Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieEi van Columbus Jaargang 30 nummer 2, antwoorden
Jos van den Bergh
Rekenen in een andere cultuur. Nederlandse rekenmethode vertaald naar de Arubaanse situatie.
Anne Coos Vuurmans
In dit artikel gaat Anne Coos Vuurmans in op het belang van onderwijs in de thuistaal voor jonge leerlingen en de noodzaak tot het aanpassen van een rekenmethode voor de Arubaanse situatie
Kinderen die niet weten wat ze weten. Oefening en begrip horen in de gereedschapskist voor rekenen
Jo Nelissen
Moet er eerst begrip worden gevormd voordat men mag gaan oefenen met rekenen, of is het eerder zo dat oefenen op den duur leidt tot begrip? En is het erg als oefenen niet leidt tot begrip? Jo Nelissen gaat hier in dit artikel dieper op in.
Kwaliteitskoffer Speciaal Rekenen. Inspiratiebron voor verbetering reken-wiskundeonderwijs.
Belinda Terlouw en Maaike Verschuren
Belinda Terlouw en Maaike Verschuren vertellen in dit artikel over de kwaliteitskoffer van de projectgroep Speciaal Rekenen en hoe deze het beste geimplementeerd kan worden.
Rekenbeter.nl in de klas. Oefenen met vier opgaven per dag - Ed de Moor
Ed de Moor
Via e-mail krijgen gebruikers van de website www.rekenbeter.nl elke dag toegang tot vier pittige opgaven op het niveau van eind groep acht. Kan deze website worden gebruikt worden met een digibord en heeft de leerkracht er een handig hulpmiddel aan?
Gedachtenvol oefenen. Werken aan een getallennetwerk - Ine Meijers.
Ine Meijers
Dit artikel gaat over het handig en gedachtenvol opbouwen van een getallennetwerk. Een goed gevuld getallennetwerk stelt kinderen namelijk in staat om handiger te rekenen en gedachtenvoller te oefenen.
Van welk kind is deze schaduw? Nieuwe toets Rekenen voor Kleuters van Cito - Irma Koerhuis
Irma Koerhuis
In schooljaar 2010-2011 vervangt Cito de toetspakketten Ordenenen Ruimte & Tijd door een geheel nieuw toetspakket: Rekenen voor kleuters. Dit artikel van Irma Koerhuis gaat in op op het belang van het meten van rekenvaardigheid bij jonge kinderen.
Bewijs uit het gerijmde: Zwart-wit, met een steunkleur - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
In een gedicht wordt het thema zwart-wit belicht
Vroeger: Een bijzondere bibliotheek - Ed de Moor.
Ed de Moor
Ed de Moor beschrijft zijn bezoek aan een verzamelaar van oude reken- en wiskundeboeken
Wiskunde op straat: Penny wise and Pound foolish - Harry Sormani
Harrie Sormani
Vele mensen geven veel geld uit aan grote dingen en bezuinigen op de kleine. Niet verstandig, rekent de auteur voor.
Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem
Lia van Diem
Wat is nou zwaarder, een rekenboek of een taalboek? Groep vier probeert het antwoord te vinden; eerst zonder weegschaal, en later met.
Kleine kinderen worden groot: Een vierkante tafel - Henry van Kraanen
Henry van Kraanen
In het dagelijks leven rekenen kinderen heel wat af…
Volgens Bartjens: Zwart op wit - Cathe Notten
Cathe Notten
Het laatste nummer in zwart-wit... met zoals altijd vol interessante artikelen
Slangenmaatjes - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je aan het werk gaat met het vergelijken van de lengte van nepslangen. Met sprongen vooruit in 5 minuten
Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Een rubriek vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen in groep 7 en 8.
Spel in de rekenles - Think Fun Games
Anneke Noteboom
Think Fun Games is een serie puzzels waar het draait om ruimtelijk inzicht en logica. Rekenspel vanaf groep 3 / 4...
Ei van Columbus Jaargang 30 nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol met puzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht
Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 1, antwoorden
Jos van den Bergh
Meten te lijf, verslag van de Grote Rekendag 2010 - Maaike Wynia en Ronald Keijzer
Maaike Wynia en Ronald Keijzer
De Grote Rekendag is een dag waarop leerlingen en leraren een ochtend lang werken aan uitdagende reken-wiskundeproblemen rond een bepaald thema. Dit jaar was het thema “Meten te lijf”. In dit artikel wordt beschreven hoe deze dag verliep.
Een alternatief voor kommaschuiven. zOEFI, de Nationale Oefenimpuls oefent ook het domein meten
Marjolein Kool
Marjolein Kool beschrijft hoe het oefenen van het domein “meten” meestal onderbelicht in de rekenles, en hoe een leerkracht zOEFI in kan zetten om kommaschuiven te voorkomen
Meten in de methode: Zes methodes over meten
Sjoerd Huitema, Ans Veltman, Joop Bokhove, Yvonne
Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. In januari 2010 kregen 6 rekenmethodes 1 pagina om te beschrijven op welke manier oefenen en onderhouden wordt aangepakt. Ook wordt uitgelegd hoe het leerstofdomein meten wordt opgebouwd.
Gedachtenvol oefenen. De moeilijke of juist de makkelijke sommen zoeken
Ceciel Borghouts
In dit artikel geeft Ceciel Borghouts ideeën hoe u de leerlingen eerst kunt laten denken met welke sommen uit het rijtje ze eerst uitrekenen en welke daarna, voordat ze klakkeloos de rijtjes van boven naar beneden afwerken.
"Lengte keer breedte" als eigen ontdekking. Een lessenserie over oppervlakte
Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Een lessenserie gebaseerd op ontdekken en begrijpen van oppervlakteberekening van Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Door meten tot weten. Een lessenserie rond lengte en oppervlakte in het S(B)O
Sita Strikwerda en Corry Verschure
In dit artikel bespreken Sita Strikwerda en Corry Verschure hoe maataanduidingen betekenis krijgen voor leerlingen door er zelf mee te werken. Als bron wordt de map “meten” van het Freudenthal Instituut gebruikt.
Vroeger: Een "waardeloze" postzegel - Ed de Moor
Ed de Moor
De postzegels met een geldbedrag erop gaan verdwijnen. Ed de Moor haalt reken-herinneringen op met deze postzegels.
Wiskunde op straat: van cijferen naar organiseren - Harry Sormani
Harrie Sormani
Ondanks de vele elektronica waarmee de moderne mens omgeven is, blijft wiskunde noodzakelijk. Probeer maar eens op reis te gaan zonder te rekenen. Dat valt tegen!
Bewijs uit het gerijmde: Meten en wegen - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Een gedicht over meten en wegen
Groetjes van groep vier: Fiets deur - Lia van Diem
Lia van Diem
In groep vier gaan ze dit keer meten. Maar hoe kun je nu precies meten hoe groot een fiets is, of een deur?
Volgens Bartjens: Over meten en weten - Cathe Notten
Cathe Notten
Zelf meten en zelf tot inzicht komen in wat maten met elkaar te maken hebben, is en blijft een levenlang belangrijk. Daarom zijn er in dit nummer artikelen vinden met uitgewerkte ideeën voor lessen rond het thema meten.
Stoelendans - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je een stoelendans doet en ondertussen druk aan het rekenen bent.
Spel in de rekenles - Oshi
Anneke Noteboom
Probeer je tegenstander letterlijk van het bord af te duwen... Rekenspel vanaf groep vier.
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 5, opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen in groep zeven en acht
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 5, antwoorden
Jos van den Bergh
Boeven vangen - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw met boeven en gevangenissen, waarbij heel wat reken-basisvaardigheden aan de orde komen.
Liften in de rekenles, zOEFI voor dagelijks tien minuten oefenen en automatiseren
Marjolein Kool
Klassikaal automatiseringssommen oefenen kan heel goed met zOEFI en een digitaal schoolbord, schrijft Marjolein Kool in dit artikel
Waarom is het in Marokko warmer? Meetkundig redeneren in de rekenles.
Frans van Galen en Greetje van Dijk
De vraag waarom we zomer en winter hebben, valt dat ook onder rekenen-wiskunde? Er komt in ieder geval meetkundig redeneren aan te pas en het kunnen maken van een schematische voorstelling.