Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDe instructie staat centraal. Samen rekenen op het vmbo: een praktijkvoorbeeld
Marianne Espeldoorn, Joop Vaneker en Peter ten Dam
Sinds enkele jaren proberen veel middelbare scholen vorm te geven aan rekenonderwijs om uiteindelijk te voldoen aan de normen zoals omschreven in de referentiekaders. Marianne Espeldoorn, Joop Vaneker en Peter ten Dam geven praktijkvoorbeelden.
Functioneel gecijferd; Komt het landelijk rekenexamen te snel voor het mbo? - Sabine Lit
Sabine Lit
In 2010 zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen bij wet ingevoerd. Vanaf schooljaar 2013/ 2014 en 2014 / 2015 komen hiervoor landelijke rekenexamens. Een kijkje op drie opleidingen geeft een beeld van de stand van zaken.
Sturen op optimale rekenresultaten; rekenen op Pius Xv-vBert van de Wal en Bronja Versteeg
Bert van de Wal en Bronja Versteeg
Vijf jaar geleden stuurde constateerde een wiskundedocent dat het een groot deel van de bovenbouwleerlingen niet lukte om eenvoudige basisvaardigheden toe te passen. In dit artikel leest u hoe de school een rekeplan ontwikkelde.
Sommen en authentieke problemen; Rekenmethodes en toetsing 2F en 3F
Monica Wijers, Victor Schmidt, Marjanne de Nijs
Wat bepaalt nu eigenlijk of een opgave van het niveau 2F of 3F is? Deskundigen Monica Wijers en Victor Schmidt bepalen aan de hand van vijf voorbeeldopgaven hoe zij de indeling 2F - 3F maken en wat hun overwegingen zijn.
Volgens Bartjens en Euclides - Cathe Notten
Cathe Notten
Deze uitgave van Volgens Bartjens is ontstaan vanuit een samenwerking met Euclides, het tijdschrift van de vereniging voor wiskundeleraren. Het bevat artikelen voor iedereen uit het voortgezet onderwijs en mbo die te maken krijgt met het vak rekenen
Bewijs uit het gerijmde - Referentiekader taal en rekenen.
Jaap van Lakerveld
Reken-rijmrubriek van Jaap van Lakerveld
In / uitgelicht; (reken)boekenrubriek - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
In dit artikel bespreekt Peter van den Bremen een drietal boeken, en twee websites, speciaal voor studenten en docenten uit het voortgezet onderwijs of mbo.
Ei van Columbus Jaargang 31, special vo - mbo deel 2, antwoorden
Jos van den Bergh
4 pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers, nu ook voor het voortgezet onderwijs en mbo!
Ei van Columbus - jaargang 31, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
Voorbeeldgroepsplan bij "Differentiatie vraagt voorbereiding", Dolf Janson, Jaargang 31, nummer 5
Dolf Janson
De ontwikkeling van strategiegebruik; leren vermenigvuldigen.
Sanne van der Ven en Evelyn Kroesbergen
Er wordt veel onderzoek gedaan naar leerlijnen en strategiegebruik. Sanne van der Ven en Evelyn Kroesbergen bespreken daarom de leerlijn vermenigvuldigen aan de hand van strategieën. Ze gaan ook dieper in op het gebruik van het werkgeheugen.
Differentiatie vraagt voorbereiding; Een groepsplan kun je daarvoor gebruiken - Dolf Janson
Dolf Janson
Veel leraren hebben inmiddels kennisgemaakt met het verschijnsel ‘groepsplan’. In dit artikel laat de auteur zien wat de essentie van een groepsplan is en hoe je de rekenlessen daarmee kunt versterken.
Mooie modellen; Rekenen met de procentstrook - Frans van Galen en Dolly van Eerde
Frans van Galen en Dolly van Eerde
In dit artikel bespreken de auteurs waarom het helpt als leerlingen een procentenstrook tekenen bij opgaven, welke fouten er worden gemaakt bij het uit het hoofd uitrekenen van een procentensom en hoe de procentenstrook kan helpen bij procentensommen.
Hoe vaak kun jij overgooien? Rekenrijk voor groep 1 en 2 - Evelien Delhez
Evelien Delhez
De auteur beschrijft hoe je in de gymzaal lekker kunt gooien met een bal, terwijl je eigenlijk ook goed bezig bent met... rekenen
De vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel. Werken aan inzicht en begrip bij (zwakke) rekenaars
Ceciel Borghouts
Rekenresultaten in Amsterdam-West; Verslag van een rekenverbetertraject - Nico Eigenhuis
Nico Eijgenhuis
3 jaar geleden startte het reken-verbetertraject op de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam West. In mei 2010 beschreef Nico Eigen- huis in Volgens Bartjens de beginsituatie van de leerlingen en de school. Hoe is de situatie na 3 jaar?
Vijfduizendje gooien - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6
Julie Menne
Inhoudelijk doel
Met speelbord: Springen naar getallen tot en met 5000 in reuzensprongen van 100, 200, 300, ... en grote sprongen van 50.
Zonder speelbord: Automatiseren van optelopgaven bestaande uit vijftig- en honderdtallen tot en met 5000.
Doel van het spel
Als eerste 5000 of meer punten halen. Er geldt ec...
Volgens Bartjens; differentiëren kun je leren - Cathe Notten
Cathe Notten
Deze Volgens Bartjens gaat over het hoe en waarom van differentiëren tijdens de rekenles.
Vroeger; Vormsommen - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor bespreekt sommen uit het Cijferboek voor de Volksschool van Theo Thijssen en J.Soederhuijzen (1913). Er staan sommen in die bewerkelijk en ingewikkeld zijn, maar die de concentratie en accuratesse verhogen en daarom karaktervormend zijn..
Groetjes van groep 4; Trapje van vergelijking - Lia van Diem
Lia van Diem
Op een kubus staan en dan meten wie er groter is dan de juf.... dat is spannend en het levert ook een goede rekenles op!
Bewijs uit het gerijmde; Instructie en strategie - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Over hoe instructie volgens en leren denken twee verschillende dingen zijn....
Wiskunde van de straat: Toetsend leren - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Er wordt heel wat afgetoetst in rekenland. Wat zou het fijn zijn als de kinderen tijdens het maken van de rekentoets ook nog iets zouden leren, zoals bij de peilingspelletjes van het SLO....
Spel in de rekenles - Lobo77
Anneke Noteboom
Lobo 77 is een spel waarbij je voortdurend de ander kunt plagen en tegelijk moet zorgen dat je zelf niet de klos bent; net zoals bij Uno of pesten. Het spel is een goede manier voor kinderen uit groep 4 en 5 om het optellen onder de honderd te oefenen.
In-Uitgelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Beschrijving van "Iedereen is bang voor wiskunde, wij ook" van Jeanine Daams (Volkskrant, 3 maart 2012) en "Computer effectief bij rekenen" (Onderwijsblad, 11 februari 2012)
Kijken naar kinderen in de rekenles - De praktijk
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar kinderen - nummer 6 - maart 2012
Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh
Wie kan delen, kan vermenigvuldigen - Kennis van leerlijnen is essentieel voor goed rekenonderwijs.
Martie de Pater - Sneep
Eerlijk delen is voor kinderen nooit een probleem. Kleuters weten al hoe ze eerlijk kunnen (ve)rdelen. Toch blijkt de leerlijn delen voor kinderen grote problemen op te leveren. Martie de Pater bespreekt de leerlijn delen.
Vertaalcirkel 3; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts
Ceciel Borghouts
Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren, vooral door het talige karakter. De auteur biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: De Vertaalcirkel. Hier 2 praktijkvoorbeelden uit groep 7-8.
Een les is als een snel stromende rivier - Flow tijdens Japanse reken-wiskundelessen.
Henk Logtenberg
Japanse kinderen blijken goed te presteren op het gebied van rekenen in vergelijkende tests. Over de oorzaken daarvan bestaan verschillende meningen, maar Henk Logtenberg is van mening dat Lesson Study daar veel toe bijdraagt.
Ik had ze nog niet geteld; Het belang van schattend rekenen - Christel Prins
Christel Prins
In dit artikel gaat de auteur, rekencoördinator en leerkracht van een basisschool, in op het specifieke nut van schatten en het belang daarvan voor goed leren rekenen. Dit artikel is ook zonder inloggen te lezen.
Nederlands kampioen rekenen 2011 - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor doet verslag va de achtste finale van het Bartjens Rekendictee, dat in 2011 gewonnen werd door Epi van Winsen
Afstemmen op onderwijsbehoeften; Gedifferentieerd rekenonderwijs - Eva van de Weijer-Bergsma ea
Eva. van de Weijer, Emilie Prast, Evelyn Kroesber
Het verbeteren van het rekenonderwijs staat hoog op de agenda voor veel scholen. Een belangrijke vaardigheid voor leerkrachten is het afstemmen van het onderwijsaanbod op de verschillende leerlingen in de klas. Maar hoe ziet differentiatie er uit?
Dit lijkt ons het beste - Leerkrachten én leerlingen kiezen een nieuwe rekenmethode.
Janny Bolink
Op "De Windhoek", een basisschool in Almelo, zochten leerkrachten én leerlingen samen een nieuwe rekenmethode uit. De rekencoördinator ontwierp een plan om vanuit een gedeelde visie op rekenen tot een zorgvuldige keuze te komen. Verslag van Janny Bolink
Ballen met getallen - Met sprongen vooruit groep 5 - 6
Julie Menne
In dit spel wordt het atuomatiseren en memoriseren van bewerkingen met hele getallen tot 10.000 geoefend. De leerkracht nodigt leerlingen uit om eigen producties te maken en geeft hij / zij ook feedback. Zo kan worden nagegaan of de kinderen het begrijpen
Volgens Bartjens; Eerlijk delen - Cathe Notten
Cathe Notten
Bij de kleuters snappen kinderen nog heel goed wat "eerlijk delen" betekent. Hoe komt het toch dat deze spontaan opgedane kennis niet kan worden ingezet bij het latere delen bij de rekenles? In deze Volgens Bartjens veel waardevolle artikelen over delen.