Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Het metriek stelsel; Eerst begrip, dan de formule - Frans Ballering

Bij het leren omrekenen van maten wordt er al gauw geschoven met nullen en komma's. Meestal blijkt dat studenten in het vo en mbo daar niet of nauwelijks mee overweg kunnen. Maar hoe kan het dan wel?

Functioneel rekenen; Rekenen in andere vakken. Door Vincent Jonker en Monica Wijers

Scholen voor vo en mbo zoeken naar manieren om leerlingen voldoende rekenkennis en -vaardigheden mee te geven. Het ligt voor de hand om het rekenonderwijs te verdelen over verschillende vakken.

Rekenen op je mobieltje. Rekenmachines in het onderwijs - Jurriaan Steen

Iedereen heeft tegenwoorden een mobiele telefoon waar een rekenmachine op zit. Als dit hulpmiddel zo gemakkelijk tot ieders beschikking staat, moeten we kinderen dan nog wel uit het hoofd of met papier leren rekenen?

De instructie staat centraal. Samen rekenen op het vmbo: een praktijkvoorbeeld

Sinds enkele jaren proberen veel middelbare scholen vorm te geven aan rekenonderwijs om uiteindelijk te voldoen aan de normen zoals omschreven in de referentiekaders. Marianne Espeldoorn, Joop Vaneker en Peter ten Dam geven praktijkvoorbeelden.

Functioneel gecijferd; Komt het landelijk rekenexamen te snel voor het mbo? - Sabine Lit

In 2010 zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen bij wet ingevoerd. Vanaf schooljaar 2013/ 2014 en 2014 / 2015 komen hiervoor landelijke rekenexamens. Een kijkje op drie opleidingen geeft een beeld van de stand van zaken.

Sturen op optimale rekenresultaten; rekenen op Pius Xv-vBert van de Wal en Bronja Versteeg

Vijf jaar geleden stuurde constateerde een wiskundedocent dat het een groot deel van de bovenbouwleerlingen niet lukte om eenvoudige basisvaardigheden toe te passen. In dit artikel leest u hoe de school een rekeplan ontwikkelde.

Sommen en authentieke problemen; Rekenmethodes en toetsing 2F en 3F

Wat bepaalt nu eigenlijk of een opgave van het niveau 2F of 3F is? Deskundigen Monica Wijers en Victor Schmidt bepalen aan de hand van vijf voorbeeldopgaven hoe zij de indeling 2F - 3F maken en wat hun overwegingen zijn.

Volgens Bartjens en Euclides - Cathe Notten

Deze uitgave van Volgens Bartjens is ontstaan vanuit een samenwerking met Euclides, het tijdschrift van de vereniging voor wiskundeleraren. Het bevat artikelen voor iedereen uit het voortgezet onderwijs en mbo die te maken krijgt met het vak rekenen

Bewijs uit het gerijmde - Referentiekader taal en rekenen.

Reken-rijmrubriek van Jaap van Lakerveld

In / uitgelicht; (reken)boekenrubriek - Peter van den Bremen

In dit artikel bespreekt Peter van den Bremen een drietal boeken, en twee websites, speciaal voor studenten en docenten uit het voortgezet onderwijs of mbo.

Doen

Ei van Columbus Jaargang 31, special vo - mbo deel 2, antwoorden

4 pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers, nu ook voor het voortgezet onderwijs en mbo!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 31, nummer 5 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 5 - antwoorden

Voorbeeldgroepsplan bij "Differentiatie vraagt voorbereiding", Dolf Janson, Jaargang 31, nummer 5

Weten

De ontwikkeling van strategiegebruik; leren vermenigvuldigen.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar leerlijnen en strategiegebruik. Sanne van der Ven en Evelyn Kroesbergen bespreken daarom de leerlijn vermenigvuldigen aan de hand van strategieën. Ze gaan ook dieper in op het gebruik van het werkgeheugen.

Weten

Differentiatie vraagt voorbereiding; Een groepsplan kun je daarvoor gebruiken - Dolf Janson

Veel leraren hebben inmiddels kennisgemaakt met het verschijnsel ‘groepsplan’. In dit artikel laat de auteur zien wat de essentie van een groepsplan is en hoe je de rekenlessen daarmee kunt versterken.

Mooie modellen; Rekenen met de procentstrook - Frans van Galen en Dolly van Eerde

In dit artikel bespreken de auteurs waarom het helpt als leerlingen een procentenstrook tekenen bij opgaven, welke fouten er worden gemaakt bij het uit het hoofd uitrekenen van een procentensom en hoe de procentenstrook kan helpen bij procentensommen.

Hoe vaak kun jij overgooien? Rekenrijk voor groep 1 en 2 - Evelien Delhez

De auteur beschrijft hoe je in de gymzaal lekker kunt gooien met een bal, terwijl je eigenlijk ook goed bezig bent met... rekenen

Weten

De vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel. Werken aan inzicht en begrip bij (zwakke) rekenaars

Rekenresultaten in Amsterdam-West; Verslag van een rekenverbetertraject - Nico Eigenhuis

3 jaar geleden startte het reken-verbetertraject op de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam West. In mei 2010 beschreef Nico Eigen- huis in Volgens Bartjens de beginsituatie van de leerlingen en de school. Hoe is de situatie na 3 jaar?

Doen

Vijfduizendje gooien - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Inhoudelijk doel
Met speelbord: Springen naar getallen tot en met 5000 in reuzensprongen van 100, 200, 300, ... en grote sprongen van 50.
Zonder speelbord: Automatiseren van optelopgaven bestaande uit vijftig- en honderdtallen tot en met 5000.

 

Doel van het spel

Als eerste 5000 of meer punten halen. Er geldt ec...

Redactioneel

Volgens Bartjens; differentiëren kun je leren - Cathe Notten

Deze Volgens Bartjens gaat over het hoe en waarom van differentiëren tijdens de rekenles.

Vroeger; Vormsommen - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt sommen uit het Cijferboek voor de Volksschool van Theo Thijssen en J.Soederhuijzen (1913). Er staan sommen in die bewerkelijk en ingewikkeld zijn, maar die de concentratie en accuratesse verhogen en daarom karaktervormend zijn..

Groetjes van groep 4; Trapje van vergelijking - Lia van Diem

Op een kubus staan en dan meten wie er groter is dan de juf.... dat is spannend en het levert ook een goede rekenles op!

Bewijs uit het gerijmde; Instructie en strategie - Jaap van Lakerveld

Over hoe instructie volgens en leren denken twee verschillende dingen zijn....

Wiskunde van de straat: Toetsend leren - Harrie Sormani

Er wordt heel wat afgetoetst in rekenland. Wat zou het fijn zijn als de kinderen tijdens het maken van de rekentoets ook nog iets zouden leren, zoals bij de peilingspelletjes van het SLO....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Lobo77

Lobo 77 is een spel waarbij je voortdurend de ander kunt plagen en tegelijk moet zorgen dat je zelf niet de klos bent; net zoals bij Uno of pesten. Het spel is een goede manier voor kinderen uit groep 4 en 5 om het optellen onder de honderd te oefenen.

In-Uitgelicht - Peter van den Bremen

Beschrijving van "Iedereen is bang voor wiskunde, wij ook" van Jeanine Daams (Volkskrant, 3 maart 2012) en "Computer effectief bij rekenen" (Onderwijsblad, 11 februari 2012)

Kijken naar kinderen in de rekenles - De praktijk

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen - nummer 6 - maart 2012

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 4 - antwoorden

Weten

Wie kan delen, kan vermenigvuldigen - Kennis van leerlijnen is essentieel voor goed rekenonderwijs.

Eerlijk delen is voor kinderen nooit een probleem. Kleuters weten al hoe ze eerlijk kunnen (ve)rdelen. Toch blijkt de leerlijn delen voor kinderen grote problemen op te leveren. Martie de Pater bespreekt de leerlijn delen.

Weten

Vertaalcirkel 3; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts

Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren, vooral door het talige karakter. De auteur biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: De Vertaalcirkel. Hier 2 praktijkvoorbeelden uit groep 7-8.

Een les is als een snel stromende rivier - Flow tijdens Japanse reken-wiskundelessen.

Japanse kinderen blijken goed te presteren op het gebied van rekenen in vergelijkende tests. Over de oorzaken daarvan bestaan verschillende meningen, maar Henk Logtenberg is van mening dat Lesson Study daar veel toe bijdraagt.

Ik had ze nog niet geteld; Het belang van schattend rekenen - Christel Prins

In dit artikel gaat de auteur, rekencoördinator en leerkracht van een basisschool, in op het specifieke nut van schatten en het belang daarvan voor goed leren rekenen. Dit artikel is ook zonder inloggen te lezen.

Nederlands kampioen rekenen 2011 - Ed de Moor

Ed de Moor doet verslag va de achtste finale van het Bartjens Rekendictee, dat in 2011 gewonnen werd door Epi van Winsen

Weten

Afstemmen op onderwijsbehoeften; Gedifferentieerd rekenonderwijs - Eva van de Weijer-Bergsma ea

Het verbeteren van het rekenonderwijs staat hoog op de agenda voor veel scholen. Een belangrijke vaardigheid voor leerkrachten is het afstemmen van het onderwijsaanbod op de verschillende leerlingen in de klas. Maar hoe ziet differentiatie er uit?

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan