Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Rekenen vraagt om extra handen - Rob Turksma

Een artikel over de (on)uitvoerbaarheid van het primaire proces bij rekenen op de basisschool, waarbij extra handen in de klas bijna een noodzaak blijken te zijn voor goed rekenonderwijs.

Weten

Van informeel handelen naar formeel rekenen: preventie van rekenproblemen.

Auteur Mieke van Groenestijn gaat dieper in op de preventie van rekenproblemen en de noodzaak van vroegtijdige signalering.

Weten

Individuele leerlijn rekenen? Liever niet. Meedoen is belangrijk; ook voor zwakke leerlingen

Ambulant begeleider Klaske Duursma pleit voor meedoen met de groep, ook voor zwakke rekenaars.

Zingen voor de winnaar van Burenbingo. Rekenen in Malawi - Jurjen Bodar en Erik Petter

De auteurs vertellen over hun tijd in Malawi, het rekenonderwijs daar en hun lessen in rekenen op drie basisscholen.

Kleine kinderen worden groot: makkie - Mariëlle van der Borgh

Vroeger: De staartdeling van opa werkman - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt hoe H.Werkman in zijn Praktisch Rekenonderwijs uit 1919 de staartdeling wilde aanleren. Het blijkt dat de manier van Opa Werkman helemaal zo gek nog niet was....

Groetjes van groep twee: iedereen telt mee - Lia van Diem

Samen tellen de kinderen van groep 2 in de kring hoeveel kinderen er vandaag zijn. Dat blijkt op een heleboel manieren te kunnen!

Interactie: - Hein van der Straaten

De stelling waarop gestemd werd was: Het opnieuw invoeren van het ouderwetse rekenen moet sterk ontraden worden. Het zou een flinke stap terug betekenen in de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs.

Redactioneel

Volgens Bartjens: realistische rekenproblemen - Cathe Notten

Het interesseert kinderen over het algemeen niet hoeveel tegels er op paadjes horen en in hoeveel stukken je een taart allemaal zou kunnen verdelen. Toch staan de methodes vol opgaven met taarten en tegels. Zijn de opgaven nou realistisch of niet?

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, antwoorden

Hoe groot? Een lessenserie meten in het SBO - Mieke Abels

Voor het ontwikkelen van een goed begrip van wat oppervlakte is, moeten kinderen zelf ontdekkingen kunnen doen. Hoe kom je tot een stevige onderlaag van "de ijsberg"?

Weten

Kansen bieden en kansen grijpen. Doorlopende leerlijnen rekenen-wiskunde - J. Kaskens.

Handreikingen voor een goede (warme) overdracht en een betere aansluiting van leerlijnen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Weten

Rekenmethodes en rekenonderwijs. Kiezen voor een rekenmethode - Willem Vermeulen

Centrale vraag bij het kiezen van een rekenmethode moet zijn: Hoe leren kinderen hun reken-wiskundekennis opbouwen en hoe kan de school daarbij de beste ondersteuning bieden?

Wat is goed rekenonderwijs. NVORWO peilt onder leden - M.v.d.Burg, M.Espeldoorn

Onderzoek naar het fundament voor goed rekenonderwijs. Een artikel over opleiding en nascholing, interactie, onderzoekende houding en de rekencoördinator.

Weten

Getalbeelden en het rekenrek. Een uitgebreide kijk op het gebruik van rekenrekjes - J. Winnubst

Het rekenrek wordt ingezet om de strategie van tellend rekenen te verlaten. Het is een hulpmiddel bij het vormen van getalbeelden.

Oefenen, maar dan anders. Getallenmozaiek - Cathe Notten

Met getallenmozaiek oefent iedereen op zijn eigen niveau. In het artikel een spelbeschrijving voor een oefenvorm voor de basisbewerkingen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen; hele getallen en breuken.

Spelend rekenen. Rekenroutines in de onderbouw - M. van Roosmalen-Noppen, M.v.d.Wielen

Rekenroutines stimuleren kleuters in hun reken-wiskundige ontwikkeling door middel van handelen, spel, interactie en redeneren.

Werken in de rekentuin. Spelenderwijs oefenen en meten -M. Straatemeier, S. Klinkenberg, H.v.d. Maas

Artikel over het het webbased programma De Rekentuin, voor het oefenen en toetsen van de basisvaardigheden optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en breuken.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Isis en Osiris

Probeer zo veel mogelijk punten te verzamelen en je tegenstander zo veel mogelijk dwars te zitten. Een bord- en rekenspel vanaf groep vier....

Redactioneel

Volgens Bartjens: rekenen en de populaire cultuur - Cathe Notten

De uitdaging is om het rekenonderwijs zo in te richten dat kinderen het leuk vinden en en ze tegelijkertijd wel alles te leren wat nodig en wenselijk is. Hoe breng je rekenen aan de man in een wereld waar alles "cool" moet zijn?

Interactie: Ouderwets rekenen? Nee, bedankt! - Kees Buijs

Dat er nog heel wat te verbeteren valt aan de kwaliteit van het rekenonderwijs, staat buiten kijf. Door velen wordt hier ook hard aan gewerkt. Maar moet dit met een terugkeer naar het ouderwetse rekenen gepaard gaan?

Wiskunde op straat: Goaaaaaaal! Voetbalplaatjes treffen doel - Harrie Sormani.

Ook als voetbalplaatjes worden uitgedeeld bij de supermarkt kun je die heel goed gebruiken om er in de rekenles allerlei rekenvragen mee te bedenken....

Groetjes van groep vier: Op de camping - Lia van Diem.

De rekenles gaat over de camping. Maar hoe ver is het van de tent naar de afval? Vier meter, zien de kinderen van groep vier op de plattegrond in hun rekenboek. Maar hoe lang is vier meter nu precies?

Kleine kinderen worden groot: Een, twee, allemaal - Josje van der Linden

Vroeger: Hoe oud, hoe rijk? - Ed de Moor.

Verzekeringswiskundigen rekenen met gemiddelde leeftijden. Die leeftijden worden uitgerekend door het CBS. Ed de Moor vertelt over een vroegere verzekeringswiskundige: Johan de Witt.

De bekende Nederlander in getallen: Aleid Truijens - Harrie Sormani

Harrie Sormani interviewt Aleid Truijens over rekenen en getallen.

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen

Peter van den Breemen bespreekt "Prestaties allochone meisjes enorm gedaald", van Robbert Sikkes en "Op papier rekenen gaat beter dan uit het hoofd" van Nely van Dam

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, opgaven

VIer pagina's met rekenpuzzels voor kinderen uit groep 7 en 8.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Upturn

Dit mooie spel is een combinatie van Rummikub en Mens Erger je Niet. Rekenspel vanaf groep 3....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 4, opgaven

Vier bladzijden vol verrassende rekenpuzzels voor de kinderen uit groep 7 en 8

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 4, antwoorden

Weten

Minder maar beter. Keuzes maken, ook voor zwakkere leerlingen - Anneke Noteboom

Omgaan met verschillen organisatorisch en inhoudelijk bekeken. Hoe maak je keuzes uit wat de methode biedt?

Van bouwwerk tot bouwtekening. Leren schematiseren - M. Poland

De overgang van groep twee naar groep drie verloopt wat betreft rekenen-wiskunde vaak stroef. Het leren maken van symbolische representaties kan positief werken.

Wat weegt een paasei. Wegen, tellen en sorteren - M.J. v. Heugten

Met een kilozak paaseieren en diverse weegschalen doen kinderen allerlei weeg-ervaringen op.

Met kleine stappen sprongen vooruit. Douwe Sikkes' kijk op oefenen - L. v.d. Leeuw

Systematische oefeningen met veel herhaling leiden snel tot leerwinst in basale rekenvaardigheden en getalbegrip

Het dorp met maar één straat. Een reken-wiskundige bouwactiviteit voor groep 1 t / m 4.

Hanneke Custers vertelt over een hoe een zorgvuldig gekozen context kinderen helpt om rekenkennis, -vaardigheden, -begrippen en -inzichten te verwerven en construeren.