Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Digitaal rekenen: Kraak de Kluis

In deze rubriek leggen de auteurs uit je met het spel "Kraak de Kluis" op het digitale schoolbord kunt oefenen met deelbaarheid en het getalinzicht kunt vergroten bij kinderen van groep 6 tot en met 8

Speels en onderzoekend leren: Latijns rekenpotje

In dit artikel geven Jantine Bloemhof, Leo Prinsen en Jan Willem van Slijpe een voorbeeld van rekenen en redeneren voor leerlingen van af groep vijf.

Een voorbeeldige staartdeling - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt een in zijn ogen voorbeeldige staartdeling

De reken-wiskudige ontwikkeling van kleuters: Alles telt.

In dit artikel vertellen Yvonne Leenders, Marijke Bertu en Sietske Zagers door twee praktijkvoorbeelden van betekenisvolle rekenwiskundige activiteiten in de kleuterperiode hoe de rekenmethode Alles Telt de ontwikkeling van kleuters stimuleert.

Verschil mag er zijn - Hoe 5 rekenmethodes omgaan met verschillen tussen leerlingen

Ceciel Borghouts, Sjoerd Huitema, Marike Verschoor, Anneke van Gool, Els van den Bosch-Ploegh en Sietske Zagers leggen uit hoe vijf rekenmethodes omgaan met verschillen tussen leerlingen.

Redactioneel

Volgens Bartjens: omgaan met verschillen - Cathe Notten.

In hun dagelijkse praktijk hebben leerkrachten in hun groepen te maken met grote verschillen tussen kinderen, waaronder verschillen in kennis en vaardigheden. Dit nummer van Volgens Bartjens heeft daarom als thema "Omgaan met verschillen".

Wiskunde van de straat: Ganzenpassen - Harrie Sormani

In deze rubriek legt Harrie Sormani uit waarom hoofdrekenen en hardlopen eigenlijk onafscheidelijk zijn.

Vroeger: De man van de Cito-toets - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over Joop Bokhove van het Cito.

Doen

Het stekelvarken - Met sprongen vooruit in vijf minuten

In dit spel raden kinderen hoeveel stekels er op hun rug zitten. Zo zijn ze bezig met aantallen tellen, redelijk schatten, telbaar representeren, verkort tellen, erbij en eraf van 1 of 2 en splitsingen tot en met 12. Wordt verrijkt door spiegelen.

Bewijs uit het gerijmde: Zorgleerling of zorgenkindje - Jaap van Lakerveld

Zorgen over het begrip zorgleerling, in rijm!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Blokus Duo

Blokus Duo is een aantrekkelijk spel voor twee spelers voor kinderen vanaf groep 2 /3 dat een beroep doet op het ruimtelijk inzicht en op logisch denken en redeneren.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 3, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 3, antwoorden

Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30-4

Pagina uit het werkschrift van de methode Alles Telt, behorende bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 35 afbeelding 2

Doen

Spelregels om Catch te spelen in groep 2 t/m 8, bij "Getallen vangen" - Anneke Noteboom

De spelregels voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel

Doen

Kopieerkaarten tot 1000 DEF bij "Getallen vangen", Anneke Noteboom, Jaargang 30, nummer 3

Kopieerkaarten tot 1000 voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel

Rekenen-wiskunde in Singapore. Het oplossen van problemen centraal

In alle internationale vergelijkende reken-onderzoeken komt Singapore er als een van de besten uit. Waar komt dit succes vandaan? Joost Maarschalkerweerd en Lionel Kole gaan in op de aanpak die wordt gekozen bij rekenonderwijs in Singapore.

Digitaal rekenen. Een artikel over Plofsommen op het rekenweb - Frans van Galen en Vincent Jonker.

Naast het zelfstandig met Rekenweb werken, is er ook de mogelijkheid om via een digibordles bepaalde onderwerpen klassikaal aan de orde te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld klassikaal met plofsommen oefenen met de getallenrij en het schatten.

Getallen vangen met Catch! De leerlijn getalbegrip in ruim 50 spelletjes.

Anneke Noteboom beschrijft "Catch", ẻẻn van de rekenspellen uit het pakket Rondje Rekenspel. Dit pakket bevat een groot aantal spellen voor groep 1 tot en met 8 waarmee kinderen hun inzicht in en vaardigheid op het gebied van getalbegrip vergroten

Speels en onderzoekend leren: Torenstad. Meetkundige activiteiten in groep 5/6.

Leo Prinsen en Cathe Notten omschrijven hoe je meetkunde in groep vijf en zes op een speelse en aantrekkelijke manier kunt presenteren, waarbij de leerlingen zelf onderzoekend bezig zijn.

Rekenverbetertraject in de praktijk: een artikel over opbrengstgericht werken.

Gert Gelderblom hanteert vier kernpunten voor goed rekenonderwijs. Hans Pranger en Jacqueline van Burk laten in een praktijkvoorbeeld zien hoe een school aan alle vier kernpunten aandacht kan besteden.

De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters, volgens Wizwijs - Anneke Aartsen

In de eerste jaren van het basisonderwijs het fundament gelegd voor de rekendomeinen getallen en bewerkingen, meten en meetkunde. Hoe kan de rekenmethode Wizwijs de leerkrachten van de onderbouw hierbij helpen?

Een vliegende start. Schoolbrede opening van de Grote Rekendag - Ronald Keijzer en Corry Verschure

Een keer per jaar is het op een woensdag in april op veel scholen rekenfeest. Dan is "De Grote Rekendag", een dagdeel met uitdagende activiteiten voor leerlingen rondom een bepaald rekenthema. De leerlingen zijn de hele dag bezig met een vak: rekenen.

Hoe lang is mijn winterdas? Een meetles in groep vier - Hans ter Heege

Als de kou in de lucht is, wordt het tijd voor de winterjas. En ook voor een dikke shawl rond de nek. Een mooi aanknopingspunt voor een betekenisvolle les rond meten in groep vier. "Hoe lang is een winterdas?" vraagt juf Marga aan groep 4. Meten maar!

Weten

Meesterschap is vakmanschap; Hoe leerkrachten de Kennisbasis Rekenen-wiskunde kunnen inzetten.

Om goed reken-wiskundeonderwijs te kunnen geven moeten leerkrachten "boven de stof staan". Wat houdt dat eigenlijk in? Onlangs is hiervoor de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde voor aanstaande leerkrachten basisonderwijs uitgebracht. Marc van Zanten licht toe.

Wiskunde voor de basisschool. W4kangoeroe - Leon van den Broek.

Kangoeroe laat kinderen ervaren dat wiskunde heel leuk en uitdagend kan zijn. De internationale reken-wiskundewedstrijd heeft een nieuwe naam: w4kangoeroe. W4 staat voor de vier W's van WereldWijde WiskundeWedstrijd.

Redactioneel

Volgens Bartjens - Cathe Notten

Hoofdredacteur Cathe Notten verwelkomt de nieuwe, kleurige jas van Volgens Bartjens

Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem

Hoe hoog is een stapel van 100 rekenboeken? Groep 4 zoekt het uit....

Wiskunde van de straat: De wortel en het kwaad - Harrie Sormani

Harrie Sormani legt aan de hand van een voorbeeld uit de natuur de "wortel-theorie" uit.

Doen

De kaartenlijn - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Door bij het spelletje "De kaartenlijn" zo snel mogelijk te achterhalen welk getal is verstopt, oefenen de kleuters met de getalsymbolen 0 tot en met 12 te herkennen, te ordenen en te koppelen aan hoeveelheden. Rubriek van Julie Menne.

Vroeger: Reflectie - Ed de Moor

Ed de Moor haalt herinneringen op naar aanleiding van het boek "Het rekentheater" van Adri Treffers

Bewijs uit het gerijmde: Glossy - Jaap van Lakerveld

In / Uitgelicht: Rekenen-wiskundeartikelen in tijdschriften - Peter van den Bremen

Bespreking van "Een flitsende leerlijn" van Julie Menne, "Vinger opsteken werkt contraproductief" van Lisette Douma en "Kindjes let ff goed op!" van Tobias Reijngoud.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Tricoda

Tricoda is een mooi uitgevoerd spel voor kinderen vanaf groep 4 dat draait om logisch denken en redeneren. Het vraagt weinig van de leraar, want het spel is in enkele minuten uitgelegd. De kinderen die het speelden, vonden het leuk en spannend.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30 nummer 2, antwoorden

Rekenen in een andere cultuur. Nederlandse rekenmethode vertaald naar de Arubaanse situatie.

In dit artikel gaat Anne Coos Vuurmans in op het belang van onderwijs in de thuistaal voor jonge leerlingen en de noodzaak tot het aanpassen van een rekenmethode voor de Arubaanse situatie