van meten en meetkunde te ontdekken.

Weten

Analyse en diagnose; Een helder beeld van rekenproblemen.

Angelique Roos en Angelique Vanthoor ntwikkelden een instrument om snel een ovoverzicht te krijgen in welke categorieën van de Cito-toets Rekenen-Wiskunde de leerlingen fouten maakten om van daaruit de hulp vorm te geven.

Doen

Ketting rijgen - Met sprongen vooruit in groep 3 - 4

Julie Menne beschrijft een spel voor groep 3 / 4, waar de splitsingen van 6, 7 en 8 mee worden geoefend. Ook legt zij het gebruik van splitsbloemen uit.

Schooltuinrekenen; een rijke context voor meten, schatten en nog veel meer

Annette Markusse vertelt over het project Oogst Rekenen en Taal, waar kinderen in Amsterdam tijdens het werken in de schooltuin worden gestimuleerd om daarbij heel veel te rekenen.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Meten en weten - Cathe Notten.

We meten wat af in het onderwijs. Niet alleen zijn er regelmatig lessen meten in de methode, maar ook leggen we de prestaties van leerlingen langs de meetlat. Zo houden we een vinger aan de pols bij de groei die zij doormaken.

Bewijs uit het gerijmde: Breuken - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld vertelt in rijm over breuken

Wiskunde van de straat; Plassen onder de douche - Harrie Sormani

Wethouder Bert Wassink hield onlangs een pleidooi om het plassen onder de douche verplicht te stellen. Dat zou volgens zijn berekeningen goed zijn voor het milieu. De auteur rekent voor dat die vlieger niet helemaal opgaat....

Groetjes van groep 4; Even, niet even, altijd - Lia van Diem

Elke ochtend begint groep 4 met rekenspelletjes. Dit keer gaat het over even en on-even. Moeilijk, maar met elkaar weten de kinderen van groep 4 een heleboel!

Vroeger; Wat heb ik nou aan algebra? - Ed de Moor

Ed de Moor vindt dat kennis van algebra een goede basis vormt voor het beter begrijpen van getallen on het getalsysteem. Dat vond hij vroeger al, en zijn mening is niet veranderd. In zijn rubriek legt hij uit waarom.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Hive

Hive is een spel voor 2 spelers, waarbij je logisch moet denken en redeneren. Het kan gespeeld worden vanaf groep 4.

Studentendag - Marije Bakker

Op 4 april 2013 vindt de Volgens Bartjens Studentendag plaats. Je leert er in 1 dag hoe je spelletjes kunt toepassen voor leuke en leerzame rekenlessen. Alleen voor studenten!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 3 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 32, nummer 3 - antwoorden

Doen

Kopieerbladen bij "Welke hoort erbij", rubriek Spel in de Rekenles, jaargang 32 nr 3

Bij de spelbeschrijving horen drie kopieerbladen.

Weten

Afstemmen op kleuters - Groepsplan rekenen in groep 1 en 2. Artikel van Bronja Versteeg

In dit artikel laat Bronja Versteeg zien dat het maken van groepsplannen leerkrachten kan helpen bij het kiezen van doelen en inhouden die aansluiten bij de kinderen.

Even denken... Uitdagende reken-wiskunde activiteiten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Ook voor kleuters met een voorsprong in hun rekenontwikkeling moet er gezorgd worden voor een passend rekenaanbod. In dit artikel bespreekt de auteur hoe een verrijkingsaanbod verzorgd kan worden binnen een rekenactiviteit die aan de hele groep aangeboden

Doelgericht en spelenderwijs: Opbrengstgericht rekenonderwijs voor kleuters - Mirjam Velthuis

Hoe kan opbrengstgericht werken gecombineerd worden met het unieke karakter van het werken met jonge kinderen? Hoe kan rekenonderwijs bij kleuters doelgericht, planmatig maar in ieder geval ook spelenderwijs gebeuren? Mirjam Velthuis licht toe.

De vertaalcirkel bij kleuters; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars

Een jaar geleden verscheen het eerste artikel van Ceciel Borghouts over de vertaalcirkel. Dit keer wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn van de vertaalcirkel bij het werken met kleuters.

Een toren tot je oren; Rekenen in Sesamstraat - Anneke Noteboom

De SLO en NTR hebben in een samenwerking gekeken of er een manier was om uit de grote Sesamstraat-schatkist een selectie te maken van scenes, liedjes en versjes die voor onderwijsdoeleinden zouden kunnen worden gebruikt.

Jong geleerd; rekenen op een kinderdagverblijf. Artikel van Cindy Nillisen

In dit artikel laat Cindy Nillesen zien dat er aan verschillende facetten van ontluikende gecijferdheid gewerkt wordt in kinderdagverblijven, maar dat dit vaak onbewust gebeurt. Een pleidooi voor bewust - maar wel speels- werken aan gecijferdheid.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Spelen en leren - Cathe Notten

Het is een flinke kluif voor leerkrachten van groep 1 en 2 om alle kinderen op hun eigen niveau en aansluitend bij hun eigen belevingswereld zo veel te leren dat ze na 2 jaar de overstap naar groep 3 kunnen maken. Deze VB is hier daarom aan gewijd.

Bewijs uit het gerijmde: Rekenen met kleuters - Jaap van Lakerveld

"Dat moet toch wel betekenen, met kleuters kun je rekenen"....

Vroeger: Blokjes - Ed de Moor

Blokjes zijn door de tijd heen altijd een handig hulpmiddel bij het rekenen gebleken, vertelt Ed de Moor.

Wiskunde van de straat: River deep, mountain high.

Harrie Sormani vertelt over de berg die sportjournalist Thijs Zonneveld in Nederland wil aanleggen. Voor een beetje mooi exemplaar moet er van te voren toch heel veel gerekend worden....

Groetjes van groep vier; Een hele kapotte ruit - Lia van Diem

Groep vier merkt dat er nog heel wat bij komt kijken als je bij een kapotte ruit wilt opmeten hoe groot de nieuwe glasplaat moet zijn....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Welke hoort erbij?

In deze aflevering worden 2 spellen beschreven. 1 richt zich op meetkundige figuren, de ander op de getallenrij van 1 t/m 10. Beide spelletjes zijn eenvoudig te spelen door kinderen vanaf halverwege groep 2 en begin groep 3.

Kijken naar kinderen in de rekenles - De beginsituatie

Nieuwsbrief van Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 8 - december 2012

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan