Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Redactioneel

Volgens Bartjens : Op onderzoek - Cathe Notten

Het thema van deze Volgens Bartjens is: onderzoekend leren. Cathe Notten licht toe.

Wiskunde van de straat: 7.000.000 - Harrie Sormani

De zeven-miljardste wereldburger is aanstaande... maar passen we nog wel met zijn allen op de wereld in de toekomst? Harrie Sormani rekent uit dat dat gemakkelijk gaat.

Vroeger: Bolkestein - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over Gerrit Bolkestein - opa van Frits Bolkestein - die in de vorige eeuw een onderwijsman in hart en nieren was.

Doen

Hoe veel jaar ben jij nou? - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Terwijl je het hebt over leeftijden kun je heel goed oefenen met het opzeggen telrij, aantallen tellen, ordenen, redelijk schatten, vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden, getalbeelden t/m 12.

Bewijs uit het gerijmde: Geometrische figuren - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld dicht over het feit dat je meten in het dagelijks leven heel vaak nodig hebt....

Groetjes van groep 4: Hoeveel? Veel! - Lia van Diem

Groep vier krijgt les over geld. Niet op het bord, maar ze werken met echte muntjes! Hierdoor leren ze veel en snel...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Haasje over

Doel van dit spel voor groep 3,4,5 is het leren van de optellingen en aftrekkingen tot 10 of de vermenigvuldigingen van de tafels. Het spel kan goed gebruikt worden voor sommen die moeilijk te onthouden zijn. Met extra kopieerbladen bij "extra materiaal".

in / Uitgelicht - Peter van den Bremen

Beschrijving van "Niet bij taal en rekenen alleen", Michiel van Nieuwstat, NRC 20/21 aug. 2011, van "Rekenen buiten het boekje", Ronald Keijzer en Corry Verschure, JSW 2, okt 2011 en van "Hoofdrekenen", Willem Bouwman, Euclides 87 / 2

Kijken naar kinderen - Professionalisering

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen - nummer 5 - december 2011

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 2, antwoorden

Weten

En de oplossing is.... Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen

Opbrengstgericht werken heeft tot doel dat leerlingen ervaren dat hun inspanningen in de les hen iets opleveren dat ook blijft na een toets. Hoe je als leraar dat in rekenlessen kunt bevorderen is het onderwerp van dit artikel van Dolf Janson.

Weten

De vertaalcirkel; Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars

Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Zij zien vooral het talige karakter van deze toets als de oorzaak van de problemen. Ceciel Borghouts gaat in op de problemen en biedt hulp met de Vertaalcirkel.

Digitaal rekenen: Oppervlakte

Het computerprograma "Volleggen" kan worden gebruikt om te leren wat een oppervlakte precies is. Rubriek van Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen

Weten

Handelingsgericht werken; Met het oog op rijkere rekenopbrengsten

Handelingsgericht werken is een manier om vorm te geven aan opbrengstgericht werken. In dit artikel bespreken Nico Eigenhuis, Suzanne van Assenbergh en Marianne Soeters aan de hand van het handelingsmodel en praktijkvoorbeelden hoe je dit aanpakt.

De reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters volgens Pluspunt

Een deel van de serie artikelen over de kleuterpakketten rekenen-wiskunde. Dit keer is Pluspunt aan de beurt. Veel aandacht en tijd gaat uit naar een brede aanpak en het inspelen op gouden leermomenten. Artikel van Hanneke Custers

Klimgaas; Houvast bij het zoeken naar een nieuwe methode

De aanschaf van een rekenmethode is iets waar basisscholen lang en gedegen over nadenken. Maar wat voor methode past bij het rekenen van de toekomst? Artikel van Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden.

De kond, de hikker en de peeuw; Combinatoriek op de basisschool

Opgaven waar de oplossing niet meteen duidelijk is bieden mogelijkheden op het gebied van het kerndoel "wiskundig inzicht en handelen". In dit artikel bespreken de auteurs mogelijkheden en aanpak rond probleemoplossen aan de hand van Combinatoriek.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Verhoog de opbrengst

In de rubriek Volgens Bartjens vertelt hoordredacteur Cathe Notten over het thema van deze keer: Opbrengstgericht Werken.

Wiskunde van de straat: Snel, sneller, relax

In zijn rubriek vertelt Harrie Sormani over de Club van 90, die voor heel wat extra rekenwerk zorgt....

Draad van Ariadne

Ei Van Columbus, jaargang 31, nummer 2, opgaven

Vier pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en 8.

Vroeger: De boodschappen

In zijn rubriek vertelt Ed de Moor over het bezoek aan Museum Amsterdam met zijn twee kleinkinderen. Daar slaat hij aan het rekenen en vergelijken met prijzen van levensmiddelen van vroeger en nu.

Doen

Puzzelrace - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Met dit spel oefenen kleuters in een vijf-minutenspelletje hoe ze kunnen opereren met vormen en figuren en herkennen ze verschillende vormen en figuren. Rubriek van Julie Menne

Groetjes van groep 4: De vlag mag uit!

Als je een vlag wilt knutselen, komt daar nog heel wat passen, meten en rekenen bij kijken. Rubriek van Lia van DIem.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Duo Tien!

Duo Tien! is een rekenspel, waarin de leerlingen de splitsingen van 10 in tempo oefenen en daarbij ook nog moeten redeneren. Het is geschikt voor kinderen van eind groep 2, groep 3 (en 4).

Bewijs uit het gerijmde: Rekenen in de vakantie

Jaap van Lakerveld vertelt in rijm hoe goed vakanties zijn voor je rekenvaardigheden...

Kijken naar kinderen - Verbeelding

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen in de rekenles - nummer 4 - oktober 2011

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 1, opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en 8, bedacht door Jos van den Bergh met illustraties van Leo Faes.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 1, antwoorden

Extra materiaal bij "Een broek vol mieren maar dan anders" door Erica de Goeij

In het oorspronkelijke artikel wordt beschreven hoe plusklaskinderen rekenspellen verzinnen voor hun mede-klasgenoten. Hieronder kunt u hun slimme vondsten bekijken!

Doen

Spel in de rekenles - Eurospel

In deze rubriek bespreekt Anneke Noteboom het spel Eurospel. Eurospel is geschikt om kinderen te leren handig en snel bedragen samen te stellen op verschillende manieren. Het is geschikt voor kinderen vanaf groep 3.

Soms kun je kansen beïnvloeden... Combinatoriek tijdens de Grote Rekendag

Basisschool de Ark uit Schipluiden was een van de vele scholen die deelnam aan de Grote Rekendag. Ronald Keijzer en Corry Verschure namen een kijkje bij deze dag en keken wat kinderen deden en hoe ze leerden.

Winkelen tijdens de rekenles. Klasse!winkels zorgen voor betekenisvolle context

Een aantal scholen voor Speciaal Onderwijs in Friesland was niet tevreden met de afstemming van het reken-wiskunde-onderwijs van hun ZML leerlingen en ging op zoek naar mogelijkheden tot verbetering. Jimke Nicolai en Piet Bandstra beschrijven hoe.

Doen

Sprintje trekken - Met sprongen vooruit in 5 minuten

Het doel van dit spel is om zo snel mogelijk getalkaarten te ordenen. Julie Menne vertelt hoe je dit spel kunt spelen in de kleuterklassen.

Groetjes van groep 4 / 5: Wakker worden - Lia van Diem

De kinderen van groep vier / vijf beginnen iedere ochtend met een korte en actieve rekenopdracht. Dat is een goed begin van de dag!

Vroeger: Zes en een kwart - Ed de Moor

In zijn rubriek over vroegere tijden schrijft Ed de Moor deze keer over geld en munten in de oorlogstijd.

Weten

Rekenen met geld in de methode: Kansen van de rekendidactiek bij geldrekenen

Rekenmethodes maken veelvuldig gebruik van geld. Begrijpelijk, geld heeft betekenis voor kinderen. In dit artikel heeft Henk Logtenberg aan de hand van rekenmethodes gekeken hoe geld wordt gebruikt in de rekenles en hoe dit kan worden uitgebreid.