Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVragen die leren stimuleren - Denkvragen voor alle leerlingen in de reken-wiskundeles
Marc van Zanten
In de reken-wiskundeles worden allerlei vragen gesteld. In dit artikel richt Marc van Zanten zich op vragen die alle leerlingen aanzetten tot nadenken over de rekenwiskundeleerstof en die zodoende bijdragen aan het leren. Hij schetst het belang van goede denkvragen en geeft concrete voorbeelden.
Een waardevolle informatiebron - Rekenen in de centrale eindtoets
Iris Verbruggen
Er zijn verschillende eindtoetsen voor het basisonderwijs beschikbaar. Eén van deze toetsen is de Centrale Eindtoets. Iris Verbruggen, toetsdeskundige, licht toe hoe het onderdeel rekenen in de Centrale Eindtoets is samengesteld en hoe de verschillende domeinen in deze toets aan bod komen.
Samen sterker - Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren
Vincent Jonker, Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Michelle Taverne
Een groeiend aantal scholen heeft een rekencoördinator. Zoekend naar mogelijkheden om deze rekencoördinatoren met elkaar te verbinden in netwerken en hen te ondersteunen met relevante informatie zijn verschillende initiatieven gestart.
De rekenmethode ‘losser’ gebruiken - Voorbereidend denkwerk verhoogt de kwaliteit
Marianne Espeldoorn en Yvonne van der Eerden
De auteurs van dit artikel bepleiten het maken van verstandige keuzes uit het grote aanbod van de methode en per blok een gedegen
voorbereiding te maken op de doelen.
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Kunst = taal en rekenen en Het grote dozenboek
Boekbesprekingen van 'Kunst = taal en rekenen' van Wolf Brinkman, Elsje Miedema en Catrien Schreuder en 'Het grote dozenboek' van Courtney Sanchez.
Flexmaat - Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel (2)
Uschi van der Velden en Pauline van Vliet
Van der Velden en Van Vliet ontwikkelden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel die de naam ‘Flexmaat’ kreeg. In het Volgens Bartjens nummer 4 van dit jaar is de achterliggende gedachte van Flexmaat toegelicht. In dit artikel richten de auteurs zich met name op leerkrachten die met Flexmaat willen gaan werk...
Rekenen-Wiskunde in de 21e eeuw - Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs
Marc van Zanten
Januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie over rekenwiskunde plaats. Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepresenteerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Hierin gaat het over reken-wiskundige zaken die meer aandacht mogen krijgen in een toekomstbestendig curriculum.
Wij willen oefenen! - Gemotiveerde leerlingen bij het automatiseren
Marieke Gribling
Uit veel onderzoek blijkt dat gememoriseerde en geautomatiseerde kennis noodzakelijk is in het proces van rekenen. De meeste kinderen onderhouden die kennis niet voldoende en hebben daarom te veel tijd nodig om complexere opgaven uit te rekenen. Hoe kun je kinderen motiveren om hun rekenkennis op peil te houden?
Van de voorzitter - mei 2017
Francis Meester
Francis Meester is voorzitter van de NVORWO en vertelt over de NVORWO jaarvergadering/studiedag, de Commissie OCW en de doorgaande leerlijnen.
TIMSS 2015
Martina Meelissen en Annemiek Punter
In internationale onderzoeken zoals PISA, PIRLS of TIMSS, presteerden Nederlandse leerlingen altijd zeer goed. TIMSS-2015 laat een
heel ander beeld zien. Voor de exacte vakken behoort Nederland nu slechts tot de middenmoot. Verklaringen voor de tegenvallende resultaten zijn nog moeilijk te geven.
Vanuit een ander perspectief - Een wiskundige basis van het rekenonderwijs
Geeke Bruin-Muurling en Irene van Stiphout
In deze bijdrage laten de auteurs aan de hand van twee voorbeelden zien wat de meerwaarde kan zijn van het reken-wiskundig perspectief. Ze gebruiken hiervoor het vakdidactische observatie-instrument Mathematical Quality of Instruction (MQI).
Flexmaat - Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel
Uschi van der Velden en Pauline van Vliet
Voor veel leerlingen is het doorzien en het gebruiken van het metriek stelsel een struikelblok. Van der Velden en Van Vliet ontwikkelden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel die de naam ‘Flexmaat’ kreeg.
Nieuwsrekenen - Rekenen met het nieuws van de week
Karin Snoodijk en Ruud Janssen
In dit artikel wordt gepleit voor een vaste aanpak van contextopgaven met als doel dat leerlingen weten hoe ze kunnen omgaan met contexten en hoe ze tot een juiste oplossing kunnen komen.
Tekenen en rekenen - De effectiviteit van het strookmodel
Milou Overtoom en Anton Boonen
Met de opkomst van het realistisch rekenen hebben contextopgaven een prominente plaats gekregen in het Nederlandse rekenonderwijs. Veel leerkrachten lopen momenteel aan tegen de moeilijkheden die leerlingen ondervinden bij het oplossen van deze opgaven. Een hulpmiddel om contextopgaven op te lossen is door gebruik t...
Denkend rekenen en rekenend denken leren - Didactisch credo van Ed de Moor historisch gezien
Adri Treffers
In december 2016 overleed Ed de Moor. Ed de Moor schreef in Volgens Bartjens de rubriek ‘Vroeger’. Het was zijn opvatting
dat er ‘zonder verleden geen toekomst’ was. Bij het nadenken over de toekomst van het rekenonderwijs is het dan ook van
belang om naar het verleden te kijken, zoals Adri Treffers in dit artikel w...
Studiedag en jaarvergadering NVORWO - 8 manieren om snel meer te weten over goed rekenonderwijs
Goed rekenonderwijs…. dat wil iedereen wel! Maar waar haal je de tijd vandaan als je je handen vol hebt aan lesgeven, je drukke bezigheden en al het regelwerk waar je iedere dag mee te maken krijgt? Wij weten 8 manieren om dit voor elkaar te krijgen.
Van de voorzitter - maart 2017
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over Ed de Moor, rekencoördinatoren en rekenen in de 21e eeuw.
_w400_h260_bg.jpg)
Op onderzoek - Leren onderzoeken en ontwerpen in de rekenles
Albert Oving
Ons rekenonderwijs kan wel wat avontuurlijker, bepleit Albert Oving. Dat betekent niet dat leerkrachten veel meer werk moeten doen om er een avontuur van te maken. Leerlingen met goede open vragen aan het werk of aan het denken zetten is vaak al genoeg.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Buiten de waard
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt in rijm over de voordelen als je kunt rekenen.
Rekenen op begrip - Kiezen voor de juiste vorm van instructie
Arlette Buter en Margreeth Mulder
Directe instructie is bij rekenen eigenlijk alleen in de fase van procedureontwikkeling een goede instructievorm en het is zeker niet het enige instructiemodel dat in de rekenles gebruikt zou moeten worden. In dit artikel willen de auteurs laten zien wanneer en hoe Directe Instructie in de rekenles goed ingezet kan ...
Op onderzoek - Leren onderzoeken en ontwerpen in de rekenles
Ons rekenonderwijs kan wel wat avontuurlijker, bepleit Albert Oving, de auteur van dit artikel. Dat betekent niet dat leerkrachten heel veel meer werk moeten doen om van het rekenen een avontuur te maken. De leerlingen met goede open vragen aan het werk of aan het denken zetten is vaak al genoeg.
Nationale Rekencoördinator Dag
Vooruitkijken naar de Nationale Rekencoördinator Dag met als thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan ht zijn?
Leren leren - Het belang van executieve vaardigheden
Corinne Harten
In dit artikel bespreekt de auteur wat executieve functies zijn, hoe je ze bij je leerlingen kunt stimuleren en waarom het belangrijk is om dit te doen.
Groot denken - Ontwerpend leren tijdens Grote Rekendag
Ronald Keijzer, Vincent Jonker en Marian Habermehl-Ooms
Dit jaar wordt voor de 15e keer een Grote Rekendag gehouden. Deze dag staat in het teken van ‘Meten, bewegen en construeren’. De bedoeling van een Grote Rekendag is, dat kinderen en leraren ondervinden hoe leuk en gevarieerd en het vak rekenen-wiskunde is.
Kinderen die vragen... - Leren in de rekenles
Belinda Terlouw
Het is een wijdverbreid misverstand dat kinderen alleen geholpen worden door ze na te laten doen wat wij ze voordoen. Leren heeft met zelf denken te maken, met vrijheid, met zelfvertrouwen en met vragen stellen. Ons rekenonderwijs zou daar ruimte voor moeten bieden. Er gaat veel creativiteit verloren als we niet ber...
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Kijk twee zijn gelijk, Wetenschapper in de dop en Labyrinten
Boekbesprekingen van 'Kijk twee zijn gelijk' van Britta Teckentrup, 'Wetenschapper in de dop' van Dagmar Jeurissen en 'Labyrinten' van Theo Guignard.
Van de voorzitter - januari 2017
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de conferentie PO-VMBO, de Rapportage Referentieniveaus en TIMSS.
_w400_h260_bg.jpg)
Keuzes en accenten - Breuken in het po en vmbo
Bronja Versteeg
In dit artikel worden enkele knelpunten in de aansluiting po op vmbo-basis en kader onder de loep genomen en worden suggesties gedaan voor verdergaande afstemming en versterking.
_w400_h260_bg.jpg)
Meekijken in het hoofd - Noteren en evalueren in het rekenonderwijs
Kris Verbeeck
'In het basisonderwijs zijn leerlingen te veel gericht op het antwoord' is een veelgehoorde klacht van leraren uit het voortgezet onderwijs. Leren hoe je moet opschrijven via welke stappen je tot een uitkomst komt zorgt voor veel inzicht.
_w400_h260_bg.jpg)
Een wiskobaas op elke school - De rekencoördinator in po en vo
Vincent Jonker en Monica Wijers
In het basisonderwijs zijn veel rekencoördinatoren werkzaam, leerkrachten die extra taken hebben op het gebied van rekenen. In maart wordt voor de derde keer de landelijke Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) georganiseerd voor deze leerkrachten.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Schone wiskunsten
Jaap van Lakerveld
De kijk van Jaap van Lakerveld op de wereld van de wiskunst... op rijm!
_w400_h260_bg.jpg)
Zachtjes over de drempel - Doorgaande lijnen in het rekenonderwijs van po en vo
Martijn ten Berge en Kim ten Breteler - Kroezen
In Neede hebben scholen van het basis- en het middelbaar onderwijs een goed functionerende samenwerking opgezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen geen grote schokken ervaren bij de overgang van de basisschool naar de brugklas.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Scratch jr. en De Tangramkat
Maike den Houting en Liesbeth Rosendaal
Boekbesprekingen van 'Scratch jr' van Marina Umaschi Bers en Mitchel Resnick en 'De Tangramkat' van Maranke Rinck en Martijn van der Linden
_w400_h260_bg.jpg)
Meetkunde, kunst en creativiteit - Een lessenserie ook voor zwakkere rekenaars
E. Schoevers, E. Kroesbergen, R. Keijzer V. Jonker
De auteurs vertellen over hun lessenserie, waar meetkunde, creativiteit en beeldende kunst centraal staan.
_w400_h260_bg.jpg)
Versoepel de doorstroming - De drempels po-vmbo ingekleurd vanuit de reken-wiskundepraktijk
Annette Koopmans - van Noorel
Ondanks alle inspanningen zijn het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs nog vaak behoorlijk verschillende werelden, waardoor het in de praktijk moeilijk is om te zorgen voor een 'drempelloze' inhoudelijke aansluiting.
_w400_h260_bg.jpg)
Rijzende Sterre - Passende perspectieven rekenen in de overgang van po naar vmbo
Ria Brandt en Henk Logtenberg
In dit artikel leggen de auteurs enkele praktische ervaringen naast elkaar over het werken met Passende Perspectieven in de praktijk. De focus ligt hierbij op de overgang van het primair onderwijs naar het vmbo.