Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Bewijs uit het gerijmde: Omgaan met geld - Jaap van Lakerveld

Reken-rijm over geld van Jaap van Lakerveld

Digitaal Rekenen: Geld

Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen beschrijven spelletjes over geld die je kunt doen op het digitaal schoolbord.

"Een broek vol mieren", maar dan anders: Leerlingen ontwerpen een rekenspel.

Het uitdagen van sterke rekenaars is niet eenvoudig. Deze leerlingen hebben complexere opgaven nodig. Erica de Goeij beschrijft hoe de leerlingen van haar plusklas een eenvoudig spel omzetten naar rekenspellen waar de hele klas zijn tanden in kan zetten.

Geld in de klas: Financiële educatie loont - Marion Weijers

Marion Weijers legt uit waarom financiële educatie heel belangrijk is. Dit kan bijvoorbeeld door het Nibud-geldexamen, waar kinderen van groep 7 en 8 heel bewust wordt geleerd om met geld om te gaan.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Kinderen en Geld - Cathe Notten

Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft hoe zeer geld betekenis heeft voor kinderen. Het wordt door methodemakers daarom als didactisch middel gebruikt. Maar hoewel kinderen er veel sommen over maken, betekent dit niet dat ze er ook mee om kunnen gaan...

Kijken naar kinderen - Leren waarnemen

Nieuwsbrief van Kijken naar kinderen - nummer 3 - juni 2011

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 30, nummer 5, opgaven.

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers, gemaakt door Jos van den Bergh. Illustraties van Leo Faes.

Kijken naar kinderen - Onderzoek in de praktijk

Nieuwsbrief van Kijken naar kinderen - nummer 2 - mei 2011

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, jaargang 30, nummer 5, antwoorden

Hoe geef je snelheid weer? Artikel over grafieken van Frans van Galen en Elise Quant

De auteurs pleiten er in dit artikel voor om leerlingen vaker opdrachten te geven waarbij ze zelf mogen bedenken hoe ze iets weergeven. Zo’n opdracht laat heel duidelijk zien wat leerlingen van een onderwerp begrijpen.

De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters: De wereld in getallen.

Reny van Hijum en Marleen van de Wetering leggen uit dat bij de methode De Wereld in Getallen wordt uitgegaan dat kleuters vooral door
spelen, ervaren en ontdekken rekenen leren.

De Grote Rekendag als practicum tijdens de Nationale Rekendagen - R.Keijzer & C.Verschure

Het thema van de negende Grote Rekendag was ‘Redeneren en combineren’. Tijdens de Nationale Rekendagen werd in een van de practica het materiaal van de Grote Rekendag ingezet, waar leerkrachten leerden van de activiteiten voor hun leerlingen.

Het spel en de knikkers - Marjolein Kool

In veel klassen begint de dagelijkse rekenles met een gezamenlijke warming-up van 10 minuten. Klassikaal oefenen verstevigt de rekenbasis van de leerlingen en geeft de leerkracht direct inzicht in de vorderingen van de groep. Lees hoe zOEFI hierbij helpt.

Speels en onderzoekend leren: Grammathematica - Leo Prinsen

Onderzoekend rekenen en rekenend onderzoeken met Tangram en Hexagram.

De verschillen delen - Ineke van Sijl en Maaike Verschuren

Omgaan met verschillen is in de praktijk een stuk lastiger dan op papier. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld gaan de auteurs van dit artikel in op de aandachtspunten en valkuilen bij het aanpassen van de rekenstof aan de verschillende leerlingen.

Weten

Kijken naar kinderen - Kinderen als spiegel voor de leerkracht - Belinda Terlouw

Belinda Terlouw zocht naar een doeltreffende manier van begeleiden en kwam uit bij het kind. Aan de KPZ startte ze het project Kijken naar kinderen, waar het kind de spiegel van de leerkracht vormt om hem te helpen in zijn eigen rekenkundige ontwikkeling.

Een methode moet geen dwangbuis zijn - Willem Vermeulen

Op veel scholen wordt de rekenmethode als keurslijf en reddingsboei gebruikt in plaats van als hulpmiddel om het eigen onderwijs vorm te geven. Dit staat goed rekenonderwijs vaak in de weg. Hoe kan een leerkracht wat meer loskomen van de methode?

Bouwen met Blokken - Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen

Een populair spel op RekenWeb.nl is Bouwen met Blokken. In dit artikel een korte typering van het spel en de mogelijkheden om dit spel te gebruiken op het digitaal schoolbord.

Wiskunde van de straat: 127 forever!!!!!! Harrie Sormani

Rekenen met maximum snelheden en foutenmarges....

Vroeger: Vroeger voor Later - Ed de Moor

In deze honderste "Vroeger" beschrijft auteur Ed de Moor hoe er vroeger over het rekenonderwijs van later gedacht werd.....

Doen

Bekerbal - Met sprongen vooruit

Met een stapel bekers kunnen de kinderen van groep 1 en 2 heel goed leren tellen en splitsen....

Groetjes van groep vijf: Droog oefenen - Lia van Diem

Groep vijf doet een rekenles met fles cola. Hoeveel bekertjes passen daar in? Als de les voorbij is hebben de kinderen nog geen druppel op. Toch zijn de kinderen van groep vijf tevreden, want goed gerekend hebben ze wel!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Geheim getal

Een rekenspel voor kinderen van alle groepen, waar je door een geheim getal te raden oefent met het uitspreken van getallen en de waarden van de verschillende cijfers in de getallen. Alles dat je nodig hebt is pen en papier.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, jaargang 30, nummer 4, opgaven

Het befaamde Ei van Columbus, de rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

Kijken naar kinderen - De aftrap

Nieuwsbrief van Kijken naar Kinderen - nummer 1 - maart 2011

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 4, antwoorden

Extra materiaal bij het artikel "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4

Latijns Rekenpotje variant 1: Extra materiaal bij "Latijns Rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 14

 

 

Download Latijns Rekenpotje, variant 1

Extra materiaal bij het artikel "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4

Latijns rekenpotje variant 2: Aan de slag met het echte werk. Materiaal bij "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 14

Extra materiaal bij het artikel "Latijns Rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30-4

Latijns rekenpotje variant 3: Geef de volgorde van oplossen aan. Extra materiaal bij "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 15

Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 / 4

Rekenrijk, Afbeelding 1: In de handleiding worden rekentips gegeven. Extra materiaal bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 31

Extra materiaal bij het artikel " Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30-4

Wizwijs: Afbeelding 3: Het handelingsmodel; extra materiaal bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30 nummer 4, pagina 33

Extra materiaal bij het artikel " Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30-4

Pluspunt: Voorbeeld lesboek groep 7 met links aanbod op fundamenteel niveau en rechts op streefniveau. "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 34 afbeelding 1

Extra materiaal bij het artikel " Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30-4

Pagina's uit het leerlingenboek van Alles Telt, extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30 nummer 4, pagina 35 afbeelding 1

Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 / 4

Een voorbeeld van een pagina uit het Maatschrift van de methode Alles Telt. Volgens Bartjens jaargang 30, nummer 4, pagina 35 afbeelding 3

Weten

Naar een protocol ERWD - Jaap Vedder en Mieke van Groenestein

Een artikel over de aanpak van Ernstige Reken-Wiskunde problemen en Dyscalculie.

Sterke rekenaars en het rijtje van 100 - Erica de Goeij

In dit artikel geeft Erica de Goeij voorbeelden van probleemgericht, productief oefenen in een plusklas.