Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVroeger; Multatuli en Pythagoras - Ed de Moor
Ed de Moor
Multatuli was er trots op dat hij een nieuwe manier had gevonden om de stelling van Pythagoras te bewijzen. Dat was niet zo, maar het was wel een elegante manier die later zelfs in wiskundeboeken terecht is gekomen...
Groetjes van groep 4; Eerlijk zullen we alles delen - Lia van Diem
Lia van Diem
De auteur beschrijft hoe de eerste rekenles over delen in groep vier verloopt.
Wiskunde van de straat; Meerlingen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh
Weer vier pagina's uitnodigende hersenkrakers voor kinderen uit de bovenbouw.
Bewijs uit het gerijmde - Delen volgens Bartjens - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
In zijn rubriek vertelt Jaap van Lakerveld deze keer over het delen (van) volgens Bartjens....
Spel in de rekenles - Lost Cities
Anneke Noteboom
Lost Cities is een kaartspel waar 2 spelers samen oefenen met het optellen - optellen tot 10, het optellen van de scores- en door het gebruik van strafpunten ook met negatieve getallen. Het kan gespeeld worden vanaf groep 5 en duurt maximaal 1/2 uur.
In / Uigelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
In dit nummer bespreekt de auteur "Opsteker voor het basisonderwijs" (Volkskrant, 4-4-12), "Pendelen in je hoofd" (Vincent Klabbers, JSW jan '12) en "Leren over de waarde van getallen" (Dirk van der Straaten, JSW jan '12)
Ei van Columbus Jaargang 31, special vo-mbo, opgaven
Jos van den Bergh
Een rekenkrant vol rekenpuzzels en breinkrakers
Ei van Columbus - jaargang 31, special vo-mbo - antwoorden
Jos van den Bergh
Hoe leren we leerlingen goed rekenen? Schoolbrede aanpak van rekenonderwijs
Ria Brandt - Bosman en Jaap Vedder
Bij de meest recente rekentoetsresultaten scoren grote groepen leerlingen onvoldoende. Zeker als de kernvakkenregel straks een feit is, worden leerlingen met gebrekkige reken-wiskundevaardigheden genadeloos afgestraft. Wat kan een school hier aan doen?
De referentieniveaus rekenen: F en S in een notendop
Ria Brandt
In deze Volgens Bartjensspecial komt u veel verwijzingen naar de referentieniveaus rekenen tegen. Ria Brandt zet alle feiten nog eens op een rijtje.
Pizza's en repen: Leerlijn en didactiek van breuken in het primair onderwijs.
Bronja Versteeg
Bronja Versteeg beschrijft de didactiek en de opbouw van de leerlijn breuken, zoals die in het primair onder- wijs wordt gehanteerd.
Onderweg naar 2F: Rekenen in het (v)mbo
Kees Buijs
Zwakke leerlingen in het vmbo blijken voor veel domeinen primair behoefte te hebben aan begripsvorming en aan onderwijsactiviteiten waarbij instructie en interactie een centrale rol spelen. Kees Buijs onderzoekt en omschrijft.
Aanval op uitval: Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo
Gert de Kleuver
In de regio Wageningen-Veenendaal is door vmbo's en het mbo een project opgezet om het rekenonderwijs op de verschillende po-, vo- en mbo-scholen beter op elkaar aan te laten sluiten. Gert de Kleuver beschrijft de aanpak binnen dit project.
De drieslagfunctioneel rekenen: Rekenonderwijs vormgeven in het mbo.
Rinske Stelwagen en Anja van Kleef
Rinske Stelwagen en Anja van Kleef schrijven over de Drieslag Functioneel Rekenen. Dit is een denkmodel waarmee rekenonderwijs in het mbo zowel organisatorisch als inhoudelijk kan worden vormgegeven.
Leermiddelen voor rekenen: Wat kun je ermee als docent?
Monica Wijers en Vincent Jonker
Rekenen staat weer op de agenda in de hele onderwijsketen. De invoering van het referentiekader taal en rekenen heeft gezorgd voor een explosieve stijging van het aantal rekenmethodes en rekentoetsen, met name voor het mbo.
Visie en beleid: Op weg naar rekenen in andere vakken
Victor Schmidt
Nu de rekentoetsen vanaf 2013/2014 deel uit maken van het examen, ontstaat bij veel vo-scholen de vraag op welke wijze rekenen in het leerplan vormgegeven kan worden. In dit artikel schetst Victor Schmidt de mogelijkheden én de hindernissen.
Gecijferde studenten en docenten: Rekenen in het mbo
Kees Corbet
De begeleiding bij rekenen van studenten in het mbo vraagt om vakkundige leraren. Die blijken lang niet op alle scholen in voldoende mate aanwezig te zijn. Kees Corbet pleit voor goed opgeleide en gecijferde docenten.
Een stevig fundament: Rekenen met referentieniveaus
Ria Brandt en Henk Logtenberg
Hoe zorgen docenten in het vo en mbo ervoor dat de rekenvaardigheden van de leerlingen op peil gebracht worden?In dit artikel bespreken Ria brandt en Henk Logtenberg in de mogelijkheden voor gedifferentieerd rekenonderwijs binnen en buiten het vak rekenen
Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en dyscalculie: Protocol ERWD voor vo en mbo
Jaap Vedder en Mieke van Groenestijn
In juni 2011 verscheen het protocol ERWD voor het basis- en speciaal onderwijs (ERWD). Het protocol ERWD voor vo en mbo zal rond de zomervakantie 2012 uitkomen. Jaap Vedder en Mieke van Groenestijn omschrijven de gevolgen hiervan op het vo en mbo
Volgens Bartjens reactioneel: Special VO-MBO
Cathe Notten
Nu rekenonderwijs ook op het vo en mbo tot het curriculum behoort, is het moment daar mo een special uit te geven voor docenten in vo en mbo die met rekenonderwijs te maken hebben of krijgen. Deze wordt aangeboden door de Steunpunten Taal en Rekenen.
Informatief: Over de steunpunten.
Johan van den Berg
Johan van den Berg legt uit wat de Steunpunten mbo en vo zijn en wat zij doen.
Bewijs uit het gerijmde: Uitgerekend
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt in rijm hoe moeilijk het is om jongeren te leren rekenen...
Spel in de rekenles - Breuken en kommagetallen
Anneke Noteboom
In de reguliere uitgaven van Volgens Bartjens beschrijft Anneke Noteboom spellen die geschikt zijn om in de rekenles te gebruiken. Voor deze special heeft zij een aantal spellen rond breuken en kommagetallen uitgekozen.
Wiskunde van de straat: 7 000 000 000.
Harrie Sormani
Het is zover: de zeven miljardste inwoner van de wereld is een feit. Als dit zo doorgaat, passen we in het jaar 2600 dan nog wel allemaal op de wereld? Auteur Harrie Sormani voert de berekeningen uit....
Ei van Columus, Jaargang 31, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8.
Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 3, antwoorden
Jos van den Bergh
Kopieerblad bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles, VB jaargang 31 nummer 3)
Anneke Noteboom
Een kopieerblad met sommen om het aftrekken onder de tien te oefenen.
Kopieerblad Bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles - jaargang 31 nummer 3)
Anneke Noteboom
Dit kopieerblad bevat lege vakjes, zodat er zelf sommen in kunnen worden geplaatst.
De hellingproef; onderzoekend leren in groep 5 - Henk Rietdijk en Peter Bom
Henk Rietdijk en Peter Bom
De auteurs beschrijven in hun artikel hoe je aan gefunctioneerde gecijferdheid kunt werken door onderzoekend leren.
Vertaalcirkel 2; werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts
Ceciel Borghouts
Leerkrachten constateren dat met name de talige kant van de Cito-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Borghouts biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: de vertaalcirkel. In dit artikel worden 2 praktijkvoorbeelden beschreven.
Digitaal rekenen: Ruimtevlucht - Vincent Jonker, Monica Wijers en Frans van Galen
Vincent Jonker, Monica Wijers en Frans van Galen
De Flash 7 heeft een kapotte turbine en drijft stuurloos rond in het alfakwadrant. Een reddingsoperatie wordt op touw gezet, een reis naar de andere kant van het Universum. Jij bent aange- wezen als de gezagvoerder. Zul je de flash 7 kunnen vinden?
Spiegeltje, spiegeltje; meetkundig naar groep 3 - Mariska Kroon.
Mariska Kroon
In de meeste kleutergroepen wordt vanuit een thema gekeken welke rekenwiskunde activiteiten daar mooi bij passen. Maar wanneer je kijkt naar wat er in groep 3 bekend verondersteld wordt, blijkt dat diverse activiteiten in groep 1 2 een voorwaarde zijn.
Kangoeroeduo's maken hoge sprongen; Rekenwiskundewedstrijd in tweetallen - Lonneke Boels
Lonneke Boels
Op 15 maart 2012 kunnen basisschoolleerlingen voor de derde keer in tweetallen deelnemen aan de reken- en wiskundewedstrijd W4Kangoeroe. De scholen die duo’s hebben opgegeven zijn verrast over de resultaten.
Methodelas(t); overgang naar perspectiefrijk onderwijs
Dirk van der Straaten
Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden beschrijven in dit artikel hoe je het beste van een oude naar een nieuwe rekenmethode kunt overstappen door gebruik van de metafoor van een "goede las".
Het succes van begrijpend rekenen; de Regenboog-rekenklas
Petra Nienhuis
Op de 1e Katholieke Montessorischool ‘de Regenboog’ in Amsterdam is een rekenklas opgezet voor kinderen die extra rekeninstructie, oefening en zelfvertrouwen kunnen gebruiken. De rekenklas is inmiddels een groot succes.