Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Weten ×
Weten

Klopt dit wel? (jrg. 37 nr. 5, 2018)

Kunnen we leerlingen in het basisonderwijs al beter voorbereiden op de digitale maatschappij waarin nepnieuws een steeds grotere rol speelt? In dit artikel delen de auteurs de resultaten van een verkennend onderzoek dat ze naar aanleiding van o.a. deze vraag uitvoerden.

Weten

Het Go-Lab (jrg. 37 nr. 5, 2018)

Onderzoekend leren in de context van wiskunde biedt een uitstekende mogelijkheid om verschillende 21e-eeuwse vaardigheden op te doen. De auteurs van dit artikel houden een warm pleidooi voor het onderzoekend leren en hoe dit goed ingezet kan worden in de reken-wiskundelessen.

Weten

Leren representeren (Jrg. 37 nr. 5, 2018)

De auteurs van dit artikel beschouwen het representeren van een rekenprobleem als een belangrijk onderdeel in het oplossingsproces. Zij analyseerden welke representaties leerlingen in de brugklas maken en welke representaties het vaakst leiden tot een goed antwoord.

Weten

Begrip ontstaat niet vanzelf - Interview met Zalman Usiskin over de voor- en nadelen van digitale reken-wiskundemethodes (Jrg 38 nr. 4, 2018)

Digitale reken-wiskundemethodes hebben steeds meer te bieden. Ze kunnen een enorme verrijking van het rekenwiskundeonderwijs
zijn en de mogelijkheden van de leerkracht vergroten als het gaat om het volgen, ondersteunen en uitdagen van leerlingen.

Weten

Een objectieve meting van het niveau - Kiezen uit de verplichte eindtoetsen (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Tegenwoordig kunnen scholen kiezen uit zes eindtoetsen. Wat zijn de verschillen tussen deze eindtoetsen en hoe kies je een eindtoets die goed bij de school en je leerlingen past? Corinne Harten vergeleek de verschillende toetsen.

Weten

Denken in doelen - rekenen zonder methode op de basisschool (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Rekenonderwijs op de basisschool kan anders, is het betoog van twee bevlogen IB’ers die samen een aanpak voor het rekenonderwijs ontwikkelden gebaseerd op doelen, niet op een methode. In dit artikel nemen zij u mee in het ontstaan en de werkwijze van Denken in doelen.

Weten

Vandaag beginnen - reken-wiskundeonderwijs voor de toekomst (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

De auteurs van dit artikel laten zien hoe je de leerlingen kunt voorbereiden op wat de maatschappij van hen vraagt door binnen het huidige reken-wiskundeonderwijs de focus te verleggen.

Weten

Kan dit altijd zo? - Computational thinking in elke rekenwiskundeles (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Tot de 21e eeuwse vaardigheden wordt ook computational thinking gerekend. Anna Hotze en Ronald Keijzer geven een aantal voorbeelden en laten zien hoe u deze kunt gebruiken in uw onderwijs.

Weten

Niets erbij, niets eraf - Hoe leer je kinderen splitsen? (jrg 37 nr 3, 2018)

Een van de doelen eind groep 3 is het memoriseren van de splitsingen t/m 10. Memoriseren betekent dat de leerlingen niet meer (op hun vingers) tellen. In dit artikel vertelt Ceciel Borghouts hoe u vrij simpel voor elkaar kunt krijgen dat uw leerlingen dit belangrijke doel behalen.

Weten

Weinig verschillen tussen scholen in rekenprestaties (jrg 37 nr 3, 2018)

De prestatieverschillen in rekenprestaties tussen Nederlandse basisschoolleerlingen laten zich voor het overgrote deel verklaren uit factoren op leerlingniveau, blijkt uit een overzichtsstudie van de Universiteit Leiden van het rekenonderwijs op Nederlandse basisscholen.

Weten

De Kangoeroe is jarig - De 25e editie van de w4kangoeroe wedstrijd (jrg 37 nr 3, 2018)

Elk voorjaar doen over de hele wereld leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs mee aan een erg leuke reken-wiskundewedstrijd. Ook in Nederland doen veel kinderen mee maar nog lang niet genoeg want deze wedstrijd is leuk voor alle kinderen.

Weten

Kleuterwiskunde - Niet alleen voor kleuters (jrg 37 nr 3, 2018)

De overgang van groep 2 naar groep 3 kan in veel gevallen beter. De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.

Weten

Succesvol leren rijgen - Aftrekopgaven met tientaloverschrijding (jrg 37 nr 3, 2018)

In de cursus Met Sprongen Vooruit neemt het rijgen op de lege getallenlijn een belangrijke plaats in. In dit artikel laat Marije van der Laan zien dat de keuze voor deze strategie bij het leren rekenen tot en met 100 gerechtvaardigd is. Vervolgens doet ze een aantal aanbevelingen hoe de lege getallenlijn geïntroduce...

Weten

Toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs - ontwikkelteams curriculum.nu van start (jrg 37 nr 3, 2018)

In het komend jaar wordt door een ontwikkelteam gewerkt aan een toekomstig curriculum voor rekenen-wiskunde. Kees Hoogland licht het standpunt van de NVORWO toe.

Weten

Tussendoelen Rekenen-Wiskunde - Voor primair onderwijs (jrg 37 nr 2, 2017)

Onlangs heeft SLO het document ‘Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs: uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar referentieniveau 1S’ gepubliceerd. Waarom en voor wie zijn deze tussendoelen gemaakt en wat kun je er mee? Bronja Versteeg vroeg het aan Anneke Noteboom, hoofdaut...

Weten

Kleuters in de hoek - Haal meer uit je rekenhoek (jrg 37 nr 2, 2017)

Kleuters leren vooral door te spelen, maar wat ze leren wordt bepaald door het aanbod van materiaal, de opdrachten die ze krijgen, de interventies van de leraar en ga zo maar door. Aafke Bouwman en Ineke Bruning hoe leraren de kwaliteit van rekenactiviteiten kunnen verhogen.

Weten

Vooraf toetsen - In 6 veelgestelde vragen (jrg 37 nr 2, 2017)

Op veel scholen wordt een vorm van vooraf toetsen ingezet. Er zijn ook onderwijsadviseurs die deze vorm van toetsen aanraden. Een kritische beschouwing van deze praktijk lijkt dan ook op z’n plaats.

Weten

Doelgericht naar effectieve feedback - Feedback tijdens de rekenles (jrg 37 nr 2, 2917)

Op openbare basisschool De Boeier in Lelystad wil men werken met leerlingportfolio’s en stelt het team vast dat er dan nog ruimte voor verbetering is, met name op het gebied van feedback.

Weten

Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Drie boeken over rekenen (jrg 37 nr 2, 2017)

De volgende boeken worden besproken: 'Sterke rekenaars in het basisonderwijs' (Suzanne Sjoers), 'Rekenonderwijs kan anders' (Dolf Janson) en 'Word een wiskundewonder' (Georgia Amshaw-Bradford).

Weten

Conferentie Rekenen-Wiskunde - De aansluiting van po naar vmbo (jrg 37 nr 1, 2017)

Op vrijdag 19 januari 2018 organiseren de NVvW, de NVORWO en SLO voor de tweede keer de ‘Conferentie Rekenenwiskunde in de aansluiting van po naar vmbo’. De conferentie is bedoeld voor leerkrachten uit de bovenbouw van het po en wiskundedocenten uit de onderbouw van het vmbo

Weten

Een groeiend netwerk - Facebookgroep rekencoördinatoren (jrg 37 nr 2, 2017)

Wil je snel een antwoord op een vraag over het rekenwiskundeonderwijs? Probeer het eens via de Facebookgroep Rekencoördinatoren, een snel groeiende groep leraren die elkaar ondersteunen bij vragen en problemen die ze in de praktijk tegenkomen.

Weten

Van de voorzitter - november 2017 (jrg 37 nr 2, 2017)

Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over curriculum.nu en de nationale rekencoördinatorendag op 9 maart 2018.

Weten

Kinderen willen leren - Hoe de school de intrinsieke motivatie kan bewaren

Dit artikel is een weergave van een interview met Marcel van Herpen waarin de pedagogische benadering van het onderwijs wordt benadrukt, ook in het rekenonderwijs.

Weten

Ontwerp een vakantiehuisje - Open vragen tijdens de Grote Rekendag

De Grote Rekendag biedt leerkrachten de kans om in een goed voorbereide leeromgeving kinderen aan het werk te zetten met betekenisvolle opdrachten. De leerkracht heeft op deze dag gelegenheid om te observeren en via gerichte vragen kinderen uit te dagen of verder te helpen.

Weten

De vertaalcirkel - 13 veelgestelde vragen

Regelmatig wordt aan Ceciel Borghouts gevraagd om opnieuw te publiceren over de vertaalcirkel. In de praktijk blijkt het namelijk lastig om er goed mee te werken. Dat is precies de reden waarom zij er eigenlijk niet verder over wil publiceren. De praktijk is weerbarstig en kan eigenlijk niet zonder coaching op de we...

Weten

‘Ons het dit baie geniet’ - De Grote Rekendag in Zuid-Afrika

Een Grote Rekendag betekent in Zuid-Afrika een hele verandering in het onderwijs want samenwerken, zelf meten, bouwen, vergelijken brengen de kinderen in beweging en vragen om overleg. Twee derdejaars pabostudenten organiseerden met behulp van de leerkrachten een GRD en zagen de kinderen en leraren genieten en leren.

Weten

Van de voorzitter - september 2017

NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de NVORWO-subsidie voor rekenprojecten, de 'flexmaat', een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel en de ontwikkeling van een rekenportfolio door PCBO Tytsjerksteradiel.

Weten

Vragen die leren stimuleren - Denkvragen voor alle leerlingen in de reken-wiskundeles

In de reken-wiskundeles worden allerlei vragen gesteld. In dit artikel richt Marc van Zanten zich op vragen die alle leerlingen aanzetten tot nadenken over de rekenwiskundeleerstof en die zodoende bijdragen aan het leren. Hij schetst het belang van goede denkvragen en geeft concrete voorbeelden.

Weten

Een waardevolle informatiebron - Rekenen in de centrale eindtoets

Er zijn verschillende eindtoetsen voor het basisonderwijs beschikbaar. Eén van deze toetsen is de Centrale Eindtoets. Iris Verbruggen, toetsdeskundige, licht toe hoe het onderdeel rekenen in de Centrale Eindtoets is samengesteld en hoe de verschillende domeinen in deze toets aan bod komen.

Weten

Samen sterker - Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren

Een groeiend aantal scholen heeft een rekencoördinator. Zoekend naar mogelijkheden om deze rekencoördinatoren met elkaar te verbinden in netwerken en hen te ondersteunen met relevante informatie zijn verschillende initiatieven gestart.

Weten

De rekenmethode ‘losser’ gebruiken - Voorbereidend denkwerk verhoogt de kwaliteit

De auteurs van dit artikel bepleiten het maken van verstandige keuzes uit het grote aanbod van de methode en per blok een gedegen
voorbereiding te maken op de doelen.

Weten

Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Kunst = taal en rekenen en Het grote dozenboek

Boekbesprekingen van 'Kunst = taal en rekenen' van Wolf Brinkman, Elsje Miedema en Catrien Schreuder en 'Het grote dozenboek' van Courtney Sanchez.

Weten

Flexmaat - Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel (2)

Van der Velden en Van Vliet ontwikkelden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel die de naam ‘Flexmaat’ kreeg. In het Volgens Bartjens nummer 4 van dit jaar is de achterliggende gedachte van Flexmaat toegelicht. In dit artikel richten de auteurs zich met name op leerkrachten die met Flexmaat willen gaan werk...

Weten

Rekenen-Wiskunde in de 21e eeuw - Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs

Januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie over rekenwiskunde plaats. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepresenteerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Hierin gaat het over reken-wiskundige zaken die meer aandacht mogen krijgen in een toekomstbestendig curriculum.

Weten

Wij willen oefenen! - Gemotiveerde leerlingen bij het automatiseren

Uit veel onderzoek blijkt dat gememoriseerde en geautomatiseerde kennis noodzakelijk is in het proces van rekenen. De meeste kinderen onderhouden die kennis niet voldoende en hebben daarom te veel tijd nodig om complexere opgaven uit te rekenen. Hoe kun je kinderen motiveren om hun rekenkennis op peil te houden?

Weten

Van de voorzitter - mei 2017

Francis Meester is voorzitter van de NVORWO en vertelt over de NVORWO jaarvergadering/studiedag, de Commissie OCW en de doorgaande leerlijnen.