Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieNaar een protocol ERWD - Jaap Vedder en Mieke van Groenestein
Jaap Vedder en Mieke van Groenestijn
Een artikel over de aanpak van Ernstige Reken-Wiskunde problemen en Dyscalculie.
Sterke rekenaars en het rijtje van 100 - Erica de Goeij
Erica de Goeij
In dit artikel geeft Erica de Goeij voorbeelden van probleemgericht, productief oefenen in een plusklas.
Digitaal rekenen: Kraak de Kluis
Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen
In deze rubriek leggen de auteurs uit je met het spel "Kraak de Kluis" op het digitale schoolbord kunt oefenen met deelbaarheid en het getalinzicht kunt vergroten bij kinderen van groep 6 tot en met 8
Speels en onderzoekend leren: Latijns rekenpotje
Jantine Bloemhof, Leo Prinsen en Jan Willem van S
In dit artikel geven Jantine Bloemhof, Leo Prinsen en Jan Willem van Slijpe een voorbeeld van rekenen en redeneren voor leerlingen van af groep vijf.
Een voorbeeldige staartdeling - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor bespreekt een in zijn ogen voorbeeldige staartdeling
De reken-wiskudige ontwikkeling van kleuters: Alles telt.
Yvonne Leenders, Marijke Bertu en Sietske Zagers
In dit artikel vertellen Yvonne Leenders, Marijke Bertu en Sietske Zagers door twee praktijkvoorbeelden van betekenisvolle rekenwiskundige activiteiten in de kleuterperiode hoe de rekenmethode Alles Telt de ontwikkeling van kleuters stimuleert.
Verschil mag er zijn - Hoe 5 rekenmethodes omgaan met verschillen tussen leerlingen
Ceciel Borghouts, Sjoerd Huitema, Marike Verschoor
Ceciel Borghouts, Sjoerd Huitema, Marike Verschoor, Anneke van Gool, Els van den Bosch-Ploegh en Sietske Zagers leggen uit hoe vijf rekenmethodes omgaan met verschillen tussen leerlingen.
Volgens Bartjens: omgaan met verschillen - Cathe Notten.
Cathe Notten
In hun dagelijkse praktijk hebben leerkrachten in hun groepen te maken met grote verschillen tussen kinderen, waaronder verschillen in kennis en vaardigheden. Dit nummer van Volgens Bartjens heeft daarom als thema "Omgaan met verschillen".
Wiskunde van de straat: Ganzenpassen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
In deze rubriek legt Harrie Sormani uit waarom hoofdrekenen en hardlopen eigenlijk onafscheidelijk zijn.
Vroeger: De man van de Cito-toets - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over Joop Bokhove van het Cito.
Het stekelvarken - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
In dit spel raden kinderen hoeveel stekels er op hun rug zitten. Zo zijn ze bezig met aantallen tellen, redelijk schatten, telbaar representeren, verkort tellen, erbij en eraf van 1 of 2 en splitsingen tot en met 12. Wordt verrijkt door spiegelen.
Bewijs uit het gerijmde: Zorgleerling of zorgenkindje - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Zorgen over het begrip zorgleerling, in rijm!
Spel in de rekenles - Blokus Duo
Anneke Noteboom
Blokus Duo is een aantrekkelijk spel voor twee spelers voor kinderen vanaf groep 2 /3 dat een beroep doet op het ruimtelijk inzicht en op logisch denken en redeneren.
Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 3, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 3, antwoorden
Jos van den Bergh
Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30-4
Pagina uit het werkschrift van de methode Alles Telt, behorende bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 35 afbeelding 2
Spelregels om Catch te spelen in groep 2 t/m 8, bij "Getallen vangen" - Anneke Noteboom
Anneke Noteboom
De spelregels voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel
Kopieerkaarten tot 1000 DEF bij "Getallen vangen", Anneke Noteboom, Jaargang 30, nummer 3
Anneke Noteboom
Kopieerkaarten tot 1000 voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel
Rekenen-wiskunde in Singapore. Het oplossen van problemen centraal
Joost Maarschalkerweerd en Lionel Kole
In alle internationale vergelijkende reken-onderzoeken komt Singapore er als een van de besten uit. Waar komt dit succes vandaan? Joost Maarschalkerweerd en Lionel Kole gaan in op de aanpak die wordt gekozen bij rekenonderwijs in Singapore.
Digitaal rekenen. Een artikel over Plofsommen op het rekenweb - Frans van Galen en Vincent Jonker.
Frans van Galen en Vincent Jonker
Naast het zelfstandig met Rekenweb werken, is er ook de mogelijkheid om via een digibordles bepaalde onderwerpen klassikaal aan de orde te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld klassikaal met plofsommen oefenen met de getallenrij en het schatten.
Getallen vangen met Catch! De leerlijn getalbegrip in ruim 50 spelletjes.
Anneke Noteboom
Anneke Noteboom beschrijft "Catch", ẻẻn van de rekenspellen uit het pakket Rondje Rekenspel. Dit pakket bevat een groot aantal spellen voor groep 1 tot en met 8 waarmee kinderen hun inzicht in en vaardigheid op het gebied van getalbegrip vergroten
Speels en onderzoekend leren: Torenstad. Meetkundige activiteiten in groep 5/6.
Leo Prinsen en Cathe Notten
Leo Prinsen en Cathe Notten omschrijven hoe je meetkunde in groep vijf en zes op een speelse en aantrekkelijke manier kunt presenteren, waarbij de leerlingen zelf onderzoekend bezig zijn.
Rekenverbetertraject in de praktijk: een artikel over opbrengstgericht werken.
Hans Pranger en Jacqueline van Burk
Gert Gelderblom hanteert vier kernpunten voor goed rekenonderwijs. Hans Pranger en Jacqueline van Burk laten in een praktijkvoorbeeld zien hoe een school aan alle vier kernpunten aandacht kan besteden.
De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters, volgens Wizwijs - Anneke Aartsen
Anneke Aartsen
In de eerste jaren van het basisonderwijs het fundament gelegd voor de rekendomeinen getallen en bewerkingen, meten en meetkunde. Hoe kan de rekenmethode Wizwijs de leerkrachten van de onderbouw hierbij helpen?
Een vliegende start. Schoolbrede opening van de Grote Rekendag - Ronald Keijzer en Corry Verschure
Ronald Keijzer en Corry Verschure
Een keer per jaar is het op een woensdag in april op veel scholen rekenfeest. Dan is "De Grote Rekendag", een dagdeel met uitdagende activiteiten voor leerlingen rondom een bepaald rekenthema. De leerlingen zijn de hele dag bezig met een vak: rekenen.
Hoe lang is mijn winterdas? Een meetles in groep vier - Hans ter Heege
Hans ter Heege
Als de kou in de lucht is, wordt het tijd voor de winterjas. En ook voor een dikke shawl rond de nek. Een mooi aanknopingspunt voor een betekenisvolle les rond meten in groep vier. "Hoe lang is een winterdas?" vraagt juf Marga aan groep 4. Meten maar!
Meesterschap is vakmanschap; Hoe leerkrachten de Kennisbasis Rekenen-wiskunde kunnen inzetten.
Marc van Zanten
Om goed reken-wiskundeonderwijs te kunnen geven moeten leerkrachten "boven de stof staan". Wat houdt dat eigenlijk in? Onlangs is hiervoor de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde voor aanstaande leerkrachten basisonderwijs uitgebracht. Marc van Zanten licht toe.
Wiskunde voor de basisschool. W4kangoeroe - Leon van den Broek.
Leon van den Broek
Kangoeroe laat kinderen ervaren dat wiskunde heel leuk en uitdagend kan zijn. De internationale reken-wiskundewedstrijd heeft een nieuwe naam: w4kangoeroe. W4 staat voor de vier W's van WereldWijde WiskundeWedstrijd.
Volgens Bartjens - Cathe Notten
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten verwelkomt de nieuwe, kleurige jas van Volgens Bartjens
Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem
Lia van Diem
Hoe hoog is een stapel van 100 rekenboeken? Groep 4 zoekt het uit....
Wiskunde van de straat: De wortel en het kwaad - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani legt aan de hand van een voorbeeld uit de natuur de "wortel-theorie" uit.
De kaartenlijn - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Door bij het spelletje "De kaartenlijn" zo snel mogelijk te achterhalen welk getal is verstopt, oefenen de kleuters met de getalsymbolen 0 tot en met 12 te herkennen, te ordenen en te koppelen aan hoeveelheden. Rubriek van Julie Menne.
Vroeger: Reflectie - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor haalt herinneringen op naar aanleiding van het boek "Het rekentheater" van Adri Treffers
Bewijs uit het gerijmde: Glossy - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
In / Uitgelicht: Rekenen-wiskundeartikelen in tijdschriften - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Bespreking van "Een flitsende leerlijn" van Julie Menne, "Vinger opsteken werkt contraproductief" van Lisette Douma en "Kindjes let ff goed op!" van Tobias Reijngoud.
Spel in de rekenles - Tricoda
Anneke Noteboom
Tricoda is een mooi uitgevoerd spel voor kinderen vanaf groep 4 dat draait om logisch denken en redeneren. Het vraagt weinig van de leraar, want het spel is in enkele minuten uitgelegd. De kinderen die het speelden, vonden het leuk en spannend.