Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

De winkel van Sinkel, rekenen in een rijke leeromgeving - Marleen de Haan en Maaike Verschuren.

Het handelen van de leerkracht voor tijdens en na de rekenactiviteiten maakt dat een leeromgeving “rijk” wordt voor kinderen. In dit artikel beschrijven de auteurs de manier waarom thema’s en arrangementen ingezet kunnen worden.

Weten

Fileer de methode. Scholen willen sterk rekenonderwijs - Marcel van Oosterwijk

In dit artikel wordt ingegaan op de problemen bij het kiezen en implementeren van een nieuwe rekenmethode en de hulp die daarbij van buitenaf kan worden ingeroepen.

Wizzworld. Serious gaming in het rekenonderwijs - Maarten Westerduin

Al jaren verschijnen er computerprogramma’s voor het rekenonderwijs. Deze programma’s kunnen naast de methode gebruikt worden, met name voor het oefenen van specifieke vaardigheden. Het programma Wizzworld is anders en combineert twee zaken met elkaar

Www.rekenbeter.nl. Blijf rekenfit met vier sommen per dag!

Voor iedereen die zijn rekenniveau op peil wil houden of wil verbeteren is er nu www.Rekenbeter.nl, een website waar je je rekenvaardigheid kunt oefenen. Sieb Kemme, Ed de Moor en Wilem Uittenbogaard

Rekenzwak wordt rekensterk. Verbetertraject reken-wiskundeonderwijs in Amsterdam West

Op zo’n 400 scholen is men begonnen aan een rekenverbetertraject. Scholen die door de inspectie als “rekenzwak” zijn aangemerkt worden in staat gesteld hun rekenpeil met behulp van professionals te verbeteren.

Weten

Gedachtenvol oefenen. Mini-lesjes en oefenen met relaties tussen sommen

In reken-wiskundeboeken staan veel rijtjes met sommen. Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust zijn ze bezig?

Vroeger: Een lastige erfenisl - Ed de Moor

Ed de Moor buigt zich over een context-opgave uit het jaar 1478.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Geschikt voor jongens (en meisjes) - Cathe Notten

Jongens blijken het in het huidige onderwijs veel slechter te doen dan meisjes. Was het onderwijs vroeger nu zo veel beter voor jongens?

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Mancala

Wees je tegenstander te slim af en verover zo veel mogelijk stenen. Rekenspel vanaf groep drie...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Overzicht na 20 spellen

Een overzicht van alle in de afgelopen vier jaar beschreven spelletjes, met per spel de vermelding van het behandelde rekendomein, groep, aantal spelers, speelduur en prijs.

Groetjes van groep vier: We kunnen rekenen op een traktatie - Lia van DIem

Zelfs een traktatie levert een leuke rekenles op…

Bewijs uit het gerijmde: Feestdis - Jaap van Lakerveld

Een geheel nieuwe uitleg op rijm van het begrip dis-calculie

Wiskunde op straat: schatten - Harry Sormani

Harry Sormani levert commentaar op een column van Remco Campert.

Kleine kinderen worden groot: 18 worden - Cathe Notten

“Als je 18 wordt, valt dat erg tegen”, hebben ze gewaarschuwd. Maar Niek vindt dat reuze meevallen!

Weten

Gedachtenvol oefenen - Welke sommen horen bij elkaar? (jrg. 29 nr. 4, 2010)

In reken-wiskunde boeken staan veel rijtjes met sommen. Deze rijtjes staan er niet voor niets; ook bij rekenen is het belangrijk dat kinderen veel oefenen. Maar hoe worden deze rijtjes vaak gemaakt? Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust of ‘gedachtenvol’ zijn ze bezig?

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, antwoorden

Extra werkblad bij "Springen naar getallen" - Julie Menne, Jaargang 29, nummer 4

Inzicht in getallen is noodzakelijk voor het vlot kunnen rekenen. Dit werkblad hoort bij het artikel "Springen naar getallen" van Julie Menne.

Kunnen ze nog rekenen? Rekeninititatieven in het voortgezet onderwijs - Piet van den Hurk

In het voortgezet onderwijs klinkt een noodkreet over de geringe rekenvaardigheden van leerlingen. De schuld hiervoor wordt gelegd bij het gebruik van rekenmachines en bij falend basisonderwijs. Maar is met name dat laatste wel terecht?

Weten

Breek je hoofd niet over breuken. Over breuken en de leerlijn getallen en bewerkingen vanaf groep 3

Veel leerlingen in het sbo komen niet aan breuken toe. Dat heeft gevolgen voor het vervolgonderwijs. Mieke Abels en Iris Verbruggen laten zien hoe breuken toegankelijk worden voor alle leerlingen.

Doen

Springen naar getallen. Leerlijn getallen en bewerkingen in groep 3-4 - Julie Menne

Inzicht in de opbouw van getallen is noodzakelijk voor het vlot leren rekenen. In dit artikel bespreekt de auteur de opbouw van het oefenonderdeel Springen naar getallen in groep 3, 4 en 5, behorende bij de methode Met Sprongen Vooruit

Een kijkje in de tuin van de buren - Caroliene van Waveren Hogenvorst

In dit artikel staat een aantal voorbeelden van doorgaande leerlijnen tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs die voor leerkrachten uit groep vier en hoger interessant kunnen zijn.

Boekbespreking: Rekenen is leuker als je denkt - Belinda Terlouw

Belinda Terlouw bespreekt voor Volgens Bartjens het boek "Rekenen is leuker als je denkt" van Marjolein Kool en Ed de Moor

Redactioneel

Volgens Bartjens: Over drempels en doorlopende leerlijnen - Cathe Notten

Er blijkt dat een doorgaande leerlijn voor rekenen nog steeds niet vanzelfsprekend voor en de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. Dit themanummer gaat hier over.

Weten

Wie is dit kind en hoe kan het zich veilig voelen? Interview met Belinda Terlouw door Cathe Notten

Belinda Terlouw is pabodocent in Zwolle, ontwikkelaar bij het Freudenthal Instituut (bij het project Speciaal Rekenen) en nascholer. Zij staat middenin de discussie rond het rekenonderwijs en kreeg zelfs een maatschappelijke prijs uitgereikt...

Wie gaat ze leren rekenen? Minor 10-14: verdieping voor Pabo- en wiskundestudenten

Vaak weten leerkrachten van de basisschool en het middelbaar onderwijs niets van elkaar reken-wiskundeonderwijs af. De minor rekenen-wiskunde 10-14 wil bijdragen aan de oplossing van dit probleem het niveau van het rekenonderwijs verhogen.

Vroeger: Realiteit, intuitie en gezond verstand - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over de opkomst van de rekenstroming "moderne wiskunde" in de jaren zestig, die later werd verdrongen door realistisch rekenen.

Wiskunde op straat: Procenten, centen en studenten - Harry Sormani

Weten studenten eigenlijk wel van de hoed en de rand als het over lenen gaat?

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Granny apples

Als je met dit rekenspel op bezoek gaat bij de appelboer moet je razendsnel kunnen tellen! Spel voor groep 2, 3, 4

Doen

Rood of Geel - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je voorspelt of je op rood of geel uitkomt, en daarbij heel hard aan het oefenen bent met de telrij tot 12.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en groep 8

Bewijs uit het gerijmde: Doorgaande rekenlijn - Jaap van Lakerveld

Het leven bij elkaar gerekend en gerijmd....

Groetjes van groep vier: Spiegeltje, spiegeltje... Lia van Diem

Een bespiegeling over spiegels in groep vier...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, antwoorden

Notatieblad bij "Dobbelsteenbingo - groetjes van groep vier" - Lia van Diem, jaargang 29, nummer 3

In haar rubriek "Groetjes van groep vier" schrijft Lia van Diem over Dobbelsteenbingo. Hier vindt u het bijbehorende notatieblad.

Weten

Zo doen wij dat. Zes rekenmethodes over oefenen, automatiseren en onderhoud.

Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. Maar hoe kies je nou de beste voor je school? Zes methodemakers vertellen hoe er in hun methode wordt omgegaan met oefenen, automatiseren en onderhouden.

Beeld van het rekenonderwijs. Rekenonderwijs door de ogen van leerkrachten en leerlingen.

In dit artikel vertellen Marianne Espeldoorn-Finke en Marlies van der Burg over het onderzoek dat zij hebben gedaan naar het beeld van het rekenonderwijs dat leerkrachten en leerlingen hebben.