Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Sturen op optimale rekenresultaten; rekenen op Pius Xv-vBert van de Wal en Bronja Versteeg

Vijf jaar geleden stuurde constateerde een wiskundedocent dat het een groot deel van de bovenbouwleerlingen niet lukte om eenvoudige basisvaardigheden toe te passen. In dit artikel leest u hoe de school een rekeplan ontwikkelde.

Sommen en authentieke problemen; Rekenmethodes en toetsing 2F en 3F

Wat bepaalt nu eigenlijk of een opgave van het niveau 2F of 3F is? Deskundigen Monica Wijers en Victor Schmidt bepalen aan de hand van vijf voorbeeldopgaven hoe zij de indeling 2F - 3F maken en wat hun overwegingen zijn.

Volgens Bartjens en Euclides - Cathe Notten

Deze uitgave van Volgens Bartjens is ontstaan vanuit een samenwerking met Euclides, het tijdschrift van de vereniging voor wiskundeleraren. Het bevat artikelen voor iedereen uit het voortgezet onderwijs en mbo die te maken krijgt met het vak rekenen

Bewijs uit het gerijmde - Referentiekader taal en rekenen.

Reken-rijmrubriek van Jaap van Lakerveld

In / uitgelicht; (reken)boekenrubriek - Peter van den Bremen

In dit artikel bespreekt Peter van den Bremen een drietal boeken, en twee websites, speciaal voor studenten en docenten uit het voortgezet onderwijs of mbo.

Doen

Ei van Columbus Jaargang 31, special vo - mbo deel 2, antwoorden

4 pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers, nu ook voor het voortgezet onderwijs en mbo!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 31, nummer 5 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 5 - antwoorden

Voorbeeldgroepsplan bij "Differentiatie vraagt voorbereiding", Dolf Janson, Jaargang 31, nummer 5

Weten

De ontwikkeling van strategiegebruik; leren vermenigvuldigen.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar leerlijnen en strategiegebruik. Sanne van der Ven en Evelyn Kroesbergen bespreken daarom de leerlijn vermenigvuldigen aan de hand van strategieën. Ze gaan ook dieper in op het gebruik van het werkgeheugen.

Weten

Differentiatie vraagt voorbereiding; Een groepsplan kun je daarvoor gebruiken - Dolf Janson

Veel leraren hebben inmiddels kennisgemaakt met het verschijnsel ‘groepsplan’. In dit artikel laat de auteur zien wat de essentie van een groepsplan is en hoe je de rekenlessen daarmee kunt versterken.

Mooie modellen; Rekenen met de procentstrook - Frans van Galen en Dolly van Eerde

In dit artikel bespreken de auteurs waarom het helpt als leerlingen een procentenstrook tekenen bij opgaven, welke fouten er worden gemaakt bij het uit het hoofd uitrekenen van een procentensom en hoe de procentenstrook kan helpen bij procentensommen.

Hoe vaak kun jij overgooien? Rekenrijk voor groep 1 en 2 - Evelien Delhez

De auteur beschrijft hoe je in de gymzaal lekker kunt gooien met een bal, terwijl je eigenlijk ook goed bezig bent met... rekenen

Weten

De vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel. Werken aan inzicht en begrip bij (zwakke) rekenaars

Rekenresultaten in Amsterdam-West; Verslag van een rekenverbetertraject - Nico Eigenhuis

3 jaar geleden startte het reken-verbetertraject op de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam West. In mei 2010 beschreef Nico Eigen- huis in Volgens Bartjens de beginsituatie van de leerlingen en de school. Hoe is de situatie na 3 jaar?

Doen

Vijfduizendje gooien - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Inhoudelijk doel
Met speelbord: Springen naar getallen tot en met 5000 in reuzensprongen van 100, 200, 300, ... en grote sprongen van 50.
Zonder speelbord: Automatiseren van optelopgaven bestaande uit vijftig- en honderdtallen tot en met 5000.

 

Doel van het spel

Als eerste 5000 of meer punten halen. Er geldt ec...

Redactioneel

Volgens Bartjens; differentiëren kun je leren - Cathe Notten

Deze Volgens Bartjens gaat over het hoe en waarom van differentiëren tijdens de rekenles.

Vroeger; Vormsommen - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt sommen uit het Cijferboek voor de Volksschool van Theo Thijssen en J.Soederhuijzen (1913). Er staan sommen in die bewerkelijk en ingewikkeld zijn, maar die de concentratie en accuratesse verhogen en daarom karaktervormend zijn..

Groetjes van groep 4; Trapje van vergelijking - Lia van Diem

Op een kubus staan en dan meten wie er groter is dan de juf.... dat is spannend en het levert ook een goede rekenles op!

Bewijs uit het gerijmde; Instructie en strategie - Jaap van Lakerveld

Over hoe instructie volgens en leren denken twee verschillende dingen zijn....

Wiskunde van de straat: Toetsend leren - Harrie Sormani

Er wordt heel wat afgetoetst in rekenland. Wat zou het fijn zijn als de kinderen tijdens het maken van de rekentoets ook nog iets zouden leren, zoals bij de peilingspelletjes van het SLO....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Lobo77

Lobo 77 is een spel waarbij je voortdurend de ander kunt plagen en tegelijk moet zorgen dat je zelf niet de klos bent; net zoals bij Uno of pesten. Het spel is een goede manier voor kinderen uit groep 4 en 5 om het optellen onder de honderd te oefenen.

In-Uitgelicht - Peter van den Bremen

Beschrijving van "Iedereen is bang voor wiskunde, wij ook" van Jeanine Daams (Volkskrant, 3 maart 2012) en "Computer effectief bij rekenen" (Onderwijsblad, 11 februari 2012)

Kijken naar kinderen in de rekenles - De praktijk

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen - nummer 6 - maart 2012

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 4 - antwoorden

Weten

Wie kan delen, kan vermenigvuldigen - Kennis van leerlijnen is essentieel voor goed rekenonderwijs.

Eerlijk delen is voor kinderen nooit een probleem. Kleuters weten al hoe ze eerlijk kunnen (ve)rdelen. Toch blijkt de leerlijn delen voor kinderen grote problemen op te leveren. Martie de Pater bespreekt de leerlijn delen.

Weten

Vertaalcirkel 3; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts

Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren, vooral door het talige karakter. De auteur biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: De Vertaalcirkel. Hier 2 praktijkvoorbeelden uit groep 7-8.

Een les is als een snel stromende rivier - Flow tijdens Japanse reken-wiskundelessen.

Japanse kinderen blijken goed te presteren op het gebied van rekenen in vergelijkende tests. Over de oorzaken daarvan bestaan verschillende meningen, maar Henk Logtenberg is van mening dat Lesson Study daar veel toe bijdraagt.

Ik had ze nog niet geteld; Het belang van schattend rekenen - Christel Prins

In dit artikel gaat de auteur, rekencoördinator en leerkracht van een basisschool, in op het specifieke nut van schatten en het belang daarvan voor goed leren rekenen. Dit artikel is ook zonder inloggen te lezen.

Nederlands kampioen rekenen 2011 - Ed de Moor

Ed de Moor doet verslag va de achtste finale van het Bartjens Rekendictee, dat in 2011 gewonnen werd door Epi van Winsen

Weten

Afstemmen op onderwijsbehoeften; Gedifferentieerd rekenonderwijs - Eva van de Weijer-Bergsma ea

Het verbeteren van het rekenonderwijs staat hoog op de agenda voor veel scholen. Een belangrijke vaardigheid voor leerkrachten is het afstemmen van het onderwijsaanbod op de verschillende leerlingen in de klas. Maar hoe ziet differentiatie er uit?

Dit lijkt ons het beste - Leerkrachten én leerlingen kiezen een nieuwe rekenmethode.

Op "De Windhoek", een basisschool in Almelo, zochten leerkrachten én leerlingen samen een nieuwe rekenmethode uit. De rekencoördinator ontwierp een plan om vanuit een gedeelde visie op rekenen tot een zorgvuldige keuze te komen. Verslag van Janny Bolink

Doen

Ballen met getallen - Met sprongen vooruit groep 5 - 6

In dit spel wordt het atuomatiseren en memoriseren van bewerkingen met hele getallen tot 10.000 geoefend. De leerkracht nodigt leerlingen uit om eigen producties te maken en geeft hij / zij ook feedback. Zo kan worden nagegaan of de kinderen het begrijpen

Redactioneel

Volgens Bartjens; Eerlijk delen - Cathe Notten

Bij de kleuters snappen kinderen nog heel goed wat "eerlijk delen" betekent. Hoe komt het toch dat deze spontaan opgedane kennis niet kan worden ingezet bij het latere delen bij de rekenles? In deze Volgens Bartjens veel waardevolle artikelen over delen.

Vroeger; Multatuli en Pythagoras - Ed de Moor

Multatuli was er trots op dat hij een nieuwe manier had gevonden om de stelling van Pythagoras te bewijzen. Dat was niet zo, maar het was wel een elegante manier die later zelfs in wiskundeboeken terecht is gekomen...

Groetjes van groep 4; Eerlijk zullen we alles delen - Lia van Diem

De auteur beschrijft hoe de eerste rekenles over delen in groep vier verloopt.