Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDe staartdeling is nooit weggeweest. Over de nuance in een richtingenstrijd - Lonneke Boels
Lonneke Boels
Regelmatig duikt in de media de discussie over de staartdeling op. Kinderen zouden deze niet meer leren en dat zou één van de vele verklaringen zijn voor tegenvallende resultaten. Maar... de staartdeling bestaat nog wel, alleen in een andere vorm.
Digibord in de reken-wiskundeles - Monica Wijers en Helen Reed
In dit artikel vertellen de auteurs hoe het digibord gebruikt kan worden als katalysator voor de begripsvorming
Rekenen vraagt om extra handen - Rob Turksma
Rob Turksma
Een artikel over de (on)uitvoerbaarheid van het primaire proces bij rekenen op de basisschool, waarbij extra handen in de klas bijna een noodzaak blijken te zijn voor goed rekenonderwijs.
Van informeel handelen naar formeel rekenen: preventie van rekenproblemen.
Mieke van Groenestijn
Auteur Mieke van Groenestijn gaat dieper in op de preventie van rekenproblemen en de noodzaak van vroegtijdige signalering.
Individuele leerlijn rekenen? Liever niet. Meedoen is belangrijk; ook voor zwakke leerlingen
Klaske Duursma
Ambulant begeleider Klaske Duursma pleit voor meedoen met de groep, ook voor zwakke rekenaars.
Zingen voor de winnaar van Burenbingo. Rekenen in Malawi - Jurjen Bodar en Erik Petter
Jurjen Bodar en Erik Petter
De auteurs vertellen over hun tijd in Malawi, het rekenonderwijs daar en hun lessen in rekenen op drie basisscholen.
Kleine kinderen worden groot: makkie - Mariëlle van der Borgh
Mariëlle van der Borgh
Vroeger: De staartdeling van opa werkman - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt hoe H.Werkman in zijn Praktisch Rekenonderwijs uit 1919 de staartdeling wilde aanleren. Het blijkt dat de manier van Opa Werkman helemaal zo gek nog niet was....
Groetjes van groep twee: iedereen telt mee - Lia van Diem
Lia van DIem
Samen tellen de kinderen van groep 2 in de kring hoeveel kinderen er vandaag zijn. Dat blijkt op een heleboel manieren te kunnen!
Interactie: - Hein van der Straaten
Hein van Straaten
De stelling waarop gestemd werd was: Het opnieuw invoeren van het ouderwetse rekenen moet sterk ontraden worden. Het zou een flinke stap terug betekenen in de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs.
Volgens Bartjens: realistische rekenproblemen - Cathe Notten
Cathe Notten
Het interesseert kinderen over het algemeen niet hoeveel tegels er op paadjes horen en in hoeveel stukken je een taart allemaal zou kunnen verdelen. Toch staan de methodes vol opgaven met taarten en tegels. Zijn de opgaven nou realistisch of niet?
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, antwoorden
Jos van den Bergh
Hoe groot? Een lessenserie meten in het SBO - Mieke Abels
Mieke Abels
Voor het ontwikkelen van een goed begrip van wat oppervlakte is, moeten kinderen zelf ontdekkingen kunnen doen. Hoe kom je tot een stevige onderlaag van "de ijsberg"?
Kansen bieden en kansen grijpen. Doorlopende leerlijnen rekenen-wiskunde - J. Kaskens.
J. Kaskens
Handreikingen voor een goede (warme) overdracht en een betere aansluiting van leerlijnen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Rekenmethodes en rekenonderwijs. Kiezen voor een rekenmethode - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Centrale vraag bij het kiezen van een rekenmethode moet zijn: Hoe leren kinderen hun reken-wiskundekennis opbouwen en hoe kan de school daarbij de beste ondersteuning bieden?
Wat is goed rekenonderwijs. NVORWO peilt onder leden - M.v.d.Burg, M.Espeldoorn
Marlies v.d. Burg, Marianne Espeldoorn
Onderzoek naar het fundament voor goed rekenonderwijs. Een artikel over opleiding en nascholing, interactie, onderzoekende houding en de rekencoördinator.
Getalbeelden en het rekenrek. Een uitgebreide kijk op het gebruik van rekenrekjes - J. Winnubst
Johan Winnubst
Het rekenrek wordt ingezet om de strategie van tellend rekenen te verlaten. Het is een hulpmiddel bij het vormen van getalbeelden.
Oefenen, maar dan anders. Getallenmozaiek - Cathe Notten
Cathe Notten
Met getallenmozaiek oefent iedereen op zijn eigen niveau. In het artikel een spelbeschrijving voor een oefenvorm voor de basisbewerkingen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen; hele getallen en breuken.
Spelend rekenen. Rekenroutines in de onderbouw - M. van Roosmalen-Noppen, M.v.d.Wielen
M. van Roosmalen-Noppen, M.v.d.Wielen
Rekenroutines stimuleren kleuters in hun reken-wiskundige ontwikkeling door middel van handelen, spel, interactie en redeneren.
Werken in de rekentuin. Spelenderwijs oefenen en meten -M. Straatemeier, S. Klinkenberg, H.v.d. Maas
M. Straatemeier, S. Klinkenberg, H.v.d. Maas
Artikel over het het webbased programma De Rekentuin, voor het oefenen en toetsen van de basisvaardigheden optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en breuken.
Spel in de rekenles - Isis en Osiris
Anneke Noteboom
Probeer zo veel mogelijk punten te verzamelen en je tegenstander zo veel mogelijk dwars te zitten. Een bord- en rekenspel vanaf groep vier....
Volgens Bartjens: rekenen en de populaire cultuur - Cathe Notten
Cathe Notten
De uitdaging is om het rekenonderwijs zo in te richten dat kinderen het leuk vinden en en ze tegelijkertijd wel alles te leren wat nodig en wenselijk is. Hoe breng je rekenen aan de man in een wereld waar alles "cool" moet zijn?
Interactie: Ouderwets rekenen? Nee, bedankt! - Kees Buijs
Kees Buijs
Dat er nog heel wat te verbeteren valt aan de kwaliteit van het rekenonderwijs, staat buiten kijf. Door velen wordt hier ook hard aan gewerkt. Maar moet dit met een terugkeer naar het ouderwetse rekenen gepaard gaan?
Wiskunde op straat: Goaaaaaaal! Voetbalplaatjes treffen doel - Harrie Sormani.
Harrie Sormani
Ook als voetbalplaatjes worden uitgedeeld bij de supermarkt kun je die heel goed gebruiken om er in de rekenles allerlei rekenvragen mee te bedenken....
Groetjes van groep vier: Op de camping - Lia van Diem.
Lia van Diem
De rekenles gaat over de camping. Maar hoe ver is het van de tent naar de afval? Vier meter, zien de kinderen van groep vier op de plattegrond in hun rekenboek. Maar hoe lang is vier meter nu precies?
Kleine kinderen worden groot: Een, twee, allemaal - Josje van der Linden
Josje van der Linden
Vroeger: Hoe oud, hoe rijk? - Ed de Moor.
Ed de Moor
Verzekeringswiskundigen rekenen met gemiddelde leeftijden. Die leeftijden worden uitgerekend door het CBS. Ed de Moor vertelt over een vroegere verzekeringswiskundige: Johan de Witt.
De bekende Nederlander in getallen: Aleid Truijens - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani interviewt Aleid Truijens over rekenen en getallen.
In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen
Peter van den Bremen
Peter van den Breemen bespreekt "Prestaties allochone meisjes enorm gedaald", van Robbert Sikkes en "Op papier rekenen gaat beter dan uit het hoofd" van Nely van Dam
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, opgaven
Jos van den Bergh
VIer pagina's met rekenpuzzels voor kinderen uit groep 7 en 8.
Spel in de rekenles - Upturn
Anneke Noteboom
Dit mooie spel is een combinatie van Rummikub en Mens Erger je Niet. Rekenspel vanaf groep 3....
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol verrassende rekenpuzzels voor de kinderen uit groep 7 en 8
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 4, antwoorden
Jos van den Bergh
Minder maar beter. Keuzes maken, ook voor zwakkere leerlingen - Anneke Noteboom
Anneke Noteboom
Omgaan met verschillen organisatorisch en inhoudelijk bekeken. Hoe maak je keuzes uit wat de methode biedt?
Van bouwwerk tot bouwtekening. Leren schematiseren - M. Poland
Mariëlle Poland
De overgang van groep twee naar groep drie verloopt wat betreft rekenen-wiskunde vaak stroef. Het leren maken van symbolische representaties kan positief werken.
Wat weegt een paasei. Wegen, tellen en sorteren - M.J. v. Heugten
Marie-José van Heugten
Met een kilozak paaseieren en diverse weegschalen doen kinderen allerlei weeg-ervaringen op.