Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Kinderen die niet weten wat ze weten. Oefening en begrip horen in de gereedschapskist voor rekenen

Moet er eerst begrip worden gevormd voordat men mag gaan oefenen met rekenen, of is het eerder zo dat oefenen op den duur leidt tot begrip? En is het erg als oefenen niet leidt tot begrip? Jo Nelissen gaat hier in dit artikel dieper op in.

Kwaliteitskoffer Speciaal Rekenen. Inspiratiebron voor verbetering reken-wiskundeonderwijs.

Belinda Terlouw en Maaike Verschuren vertellen in dit artikel over de kwaliteitskoffer van de projectgroep Speciaal Rekenen en hoe deze het beste geimplementeerd kan worden.

Rekenbeter.nl in de klas. Oefenen met vier opgaven per dag - Ed de Moor

Via e-mail krijgen gebruikers van de website www.rekenbeter.nl elke dag toegang tot vier pittige opgaven op het niveau van eind groep acht. Kan deze website worden gebruikt worden met een digibord en heeft de leerkracht er een handig hulpmiddel aan?

Weten

Gedachtenvol oefenen. Werken aan een getallennetwerk - Ine Meijers.

Dit artikel gaat over het handig en gedachtenvol opbouwen van een getallennetwerk. Een goed gevuld getallennetwerk stelt kinderen namelijk in staat om handiger te rekenen en gedachtenvoller te oefenen.

Weten

Van welk kind is deze schaduw? Nieuwe toets Rekenen voor Kleuters van Cito - Irma Koerhuis

In schooljaar 2010-2011 vervangt Cito de toetspakketten Ordenenen Ruimte & Tijd door een geheel nieuw toetspakket: Rekenen voor kleuters. Dit artikel van Irma Koerhuis gaat in op op het belang van het meten van rekenvaardigheid bij jonge kinderen.

Bewijs uit het gerijmde: Zwart-wit, met een steunkleur - Jaap van Lakerveld

In een gedicht wordt het thema zwart-wit belicht

Vroeger: Een bijzondere bibliotheek - Ed de Moor.

Ed de Moor beschrijft zijn bezoek aan een verzamelaar van oude reken- en wiskundeboeken

Wiskunde op straat: Penny wise and Pound foolish - Harry Sormani

Vele mensen geven veel geld uit aan grote dingen en bezuinigen op de kleine. Niet verstandig, rekent de auteur voor.

Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem

Wat is nou zwaarder, een rekenboek of een taalboek? Groep vier probeert het antwoord te vinden; eerst zonder weegschaal, en later met.

Kleine kinderen worden groot: Een vierkante tafel - Henry van Kraanen

In het dagelijks leven rekenen kinderen heel wat af…

Redactioneel

Volgens Bartjens: Zwart op wit - Cathe Notten

Het laatste nummer in zwart-wit... met zoals altijd vol interessante artikelen

Doen

Slangenmaatjes - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je aan het werk gaat met het vergelijken van de lengte van nepslangen. Met sprongen vooruit in 5 minuten

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 2, opgaven

Een rubriek vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen in groep 7 en 8.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Think Fun Games

Think Fun Games is een serie puzzels waar het draait om ruimtelijk inzicht en logica. Rekenspel vanaf groep 3 / 4...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30 nummer 1, opgaven

Vier bladzijden vol met puzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 1, antwoorden

Meten te lijf, verslag van de Grote Rekendag 2010 - Maaike Wynia en Ronald Keijzer

De Grote Rekendag is een dag waarop leerlingen en leraren een ochtend lang werken aan uitdagende reken-wiskundeproblemen rond een bepaald thema. Dit jaar was het thema “Meten te lijf”. In dit artikel wordt beschreven hoe deze dag verliep.

Een alternatief voor kommaschuiven. zOEFI, de Nationale Oefenimpuls oefent ook het domein meten

Marjolein Kool beschrijft hoe het oefenen van het domein “meten” meestal onderbelicht in de rekenles, en hoe een leerkracht zOEFI in kan zetten om kommaschuiven te voorkomen

Weten

Meten in de methode: Zes methodes over meten

Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. In januari 2010 kregen 6 rekenmethodes 1 pagina om te beschrijven op welke manier oefenen en onderhouden wordt aangepakt. Ook wordt uitgelegd hoe het leerstofdomein meten wordt opgebouwd.

Gedachtenvol oefenen. De moeilijke of juist de makkelijke sommen zoeken

In dit artikel geeft Ceciel Borghouts ideeën hoe u de leerlingen eerst kunt laten denken met welke sommen uit het rijtje ze eerst uitrekenen en welke daarna, voordat ze klakkeloos de rijtjes van boven naar beneden afwerken.

"Lengte keer breedte" als eigen ontdekking. Een lessenserie over oppervlakte

Een lessenserie gebaseerd op ontdekken en begrijpen van oppervlakteberekening van Frans van Galen en Lia Oosterwaal

Door meten tot weten. Een lessenserie rond lengte en oppervlakte in het S(B)O

In dit artikel bespreken Sita Strikwerda en Corry Verschure hoe maataanduidingen betekenis krijgen voor leerlingen door er zelf mee te werken. Als bron wordt de map “meten” van het Freudenthal Instituut gebruikt.

Vroeger: Een "waardeloze" postzegel - Ed de Moor

De postzegels met een geldbedrag erop gaan verdwijnen. Ed de Moor haalt reken-herinneringen op met deze postzegels.

Wiskunde op straat: van cijferen naar organiseren - Harry Sormani

Ondanks de vele elektronica waarmee de moderne mens omgeven is, blijft wiskunde noodzakelijk. Probeer maar eens op reis te gaan zonder te rekenen. Dat valt tegen!

Bewijs uit het gerijmde: Meten en wegen - Jaap van Lakerveld

Een gedicht over meten en wegen

Groetjes van groep vier: Fiets deur - Lia van Diem

In groep vier gaan ze dit keer meten. Maar hoe kun je nu precies meten hoe groot een fiets is, of een deur?

Redactioneel

Volgens Bartjens: Over meten en weten - Cathe Notten

Zelf meten en zelf tot inzicht komen in wat maten met elkaar te maken hebben, is en blijft een levenlang belangrijk. Daarom zijn er in dit nummer artikelen vinden met uitgewerkte ideeën voor lessen rond het thema meten.

Doen

Stoelendans - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je een stoelendans doet en ondertussen druk aan het rekenen bent.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Oshi

Probeer je tegenstander letterlijk van het bord af te duwen... Rekenspel vanaf groep vier.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 5, opgaven

Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen in groep zeven en acht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 5, antwoorden

Doen

Boeven vangen - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw met boeven en gevangenissen, waarbij heel wat reken-basisvaardigheden aan de orde komen.

Liften in de rekenles, zOEFI voor dagelijks tien minuten oefenen en automatiseren

Klassikaal automatiseringssommen oefenen kan heel goed met zOEFI en een digitaal schoolbord, schrijft Marjolein Kool in dit artikel

Waarom is het in Marokko warmer? Meetkundig redeneren in de rekenles.

De vraag waarom we zomer en winter hebben, valt dat ook onder rekenen-wiskunde? Er komt in ieder geval meetkundig redeneren aan te pas en het kunnen maken van een schematische voorstelling.

De winkel van Sinkel, rekenen in een rijke leeromgeving - Marleen de Haan en Maaike Verschuren.

Het handelen van de leerkracht voor tijdens en na de rekenactiviteiten maakt dat een leeromgeving “rijk” wordt voor kinderen. In dit artikel beschrijven de auteurs de manier waarom thema’s en arrangementen ingezet kunnen worden.

Weten

Fileer de methode. Scholen willen sterk rekenonderwijs - Marcel van Oosterwijk

In dit artikel wordt ingegaan op de problemen bij het kiezen en implementeren van een nieuwe rekenmethode en de hulp die daarbij van buitenaf kan worden ingeroepen.