Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDe winkel van Sinkel, rekenen in een rijke leeromgeving - Marleen de Haan en Maaike Verschuren.
Marleen de Haan en Maaike Verschuren
Het handelen van de leerkracht voor tijdens en na de rekenactiviteiten maakt dat een leeromgeving “rijk” wordt voor kinderen. In dit artikel beschrijven de auteurs de manier waarom thema’s en arrangementen ingezet kunnen worden.
Fileer de methode. Scholen willen sterk rekenonderwijs - Marcel van Oosterwijk
Marcel van Oosterwijk
In dit artikel wordt ingegaan op de problemen bij het kiezen en implementeren van een nieuwe rekenmethode en de hulp die daarbij van buitenaf kan worden ingeroepen.
Wizzworld. Serious gaming in het rekenonderwijs - Maarten Westerduin
Maarten Westerduin
Al jaren verschijnen er computerprogramma’s voor het rekenonderwijs. Deze programma’s kunnen naast de methode gebruikt worden, met name voor het oefenen van specifieke vaardigheden. Het programma Wizzworld is anders en combineert twee zaken met elkaar
Www.rekenbeter.nl. Blijf rekenfit met vier sommen per dag!
Sieb Kemme, Ed de Moor en Wilem Uittenbogaard
Voor iedereen die zijn rekenniveau op peil wil houden of wil verbeteren is er nu www.Rekenbeter.nl, een website waar je je rekenvaardigheid kunt oefenen. Sieb Kemme, Ed de Moor en Wilem Uittenbogaard
Rekenzwak wordt rekensterk. Verbetertraject reken-wiskundeonderwijs in Amsterdam West
Nico Eijgenhuis
Op zo’n 400 scholen is men begonnen aan een rekenverbetertraject. Scholen die door de inspectie als “rekenzwak” zijn aangemerkt worden in staat gesteld hun rekenpeil met behulp van professionals te verbeteren.
Gedachtenvol oefenen. Mini-lesjes en oefenen met relaties tussen sommen
An te Selle, Nisa Figueiredo en Maarten Dolk
In reken-wiskundeboeken staan veel rijtjes met sommen. Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust zijn ze bezig?
Vroeger: Een lastige erfenisl - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor buigt zich over een context-opgave uit het jaar 1478.
Volgens Bartjens: Geschikt voor jongens (en meisjes) - Cathe Notten
Cathe Notten
Jongens blijken het in het huidige onderwijs veel slechter te doen dan meisjes. Was het onderwijs vroeger nu zo veel beter voor jongens?
Spel in de rekenles - Mancala
Wees je tegenstander te slim af en verover zo veel mogelijk stenen. Rekenspel vanaf groep drie...
Spel in de rekenles - Overzicht na 20 spellen
Anneke Noteboom
Een overzicht van alle in de afgelopen vier jaar beschreven spelletjes, met per spel de vermelding van het behandelde rekendomein, groep, aantal spelers, speelduur en prijs.
Groetjes van groep vier: We kunnen rekenen op een traktatie - Lia van DIem
Lia van Diem
Zelfs een traktatie levert een leuke rekenles op…
Bewijs uit het gerijmde: Feestdis - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Een geheel nieuwe uitleg op rijm van het begrip dis-calculie
Wiskunde op straat: schatten - Harry Sormani
Harrie Sormani
Harry Sormani levert commentaar op een column van Remco Campert.
Kleine kinderen worden groot: 18 worden - Cathe Notten
Cathe Notten
“Als je 18 wordt, valt dat erg tegen”, hebben ze gewaarschuwd. Maar Niek vindt dat reuze meevallen!
Gedachtenvol oefenen - Welke sommen horen bij elkaar? (jrg. 29 nr. 4, 2010)
Ceciel Borghouts en Francien Garssen
In reken-wiskunde boeken staan veel rijtjes met sommen. Deze rijtjes staan er niet voor niets; ook bij rekenen is het belangrijk dat kinderen veel oefenen. Maar hoe worden deze rijtjes vaak gemaakt? Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust of ‘gedachtenvol’ zijn ze bezig?
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, antwoorden
Jos van den Bergh
Extra werkblad bij "Springen naar getallen" - Julie Menne, Jaargang 29, nummer 4
Julie Menne
Inzicht in getallen is noodzakelijk voor het vlot kunnen rekenen. Dit werkblad hoort bij het artikel "Springen naar getallen" van Julie Menne.
Kunnen ze nog rekenen? Rekeninititatieven in het voortgezet onderwijs - Piet van den Hurk
Piet van den Hurk
In het voortgezet onderwijs klinkt een noodkreet over de geringe rekenvaardigheden van leerlingen. De schuld hiervoor wordt gelegd bij het gebruik van rekenmachines en bij falend basisonderwijs. Maar is met name dat laatste wel terecht?
Breek je hoofd niet over breuken. Over breuken en de leerlijn getallen en bewerkingen vanaf groep 3
Mieke Abels en Iris Verbruggen
Veel leerlingen in het sbo komen niet aan breuken toe. Dat heeft gevolgen voor het vervolgonderwijs. Mieke Abels en Iris Verbruggen laten zien hoe breuken toegankelijk worden voor alle leerlingen.
Springen naar getallen. Leerlijn getallen en bewerkingen in groep 3-4 - Julie Menne
Julie Menne
Inzicht in de opbouw van getallen is noodzakelijk voor het vlot leren rekenen. In dit artikel bespreekt de auteur de opbouw van het oefenonderdeel Springen naar getallen in groep 3, 4 en 5, behorende bij de methode Met Sprongen Vooruit
Een kijkje in de tuin van de buren - Caroliene van Waveren Hogenvorst
Caroliene van Waveren Hogenvorst
In dit artikel staat een aantal voorbeelden van doorgaande leerlijnen tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs die voor leerkrachten uit groep vier en hoger interessant kunnen zijn.
Boekbespreking: Rekenen is leuker als je denkt - Belinda Terlouw
Belinda Terlouw
Belinda Terlouw bespreekt voor Volgens Bartjens het boek "Rekenen is leuker als je denkt" van Marjolein Kool en Ed de Moor
Volgens Bartjens: Over drempels en doorlopende leerlijnen - Cathe Notten
Cathe Notten
Er blijkt dat een doorgaande leerlijn voor rekenen nog steeds niet vanzelfsprekend voor en de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. Dit themanummer gaat hier over.
Wie is dit kind en hoe kan het zich veilig voelen? Interview met Belinda Terlouw door Cathe Notten
Cathe Notten
Belinda Terlouw is pabodocent in Zwolle, ontwikkelaar bij het Freudenthal Instituut (bij het project Speciaal Rekenen) en nascholer. Zij staat middenin de discussie rond het rekenonderwijs en kreeg zelfs een maatschappelijke prijs uitgereikt...
Wie gaat ze leren rekenen? Minor 10-14: verdieping voor Pabo- en wiskundestudenten
Frank van Merwijk
Vaak weten leerkrachten van de basisschool en het middelbaar onderwijs niets van elkaar reken-wiskundeonderwijs af. De minor rekenen-wiskunde 10-14 wil bijdragen aan de oplossing van dit probleem het niveau van het rekenonderwijs verhogen.
Vroeger: Realiteit, intuitie en gezond verstand - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over de opkomst van de rekenstroming "moderne wiskunde" in de jaren zestig, die later werd verdrongen door realistisch rekenen.
Wiskunde op straat: Procenten, centen en studenten - Harry Sormani
Harrie Sormani
Weten studenten eigenlijk wel van de hoed en de rand als het over lenen gaat?
Spel in de rekenles - Granny apples
Anneke Noteboom
Als je met dit rekenspel op bezoek gaat bij de appelboer moet je razendsnel kunnen tellen! Spel voor groep 2, 3, 4
Rood of Geel - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je voorspelt of je op rood of geel uitkomt, en daarbij heel hard aan het oefenen bent met de telrij tot 12.
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en groep 8
Bewijs uit het gerijmde: Doorgaande rekenlijn - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Het leven bij elkaar gerekend en gerijmd....
Groetjes van groep vier: Spiegeltje, spiegeltje... Lia van Diem
Lia van Diem
Een bespiegeling over spiegels in groep vier...
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, antwoorden
Jos van den Bergh
Notatieblad bij "Dobbelsteenbingo - groetjes van groep vier" - Lia van Diem, jaargang 29, nummer 3
Lia van Diem
In haar rubriek "Groetjes van groep vier" schrijft Lia van Diem over Dobbelsteenbingo. Hier vindt u het bijbehorende notatieblad.
Zo doen wij dat. Zes rekenmethodes over oefenen, automatiseren en onderhoud.
Nico van Beusekom
Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. Maar hoe kies je nou de beste voor je school? Zes methodemakers vertellen hoe er in hun methode wordt omgegaan met oefenen, automatiseren en onderhouden.
Beeld van het rekenonderwijs. Rekenonderwijs door de ogen van leerkrachten en leerlingen.
Marianne Espeldoorn en Marlies van der Burg
In dit artikel vertellen Marianne Espeldoorn-Finke en Marlies van der Burg over het onderzoek dat zij hebben gedaan naar het beeld van het rekenonderwijs dat leerkrachten en leerlingen hebben.