Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieKlopt dit wel? (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Marc van Zanten, Geeke Bruin-Muurling en Marike Verschoor
Kunnen we leerlingen in het basisonderwijs al beter voorbereiden op de digitale maatschappij waarin nepnieuws een steeds grotere rol speelt? In dit artikel delen de auteurs de resultaten van een verkennend onderzoek dat ze naar aanleiding van o.a. deze vraag uitvoerden.
Het Go-Lab (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Joep van der Graaf, Casper de Jong en Ton de Jong
Onderzoekend leren in de context van wiskunde biedt een uitstekende mogelijkheid om verschillende 21e-eeuwse vaardigheden op te doen. De auteurs van dit artikel houden een warm pleidooi voor het onderzoekend leren en hoe dit goed ingezet kan worden in de reken-wiskundelessen.
Leren representeren (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Harmsen, Anne Vermijs, Marianne van den Hurk
De auteurs van dit artikel beschouwen het representeren van een rekenprobleem als een belangrijk onderdeel in het oplossingsproces. Zij analyseerden welke representaties leerlingen in de brugklas maken en welke representaties het vaakst leiden tot een goed antwoord.
Begrip ontstaat niet vanzelf - Interview met Zalman Usiskin over de voor- en nadelen van digitale reken-wiskundemethodes (Jrg 38 nr. 4, 2018)
Marjolein Kool
Digitale reken-wiskundemethodes hebben steeds meer te bieden. Ze kunnen een enorme verrijking van het rekenwiskundeonderwijs
zijn en de mogelijkheden van de leerkracht vergroten als het gaat om het volgen, ondersteunen en uitdagen van leerlingen.
Een objectieve meting van het niveau - Kiezen uit de verplichte eindtoetsen (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Corinne Harten
Tegenwoordig kunnen scholen kiezen uit zes eindtoetsen. Wat zijn de verschillen tussen deze eindtoetsen en hoe kies je een eindtoets die goed bij de school en je leerlingen past? Corinne Harten vergeleek de verschillende toetsen.
Denken in doelen - rekenen zonder methode op de basisschool (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Eva van den Berg & Birgitte Ackermans
Rekenonderwijs op de basisschool kan anders, is het betoog van twee bevlogen IB’ers die samen een aanpak voor het rekenonderwijs ontwikkelden gebaseerd op doelen, niet op een methode. In dit artikel nemen zij u mee in het ontstaan en de werkwijze van Denken in doelen.
Vandaag beginnen - reken-wiskundeonderwijs voor de toekomst (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Marike Verschoor & Anneke Aartsen
De auteurs van dit artikel laten zien hoe je de leerlingen kunt voorbereiden op wat de maatschappij van hen vraagt door binnen het huidige reken-wiskundeonderwijs de focus te verleggen.
Kan dit altijd zo? - Computational thinking in elke rekenwiskundeles (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Anna Hotze & Ronald Keijzer
Tot de 21e eeuwse vaardigheden wordt ook computational thinking gerekend. Anna Hotze en Ronald Keijzer geven een aantal voorbeelden en laten zien hoe u deze kunt gebruiken in uw onderwijs.
Niets erbij, niets eraf - Hoe leer je kinderen splitsen? (jrg 37 nr 3, 2018)
Ceciel Borghouts
Een van de doelen eind groep 3 is het memoriseren van de splitsingen t/m 10. Memoriseren betekent dat de leerlingen niet meer (op hun vingers) tellen. In dit artikel vertelt Ceciel Borghouts hoe u vrij simpel voor elkaar kunt krijgen dat uw leerlingen dit belangrijke doel behalen.
Weinig verschillen tussen scholen in rekenprestaties (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
De prestatieverschillen in rekenprestaties tussen Nederlandse basisschoolleerlingen laten zich voor het overgrote deel verklaren uit factoren op leerlingniveau, blijkt uit een overzichtsstudie van de Universiteit Leiden van het rekenonderwijs op Nederlandse basisscholen.
De Kangoeroe is jarig - De 25e editie van de w4kangoeroe wedstrijd (jrg 37 nr 3, 2018)
Martin Winkel
Elk voorjaar doen over de hele wereld leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs mee aan een erg leuke reken-wiskundewedstrijd. Ook in Nederland doen veel kinderen mee maar nog lang niet genoeg want deze wedstrijd is leuk voor alle kinderen.
Kleuterwiskunde - Niet alleen voor kleuters (jrg 37 nr 3, 2018)
Aafke Bouwman en Ineke Bruning
De overgang van groep 2 naar groep 3 kan in veel gevallen beter. De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.
Succesvol leren rijgen - Aftrekopgaven met tientaloverschrijding (jrg 37 nr 3, 2018)
Marije van der Laan
In de cursus Met Sprongen Vooruit neemt het rijgen op de lege getallenlijn een belangrijke plaats in. In dit artikel laat Marije van der Laan zien dat de keuze voor deze strategie bij het leren rekenen tot en met 100 gerechtvaardigd is. Vervolgens doet ze een aantal aanbevelingen hoe de lege getallenlijn geïntroduce...
Toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs - ontwikkelteams curriculum.nu van start (jrg 37 nr 3, 2018)
Kees Hoogland
In het komend jaar wordt door een ontwikkelteam gewerkt aan een toekomstig curriculum voor rekenen-wiskunde. Kees Hoogland licht het standpunt van de NVORWO toe.
Tussendoelen Rekenen-Wiskunde - Voor primair onderwijs (jrg 37 nr 2, 2017)
Bronja Versteeg
Onlangs heeft SLO het document ‘Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs: uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar referentieniveau 1S’ gepubliceerd. Waarom en voor wie zijn deze tussendoelen gemaakt en wat kun je er mee? Bronja Versteeg vroeg het aan Anneke Noteboom, hoofdaut...
Kleuters in de hoek - Haal meer uit je rekenhoek (jrg 37 nr 2, 2017)
Aafke Bouwman en Ineke Bruning
Kleuters leren vooral door te spelen, maar wat ze leren wordt bepaald door het aanbod van materiaal, de opdrachten die ze krijgen, de interventies van de leraar en ga zo maar door. Aafke Bouwman en Ineke Bruning hoe leraren de kwaliteit van rekenactiviteiten kunnen verhogen.
Vooraf toetsen - In 6 veelgestelde vragen (jrg 37 nr 2, 2017)
Yvonne van der Eerden en Marianne Espeldoorn
Op veel scholen wordt een vorm van vooraf toetsen ingezet. Er zijn ook onderwijsadviseurs die deze vorm van toetsen aanraden. Een kritische beschouwing van deze praktijk lijkt dan ook op z’n plaats.
Doelgericht naar effectieve feedback - Feedback tijdens de rekenles (jrg 37 nr 2, 2917)
Marian Imming
Op openbare basisschool De Boeier in Lelystad wil men werken met leerlingportfolio’s en stelt het team vast dat er dan nog ruimte voor verbetering is, met name op het gebied van feedback.
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Drie boeken over rekenen (jrg 37 nr 2, 2017)
Cathe Notten
De volgende boeken worden besproken: 'Sterke rekenaars in het basisonderwijs' (Suzanne Sjoers), 'Rekenonderwijs kan anders' (Dolf Janson) en 'Word een wiskundewonder' (Georgia Amshaw-Bradford).
Conferentie Rekenen-Wiskunde - De aansluiting van po naar vmbo (jrg 37 nr 1, 2017)
Cathe Notten
Op vrijdag 19 januari 2018 organiseren de NVvW, de NVORWO en SLO voor de tweede keer de ‘Conferentie Rekenenwiskunde in de aansluiting van po naar vmbo’. De conferentie is bedoeld voor leerkrachten uit de bovenbouw van het po en wiskundedocenten uit de onderbouw van het vmbo
Een groeiend netwerk - Facebookgroep rekencoördinatoren (jrg 37 nr 2, 2017)
Michelle Taverne, Vincent Jonker, Fokke Munk en Corinne Harten
Wil je snel een antwoord op een vraag over het rekenwiskundeonderwijs? Probeer het eens via de Facebookgroep Rekencoördinatoren, een snel groeiende groep leraren die elkaar ondersteunen bij vragen en problemen die ze in de praktijk tegenkomen.
Van de voorzitter - november 2017 (jrg 37 nr 2, 2017)
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over curriculum.nu en de nationale rekencoördinatorendag op 9 maart 2018.
Kinderen willen leren - Hoe de school de intrinsieke motivatie kan bewaren
Margreeth Mulder
Dit artikel is een weergave van een interview met Marcel van Herpen waarin de pedagogische benadering van het onderwijs wordt benadrukt, ook in het rekenonderwijs.
Ontwerp een vakantiehuisje - Open vragen tijdens de Grote Rekendag
Ronald Keijzer
De Grote Rekendag biedt leerkrachten de kans om in een goed voorbereide leeromgeving kinderen aan het werk te zetten met betekenisvolle opdrachten. De leerkracht heeft op deze dag gelegenheid om te observeren en via gerichte vragen kinderen uit te dagen of verder te helpen.
De vertaalcirkel - 13 veelgestelde vragen
Ceciel Borghouts
Regelmatig wordt aan Ceciel Borghouts gevraagd om opnieuw te publiceren over de vertaalcirkel. In de praktijk blijkt het namelijk lastig om er goed mee te werken. Dat is precies de reden waarom zij er eigenlijk niet verder over wil publiceren. De praktijk is weerbarstig en kan eigenlijk niet zonder coaching op de we...
‘Ons het dit baie geniet’ - De Grote Rekendag in Zuid-Afrika
Ilona Krul & Eva van ’t Ende
Een Grote Rekendag betekent in Zuid-Afrika een hele verandering in het onderwijs want samenwerken, zelf meten, bouwen, vergelijken brengen de kinderen in beweging en vragen om overleg. Twee derdejaars pabostudenten organiseerden met behulp van de leerkrachten een GRD en zagen de kinderen en leraren genieten en leren.
Van de voorzitter - september 2017
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de NVORWO-subsidie voor rekenprojecten, de 'flexmaat', een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel en de ontwikkeling van een rekenportfolio door PCBO Tytsjerksteradiel.
Vragen die leren stimuleren - Denkvragen voor alle leerlingen in de reken-wiskundeles
Marc van Zanten
In de reken-wiskundeles worden allerlei vragen gesteld. In dit artikel richt Marc van Zanten zich op vragen die alle leerlingen aanzetten tot nadenken over de rekenwiskundeleerstof en die zodoende bijdragen aan het leren. Hij schetst het belang van goede denkvragen en geeft concrete voorbeelden.
Een waardevolle informatiebron - Rekenen in de centrale eindtoets
Iris Verbruggen
Er zijn verschillende eindtoetsen voor het basisonderwijs beschikbaar. Eén van deze toetsen is de Centrale Eindtoets. Iris Verbruggen, toetsdeskundige, licht toe hoe het onderdeel rekenen in de Centrale Eindtoets is samengesteld en hoe de verschillende domeinen in deze toets aan bod komen.
Samen sterker - Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren
Vincent Jonker, Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Michelle Taverne
Een groeiend aantal scholen heeft een rekencoördinator. Zoekend naar mogelijkheden om deze rekencoördinatoren met elkaar te verbinden in netwerken en hen te ondersteunen met relevante informatie zijn verschillende initiatieven gestart.
De rekenmethode ‘losser’ gebruiken - Voorbereidend denkwerk verhoogt de kwaliteit
Marianne Espeldoorn en Yvonne van der Eerden
De auteurs van dit artikel bepleiten het maken van verstandige keuzes uit het grote aanbod van de methode en per blok een gedegen
voorbereiding te maken op de doelen.
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Kunst = taal en rekenen en Het grote dozenboek
Boekbesprekingen van 'Kunst = taal en rekenen' van Wolf Brinkman, Elsje Miedema en Catrien Schreuder en 'Het grote dozenboek' van Courtney Sanchez.
Flexmaat - Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel (2)
Uschi van der Velden en Pauline van Vliet
Van der Velden en Van Vliet ontwikkelden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel die de naam ‘Flexmaat’ kreeg. In het Volgens Bartjens nummer 4 van dit jaar is de achterliggende gedachte van Flexmaat toegelicht. In dit artikel richten de auteurs zich met name op leerkrachten die met Flexmaat willen gaan werk...
Rekenen-Wiskunde in de 21e eeuw - Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs
Marc van Zanten
Januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie over rekenwiskunde plaats. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepresenteerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Hierin gaat het over reken-wiskundige zaken die meer aandacht mogen krijgen in een toekomstbestendig curriculum.
Wij willen oefenen! - Gemotiveerde leerlingen bij het automatiseren
Marieke Gribling
Uit veel onderzoek blijkt dat gememoriseerde en geautomatiseerde kennis noodzakelijk is in het proces van rekenen. De meeste kinderen onderhouden die kennis niet voldoende en hebben daarom te veel tijd nodig om complexere opgaven uit te rekenen. Hoe kun je kinderen motiveren om hun rekenkennis op peil te houden?
Van de voorzitter - mei 2017
Francis Meester
Francis Meester is voorzitter van de NVORWO en vertelt over de NVORWO jaarvergadering/studiedag, de Commissie OCW en de doorgaande leerlijnen.