Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieTutors en maatjes. Omgaan met verschillen op HS Zuyd - Koen Tuinte
Koen Tuinte
Pabo's hebben te maken met studenten met grote verschillen in rekenvaardigheid en parate rekenkennis. Koen Tuinte, student aan de Pabo Hogeschool Zuyd, vertelt hoe aan deze verschillen richt gedaan wordt en hoe alle studenten hun rekenniveau verhogen.
Op de rand van de krant. Gecijferdheid onderhouden - Ronald Keijzer en Marc van Zanten
Ronald Keijzer en Marc van Zanten
Gecijferdheid omvat meer dan goed sommen kunnen maken. Iemand die gecijferd is, ziet getallen en getalsmatige informatie in zijn omgeving en kan daar gepast mee omgaan. In dit artikel gebruiken de auteurs de krant hun gecijferdheid te onderhouden.
Met zOEFI bouwen aan de basis. Dagelijks 10 minuten interactief oefenen - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Het zOEFI team ontwikkelt basale, dagelijkse rekenoefeningen, die het rekenfundament van alle leerlingen van 4 tot 14 jaar moet verstevigen. De oefeningen kunenn zowel met als zonder digibord worden gedaan.
Gedachtenvol oefenen. Werken aan een houding verandering - Francien Garssen
Francien Garssen
In dit artikel staat het bevorderen van een kritische houding bij het maken van oefenrijtjes centraal.
Groetjes van groep vier: Dobbelstenenspel - Lia van Diem
Lia van Diem
Dobbelstenen op het digibord, de kinderen uit groep vier en een enthousiaste juf.... Dat zijn de ingredienten van een mooie rekenles!
Vroeger: Eindexamen 1956 Lagere School - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over de rekenopgaven die hij moest maken voor zijn eindexamen van de lagere school.
Bewijs uit het ongerijmde: Sik, Onvergetelijk, is gelijk, of evenveel? - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Een gedicht over stampen, memoriseren, dreunen en drillen tijdens de rekenles....
Wiskunde op straat: Kleine lettertjes en grote gevolgen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Wie goed is in verhaaltjessommen met heel veel kleine lettertjes kan zich een hoop ellende en geld besparen....
Kleine kinderen worden groot: Leeftijd berekenen met breuken - Ans Veltman
Ans Veltman
Als je precies wilt berekenen hoeveel je in leeftijd scheelt met je vriendinnetje dan is het handig dat je kunt rekenen met breuken...
Volgens Bartjens: de meest gestelde vraag - Cathe Notten
Cathe Notten
Als je kinderen wilt leren rekenen, moet je je afvragen: Hoe denken kinderen?
Pakken tot plakken - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Inhoudelijk doel
aantallen tot en met 12 tellen, ordenen, redelijk schatten en vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden en werken met getalsymbolen.
Doel van het spel
zoveel mogelijk voorwerpen pakken tot het zogenaamd plakkende voorwerp wordt gepakt.
B...
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht
In / Uitgelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
In deze rubriek bespreekt Peter van den Bremen interessante boeken en artikelen over het rekenonderwijs.
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 2, antwoorden
Jos van den Bergh
Extra spelletjes bij "Rondje Rekenspel" - Anneke Noteboom en Cathe Notten, jaargang 29, nummer 2
Anneke Noteboom en Cathe Notten
Rondje Rekenspel is een project van SLO. Binnen dit project zijn concepten voor rekenspellen ontwikkeld, die specifiek gericht zijn op het inzicht krijgen in en het oefenen en automatiseren van de basisvaardigheden rekenen. Met extra spelletjes!
De rekencoördinator, motor achter verbetering van het reken-wiskundeonderwijs.
Marc van Zanten, Benny Dwars, Heiko Hooiveld, Mari
In dit artikel van Marc van Zanten, Benny Dwars, Heiko Hooiveld, Marian Onrust en Gerrie Voornemen vertellen vier rekencoördinatoren over hun motivatie om de opleiding te volgen en hoe zij zelf werken aan verbetering van het rekenonderwijs op hun school.
Kennisbank rekenen. Hulpmiddel bij het rekenonderwijs voor studenten en leraren.
Ortwin Hutten, Gẻ Nielissen en Anneke Noteboom
Ortwin Hutten, Gẻ Nielissen en Anneke Noteboom schrijven over de Kennisbank Rekenen, een databank die onmisbaar is voor het geven van rekenonderwijs op de basisschool, vol met leerlijnen, tussendoelen, voorbeeldopgaven, lesideeën, etc, etc.
Waarom is een spekkie zo zoet? Samen op onderzoek in de rekenles - Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Inzicht in waar je mee bezig bent als je rekent moet voorop staan. In het rekenonderwijs is er vaak te weinig aandacht voor waar kinderen over struikelen bij het verwerven van dat inzicht. Leer nog beter luisteren naar hoe kinderen denken bij het rekenen!
Rondje rekenspel. Werken aan specifieke rekendoelen - Anneke Noteboom en Cathe Notten
Anneke Noteboom en Cathe Notten
Een artikel over het project Rondje Rekenspel van het SLO. In het artikel wordt uitgelegd hoe de rekenspellen, voor dit project ontwikkeld met het doel om specifieke rekenproblemen te oefenen en automatiseren, kunnen worden ingepast in het rekenonderwijs
Waar voor je geld. De Grote Rekendag toont hoe realistisch rekenen-wiskundeonderwijs kan zijn.
Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Rob van Tric
Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Rob van Tricht vertellen over de Grote Rekendag die jaarlijks wordt georganiseerd in april. Leerlingen van groep 1 t/m 8 gaan dan aan de slag met probleemsituaties, die op te lossen zijn door te rekenen.
Op zoek naar een startsom. Een artikel over gedachtenvol oefenen van Maarten Dolk en An te Selle
Maarten Dolk en An te Selle
In dit artikel geven de auteurs ideeën om leerlingen eerst te laten denken en dan te laten oefenen. De ideeën zijn in het HaVER-project en het Nadima-project ontstaan en in de klas uitgeprobeerd.
Muizen in de kleuterklas - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
In de onderbouw is het heel belangrijk om veel met rekenen bezig te zijn. Julie Menne beschrijft in dit artikel hoe je dit gemakkelijk met vijf-minuten spelletjes kunt doen.
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8
Wiskunde op straat: Verhaaltjessommen met veel kleine lettertjes. Rubriek van Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als je ergens korting krijgt is het handig dat je kunt uitrekenen hoeveel je bespaart. Maar als je goed kunt rekenen en je leest de kleine lettertjes niet, dan kom je soms toch nog bedrogen uit....
Vroeger: Wat wilde wiskobas? - Ed de Moor
Ed de Moor
Wiskobas is de afkorting van Wiskunde op de Basisschool. Ed de Moor vertelt over de ontwikkeling ervan.
Interactie - Gert Gelderblom
Gert Gelderblom
De stelling: Contexten in realistische methoden zijn niet realistisch. Wie stemde voor, wie tegen en waarom?
Bewijs uit het gerijmde: Uitgerekend de Hollanders - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Hoe zou ons rekenonderwijs eruit zien als het gebaseerd zou zijn op het gedrag van Hollanders in onze vaderlandse geschiedenis?
Groetjes van groep vier: Een bekertje vol cola - Lia van Diem
Lia van DIem
Als je een feestje geeft, kun je dan uitrekenen hoeveel drinken je nodig hebt voor je gasten? De kinderen van groep vier kunnen dat wel!
Spel in de rekenles - Rinks en lechts
Anneke Noteboom
Door dit rekenspel leer je ruimtelijk inzicht te verkrijgen... en zo leer je het verschil tussen rinks en lechts. Vanaf groep twee...
Spel in de rekenles - Pentago
Anneke Noteboom
Je leert het spel in twee minuten, je speelt het in tien minuten en blijft daarna een levenlang uitgedaagd. Rekenspel vanaf groep 2...
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Rubriek van Jos van den Bergh met rekenpuzzels voor kinderen in groep 7 en 8.
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 1, antwoorden
Jos van den Bergh
Wiskunde op straat: Stampen voor de volle 100 procent - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Moeilijkheden bij het rekenen ontstaan vaak doordat er te veel kennis in is "gestampt". Dit zie je bij de tafels, maar ook bij de vaste procenten. Want 100% blijkt in de praktijk helemaal niet " alles" te zijn....
Bewijs uit het gerijmde: Staart delen - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Er werden al staarten gedeeld voordat er mensen bestonden.... Jaap van Lakerveld legt het uit, in rijm uiteraard.
In/Uitgelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Dit keer een bespreking van Realistisch rekenen en Jenaplan. Mark Sanders, Mensenkinderen 117, mei 2009
Een brug tussen denken en doen. Over het oplossen van meetproblemen.
Vicent Jonker en Leo Prinsen
Auteurs Vincent Jonker en Leo Prinsen maken duidelijk dat zij doen en denken graag zien als een samenhangend geheel en niet als een tegenstelling en illustreren dit met de domeinen rekenen-wiskunde en natuur-techniek.